سئومقالات وب

چگونه بعد از مهاجرت وب ، ترافیک ارگانیک خود را بازیابی کنیم؟

من مطمئن هستم که شما هرگز بدون انجام تدابیر لازم، آدرس URL خود را تغییر نمی دهید. قبل از انجام اینکار باید مطمئن شوید که لینک ها، ه سایت و برچسب ها به روزرسانی شده اند. اما اگر متخصص باشید و بخواهید کار مشتریان را انجام دهید حتما با افرادی روبرو شده اید که بعد از تغییرات ساختاری در سایت خود به سمت شما آمده اند.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد، مشتریان جدید برای دریافت کمک های اضطراری به سمت شما روی می آورند تا سئوی سایت را آنالیز کنید و مشکلاتش را رفع نمایید. در این حالت باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  1. باید اولویت بندی کنید:

ممکن است مشتریان شما در این شرایط بسیار ناراحت و نگران باشند. شما زمان زیادی برای انجام کار از ابتدا ندارید و نمی توانید یک بررسی کامل از خطاهای موجود انجام دهید.شما باید بر روی تشخیص اینکه چه چیزی در طول مهاجرت سایت به خوبی انجام نشده است تمرکز کنید و مطمئن شوید که دلایل اساسی کم شدن ترافیک به خوبی رفع شده است. سپس می توانید بقیه کارها را با خیال راحت انجام دهید.

  1. ممکن است همه داده ها و اطلاعات مورد نظر را نداشته باشید:

ممکن است تنها داده های اساسی همچون گوگل آنالیتیکس و کنسول ی گوگل و اطلاعات به اشتراک گذاشته توسط مشتری را داشته باشید .  معمولا قبلی، خزنده ها یا دسترسی به فایل گزارشات نیز وجود ندارد. بنابراین در اینگونه شرایط باید خودتان دست به کار شوید و  موارد ذکر شده را از ابتدا انجام دهید. در این تجزیه و تحلیل، قادر خواهید بود همه موارد را بررسی کنید و از مزایای آن استفاده کنید.

چگونه می توان در یک زمان اندک بیشترین کار را انجام داد و با استفاده از داده های اساسی موارد نادرست را تشخیص داده و سپس رفع کرد؟

خوب در این مرحله از کار باید پا را فراتر بگذارید و به دنبال اشکالات موجود باشید تا بتوانید آن را رفع کنید.

  1. ۱٫ ابتدا باید تعیین کنید که مهاجرت وب باعث کم شدن ترافیک سایت شده است:

برای آغاز کار باید موارد زیر را حتما مدنظر داشته باشید:

  • از مشتریان خود در مورد تغییرات اساسی انجام شده سوال کنید . بنابراین می توانید گزینه های از دست رفته را تشخیص دهید و قبل از تجزیه و تحلیل، کارهای خود را اولویت بندی نمایید.
  • باید بررسی کنید که زمان کم شدن ترافیک با مهاجرت سایت منطبق باشد . اگر موارد دیگری در این شرایط دخیل باشد باید مورد توجه قرار گیرد.

5716c490bde660.22492274

برای تشخیص این مورد، منابع ترافیکی قبل و بعد از مهاجرت را مقایسه کنید. شما می توانید از سایتwhymywebtrafficdropped.com برای بررسی مواردی که باعث کاهش ترافیک شده است استفاده کنید. به عنوان مثال تنظیمات نادرست در گوگل آنالیتیکس بعد از مهاجرت یا به روزرسانی گوگل می تواند رخ داده باشد.

5716c56e0a2cf2.09567230

مثلا  من با مواردی برخورد کرده ام که در آن مشکلات حاصل از مهاجرت وب و به روزرسانی پنگوئن همزمان بوده است. اگر مشکل شما نیز اینگونه بود، نمی توانید انتظار داشته باشید که همه ترافیک سایت خود را بعد از حل مشکلات دوباره بدست بیاورید. برای رفع سایر مواردی که باعث کاهش ترافیک شده است، به تجزیه و تحلیل دیگری خواهد داشت.

5717cfdcd4b5c9.83701140

  1. صفحاتی را تشخیص دهید که بیشتر از سایر صفحات دچار افت در ترافیک، رتبه بندی و نرخ شده اند:

زمانی که تشخیص دادید افت ترافیک به خاطر مهاجرت است، مرحله بعدی تمرکز بر روی تجزیه و تحلیل و سپس تشخیص مشکل در این نواحی است که باعث افت ترافیک، نرخ تبدیل و رتبه بندی سایت شده است. شما می توانید اینکار را با مقایسه ترافیک ارگانیک هر صفحه قبل و بعد از مهاجرت در گوگل آنالیتیکس انجام دهید. صفحاتی را انتخاب کنید که قبلا دارای بالاترین سطح رتبه بندی و ترافیک بوده اند و حالا بیشترین ترافیک را از دست داده اند. شما می توانید کار مشابهی را در مورد صفحاتی با کلیک بیشترانجام دهید.

5716c5b701c989.24215315

بعد از  جمع آوری این داده ها، تمامی این صفحات را در یک صفحه اکسل  قرار دهید. حالا شما صفحاتی را دارید که بر اثر مهاجرت بیشترین آسیب را دیده اند.

 

5717e838b8fb17.94094814

5716c5e9852107.99301262

۳٫کلمات کلیدی هر کدام از این صفحات را مشخص کنید و سپس آنها را بررسی کنید:

در بیشتر موارد، مشکل به وجود آمده فنی است اگرچه برخی از اوقات ممکن است به خاطر مشکلات مربوط به ساختار باشد. با اینحال، تشخیص کلمات کلیدی هر صفحه که با آن رتبه بندی شده، بسیار مهم است. سعی کنید این کلمات را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت قادر خواهید بود بعد از حل مشکل، بهبود آنها را تایید نمایید. اینکار را با می توان با استفاده از ابزارهایی انجام داد که دارای قابلیت سابقه رتبه بندی کلمات کلیدی هستند. ابزارهایی همچون SEMrush ، Sistrixو SearchMetrics به شما کمک می کند کلمات کلیدی مرتبط با هر صفحه را بیابید. این ابزارها همچنین به شما نشان می دهد چه صفحاتی رتبه بندی خود را در طول یک زمان مشخص از دست داده اند.این کار کمی زمانبر خواهد بود بنابراین  شما می توانید از سایت URLProfiler استفاده کنید تا کلمات کلیدی را تشخیص دهید که در گذشته رتبه بندی داشته اند. در نتیجه، داده های مربوط به کلمات کلیدی را خواهید داشت که در یک صفحه اکسل قرار گرفته است:

5716c6d526df66.34862613

 

5716c649d74565.93655449

 

5716c6a43de1a3.18991236

حالا می توانید این کلمات کلیدی را با ابزار بررسی کلمات کلیدی مورد نظر خود بررسی کنید.

  1. هر دو لیست صفحات را در مورد کاهش ترافیک بررسی کنید:

حالا شما می توانید لیست صفحات را با استفاده از “list mode” یک خزنده سئو همچون Screaming Frog بررسی کنید و سپس سایت خود را با استفاده از crawler mode بررسی نمایید.در این صورت قادر خواهید بود مشکلات صفحاتی که دچار افت ترافیک شده اند را با صفحات دیگر مقایسه کنید. همچنین شما می توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس، خزیدن سایت خود را ادغام کنید و خلاء موجود را تشخیص دهید.

5716c9e2b04015.84273403

 

5716ca47b4b419.12478002

زمانی که می خواهید این مرحله را انجام دهید به سوالات اساسی زیر باید پاسخ مناسبی داشته باشید:

  • چه صفحاتی در خزیدن وب موجود نیستند اما ترافیک ارگانیک دریافت می کردند؟ آیا این شرایط با صفحاتی که ترافیک، رتبه بندی و نرخ تبدیل خود را از دست داده اند همزمان است؟ آیا صفحات جایگزین شده اند؟ اگر چنین است چرا به سمت نسخه های جدید هدایت نشده اند؟ اینکار را انجام دهید.

5716ca151d0213.00363586

  • آیا در خزیدن، نا پروتکل وجود دارد؟ این موضوع به خصوص زمانی رخ میدهد که مهاجرت از یک نسخه به نسخه دیگر ( همچون مهاجرت از HTTP به HTTPS ) باشد . ابتدا باید تشخیص دهید که صفحاتی در سایت وجود دارد که هنوز با نسخه HTTP خود خزیده می شوند زیرا لینک ها یا نقشه سایت هنوز به روزرسانی نشده است. سپس موارد موجود را رفع کنید.
  • ایا صفحاتی که افت ترافیک داشته اند از طریق فایل txt مسدود شده است یا قابل ایندکس شدن نیستند؟ اگر چنین است باید از خود بپرسید چرا این مشکل رخ داده است. تمامی صفحاتی که باید خزیده شوند را از مسدود بودن خارج کنید.
  • مطمئن شوید که منطق ریدایرکت صحیح است. بیشتر اوقات صفحاتی که ریدایرکت می شوند به درستی تنظیم نشده اند. این نوع مشکلات را با پرسیدن سوالات زیر تشخیص دهید:

A . آیا ریدایرکت ها به نسخه صفحات جدید مرتبط با صفحات قدیمی می روند؟  مطمئن شوید که ریدایرکت به یک مقصد مناسب هدایت می شود و دارای قابلیت ها و ویژگی های یکسانی است.

  1. B. ایا ریدایرکت ۳۰۲ وجود دارد که باید به صورت ریدایرکت ۳۰۱ تغییر یابد؟ اگر چنین است به روزرسانی های مورد نیاز را انجام دهید.
  2. C. ایا حلقه ریدایرکت وجود دارد که ممکن است با خزنده های تداخل داشته باشد؟ اگر چنین بود مشکل را رفع کنید.

اگر سایت شما دارای نسخه مستقل برای است ، باید  منطق ریدایرکت آنها را  مورد بررسی قرار دهید:

 

5716ccc643bd12.68227212

  • آیا ریدایرکتی در سایت وجود دارد که به سمت صفحات غیر قابل ایندکس یا اشتباه برود؟اگر چنین بود حتما اولویت را به رفع این خطاها بدهید.

 

5716ca86e07ed5.48859304

  • چرا این صفحات ریدایرکت شده هنوز خزیده می شوند؟ لینک ها و نقشه سایت خود را به روز رسانی کنید.
  • آیا مشکل ی تکراری در میان صفحات وجود دارد؟ تنطیمات ریدایرکت ها و صفحات ایندکس نشده ممکن است تغییر کرده باشد. بنابراین این مشکلات نیز باید رفع گردد.

571809a5a50e33.11417384

  1. حالا باید مشکلات تشخیص داده شده رفع گردد:

بعد از اینکه سوالات بالا را از خود پرسیدید و به روزرسانی های جدید را انجام دادید توجه به نکات زیر بسیار مهم است:

۱٫تمامی لینک های داخلی خود را به گونه ای به روزرسانی کنید که به طور مستقیم به سمت مقصد URL نهایی برود.

  1. نقشه سایت خود را به گونه ای به روزرسانی کنید که URLهای قدیمی در آن وجود نداشته باشد و تنها موارد جدید در آن دیده شود.

۳٫باید مشخص کنید که آیا هنوز لینک های خارجی در سایت وجود دارد که به سمت صفحات نا مشخص می روند.

۴٫سعی کنید صفحاتی که ترافیک خود را از دست داده اند را دوباره در قسمت Fetch as Google کنسول جستجوی گوگل ثبت نام کنید تا دوباره خزیده شوند.

بعد از انجام موارد ذکر شده، رفتار خزنده های موتور جستجو را بررسی کنید . شما می توانید اینکار را از طریق لاگ ( فایل گزارشات) وب انجام دهید . بعد از چند روز باید شاهد اتفاقات مثبت باشید:

571745a930efa8.02977381

به یاد داشته باشید که اگر مهاجرت سایت به تغییرات قابل توجهی نیاز داشت، افت ترافیک و رتبه بندی یک مسئله طبیعی است و نباید شما را نگران کند. حتی اگر تمامی موارد به درستی انجام شده باشد باز هم امکان بروز مشکل وجود دارد. اگر بتوانید مشکلات خود را اولویت بندی کنید قادر خواهید بود آنها را به درستی رفع نمایید. بعد از اینکه تمامی موارد ذکر شده را انجام دادید و روند مثبتی را مشاهده کردید، می توانید بک بررسی کامل از سئوی سایت خود داشته باشید و همه چیز را بهبود ببخشید.

منبع

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن