سئومقالات وب

جستجوی معنایی چیست و چه تاثیری بر روی سئو دارد؟

در سال ۲۰۱۰، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به معنای های زیاد و قرار دادن کلمات کلیدی در متن بود. با این وجود سئو از آن زمان به بعد تغییرات زیادی کرد. آن روزها سئو به معنای درک نحوه تولید نتایج جستجو از طرف موتورهای جستجو بود. به کمک این شناخت، می توانستیم محتوایی که رتبه بالاتری در موتورهای جستجو دارد را مهندسی معکوس کنیم و  کارهایی که کرده است را دنبال نماییم.  این روزها، درک ما از عملکرد موتورهای جستجو تغییر کرده و  دچار تکامل شده است. به همین خاطر برای کسب نتایج مدنظر باید روش بهینه سازی سایت را تغییر دهیم.  در چنین شرایطی شناسایی کلمات کلیدی به تنهایی مفید نخواهد بود.   حالا باید بدانید این کلمات کلیدی چه معنایی دارند و کاربران از جستجوی این واژه ها چه نیتی در سر می پرورانند. همه این ها در عصر جستجوی معنایی برای سئو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به  معرفی جستجوی معنایی بپردازیم و ببینیم چرا چنین جستجویی برای سئو مهم است و چگونه می توانیم محتوای خود را برای این جستجو بهینه سازی کنیم.پس همراه وب ایده باشید.

 جستجوی معنایی چیست؟

جستجوی معنایی تلاش موتورهای جستجو برای تولید نتایج دقیق را با درک موارد زیر توصیف می کند:

به عبارت ساده تر، جستجوی معنایی به دنبال درک زبان طبیعی است که انسان ها از آن استفاده می کنند. به مثال اگر شما از دوست خود بپرسید “بزرگ ترین پستاندار روی زمین چیست “و سپس سوال بعدی را با این عنوان بپرسید: ”  او چقدر بزرگ است؟”  دوست تان به  احتمال زیاد خواهد دانست که منظور از واژه ” او” در سوال دوم همان پستاندار بزرگی است که در سوال اول بدان اشاره کردید. قبل از سال ۲۰۱۳، موتورهای جستجو نمی توانستند بافت و زمینه سوال دوم را درک کنند.  تنها روشی که گوگل می توانست به سوال دوم پاسخ دهد این بود که آن را با سوالی همچون “وال آبی چقدر بزرگ است “جایگزین نمایید. جستجوی معنایی به موتور جستجویی همچون گوگل اجازه می دهد بین ورودی های مختلف( افراد، مکان ها و اشیا) تمایز قائل شود و نیت جستجو را بر اساس فاکتورهای متعددی همچون فاکتورهای زیر تفسیر نماید:

  • سابقه جستجوی کاربر
  • موقعیت کاربر
  • سابقه جستجوی جهانی
  • متغیرهای املایی

جستجوی معنایی: یک تاریخچه مختصر

 نمودار دانش:

نمودار دانش در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی گردید  و اولین گام در توسعه اهمیت ورودی ها و بافت در متن بود.  نمودار دانش گامی برای تغییرات الگوریتمی بزرگ فراهم نمود. نمودار دانش به عنوان یک پایگاه اطلاعات عمومی بزرگ  اطلاعات را بر اساس های عمومی و خاصیت هر ورودی جمع آوری می نمود.

 به روزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار:

به روزرسانی مرغ مگس خوار گوگل در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و آغازی برای عصر جستجوی معنایی بود.  این به روزرسانی موتورهای جستجو را مطمئن می سازد صفحاتی نشان داده می شود که عملکرد بهتری دارند.  در این شرایط صفحات و نتایجی در اختیار کاربران قرار می گیرد که انطباق بیشتری با نیت و بافت جستجو کننده داشته باشد.

رنک برین:

در سال ۲۰۱۵ گوگل پروژه ای به نام رنک برین را آغاز کرد که یک سیستم یادگیری ماشینی برای فاکتور رتبه بندی و هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل انه کوئری ها بود.

رنک برین نیز همانند به روزرسانی مرغ مگس خوار به دنبال  درک نیت کاربر از شده بود.

تفاوت کلیدی بین این دو به روزرسانی این است که  رنک برین یک بخش یادگیری ماشینی دارد. این  به روزرسانی همیشه در حال یادگیری، تجزیه و تحلیل نتایجی با عملکرد بهتر و درک شباهت های بین صفحاتی است که برای کاربران ارزشمند است.

این مقاله را هم بخوانید: راهنمای جامع سئو برای سال ۲۰۱۸

 

جستجوی معنایی چگونه می تواند بر روی سئوی سایت تاثیر داشته باشد؟

 کاربران به سمت جستجوی صوتی روی آورده اند:

جستجوی معنایی به خاطر محبوبیت جستجوی صوتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار گشته است. دستورات صوتی در موبایل در حال حاضر در میان افراد بسیار رایج است و استفاده از دستورات صوتی بر روی دستگاه ها در میان کاربران خانگی بسیار مهم است.  بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی بسیار متفاوت از سئوی سنتی است  چون باید بلافاصله منظور یا نیت کاربر را درک کنید و محتوای تعاملی و مکالمه ای در اختیار کاربران بگذارید.

 چه کاری می توانید برای این شرایط انجام دهید؟

محتوایی ایجاد کنید که به دقت و با وضوح بالا به کوئری های رایج افراد پاسخ می دهد. مطمئن شوید که از داده های ساخت یافته برای کمک به درک محتوا و بافت موجود در محتوا به موتورهای جستجو استفاده می کنید.

 حتما مطالعه کنید: راهنمایی برای بهینه سازی جستجوی صوتی

 

تمرکز  از  سمت کلمات کلیدی به موضوعات سوق یافته است:

حالا دیگر زمان آن فرا رسیده است که تولید محتوا برای کلمات کلیدی را کنار بگذارید. در عوض باید به موضوعات گسترده ای که در نیچ تان وجود دارد فکر کنید و به طور عمیق تر آن را پوشش دهید.  هدف شما باید در این شرایط ایجاد محتوای اصیل، جامع و با کیفیت باشد.

چه کاری می توانید انجام دهید؟

به جای اینکه ده ها مقاله کوتاه و جداگانه برای هر موضوع و هر صفحه ایجاد کنید بهتر است یک راهنمای جامع و نهایی تولید نمایید که برای کاربران نیز ارزشمند است.

 نیت کاربر به یک اولویت اصلی تبدیل شده است:

یکی از بهترین رویکردهای موجود در مورد هدف گیری کلمات کلیدی همان هدف گیری کلمات کلیدی نیست و باید نیت کاربران هدف گرفته شود. با بررسی کوئری هایی که کاربران را به سمت سایت هدایت می کند می توانید گروهی از موضوعات را که برای تولید محتوا عالی است پیدا کنید.

 چه کاری می توانید در این شرایط انجام دهید؟

فهرستی از کلمات کلیدی ایجاد کنید و آن ها را بر اساس نیت کاربران جدا سازید.بعد از اینکه نیت جستجوکننده را درک کردید می توانید محتوایی ایجاد کنید که  نیت آن ها را هدف قرار می دهد.

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم استفاده از کلمات کلیدی در این شرایط به تنهایی مفید نخواهد بود.

سئوی فنی نیز همانند محتوا مهم است:

حتی با تغییر گوگل نیز الگوریتم ها هنوز نتوانسته اند به اندازه کافی باهوش شوند و به تنهایی معنای همه چیز را درک نمایند. هنوز هم باید سایت خود را بهینه سازی نمایید و به گوگل کمک کنید درک درستی از محتوایتان داشته باشد:

  • کلمات کلیدی: بله کلمات کلیدی هنوز هم مهم هستند. از ابزارهای تجزیه و تحلیل محتوا برای داده کاوی سوالات رایج و کلمات کلیدی طولانی مرتبط استفاده کنید و آن ها را در محتوای خود بگنجانید. کلمات کلیدی را در تگ عنوان، آدرس ها، بدنه متن، تگ هدر ومتا تگ بگنجانید و تا جایی که می توانید اینکار را به صورت طبیعی انجام دهید.
  • لینک بیلدینگ: های معتبر هنوز هم یکی از سیگنال های رتبه بندی مهم محسوب می شوند. به محتوایی بالاترین اولویت را دهید که به طور طبیعی می تواند لینک جذب کند. همچنین فراموش نکنید که باید از ساختارهای مناسب برای لینک دهی داخلی استفاده نمایید تا بتوانید لینک های عمیق تری به سایر محتوای با ارزش ایجاد شده فراهم آورید.
  • داده های ساخت یافته: از Schema markup برای کمک به ان استفاده کنید تا بتوانند کسب و کارتان را بیابند. به کمک این قابلیت می توانید به موتورهای جستجو بگویید سایت تان را ایندکس کند.به کمک نشانگرهای نظرات مشتریان می توانید جزییات بیشتری اضافه کنید.
  • ها: سعی کنیدتا جایی که ممکن است ریدایرکت را حذف کنید و تنها بر روی ریدایرکت های ۳۰۱ برای صفحاتی که وجود ندارد تکیه نمایید. به ازای هر صفحه نباید بیش از یک ریدایرکت داشته باشید. برای نسخه های مختلف سایت از تگ rel=canonical استفاده نمایید.
  • سرعت سایت: منابع را کاهش دهید، تصاویر را فشرده نمایید، چک لیست گوگل برای بهینه سازی سرعت سایت را دنبال کنید.
  • بهینه سازی ساختار سایت: داشتن یک ساختار منطقی برای سایت به موتورهای جستجو کمک می کند راحت تر سایت را ایندکس کنند و ارتباط بین محتواها را درک نمایند. ساختار منطقی سایت با فراهم آوردن سفر منطقی در سایت می توانند به بهبود تجربه کاربری نیز کمک کنند.

 تمرکز به سمت تجربه کاربری سوق یافته است:

راضی نگه داشتن کاربران باید جزو اصلی ترین تلاش های شما در عصر جستجوی معنایی باشد.  راضی بودن کاربران برای گوگل بسیار مهم است  و به همین خاطر هر روز در تلاش برای بهبود الگوریتم های خود هستند تا بتوانند سایت هایی که بهتر کاربران را راضی می سازند شناسایی نمایند.

چه کاری باید در این شرایط انجام دهیم؟

تا جایی که می توانید سرعت سایت خود را بهینه سازی کنید، مطمئن شوید که سایت برای موبایل و دستگاه های موبایلی بهینه سازی شده است و به معیارهایی همچون بونس ریت توجه ویژه ای داشته باشید. هر جایی که احساس کردید می توانید سایت را در آن بهبود ببخشید از تست A/B استفاده کنید تا را افزایش دهید.

نتیجه گیری:

درک اینکه گوگل چگونه داده ها را پردازش می کند برای سئو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این روزها ترفندهای قدیمی سئو دیگر برایتان مفید نخواهد بود به خصوص اگر  درک درستی از بافت، ارتباط بین مفاهیم و نیت کاربران نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که محتوای تولید شده باید بتواند هم افراد و هم موتورهای جستجو را راضی نگه دارد. در ابتدا بر روی رضایت کاربران تمرکز کنید و سپس به فکر موتورهای جستجو باشید. محتوا باید مرتبط و با کیفیت باشد ، بتواند نیت کاربران را برآورده سازد و از لحاظ فنی برای ایندکس شدن و رتبه بندی بهینه سازی شده باشد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن