سئومقالات وب

چگونه نقشه سایت XML را بهینه سازی کنیم؟

ایجاد نقشه سایت یکی از بخش های مهم بهینه سازی هر سایتی است.  این نقشه ها نه تنها اطلاعاتی در مورد سایت شما به موتورهای جستجو ارائه می کنند بلکه می توانند در برگیرنده متاداده های مختلفی همچون موارد زیر باشند:

  • هر صفحه چند وقت یکبار به روزرسانی می شود
  • آخرین باری که به روزرسانی شده اند چه زمانی بوده است
  • اهمیت صفحات نسبت به یکدیگر چگونه است.

نقشه سایت برای سایت های زیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است:

  • سایت هایی که در برگیرنده محتوای آرشیو شده هستند و به یکدیگر لینک نشده اند
  • کمبود لینک خارجی دارند
  • صدها یا حتی هزاران صفحه دارند.

همانطور که از نام نقشه سایت بر می اید، این ها به ربات های جستجو کمک می کنند نقشه سایت را درک کنند و صفحات مهم را کشف و در نهایت ایندکس نمایند. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که برای  بهینه سازی نقشه سایت XMl نیاز دارید را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

 از ابزارها و افزونه های موجود برای تولید خودکار نقشه سایت استفاده کنید:

نقشه سایت

تولید نقشه سایت زمانی که ابزارهای مناسبی همچون های بررسی با تولیدکننده درون ساخت نقشه XML یا افزونه های محبوبی همچون Google XML Sitemaps در اختیار دارید زیاد دشوار نخواهد بود.  واقعیت این است که سایت های وردپرسی که از افزونه یواست استفاده می کنند می توانند به طور مستقیم و از طریق همین افزونه نقشه سایت XML خود را تولید نمایند.  همچنین می توان به طور دستی  و به کمک ساختار کد نقشه سایت XML، این موارد را ایجاد کرد. از لحاظ فنی، نقشه سایت شما اصلا لازم نیست فرمت XML داشته باشد. با اینحال اگر می خواهید از صفت hreflang استفاده کنید باید نقشه XML کاملی را تولید نمایید. برای انجام اینکار بهتر است از ابزارهای موجود بهره بگیرید.

 نقشه سایت  خود را در گوگل ثبت کنید:

شما می توانید از طریق کنسول جستجوی گوگل، نقشه سایت خود را ثبت کنید. برای اینکار، به داشبورد خود بروید و بخش Crawl > Sitemaps > Add Test Sitemap را انتخاب نمایید. نقشه سایت خود را تست کنید و قبل از زدن دکمه Submit مشکلات احتمالی را برطرف نمایید.  توجه داشته باشید که ثبت نقشه سایت به گوگل می گوید کدام یک از صفحات شما کیفیت بالایی دارد و برای ایندکس شدن مهم است اما ایندکس صفحات را تضمین نمی کند.ثبت نقشه سایت ی زیر را به همراه خواهد داشت:

  • به گوگل کمک می کند موضوع سایت شما را درک کند
  • خطاهای موجود را کشف می کند و شما را مطمئن می سازد صفحات سایت به درستی ایندکس می شوند.

 

به صفحات با کیفیت خود در نقشه سایت اولویت بدهید:

زمانی که صحبت از رتبه بندی سایت به میان می آید، کیفیت کل سایت کلیدی خواهد بود. اگر نقشه سایت ربات ها را به هزاران صفحه بی ارزش هدایت کند، موتورهای جستحو فکر می کنند سایت شما محتوای خوب و ارزشمندی ندارد. سعی کنید ربات های جستجو را به صفحات مهم سایت خود هدایت کنید. این صفحات در برگیرنده موارد زیر هستند:

  • صفحاتی که به خوبی بهینه سازی شده اند
  • در برگیرنده و فایل ویدئویی هستند
  • محتوای منحصر به فرد زیادی دارند
  • باعث می شوند..

 مشکلات ایندکس شدن مطالب سایت را کشف کنید:

کنسول جستجوی گوگل ممکن است نتواند مشکل ایندکس نشدن تمامی صفحات را نشان دهد.  این موضوع برای سایت های تجارت الکترونیک بزرگی که صفحات متعددی برای ات مشابه دارند بسیار صادق است. در این شرایط بهتر است صفحات مشکل ساز را پیدا کنید. صفحات محصول را  در نقشه های مختلف سایت قرار دهید و هر کدام را به طور جداگانه بسنجید. نقشه سایتی ایجاد کنید که فرضیه شما را تایید کند. به عنوان مثال ببینید کدام یک از صفحات شما به درستی ایندکس نمی شوند.زمانی که مشکل اصلی را پیدا کردید می توانید آن را برطرف کنید یا صفت noindex به آن بدهید.

تنها نسخه های Canonical آدرس ها را در نقشه سایت خود قرار دهید:

زمانی که در سایت خود صفحات متعدد اما مشابهی دارید، باید از صفت link rel=canonical استفاده کنید تا به گوگل بگویید کدام یک از این صفحات اصلی است و باید خزیده شود.

از متا تگ کنترل ربات جستجو هر جایی که لازم بود استفاده کنید:

زمانی که دوست ندارید یکی از صفحات سایتتان ایندکس شود، می توانید از ,follow در  متا تگ کنترل ربات جستجو استفاده کنید. اینکار مانع از ایندکس شدن سایت می شود و در عین حال ارزش خالص لینک را حفظ می نماید. این موضوع برای صفحاتی که برای سایت مهم هستند اما نباید در نتایج جستجو ظاهر شوند بسیار مفید خواهد بود.

 آدرس های Noindex را در نقشه سایت خود قرار ندهید:

اگر ربات های موتورهای جستجو اجازه ایندکس صفحه خاصی را نداشته باشند، پس لازم نیست آن ها را در نقشه سایت بیابند.  وقتی نقشه سایتی دارید که در برگیرنده صفحات مسدود شده و noindex است، به طور همزمان به گوگل می گویید که این صفحه برای ایندکس شدن مهم است اما تو اجازه ایندکس آن را نداری. این عدم ثبات و مشکل ساز خواهد بود.

 نقشه سایت پویا برای سایت های بزرگ بسازید:

معمولا مدیریت ربات های متا بر روی سایت های بزرگ دشوار است.  در عوض شما می توانید یک قانون منطقی برای زمانی که صفحات باید در نقشه سایت قرار گیرند ایجاد کنید.  از نقشه سایت پویا برای چنین شرایطی استفاده نمایید.

 از نقشه سایت XML و فیدهای RSS/Atom استفاده کنید:

فید آر اس اس، زمانی که صفحه ای به روز می شود یا محتوای جدید به سایت اضافه می گردد، به موتورهای جستجو اطلاع رسانی می کند. گوگل توصیه می کند از نقشه سایت و فید RSS/Atom به صورت همزمان  استفاده کنید.

 زمانی که تغییرات مهمی در سایت ایجاد می کنید، زمان اصلاح را به روزرسانی نمایید:

سعی نکنید با به روزرسانی زمان اصلاح، موتورهای جستجو را برای ایندکس مجدد صفحات، گول بزنید.

در مورد تنظیمات Priority زیاد نگران نباشید:

برخی از نقشه های سایت ستون Priority را دارند که به موتورهای جستجو می گوید چه صفحاتی در سایت از اهمیت زیادی برخوردارند. با اینکه چنین قابلیتی بسیار کارساز و موثر است اما دیگر بحث زیادی روی آن وجود ندارد. گوگل سال قبل اعلام کرد ربات هایش این تنظیمات را نادیده می گیرند.

 تا جایی که می توانید فایل را کوچک نگه دارید:

هر چقدر اندازه نقشه سایت کوچک تر باشد، فشار کمتری بر روی وارد می شود. گوگل و بینگ اندازه مدنظر این فایل را از ۱۰ مگابایت به ۵۰ مگابایت افزایش دادند اما هنوز هم بهتر است اندازه و حجم این فایل کمتر باشد.

 اگر سایت شما بیش از ۵۰۰۰۰ آدرس دارد، بهتر است نقشه های متعددی برای آن ایجاد کنید:

در هر نقشه سایت می توانید ۵۰۰۰۰ آدرس وارد کنید. اگرچه این مقدار برای بیشتر سایت ها کافی است اما برخی از سایت ها به مقدار آدرس بیشتری نیاز دارند. در این شرایط می توانید از نقشه های مختلف کمک بگیرید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن