سئومقالات وب

۷ فاکتور رتبه بندی سایت در سال جدید که باید بشناسید

هر ساله گوگل فاکتورهای رتبه بندی جدیدی را برای موتور جستجوی خود ارائه می کند. در سال ۲۰۱۴، HTTPS به یک فاکتور رتبه بندی در این موتور جستجو تبدیل شد . در سال ۲۰۱۶ قابلیت استفاده از سایت بر روی موبایل و دستگاه های موبایلی تبدیل به فاکتور رتبه بندی گردید.  در سال ۲۰۱۶، این روند به سوی رنک برین تغییر کرد. در سال ۲۰۱۷   ارزش قابل توجهی برای سایت های HTTPS ایجاد شد.   حالا در سال جدید میلادی، سرعت سایت بر روی دستگاه های موبایلی یکی از بزرگترین فاکتورهای رتبه بندی است که افراد باید بر روی آن تمرکز نمایند. یکی از اهداف مهمی که همه این فاکتورهای رتبه بندی دنبال می کنند ایجاد تجربه کاربری بهتر و جذاب تر است.  گوگل سایت ها را بر اساس صدها فاکتور رتبه بندی مختلف ارزیابی می کند. به همین خاطر دانستن این فاکتورها می تواند به تهیه استراتژی سئو کمک کند.  خبر خوب این است که سیگنال های رتبه بندی همیشه به سمت راضی کردن کاربر پیش رفته است. این موضوع بدین معنی است که ترندهای سئو ریشه در تجربه کاربری دارند.  در این مقاله قصد داریم برخی از فاکتورهای رتبه بندی مهم در سال جدید را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

  1. محتوای با کیفیتی تولید کنید:

هیچ کس نمی تواند بگوید برای رتبه بندی بالای سایت در موتورهای جستجو نیازی به محتوای با کیفیت ندارد.

کیفیت سایت و محتوای وبلاگ شما هنوز هم یکی از موارد اصلی برای کسب رتبه های برتر در موتورهای جستجوست. محتوای اصیل و با کیفیت هنوز هم پادشاه است.  محتوایی که برای کلمات کلیدی مناسب بهینه سازی شده باشد هنوز هم برای سئو ارزشمند است. محتوای شما باید بتواند اطلاعات ارزشمندی فراهم آورد. ایجاد صفحاتی که هیچ ارزشی برای ندارند می تواند به خود شما آسیب وارد کند و این موضوع به خاطر های الگوریتم های پاندا  و فرد گوگل است.  تولید محتوای با کیفیت به معنای ایجاد صفحاتی است که بتواند زمان ماندن در سایت را افزایش دهد، بونس ریت را کمتر نماید و محتوای کاربردی در اختیار کاربران بگذارد. پست های وبلاگی می توانند در این مسیر به شما کمک کنند.

 نیت جستجوکننده:

دانستن نیت جستجوکننده برای ایجاد صفحاتی که می تواند ترافیک طبیعی به سمت سایت جذب کند بسیار ضروری است. به عنوان مثال سایت CoSchedule با تغییر استراتژی سئو و تولید محتوایی که بر اساس نیت جستجوکننده است توانست ترافیک سایت خود را تا ۵۹۴ درصد افزایش دهد.

گوگل نیز نتایج جستجوی خود را با اسنیپت های برجسته ای به روز کرده که برای کوئری هایی با نیت متعدد طراحی شده است.

برای اینکه بتوانید نیت اصلی جستجوکنندگان را بفهمید، باید سری به گوگل آنالیتیکس خود بزنید و ببینید کاربران سایتتان به دنبال چه چیزی هستند.  گزارش هایی همچون Site Search و User Flow می تواند ایده خوبی برای بررسی ان ارائه کنند. شما می توانید در نیز بخش Search Analytics را هم بررسی کنید. این گزارش بینشی را در مورد چیزی که کاربران در موتورهای جستجو بر روی آن کلیک کرده اند را ارائه می دهد.

 تحقیق و پژوهش بر روی کلمات کلیدی:

با اینکه بیشتر افراد فکر می کنند نیازی به پژوهش بر روی کلمات کلیدی ندارند اما برای تولید محتوای با کیفیت استفاده از این گزینه الزامی است. بر خلاف پژوهش های سنتی، امروزه کلمات کلیدی به عنوان نقشه راه تولید محتوا عمل می کنند.  از طریق پژوهش و داده کاوی می توانید کلماتی را به دست آورید که حجم جستجوی متوسطی دارند اما بر روی آن ها بالاست.  از آنجایی که بیشتر  افراد فکر می کنند پژوهش بر روی کلمات کلیدی اثرات منفی می تواند داشته باشد شما باید کلمات کلیدی اصلی و اولیه خود را پیدا کنید و آن ها را به موضوعات جذابی تبدیل کنید که برای جستجوکننده مفید است.

به  عنوان مثال یکی از مطالعات گوگل نشان می دهد کوئری های جستجو شده بر روی موبایل  در طول ۲ سال گذشته افزایش یافته است.  این مطالعه نشان می دهد برندها باید استراتژی کلمات کلیدی خود را برای مشتریان موبایلی هم تعریف کنند.

جستجوی صوتی:

بر اساس گفته های گوگل، ۷۲ درصد از افرادی که  اسپیکرهای فعال شده صوتی را دارند بیان کرده اند که اغلب از آن به عنوان برنامه روزمره خود استفاده می کنند. شواهد موجود نشان می دهد رشد دستیارهای هوش مصنوعی نیز در این سال ها افزایش یافته است.  بهینه سازی سایت برای صحبت های افراد و صحبت های روزمره شان می تواند برای شما مفید باشد.

 

این مطلب را هم بخوانید: راهنمایی برای بهینه سازی جستجوی صوتی

 

 اسنیپت های غنی(Rich Snippets):

اسنیپت های غنی از schema برای نشان دار کردن متن و داده ها استفاده می کنند تا دیده شدن سایت را در نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشند. این اسنیپت ها  می توانند به معنای تصویر یا رتبه بندی در نتایج شما باشند. اسنیپت های غنی قادرند نرخ کلیک شما را افزایش دهند و در عین حال بونس ریت را کمتر نمایند زیرا افراد پیش نمایش بهتری قبل از کلیک بر روی نتایج خواهند داشت.  اگر صفحه نتایج جستجو را همانند درب اصلی برای کسب وکارها در نظر بگیریم، صفحات محتوا درب های داخلی هستند و به کاربر نشان می دهند سایت موجود با ارزش است و می توان روی آن زمان صرف کرد. با تولید محتوای با کیفیت برای سایت، مکان گرم و جذابی برای کاربران  ایجاد می کنید و موتورهای جستجو نیز از این شرایط خشنود  و راضی خواهند بود.

هنوز معلوم نیست فاکتور رتبه بندی برای اسنیپت های برجسته چه چیزی است.. به همین خاطر توصیه می شود از  دستورالعمل ها و راهنمایی های خود گوگل برای اینکار استفاد شود.

  1. سایت خود را موبایل دوست طراحی کنید:

سایت شما باید به سمت طراحی واکنشگرا حرکت کند. با اینکه گوگل به صورت رسمی نگفته که چه روشی برای تولید سایت موبایلی  ارجح تر است اما زمانی که صحبت از رتبه بندی به میان می اید، سایت های واکنشگرا  توصیه شده ترین فرمت طراحی هستند.  گوگل بیان کرده است که طراحی واکنشگرا به الگوریتم هایش کمک می کند خاصیت های ایندکس را به صفحه اختصاص دهند و بتوانند تجربه خوبی برای کاربران فراهم آورند.  در عصر ، سایت موبایلی شما نیز  بخش اصلی حضورتان در دنیای نتاسج جستجوست. برای اینکه بتوانید در این عرصه زنده بمانید، دستورالعمل ها و راهنمایی های گوگل را دنبال کنید و مطمئن شوید محتوایتان بر روی سایت موبایلی و دسکتاپی یکسان است. اینکار می تواند کار بهبود نتایج را برای موتورهای جستجو  آسانتر سازد.

  1. سایت امنی ایجاد کنید(HTTPS):

تقریبا یکسال قبل دکتر مایر در گزارش خود بیان کرد بیش از ۳۰ درصد سایت هایی که در گوگل رتبه اول را به دست آورده اند از نسخه HTTPS استفاده کرده اند. با اینکه تعویض سایت به این نسخه الزاما آسیبی به سایت وارد نمی کند اما  از اولین سالی که گوگل HTTPS را به عنوان فاکتور رتبه بندی اعلام کرد تغییرات زیادی ایجاد شده است.  در سال ۲۰۱۷ گوگل اعلام کرد مرورگر کروم  سایت هایی که از نسخه HTTPS  استفاده نمی کنند را به عنوان سایت های نا امن نشان دار می کند. بعد از هشدارهای نهایی،  اگر چنین تغییری را ایجاد نکنید ممکن است با افزایش بونس ریت مواجه شوید.  تغییر سایت به نسخه HTTPS  اگر به درستی اجرا نشود می تواند مشکلات متعددی را برای سایت ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است دستورالعمل های موجود برای این مهاجرت را یاد بگیرید.

حتما بخوانید: مزایا و معایب استفاده از سرویس های HTTPS

 

  1. تجربه کاربری را بهبود ببخشید:

هیچ چیزی همانند تجربه کاربری برای سئو مهم نیست.  اگر به این گزینه فکر نکنید سایتی را خواهید داشت که در میان نتایج مختلف دفن شده است. واقعیت این است که ۳۸ درصد افراد اگر طرح و محتوای سایت را جذاب ندانند دیگر با آن تعامل نخواهند داشت.  سایت  بازاریابی دیجیتال Main Street Host با به روزرسانی محتوا و بهینه سازی دکمه های فراخوان اقدام به عمل، ۶۶ درصد در بازدید صفحات رشد داشته است.  موتورهای جستجو زمان ماندن در سایت را به عنوان سیگنالی از مدت زمان سپری شده بر روی سایت قبل از کلیک بر روی دکمه بازگشت به نتایج جستجو  می شناسند. طراحی تجربه کاربری که به خوبی با سئو همراه شود برای موفقیت در نتایج جستجو الزامی است.

معماری سایت:

معماری سایت بخش مرتبط تجربه کاربری است و تاثیر بسیار قابل توجهی بر روی سئو دارد. یکی از بزرگترین تغییراتی که می توان بر روی سایت انجام داد برطرف کردن مشکلات معماری سایت است.  معماری سایت نه تنها به کاربران کمک می کند چیزی که به دنبالش هستند را راحت تر پیدا کند بلکه به موتورهای جستجو و خزنده های آن کمک می کند صفحات بیشتری را بر روی سایت بیابند.  نکته مهم این است که سایت باید کاربرد ساده و اسانی داشته باشد. همه صفحات و  نوارهای ناوبری باید ساده طراحی شده باشند.  کاربر برای یافت هر صفحه ای از سایت تنها به سه الی چهار کلیک باید نیاز داشته باشد. اگرچه این موضوع برای سایت های بزرگ همیشه ممکن نیست اما روش هایی وجود دارد که به کاربران کمک می کند صفحات داخلی را بهتر پیدا کنند.

  1. سرعت صفحات سایت خود را بهینه سازی کنید:

سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی در موتور جستجویی همچون گوگل است. با ظهور ایندکس اول موبایل، موبایل و دستگاه های موبایلی جزو اولویت های اصلی گوگل شده است.  هر چقدر سرعت شما کمتر باشد، بازدیدکننده و در آمد بیشتری از دست می رود.  برای آمازون تنها یک ثانیه تاخیر می تواند هزینه ۱٫۶ میلیارد دلاری در فروش سالانه داشته باشد.  ابزارهای مختلفی همچون جی تی متریکس وجود دارد که می تواند سرعت سایت را بررسی کند. به کمک این ابزارها می توان مشکلات سایت را برطرف کرد.

 

 این مقاله را هم مطالعه کنید: بررسی جامع و کامل ابزار تست سرعت جی تی متریکس(GTmetrix)

 

  1. بهینه سازی داخلی سایت را فراموش نکنید:

بهینه سازی داخلی سایت ارتباط بسیار تنگاتنگی با تجربه کاربری دارد و می تواند تاثیر زیادی بر روی نتایج سئو داشته باشد. این  نوع بهینه سازی سال هاست که وجود دارد و هنوز هم تاثیر زیادی بر روی دیده شدن سایت و جایگاه آن در نتایج جستجو خواهد داشت.  به عنوان مثال سایت Mockingbird با به روزرسانی تگ های H1 افزایش ۶۲ درصدی در ترافیک طبیعی خود داشته است. بهینه سازی سایت می تواند به پیدا شدن سریع محتوا توسط موتورهای جستجو و کاربران کمک کند. در ادامه برخی از روش های بهینه سازی داخلی سایت که امسال نیز ارزشمند خواهد بود را با هم مرور می کنیم.

داده های متا:

این اطلاعات در برگیرنده تگ عنوان و توضیحات صفحه است. اخیرا گزارش شده بود که گوگل طول این اسنیپت ها را افزایش داده اما اطلاعات به دست آمده نشان می دهد طول اسنیپت ها کمتر شده  و طول ثابتی برای آن ها وجود ندارد. توصیه نمی کنیم همه توضیحات موجود در سایت را دوباره از اول بنویسید. برخی از اوقات  گوگل اطلاعات مورد نیاز را از محتوا خارج می کند و آن را به صورت پویا در دیسکرپشن های موجود در صفحه نتایج جستجو قرار می دهد.

Schema:

Schema markup بخش پنهان دیگری از سایت است که اطلاعات بیشتری در مورد محتوا در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد.  در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نوع اطلاعات مختلف وجود دارد که می توانید به کار ببرید. Schema ها به موتورهای جستجو کمک می کنند اطلاعات ضروری را به راحتی در سایت بیابند. به عنوان مثال  Schema شما برای کسب وکار محلی ممکن است شبیه کد زیر باشد:

 

ساختار لینک دهی داخلی:

ساختار لینک دهی داخلی به موتورهای جستجو و کاربران کمک می کند صفحات شما را بهتر پیدا کنند. کوری موریس در مورد اهمیت لینک دهی داخلی صحبت کرده است. این حوزه ۵ ناحیه مختلف را در بر می گیرد:

  • کمک به کاربر
  • مدیریت جریان لینک ها
  • ایجاد نقشه راه در مورد موضوعات خاص
  • Canonical ها
  • اولویت بندی ایندکس صفحات خاص

این موضوع بدین معنی است که استراتژی شما برای لینک دهی صفحات مختلف در سایت باید متمرکز بر روی کاربر باشد و سپس تلاش کند ترافیک را به مجموعه صفحات بنیادین هدایت نماید.  به این فکر کنید که ساختار لینک دهی داخلی سایت شما چگونه می تواند به کاربر کمک کند و او را به فعالیتی که شما دوست دارید سوق دهد.

  1. بک لینک های مرتبط و قانونی به دست آورید:

لینک ها هنوز هم یکی از بخش های اصلی سئو محسوب می شوند.  افرادی که می گویند بدون بک لینک می توان در سئو موفق شد را کنار بگذارید و نادیده بگیرید.

حتما بخوانید: چگونه به طور موثر بک لینک بسازیم؟

با اینکه بیشتر سایت ها استراتژی های مفیدی برای بک لینک سازی دارند اما استراتژی زیر را در نظر داشته باشید:

  • مطالعات موردی مشتریان: این مطالعات موردی توسط مشتریان به اشتراک گذاشته می شود و می تواند اطلاعات جذابی در مورد نتایج به دست آمده از کاربرد محصولات و خدمات ارائه نماید.
  • نظرات متخصصان: بر روی اطلاعات ارزشمند تمرکز کنید و از متخصصان حوزه خود بخواهید در مورد محصولات و خدمات شما نظر بدهند.
  • ها: این تصاویر هنوز هم در دنیای آنلاین به خوبی به اشتراک گذاشته می شوند و می توانند روش عالی برای نشان دادن یک موضوع خاص باشند.
  • سایر محتواهایی که اینفلوئنسرها را برجسته می کنند: این موضوع در برگیرنده پادکست ها یا مصاحبه های ویدئویی است.
  • نظرسنجی ها و بررسی صنایع: بیشتر ناشران سالانه نظرسنجی هایی را ارائه می کنند که به راحتی قابل اشتراک گذاری است.
  • محتوا یا ابزارهای رایگان: این بخش در برگیرنده محتوای طولانی همچون کتاب های الکترونیکی یا ابزارهای رایگان همچون گزارش های شخصی سازی شده است.

 خلاصه:

سیگنال های رتبه بندی به همراه یکدیگر می توانند استراتژی جذابی برای سئو بسازند. این موضوع بدین معنی است که شما برای دیده شدن در نتایج جستجو باید استراتژی حرفه ای و جامعی داشته باشید.  در عصر ایندکس اول موبایل، سرعت بارگذاری صفحات یک فاکتور رتبه بندی مهم است و سایر تغییرات نیز باید مدنظر قرار گیرد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن