مقالات وب

وب سرور چیست؟

در این مقاله سعی می کنیم انواع مختلفی از وب سرورها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینم وب سرور چیست، چگونه کار می کند و چرا برای سرورهای هاستینگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شرکت های ارائه دهنده هاست همچون وب ایده، بر اساس نیازهای مشتریان خود وب سرورهای مختلفی را ارائه می دهند. حالا سوال اینجاست که چرا این وب سرورها در هاست و میزبانی وب از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند؟

وب سرورها اصلی هر هاستی هستند. بدون وب سرور شما نمی توانید محتوای سایت خود را به صورت آنلاین نمایش دهید.

وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟

وب سرور برنامه ای است که از HTTP برای نمایش هایی استفاده می کند که صفحات فایل را برای کاربران ایجاد می نماید. هر سروری که اسناد XML را به دستگاه دیگر تحویل می دهد می تواند یک وب سرور باشد. شاید تعریف بهتر اینگونه باشد: وب سرور  سرور اینترنتی است که به درخواست های HTTP برای ارائه محتوا و پاسخ می دهد.  اجازه دهید موضوع را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید شما جلوی رایانه خود نشسته اید و مرورگر مدنظر خود را باز کرده اید. پیامی از دوست خود دریافت می کنید که پیشنهاد می کند مقاله منتشر شده در وب ایده را مطالعه کنید.

خوب حالا آدرس وب ایده را در مرورگر خود تایپ می کنید و اینتر را می زنید. مهم نیست  سایت مدنظر بر روی چه وب سروری قرار گرفته است، صفحه درخواستی بر روی صفحه نمایش شما ظاهر می گردد.  وب سرور همیشه به اینترنت متصل است. هر وب سروری که به اینترنت وصل باشد می تواند آدرس منحصر به فردی داشته باشد که شامل یک سری عدد بین ۰ و ۲۵۵ است. نقطه، این اعداد را از هم جدا می کند. وب سرور فراهم کنندگان هاست را قادر می سازد دامنه های متعددی را بر روی یک سرور واحد مدیریت کنند.

انواع مختلف وب سرور:

همانطور که می دانید وب سرورهای مختلفی در دسترس افراد قرار دارد. در ادامه برخی از محبوب ترین وب سرورها را با هم مرور می کنیم.

 

 آپاچی:

یکی از محبوب ترین وب سرورها در جهان توسط بنیاد ن افزاری آپاچی توسعه یافته است. آپاچی نرم افزار متن بازی است که تقریبا از همه سیستم عامل ها همچون لینوکس، یونیکس، ویندوز، مک و غیره پشتیبانی می کند.  بیش از ۶۰ درصد سایت ها بر روی وب سرور آپاچی  اجرا می شوند. سفارشی سازی آپاچی بسیار آسان است زیرا حاوی ساختار  مدولار است. این وب سرور متن باز است و این موضوع بدین معنی است که  می توانید ماژول های خودتان را در صورت نیاز به آن اضافه کنید.این گزینه پایدارتر از هر وب سرور دیگری است و حل مشکلات آن برای افراد ساده تر است.  شما می توانید آن را با موفقیت بر روی پلتفرم های مختلفی نصب کنید.

:

IIS شرکت مایکروسافت است. این سرور همه های شبیه آپاچی را در خود دارد اما متن باز نیست و  اضافه کردن ماژول های شخصی و ایجاد اصلاحات در آن کار بسیار دشواری خواهد بود.  مایکروسافت این محصول را توسعه داده و از آن نگهداری می کند و به همین خاطر بر روی همه پلتفرم های ویندوزی کارایی خوبی دارد.

 :

 

یکی دیگر از وب سرورهای متن باز Nginx است که در برگیرنده پروکسی سرور /POP3 می باشد. این وب سرور به خاطر عملکرد بالا، پایداری، پیکربندی ساده و مصرف اندک منابع در میان افراد مشهور و شناخته شده است. Nginx برای مدیریت درخواست ها از thread استفاده نمی کند. در سال های اخیر این گزینه از محبوبیت زیادی برخوردار شده  حدود ۷٫۵ درصد از هاست ها از این گزینه استفاده می کنند.

 وب سرور لایت اسپید(LightSpeed):

لایت اسپید جایگزین خوبی برای آپاچی است و عملکرد بالایی دارد. این گزینه چهارمین وب سرور محبوب در اینترنت است و به عنوان وب سرور تجاری به کار می رود. ارتقا وب سرور به لایت اسپید می تواند عملکرد آن را بهبود ببخشد و های اجرا را کاهش دهد. این گزینه با بیشتر قابلیت های آپاچی همچون mod_rewrite،.htaccess و mod_security سازگار است.  لایت اسپید می تواند فایل پیکربندی آپاچی را به طور مستقیم بارگذاری کند و به عنوان جایگزین آپاچی با بیشتر کنترل  پنل های هاستینگ به کار رود.  در کمتر از ۱۵ دقیقه می توان لایت اسپید را جایگزین آپاچی کرد.  برخلاف سایر راه حل های پروکسی فرانت اند، لایت اسپید تمامی قابلیت های آپاچی را جایگزین می کند و استفاده و انتقال از آپاچی را راحت تر و ساده تر می سازد.

 نتیجه گیری:

بیشتر شرکت های ارائه دهنده هاست وب سرور را بر اساس نیازمندی های مشتریان، تعداد مشتریان بر روی یک سرور واحد، اپلیکیشن های و نرم افزارهای استفاده شده و مقدار ترافیکی که باید توسط وب سرور مدیریت شود، انتخاب می کنند.پس باید وب سروری را انتخاب کنید که با نیازهای شما سازگار است.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن