مجازی سازیمقالات وب

SDRSچیست؟

در مقاله های پیشین ، فناوری Distributed Resource Scheduler یا به اختصار VMware مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله قصد داریم فناوری دیگری را مورد بررسی قرار دهیم که با عنوان Storage DRS یا SDRS شناخته می شود.  SDRS به شما اجازه می دهد مجموعه ای از منابع تجمیع شده کلاسترهای Datastore را مدیریت کنید. این موضوع بدین معناست که با کمک این فناوری می توانید فضا و بار I/O بین datastore های مختلف در کلاستر Datastore را تعدیل نمایید. همچنین این فناوری می تواند استقرار اولیه دیسک های مجازی را بر اساس فضا و حجم کاری I/O مدیریت کند. همانطور که از عنوان این پست پیداست امروز می خواهیم به این موضوع بپردازیم که SDRS چیست؟  در ادامه با وب همراه شوید تا این موضوع را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

همانطور که در  بخش ابتدایی مقاله ذکر کردیم، فناوری SDRS استقرار اولیه دیسک های مجازی را مدیریت می کند.  حتما  از خودتان می پرسید استقرار اولیه به چه معناست؟ استقرار اولیه (initial placement) فرآیندی است که به هنگام انتخاب Datastore   در داخل کلاستر datastore رخ می دهد که قصد دارید دیسک ماشین مجازی خود را در آن قرار دهید. در چنین شرایطی سیستم تلاش می کند بهترین  موقعیت ممکن را در اختیار شما قرار دهد.   مثلا فناوری SDRS و استقرار اولیه زمانی رخ می دهد که بخواهید  یک ماشین مجازی جدید ایجاد کنید یا ماشین مجازی موجود را Clone نمایید. همچنین استقرار اولیه  در مواقعی که بخواهید دیسک ماشین مجازی را به کلاستر Datastore دیگر  منتقل کنید یا دیسکی را به ماشین مجازی موجود اضافه نمایید رخ می دهد. فناوری SDRS می تواند به یکباره تمامی این اجزا را فعال یا غیر فعال کند.  شما می توانید عملکردهای مرتبط با I/O فناوری SDRS را به طور مستقل از عملکرد تعدیل  فضا غیر فعال کنید. در این فناوری دو نوع Mode یا حالت وجود دارد. یکی از این حالت ها، حالت دستی(manual mode) است که تنها توصیه هایی را در اختیار ادمین ها قرار می دهد و حالت اتوماسیون(automation mode) دیسک های ماشین مجازی را منتقل می کند. این فناوری  به ادمین ها کمک می کند بهترین Datastore ای که می توان ماشین مجازی و دیسک های آن را منتقل کرد پیدا کنند.

 چگونه می توان فناوری SDRS را فعال کرد؟

بعد از اینکه از طریق وب vSphere به سیستم لاگین کردید، به قسمت Home > Storage > Datastores > Datastore Clusters بروید.

سپس بر روی دکمه New Datastore cluster کلیک نمایید:

هر کدام از لیست های کشویی، گزینه هایی را در اختیار شما قرار می دهند:

در صفحه نهایی می توانید از طریق معیارهای I/O موارد بیشتری را تنظیم کنید:

خوب همانطور که مشاهده می کنید، می توانید  فناوری SDRS را فعال یا غیر فعال کنید. زمانی که این فناوری را در سیستم خود فعال می کنید، تنظیمات SDRS  به همان تنظیمات قبلی می شود.

الزامات فناوری SDRS چه چیزی است؟

  • کاربرد Datastore های مشابه یا قابل تعویض برای کلاستر Datastore مجاز است.
  • می توان ترکیبی از datastore ها را با و ظرفیت I/O مختلف ایجاد کرد. همچنین می توان آرایه های متفاوتی را تشکیل داد.
  • شما نمی توانید در داخل کلاستر Datastore یکسان از NFS یا VMFS استفاده کنید.
  • Datastore هایی که در دیتاسنترهای متعدد به گذاشته شده اند مجاز نیستند.
  • همه هاست ها باید حداقل 5.0 باشند.
  • سعی کنید Datastore هایی که hardware acceleration در آنها فعال شده است را در  datastore هایی که این قابلیت در آن ها فعال نشده است  قرار ندهید.

فناوری SDRSهر ۸ ساعت یکبار به طور پیش فرض فراخوانی می شود. همچنین این فراخوانی زمانی اتفاق می افتد که مقدار فضای استفاده شده توسط یک یا چند datastore  بیش از حد مجاز باشد. زمانی که SDRS فراخوانی می شود،  این فناوری فضای استفاده شده  و تاخیر I/O هر کدام از Datastore ها را بررسی می کند.

نتیجه گیری:

گروهی از datastore ها با منابع اشتراکی و رابط مدیریت اشتراکی، یک کلاستر datastore را تشکیل می دهند.  زمانی که کلاستر datastore را در  محیط مجازی خود تشکیل می دهید، می توانید از فناوری SDRS برای مدیریت منابع ذخیره سازی استفاده کنید.

منبع: vladan

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن