سئومقالات وب

راهنمای شناسایی و بازیابی پنالتی گوگل برای افراد مبتدی

اگر در دنیای سئو تازه کار و مبتدی هستید، قبل از هر چیزی باید با برخی از اصطلاحات سئو اشنا شوید. شما در حال وارد شدن به صنعتی هستید که نیازمند مجموعه ای از مهارت هاست.  یادگیری مباحثی همچون استفاده صحیح از کلمات کلیدی، سئوی داخلی، سئوی خارجی و به روزرسانی های الگوریتم ها یکی از مراحل ضروری است که افراد تازه کار و مبتدی باید آن را طی کنند.  خ حالا سوال اینجاست که چگونه می توان همه این موارد را یاد گرفت و خود را با به روزرسانی های موجود همگام کرد؟ این کار راحت تر از آن چیزی است که فکر می کنید. با کمی تلاش و تمرین می توانید به تدریج در این حوزه به یک سئوکار حرفه ای تبدیل شوید. خوب حالا فرض می کنیم شما دانش پایه ای در مورد مطالبی که گفتیم دارید. سایت خود را راه اندازی کرده اید و بعد از گذشت مدت زمانی متوجه شده اید که دچار پنالتی گوگل شده اید.در این شرایط چه کاری می توان انجام داد؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب باشید.

 انواع پنالتی گوگل:

دو نوع اصلی از جریمه یا پنالتی سایت وجود دارد. پنالتی دستی و پنالتی الگوریتمی. پنالتی دستی زمانی رخ می دهد که کارمندان گوگل به طور دستی سایت شما را بررسی کنند و متوجه شوند که در برخی از جوانب سایت، دستورالعمل ها و راهنمایی های این شرکت نقض شده است. در مقابل، پنالتی الگوریتمی توسط سیگنالی ایجاد می شود که یک عنصر خاص را در الگوریتم گوگل تحریک می کند.  تعیین و شناسایی اینکه سایت دچار کدام یک از این پنالتی ها شده است، مرحله اول و البته ضروری برای برطرف کردن مشکلات مرتبط با آن است.

پنالتی دستی:

اگر احساس می کنید سایت شما دچار جریمه یا همان پنالتی گوگل شده است، اولین مکانی که باید به بررسی آن بپردازید، کنسول جستجوی گوگل است. در این پلتفرم، شما نوتیفیکیشن هایی را دریافت خواهید کرد که در صورت بروز پنالتی  اطلاع رسانی می کنند.  این نوتیفیکیشن ها  دلیل این پنالتی را خواهند گفت و منابعی را برای برطرف کردن این مشکلات در اختیارتان قرار خواهند داد. استفاده از این منابع و دستورالعمل ها می تواند به برطرف کردن مشکلاتی که این پنالتی موجب ایجادشان شده است، کمک کند. بعد از اینکه نوع پنالتی سایت خود را شناسایی کردید و  تلاش خود را برای برطرف کردن این مشکلات انجام دادید( همچون پاک کردن لینک های مشکل ساز، اصلاح کاربرد نادرست از داده های Markup، یا حتی هک شدن سایت) باید درخواست تجدید را برای گوگل ارسال کنید. این سند باید در برگیرنده دلیل پنالتی، فعالیت هایی که برای برطرف کردن مشکلات سایت انجام شده است باشد و گوگل را مطمئن سازد که دیگر چنین مشکلاتی در سایت شما رخ نخواهد داد.  قبل از هر کاری باید خطای خودتان را بپذیرید. اگر این خطا به خاطر سئوی قبلی سایت رخ داده است مطمئن شوید که این موضوع را مدنظر قرار می دهید.  اگر درخواست تجدید نظر را برای سایت گوگل ارسال کردید و این درخواست از طرف آن ها رد شد، نا امید نشوید. این موضوع ممکن است بدین معنا باشد که شما باید تلاش بیشتری برای پاکسازی مشکلات موجود انجام دهید یا دوباره درخواست تجدید نظر را بنویسید.

 پنالتی الگوریتمی:

این ناحیه ای است که  درک آن برای برخی از افراد دشوار و چالش برانگیز است. زمانی که سایت تحت تاثیر  پنالتی الگوریتمی گوگل قرار گرفته است شما هیچ اعلانی از طرف گوگل دریافت نمی کنید. در عوض،  باید از داده هایی که خودتان در دست دارید استفاده کنید تا ببینید تحت تاثیر چنین جریمه ای قرار گرفته اید یا خیر.  سپس باید به های متعددی نگاه کنید تا ببینید کدام بخش از الگوریتم باعث ایجاد چنین مشکلاتی در سایت شده است.  از آنجایی که هیچ اعلان و نوتفیکیشنی از طرف گوگل برای چنین پنالتی ارسال نمی شود، درخواست تجدیدنظری هم در کار نخواهد بود. در گذشته، سئوکاران مجبور بودند فرآیند پاکسازی مواردی که فکر می کردند باعث پنالتی سایت شده است را طی کنند و به امید چرخه به روزرسانی بنشینند.  در طول چند سال گذشته، گوگل  الگوریتم های پنگوئن و پاندا را در الگوریتم های اصلی خود دخیل کرده است  که دوبار در روز به روزرسانی می گردد. این موضوع بدین معنی است که دیگر مجبور نیستید منتظر به روزرسانی های الگوریتم ها بنشینید. قبل از به کار بردن این الگوریتم های اصلی، صاحبان سایت مجبور بودند یک یا دو سال منتظر به روزرسانی این الگوریتم ها و اعمال تغییرات موجود باشند.

 افرادی که در حوزه سئو تازه کار و مبتدی هستند:

زمانی که در حال یادگیری سئو هستید، بهتر است به گذشته برگردید و ببینید کارهای مرتبط با این حوزه چگونه انجام می شده است. اینکار به شما کمک می کند دید وسیع تری نسبت به صنعت امروزی داشته باشید.  بهتر است به روزرسانی  الگوریتم از آغاز تا به امروز را مطالعه کنید تا ببینید چه تغییراتی در این الگوریتم ها رخ داده است.

چگونه متوجه شویم که سایت دچار پنالتی الگوریتمی شده است؟

خوب برای اینکار ابزارهای مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین ابزارها ، ابزارهای مرتبط با سئوست که توسط شرکت Semrush توسعه یافته است. می توانید نگاهی به بخش Organic  Visibility history بیندازید. این اطلاعات در بخش Domain Analytics این ابزار قرار دارد و روش عالی برای تعیین این مورد است که سایت قبلا تحت تاثیر پنالتی الگوریتمی قرار گرفته است یا خیر.  یکی از  اولین مواردی که باید مدنظر قرار دهید، تغییرات شدید در دیده شدن سایت در نتایج طبیعی گوگل است.  با وجود قرار دادن پاندا و پنگوئن در میان الگوریتم های اصلی گوگل، پیدا کردن و تعیین اینکه جریمه به خاطر لینک بوده یا محتوا کمی دشوار خواهد بود. با اینحال این ابزار بهترین مکان برای آغاز کار محسوب می شود.  اگر احساس کردید سایت شما دچار پنالتی شده است بهتر است نگاهی به رتبه کلی و خود بیندازید. تغییرات و افت شدید در می تواند نشان دهنده پنالتی احتمالی باشد. به خاطر داشته باشید که ما در مورد افت رتبه بندی در یک یا دو صحبت نمی کنیم.  منظور  از افت رتبه بندی، افت رتبه صفحات متعددی از سایت است.  این موضوع همیشه بدین معنا نیست که سایت شما دچار جریمه شده است اما می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد و باید توسط تحقیق و بررسی این مشکلات برطرف گردد.

 پاکسازی برای پنالتی الگوریتمی:

بعد از اینکه متوجه شدید سایت شما دچار پنالتی شده است و نوع پنالتی که با آن درگیر هستید را دریافتید، مرحله بعدی که باید مدنظر دهید، انجام فرآیند پاکسازی است. همیشه به خاطر داشته باشید که فرایند پاکسازی باید با احتیاط کامل انجام شود، سعی نکنید سریع از این مرحله عبور کنید. به خودتان زمان بدهید تا مطمئن شوید همه کارها را به درستی انجام می دهید.

 پاکسازی لینک ها:

اگر متوجه شدید که سایت شما دچار پنالتی مرتبط با لینک شده است، باید لینک های مضر را پاک نمایید.  اولین کاری که باید انجام دهید جمع آوری فهرستی از بک لینک های سایت است. این بک لینک ها را می توان به کمک ابزارهای متعدد جمع آوری کرد و اطمینان حاصل نمود که هیچ لینکی از قلم نمی افتد. اگر نمی دانیدچه ابزاری برایتان کارساز و موثر است، می توانید از   ابزارهای مختلفی مثل Majestic، Moz، Ahref، SEMrush و ابزارهای پژوهش لینک استفاده نمایید. همچنین لینک هایی که در کنسول جستجوی گوگل نشان داده شده است را پیدا کنید و آن ها را در یک فایل ذخیره نمایید.

بعد از اینکه همه لینک های سایت خود را جمع آوری کردید، به سراغ این لینک ها بروید و ببینید کدام یک از آن ها خوب و کدام یک بد هستند. اینجا دقیقا همان جایی است که بیشتر افراد دچار اشتباه و سردرگمی می شوند و نمی توانند لینک های خوب را از لینک های بد شناسایی کنند. اگر در این حوزه تازه کار هستید  توصیه می کنیم از یک حرفه ای کمک بگیرید.

 Disavow کردن لینک ها:

بعد از اینکه لیست لینک هایی که می خواهید از شرشان خلاص شوید را پیدا کردید،می توانید به سراغ فرآیند disavow کردن بک لینک ها بروید.  فایل disavow.txt زمانی که در کنسول جستجوی گوگل بارگذاری می شود به این شرکت می گوید که شما دیگر دوست ندارید این بک لینک ها را برای سایت خود داشته باشید. گوگل راهنمای کاملی در مورد استفاده صحیح از ابزار disavow دارد که شما را مطمئن می سازد کار خود را به درستی انجام می دهید.  بعد از اینکه گوگل این لینک ها را دوباره خزید و آن ها را با آخرین فایل disavow ای که بارگذاری کرده اید مقایسه کرد، می تواند به پاکسازی آن ها بپردازد. جنبه خزش دوباره در این شرایط، چیزی است که باعث پاکسازی بک لینک های مضر می شود و ممکن است اینکار به کمی زمان نیاز داشته باشد. پس صبور باشید.  همچنین می توان به سایت های مضری که به شما لینک داده اند دسترسی پیدا کرد و از آن ها درخواست کرد که بک لینک ها را به صورت دستی پاک کنند.

 پاکسازی محتوا:

اگر متوجه افت شدید رتبه بندی در مورد مجموعه خاصی از کلمات کلیدی سایت خود شدید، بررسی محتوای موجود اولین کاری است که می توانید انجام دهید. ممکن است محتوای مرتبط با این مجموعه از کلمات کلیدی به عنوان محتوای کم ارزش و بی کیفیت در نظر گرفته شده باشد. این موضوع به احتمال زیاد زمانی رخ می دهد که در سایت شما محتوای Thin، تکراری و اسپم منتشر شده است.  اگر فکر می کنید دچار این جریمه شده اید، یکی از کارهایی که باید انجام دهید بررسی کامل محتوا از طریق ابزارهای بررسی کننده دزدی ادبی است به خصوص اگر خودتان محتوای موجود را ننوشته اید. اگر محتوای خوب و با کیفیتی در سایت خود منتشر نکرده اید سعی کنید آن را به روزرسانی کنید و از محتوای جامع و کامل در سایت خود استفاده نمایید. بعد از انجام اینکار، می توانید صفحه جدید خود را به کنسول جستجوی گوگل معرفی کنید تا ایندکس شود. اگر مشکل شما به خاطر محتوای بی کیفیت بود، طی کردن مراحل بیان شده می تواند رتبه بندی را به حالت اول باز گرداند. اگر بر این باور هستید که پنالتی شما به خاطر محتوای موجود در سایت است، نگاهی به ساختار لینک های داخلی خود برای صفحه مدنظر بیندازید.  ممکن است مشکل شما به خاطر ساختار لینک دهی داخلی اسپم ایجاد شده باشد. اگر چنین بود، به سایت خود بروید و سعی کنید انکرتکست ها را به روز کنید یا لینک هایی که به نظر اسپم هستند را پاک کنید.

 همیشه سایت خود را بررسی کنید:

بررسی عملکرد سایت در گوگل یکی از موارد مهمی است که همیشه باید مدنظر داشته باشید. با اینکه با هوش هستند و می توانند مشکلات زیادی را پیدا کنند اما بهتر است خودتان عملکرد سایت را بررسی کنید و تنها به گفته های گوگل تکیه نکنید.

اگر لینکی به سایت دارید که به نظر اسپم می رسد، آن را پاک کنید. و بررسی مداوم سایت به شما کمک می کند قبل از اینکه دچار جریمه گوگل شوید، مشکلات موجود را برطرف نمایید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن