مقالات وبوردپرس

چگونه Syntax error را در وردپرس برطرف کنیم؟

هر بار که  شما در وردپرس، خطایی با عنوان Parse error: Syntax error, unexpected را دریافت می کنید قطعا  به شدت نگران خواهید شد.  در این شرایط با خودتان فکر می کنید که همه چیز را درست انجام داده اید پس چه چیزی باعث ایجاد چنین خطایی در شده است؟ اگر شما نیز یکی از کاربرانی هستید که چنین خطایی را دریافت کرده است زیاد نگران نباشید. می توانید به راحتی این خطاهای آزاردهنده را در وردپرس خود برطرف کنید. چنین خطاهایی زمانی  رخ می دهد که دستورات سینتکس به درستی در رعایت نشده باشد. در این آموزش به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید به ک دستورالعمل های ساده، syntax errors را در وردپرس برطرف کنید. پس همراه وب ایده باشید.

 برای برطرف کردن چنین خطایی به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت؟

؟

اگر در دنیای وردپرس تازه کار باشید قطعا با شنیدن این واژه متعجب شده اید و از خودتان می پرسید اصلا خطای سینتکس در وردپرس یا همان syntax errors به چه معناست؟ در دنیای برنامه نویسی با رایانه، خطای سینتکس به خاطر دنبال نکردن قوانین خاص برنامه نویسی ایجاد می شود. مثلا فرض کنید در حال نوشتن انشا به زبان فارسی هستید و جای فعل و فاعل را اشتباه می نویسید. در این شرایط انشای شما چهره عجیبی به خود می گیرد و حتی می تواند برای شنونده نامفهوم باشد. این مثال بسیار شبیه زبان برنامه نویسی و قوانین و قواعد موجود در آن است. اگر شما به عنوان برنامه نویس، دستورات موجود در زبان برنامه نویسی را رعایت نکنید تفسیرکننده یا کامپایلرِ آن زبانِ برنامه نویسی نمی تواند بلوک های را به درستی پردازش کند. مثلا ممکن است فایلی را به درستی ننوشته باشید یا علامتی را فراموش کرده باشید. در این شرایط است که با خطای سینتکس یا همان syntax errors مواجه خواهید شد.  زمانی که این خطا بر روی سیستم مدیریت ی وردپرس بروز می کند کاربر ممکن است در نوشتن اسکریپت های PHP برای سایت خود اشتباهاتی را مرتکب شده باشد. این نوع خطا جزو طبقه بندی گسترده تر خطاهای Parse محسوب می شود.

 برطرف کردن  Syntax Error در وردپرس:

Syntax Error را می توان به راحتی در سایت وردپرسی برطرف کرد. اساسا این این فرآیند در دو گام انجام می شود:

  • پیدا کردن خط یا خطوطی که باعث ایجاد خطا شده است.
  • اصلاح کد با وصل شدن به سرور

خوب حالا اجازه دهید این مراحل با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

 گام اول: تعیین فایل معیوب

اولین گامی که برای برطرف کردن این مشکل پیش روی خود دارید این است که بدانید منبع مشکل از کجاست. شما باید فایلی که باعث ایجاد چنین مشکلی شده است را بیابید و ببینید کدام بلوک از کدها در داخل فایل مسئول بروز چنین خطایی است. بهترین روش این است که ببیند به تازگی افزونه یا قالبی را در سایت وردپرسی خود کرده اید یا خیر. اگر خطای شما  درست بعد از نصب افزونه یا قالب رخ داده است حالا جواب سوال خود را دارید. در این شرایط می توانید افزونه یا قالب را غیر فعال کنید و ببینید مشکلتان حل می شود یا خیر. خوشبختانه حتی اگر ایده ای در مورد منبع مشکل هم نداشته باشید باز هم می توانید به راحتی منبع و منشا آن را بیابید. زمانی که سایت را با مرورگری باز می کنید، پیام خطا برایتان به نمایش در می اید. این پیام با Parse error: Syntax error  آغاز می شود و بعد از آن اطلاعات خاصی در مورد خطای ظاهر شده در اختیار شما قرار می گیرد. این پیام خطا در برگیرنده مسیر کامل فایلی است که باعث بروز خطا شده و نیز خطی که کد اشتباه در آن نوشته شده است را نشان می دهد. خوب حالا می توانید به کمک این فایل، خطای ایجاد شده را اصلاح کنید.

مثلا خطای زیر در یکی از سایت های وردپرسی رخ داده است:

از طریق پیامی که در اسکرین شات بالا می بینید می توان متوجه شد که انتهای فایل مشکل دارد.  همچنین می توانید بفهمید که چه فایلی در سایت وردپرسی با اشکال مواجه شده است. همه اطلاعاتی که در این شرایط در اختیار شما قرار می گیرد  کمک می کند منشا خطا را بیابید و به فکر برطرف کردن آن بیفتید.

 

این مطلب را هم بخوانید: چگونه خطای ۵۰۴ Gateway Timeout در وردپرس را برطرف کنیم؟

گام دوم: برطرف کردن مشکلات فایل با

 

خوب حالا که فایل مدنظر را پیدا کردید می توانید به سراغ این فایل در سایر وردپرسی خود بروید و آن را ویرایش کنید.  اگر ناحیه ادمین تان به خاطر این خطا قفل شده باشد و نتوانید وارد مدیریتی خود شوید می توانید از FTP client برای وصل شدن به سایت استفاده کنید. مثلا می توانید از فایل زیلا استفاده نمایید. برطرف کردن فایل معیوب و مشکلاتی که در ان وجود دارد بسیار ساده است. کافیست وارد اکانت هاست خود شوید، فایل معیوبی که پیدا کرده اید را بیابید و  سپس بر روی آن راست کلیک کنید و گزینه View/Edit   را انتخاب نمایید. خوب حالا فایل معیوب در ویرایشگر پیش فرض برایتان باز می شود. در این شرایط دو انتخاب خواهید داشت: می توانید کد معیوب را پاک کنید یا  اینکه تغییرات لازم را در فایل بدهید تا مطمئن شوید فایل تان به درستی کار می کند. در برخی از شرایط پاک کردن خط معیوب می تواند مشکلتان را حل کند اما ممکن است باعث بروز مشکلات دیگری شود. به همین خاطر توصیه نمی کنیم از این گزینه استفاده نمایید.  خوب حالا اجازه دهید به مثال خود بازگردیم و فایل معیوبی که در اسکرین شات بالا دیدید را بیابیم.  حالا می دانیم که باید به دنبال چه چیزی باشیم. در خطای بالا  خط ۴۳ مسئول ایجاد مشکل ما بود. پس اجازه دهید این کد را در خط موجود مورد بررسی قرار دهیم:

 

این مد فانکشن get_footer  را فراخوانی می کند. اگر برنامه نویس باشید حتما متوجه شده اید که یک بخش کوچک اما بسیار مهم در این کد وجود ندارد و آن هم semicolon در انتهای خط است. همین امر باعث ایجاد مشکلات زیادی در سایت می شود.  در این مثال با اضافه کردن semicolon به انتهای خط و آپلود مجدد فایل به سرور می توانیم مشکل را حل کنیم. اگر در حوزه برنامه نویسی PHP تازه کار هستید می توانید از ابزارهای بررسی کننده کدهای PHP استفاده کنید تا ببینید چه خطایی در آن وجود دارد.  این ابزارها به شما کمک می کند خطاهای موجود را بیابید و برطرف نمایید.

 نتیجه گیری:

افراد مبتدی که با خطای Parse error: Syntax error  در سایت وردپرسی مواجه می شوند نباید دست و پای خود را گم کنند. این خطا به راحتی قابل شناسایی و قابل برطرف کردن است.  تنها کاری که در این شرایط باید انجام دهید این است که فایل ایجاد کننده خطا را بیابید، ان را در سرور پیدا کنید، خطی که باعث مشکل شده است را بیابید و سپس آن را برطرف کنید و دوباره در سرور آپلود نمایید. با اینحال بهتر است جلوی بروز این نوع خطاها را از همان ابتدا بگیرید و کدها را با دقت بنویسید یا قبل از به کار بردن آن در سایت، مورد بررسی مجدد قرار دهید. اگر در حوزه برنامه نویسی تازه کار هستید می توانید از ابزارهای موجود برای بررسی خطاهای موجود در کدها استفاده کنید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. سلامبنده از functions.php تابعی که وارد کردم رو پاک کردم بعد به روزرسانی پرونده رو زدم این ارور اومدParse error: syntax error, unexpected end of file in /home/samanovi/public_html/wp-content/themes/towerpress/functions.php on line 28
    حالا سایت نمیاد بالا همش این ارور رو میده.
    باید چیکار کنم که سایت بیاد بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن