مقالات وب

۵ روش برای ریدایرکت آدرس سایت

زمانی که هاست و دامنه مدنظر را خریداری می کنید می توانید سایت جدید خود را راه اندازی نمایید. در این شرایط همه چیز ساده و اسان خواهد بود. شما تنها چند صفحه محتوا دارید و هایتان ساده است و می توانید لینک های داخلی را از همان ابتدا به درستی مورد استفاده قرار دهید. اما با گذشت زمان سایت شما رشد می کند و هر روز پیچیده تر از قبل می گردد. در این شرایط ها، صفحات  و آدرس های زیادی خواهید داشت که باید بر رویشان کار کنید. می توانید پست ها و صفحاتی که هرگز وجود نداشته را ایجاد کنید یا اینکه آدرس  محتوای موجود را ساده تر نمایید.  شاید دامنه جدیدی خریداری کرده اید و می خواهید به سایت جدید خود کنید یا اصلا می خواهید دامنه تان را تغییر دهید. همانطور که می بینید دلایل زیادی برای ریدایرکت سایت به دامنه دیگر وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب ایده باشید.

 ریدایرکت سایت چیست؟

ریدایرکت سایت ، به معنای انتخاب  آدرس یک سایت و اشاره دادن آن به سایت دیگر است. زمانی که فردی آدرس اصلی را بر روی مرورگر خود تایپ می کند به صفحه یا سایت جدید انتقال می یابد.

حتی اگر لازم نداشته باشید که همین امروز از ریدایرکت استفاده کنید باز هم با گذشت زمان به چنین قابلیتی نیاز خواهید داشت. دانستن روش های اجرای ریدایرکت، یک مهارت ارزشمند محسوب می شود.  شما می توانید ریدایرکت را بر روی آدرس  اعمال کنید یا به صورت صفحه به صفحه به کار ببندید. انواع مختلفی از ریدایرکت  وجود دارد. در ادامه مشاهده خواهید کرد که ریدایرکت ۳۰۱ یکی از ریدایرکت های مفید است اما سایر موارد نیز می توانید موثر باشد.

ریدایرکت ۳۰۱:

ریدایرکت ۳۰۱  به عنوان ریدایرکت دائمی در نظر گرفته می شود. این گزینه یکی از پرکاربردترین و مفیدترین ریدایرکت ها محسوب می شود چون تقریبا همه link juice های دامنه فعلی را به دامنه جدید منتقل می کند.  این نوع ریدایرکت  هم در سطح سرور و هم در سطح مرورگر رخ می دهد.در چنین شرایطی، موتورهای ریدایرکت موجود را می کنند.

 ریدایرکت ۳۰۲:

ریدایرکت ۳۰۲ زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهید به طور موقت آدرس را ریدایرکت کنید اما  قصد داشته باشید به آدرس قدیمی خود بازگردید. ریدایرکت ۳۰۲ زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.  اگر می خواهید از این نوع ریدایرکت استفاده کنید مراقب باشید. در برخی از شرایط بهتر است به جای چنین ریدایرکتی از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نمایید.

متارفرش:

این گزینه نیز زیاد مورد استفاده قرار می گیرد اما ممکن است قبل از صفحه نمایش اصلی به صفحه ای انتقال داده شوید و سپس به صفحه اصلی بروید. مثلا فرض کنید  وارد صفحه ای شده اید و پیامی مبنی بر اینکه آدرس اصلی انتقال یافته دریافت می کنید.   در این پیام به شما گفته می شود  که اگر در عرض چند ثانیه به آدرس اصلی ریدایرکت نشدید روی دکمه موجود کلیک کنید.  در چنین شرایطی متارفرش را  تجربه کرده اید. این نوع ریدایرکت نیز می تواند link juice را منتقل کند اما همانند ریدایرکت ۳۰۱ نخواهد بود.

چرا باید ریدایرکت را بر روی سایت انجام دهید؟

خوب حالا که با انواع ریدایرکت اشنا شدید باید بدانید چرا از چنین ریدایرکت هایی استفاده می کنید. در  ادامه سعی می کنیم برخی از سناریوهای موجود برای ریدایرکت را با هم مرور کنیم.

ریدایرکت ساب دایرکتوری به صفحه ای در سایت:

زمانی که سایت خود را ایجاد کرده اید ممکن است صفحه وبلاگی خود را بر روی زیردامنه ای از سایت ایجاد کرده باشید. در چنین شرایطی آدرس وبلاگ شما به جای اینکه شبیه mysite.com/blog باشد به صورت blog.mysite.com است.  حالا تصمیم گرفته اید وبلاگ خود را از روی زیر دامنه بردارید. در چنین شرایطی باید از ریدایرکت استفاده کنید.

 ریدایرکت محتوای به صفحه اصلی:

داشتن محتوای تکراری بر روی سایت می تواند رتبه بندی شما را نابود کند. اگر سایت بزرگی دارید، وجود محتوای تکراری بر روی سایت بسیار محتمل است.  زمانی که بیش از یک نسخه از یک صفحه را دارید ممکن است گوگل نتواند نسخه اصلی برای رتبه بندی را دهد.  شما می توانید با ریدایرکت محتوای تکراری به محتوای اصلی از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید. این کار نه تنها از سردرگمی کاربر و بازدیدکننده می کاهد بلکه می تواند رتبه شما در موتورهای جستجو را هم بهبود ببخشد.

 ریدایرکت دامنه های متعدد به یک دامنه واحد:

ممکن است بخواهید دامنه های متعددی که به دامنه اصلی شما مرتبط است را خریداری کنید و از نام برند خود در دنیای آنلاین محافظت نمایید.  در چنین شرایطی می توانید این دامنه ها را به دامنه اصلی خود ریدایرکت کنید.

 ریدایرکت دامنه قدیمی به دامنه جدید:

تا به حال برایتان پیش آمده است که  سایت خود را روی دامنه ای راه اندازی کنید  که انتخاب اولتان نبوده است؟ در چنین شرایطی ممکن است منتظر رویایی خود بنشینید.  چنین شرایطی بیشتر از چیزی که فکر می کنید رخ می دهد.  ممکن است بخواهید برند خود را تغییر دهید . در چنین شرایطی تغییر دامنه نیز الزامی خواهد بود. دلیل شما هر چیزی که باشد باید ریدایرکت دامنه قدیمی به سایت جدید را مدنظر داشته باشید.

ریدایرکت آدرس قدیمی به آدرس جدید:

 

گاهی از اوقات مجبور می شوید آدرس صفحه فعلی را تغییر دهید. ممکن است ساختار URL های فعلی را تغییر داده باشید یا برخی از صفحات را منتقل کرده باشید.  اگر این شرایط را دارید می توانید آدرس قدیمی را به ادرس جدید ریدایرکت ۳۰۱ کنید. این شرایط زمانی صادق خواهد بود که پست های قدیمی در موتورهای جستجو ایندکس شده باشند یا لینکی در دنیای آنلاین داشته باشند.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۳ نظرها

  1. سلام ممنون از مطالب خوبتون. سایتی که دارم بخاطر تغییرات زیاد در شیوه دسته بندی و آدرس دهی از فارسی به انگلیسی و کوتاه کردن آدرس نزدیک به ۵ بار ریدایرکت ۳۰۱ شده. این تو سرعت سایت تاثیر میذاره؟ بنظر شما بهتر نیست این سایت رو دیه ادامه ندم و سایت رو به آدرس دامنه جدید کلا ریدایرکت کنم؟ یا یه سایت جدید درست کنم؟ چون سرعت سایتم به شدت پاییینه. ممنون از شما

  2. سلام
    من دنبال فرمول یا کد “دکمه ای” هستم که با کلیک روش وارد دامنه جدیدم بشم. یعنی این دکمه رو توی هر صفحه که کاربر روش کلیک میکنه فقط آدرس دامنه تغییر کنه و مابقی لینک همون بمونه
    مثلا با کلیک روی دکمه از صفحه
    http://olddomin/post بره به http://newdomin/post یا
    http://olddomin/newpost55 بره به http://newdomin/newpost55
    ۱- نیاز دارم این عمل با کلیک اتفاق بیفته.
    ۲-دنبال فرمول کلی هستم تامجبور نباشم برای هر صفحه جداگانه دکمه بذارم. این دکمه یا لینک رو میخام روی سربرگ و یا پابرگ کار کنم که تو همه صفحات کار کنه
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن