سئومقالات وب

چک لیست 40 مرحله ای سئو برای استارت آپ ها

استارت آپ ها نباید نکات سئو را به هنگام راه اندازی یک سایت جدید نادیده بگیرند. اینکه شما در حال راه اندازی یک استارت اپ محلی هستید یا می خواهید استارت آپ خودتان را به صورت آنلاین مدیریت کنید اصلا فرقی نخواهد داشت. در دنیای رقابتی امروز اگر بخواهید خود را از سایر رقبا متمایز کنید باید یک سایت مفید و ارزشمند داشته باشید و مطمئن شوید که همه نکات سئو را در مورد آن راعایت می کنید. به همین خاطر در این مقاله تلاش کردیم 40 فاکتور مهم برای اطمینان از بهبود سئوی سایت را گردآوری کنیم. همراه وب ایده باشید تا موارد زیر را با هم مرور کنیم.

 سئوی سمت سرور:

در طول فرایند توسعه و راه اندازی سایت جدید شما باید اطمینان حاصل کنید که همه مشکلات مرتبط با هاست و سرور را برطرف کرده اید. در ادامه ملاحظاتی که در این مورد باید مدنظر داشته باشید را بیان می کنیم.

زمان آپتایم سایت خود را بررسی کنید:

از ابزارهای مانیتورینگ رایگان همچون Pingdom یا UptimeRobot استفاده کنید تا مطمئن شوید آپتایم سایت شما منطقی است. به طور کلی باید به دنبال آپتایم 99.999 درصد باشید.  افت این زمان به مقادیر 99 درصد می تواند مشکلات زیادی برای سایت شما داشته باشد. برای خرید هاست با آپتایم بالا می توانید از خدمات وب ایده استفاده کنید.

 

به HTTPS مهاجرت کنید:

هرچه سریع تر از سایت HTTP خود به نسخه HTTPSمهاجرت کنید. هر چقدر این کار را به تعویق بیندازید مشکلات مهاجرت برایتان بیشتر خواهد بود.  مطمئن شوید که HTTP را همیشه به HTTPS ریدایرکت می کنید و  دیگر نیازی به صفحات 404 ندارید.

 

حتما بخوانید:  مزایا و معایب استفاده از سرویس های HTTPS

 

 از فرمت URL واحدی برای سایت خود استفاده کنید:

بعد از اینکه مطمئن شدید سایت شما بر روی نسخه HTTP میزبانی می شود، مطمئن شوید که  از یک فرمت واحد برای آدرس خود استفاده می کنید. مثلا می توانید از WWW یا نسخه بدون WWW برای سایت خود و آدرس های آن استفاده نمایید.

 همسایه های IP خود را بررسی کنید:

اگر همسایه های IP شما الگوهای اسپم را نشان می دهد، فیلتر اسپم گوگل ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به سایت شما نشان دهد.  از ابزار IP neighborhood برای بررسی این  موارد استفاده کنید.

 بدافزارها را مورد بررسی قرار دهید:

از ابزارهای رایگان گوگل برای بررسی بدافزارها استفاده کنید

 مشکلات مرتبط با DNS را بررسی نمایید:

از ابزار بررسی DNS همچون ابزارهای فراهم شده توسط Pingdom یا Mxtoolbox استفاده کنید تا مطمئن شوید  مشکلی در DNS خود ندارید.

 خطاهای سرور را مورد بررسی قرار دهید:

سایت خود را با ابزارهایی همچون Screaming Frog بخزید. نباید هیچ ریدایرکت 301 و 302 بر روی سایت خود پیدا کنید. اگر چنین ریدایرکتی داشته باشید باید آن ها را برطرف نمایید.

  صفحات noindex و nofollow را بررسی کنید:

بعد از اینکه سایت خود را برای عموم منتشر کردید، از یک خزنده برای تایید اینکه هیچ کدام از صفحات سایت به صورت غیر عمدی از حالت ایندکس خارج نشده است یا به صورن نوفالو در نیامده است استفاده نمایید.   همانطور که می دانید تگ noindex به موتورهای جستجو می گوید صفحه مدنظر را از ایندکس جستجو حذف کند.

خطای 404 نرم را حذف کنید:

به کمک یک خزنده همچون Screaming Frog آدرس هایی که وجود ندارد را بررسی کنید.  گوگل از شما می خواهد صفحاتی که وجود ندارد را با خطای 404 رندر کنید. نباید به صفحاتی که وجود ندارند لینک دهید.

مشکلات مرتبط با ایندکس کردن:

قبل از اینکه بخواهید سایت خود را توسعه دهید حتما نکات زیر در مورد ایندکس شدن را به خاطر داشته باشید.

 

نقشه سایت را مورد بررسی قرار دهید:

مطمئن شوید که نقشه سایت XML را ایجاد کرده اید و آن را در کنسول جستجوی گوگل و ابزار بینگ وبمستر آپلود نموده اید. نقشه سایت باید دینامیک و به روز باشد. این نقشه باید ساختار URL مناسبی داشته باشد و این ساختار در کل سایت به صورت ثابت حفظ گردد.

 کش گوگل را مورد بررسی قرار دهید:

شما می توانید به کمک آدرس زیر کش سایت خود در گوگل را مورد بررسی قرار دهید:

 http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:[your URL here].

این موضوع به شما نشان می دهد گوگل چگونه سایت شما را می بیند. کش را مرور کنید.

 صفحات ایندکس شده را مورد بررسی قرار دهید

وارد گوگل شوید و آدرس site:example.com را وارد نمایید. به جای example.com آدرس خود را وارد کنید تا ببینید تعداد صفحاتی که ایندکس شده اند چقدر است. اگر این تعداد اندک بود بدین معناست که برخی از صفحات به درستی در گوگل ایندکس نشده اند و باید مورد بررسی قرار گیرند. اگر تعداد این صفحات بیش از صفحات موجود در سایت شماست باید به دنبال مشکلاتی همچون محتوای تکراری بگردید.

 فیدهای RSS:

با اینکه فید RSS چند وقتی است به طور گسترده توسط افراد مورد استفاده قرار نمی گیرد اما اغلب  توسط خزنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.  از تگ rel=alternate استفاده کنید تا فید RSS را در سورس کد نشان دهید و تایید نمایید که فید شما در ریدرها به درستی نمایش داده می شود.

 ارسال پست در رسانه های اجتماعی را فراموش نکنید:

از ابزارهای موجود برای ارسال خودکار پست در رسانه های اجتماعی استفاده کنید و تا جایی که می توانید از محتوای به روز استفاده نمایید.

 اسنیپت های غنی را نادیده نگیرید:

اگر از semantic markup استفاده می کنید مطمئن شوید که اسنیپت های غنی به درستی نمایش داده می شوند و مشکلی ندارند.  اگر مشکلی بود markup خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید هیچ خطایی در آن وجود ندارد. ممکن است گوگل اسنیپت های غنی شما را اصلا نشان ندهد اما اگر برخی از اسنیپت ها نمایش داده نشد باید به دنبال خطای مرتبط با آن بگردید.

محتوا:

مطمئن شوید که خطاهای زیر در مورد محتوا را مورد بررسی قرار می دهید.

 نبود عنوان:

 

از ابزارهای خزنده برای تایید اینکه هر صفحه از سایت شما دارای تگ عنوان است استفاده کنید

 طول عنوان:

اگر از ابزاری همچون Screaming Frog استفاده می کنید می توانید عنوان خود را بر اساس طول پیکسل مرتب کنید و ببینید کدام یک از عنوان ها به درستی در موتورهای جستجو نمایش داده نمی شوند. با اینکه همیشه کاهش طول عنوان ضروری نیست اما باید این عنوان به گونه ای نوشته شود که موضوع سایت را به خوبی نشان دهد.

 کلمات کلیدی عنوان:

مطمئن شوید که هرگونه کلمه کلیدی اصلی که با محتوای منتشر شده هدف قرار می دهید را در تگ عنوان خود می گنجانید.  نسخه های متعدد و جایگزین کلمات کلیدی را در تگ عنوان تکرار نکنید و فقط از کلمه کلیدی مهم در ابتدای تگ عنوان استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید  ظاهر عنوان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کلمه کلیدی را به گونه ای استفاده کنید که آسیبی به ظاهر عنوان وارد نکند و طبیعی به نظر برسد

 متا دیسکرپشن:

سایت خود را بخزید تا مطمئن شوید متا دیسکرپشن های به کار رفته همگی کارکرد درستی دارند. هر صفحه از سایت شما نیازی به متادیسکرپشن ندارد زیرا در برخی از موارد  اسنیپت های خودکار گوگل عملکرد بهتری خواهند داشت. با اینحال در بیشتر موارد وجود متادیسکرپشن در صفحات کمک زیادی به گوگل می کند.

 هدرهای H1:

مطمئن شوید  همه صفحات سایت شما دارای  تگ H1 است و هیچ کدام از آن ها تگ H1 تکراری ندارد.

 تگ H2 و سایر هدرها:

سایت خود را بخزید و ببینید چه صفحاتی تگ h2 ندارند. این زیرهدرها همیشه الزامی نیستند اما صفحاتی که چنین مواردی را در خود ندارند ممکن است شبیه دیواره ای از متن باشند که خواندن آن برای کاربران دشوار است.  هر صفحه ای که بیش از سه پاراگراف متن داشته باشد باید از تگ h2 در خود استفاده کند. مطمئن شوید که در صورت نیاز از سایر ساب هدرها استفاده می کنید.

 کلمات کلیدی:

هر صفحه از محتوایی که تولید می کنید باید کلمه کلیدی خاصی را هدف قرار دهد؟ هر محتوایی که در سایت دارید و هنوز یک کلمه کلیدی خاص به آن اختصاص نداده اید باید در پژوهش کلمات کلیدی گنجانده شود.

 متن ALT تصاویر:

تصاویر باید همیشه از تگ alt استفاده کنند. از کلمات کلیدی مفید برای  شناساندن خود تصویر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید متن ALT  همانند جایگزینی برای تصویر در نظر گرفته می شود و توسط کاربران و مرورگرهایی که نمی توانند تصاویر را رندر کنند به کار می رود. این متن باید برای کاربران انسانی معنادار باشد.

معماری سایت:

بهتر است معماری سایت خود را قبل از به راه اندازی آن بررسی کنید اما در برخی از سایت های منتشر شده نیز نکات مهمی دیده می شود که باید مدنظر قرار گیرد:

 لینک های لوگو:

اطمینان حاصل کنید که لوگوی گنجانده شده در منوی بالایی به صفحه اصلی لینک داده است و این موضوع در هر بخشی از سایت همچون وبلاگ رعایت می شود.

 انکرتکست ها:

انکرتکست هایی که قابل ناوبری هستند باید از کلماتی برای هدف قرار دادن عبارات و کلمات کلیدی استفاده کنند و در عین حال کوتاه و معنادار باشند. از ایجاد منو با انکرتکست طولانی پرهیز کنید و از عبارات تکراری در انکرتکست ها استفاده ننمایید.

لینک های خارجی:

لینک دادن به سایر صفحات در ناوبری اصلی یا سایر صفحات، می تواند توسط موتورهای جستجو به عنوان سیگنال اسپم شناسایی شود. اگر می خواهید از سایتی حمایت کنید و لینک ان را در سایت خود بگنجانید همیشه صفت نوفالو به آن بدهید. در بخش کامنت ها  و محتوای تولید شده توسط کاربر نیز از همین صفت نوفالو استفاده نمایید.

 صفحات Orphan:

داده های حاصل از خزش را با پایگاه داده خود منطبق کنید تا مطمئن شوید هیچ صفحه Orphan ای وجود ندارد.  صفحه Orphan آدرسی است که از طریق هیچ لینکی بر روی سایت قابل دسترسی نیست. فقط توجه داشته باشید که این صفحات از صفحات 404 متفاوت هستند . صفحات 404 اصلا وجود ندارند  اما ممکن است لینکی به این صفحات اشاره کرده باشد.

 ساب فولدرها:

ساب فولدرهای URL باید از یک سلسله مراتب منطقی تبعیت کنند تا با سلسله مراتب ناوبری سایت منطبق باشد. هر صفحه باید تنها یک URL داشته باشد.

عمق لینک ها:

صفحات مهم همچون آن هایی که به کلمات کلیدی برتر اشاره دارند نباید بیش از دو سطح از صفحه اصلی فاصله داشته باشند.  شما می توانید عمق لینک یا link depth را در ابزارهایی همچون Screaming Frog بررسی کنید.

سلسله مراتب سایت:

با اینکه سایر صفحات موجود در سایت باید از طریق کمترین کلیک به صفحه اصلی راه داشته باشند اما این موضوع بدین معنی نیست که سایتتان باید معماری کاملا مسطح و فلتی داشته باشد. مگر در مواردی که سایت کوچک است، نمی توانید به طور مستقیم و از طریق صفحه اصلی به سایر صفحات موجود دسترسی داشته باشید. در عوض، طبقه بندی اصلی شما باید از طریق صفحه اصلی قابل دسترسی باشد و هر کدام از صفحات دیگر را می توان از طریق طبقه بندی مرتبط با آن مرور کرد.

 

 از صفحه گذاری جاوا اسکریپت استفاده نکنید:

هر  محتوایی که در سایت وجود دارد باید یک URL واحد داشته باشد.  استفاده از صفحه گذاری جاوا اسکرپیت نه تنها درک صفحات و ایندکس آن ها را برای موتورهای جستجو دشوار می سازد بلکه کاربر را از  لینک دادن به صفحاتی که مفید می بیند باز خواهد داشت.

متغیرهای URL:

متغیرهای URL همچون “?sort=ascending” نباید به انتهای آدرس هایی که در حال حاضر در موتورهای جستجو ایندکس شده اند متصل گردند زیرا باعث تولید محتوای تکراری می شوند. آدرس هایی که در برگیرنده متغیرهای URL هستند باید به صفحاتی بدون آن canonicalize شوند.

 لینک دهی بافتی و زمینه ای:

 

گوگل بیان کرده است که لینک های موجود در محتوا را بیشتر از لینک هایی که در ناوبری وجود دارد مورد بررسی قرار می دهد و برای آن ارزشی قائل است. نکته مهم این است که لینک دهی داخلی برای موتورهای جستجو و البته ناوبری کاربران بسیار با ارزش است و این موضوع در وبلاگ ها و محتواهای مفید از اهمیت بیشتری برخوردار است. لینک دهی داخلی را به یک عادت تبدیل کنید و از آن به طور مناسب استفاده نمایید.

 موبایل:

 سایت خود را برای موبایل دوست بودن بررسی کنید:

تست موبایل دوست بودن سایت  که توسط گوگل ایجاد شده است را انجام دهید تا ببینید سایتتان بر روی موبایل  و دستگاه های موبایلی مشکلی دارد یا خیر.

 

حتما بخوانید: چگونه سایت خود را برای موبایل و دستگاه های موبایلی سئو کنیم؟

 

 از طراحی واکنشگرا استفاده کنید:

سایت شما باید واکنشگرا طراحی شده باشد. این موضوع بدین معنی است که سایت صرف نظر از دستگاهی که در آن نمایش داده می شود ظاهر و امکانات خود را حفظ نماید.

 جاوا اسکریپت و فلش:

مطمئن شوید که صفحات شما بدون جاوا اسکریپت و فلش به درستی کار می کند.

 ناوبری واکنشگرا:

مطمئن شوید منوی کشویی شما بر روی دستگاه های موبایلی به خوبی کار می کند و عرض متن باعث غیر جذاب شدنش نمی شود.

تصاویر واکنشگرا:

حتی قالب های واکنشگرا هم ممکن است زمانی که تصاویر بزرگ در آن به کار می رود واکنشگرا بودن خود را از دست بدهند.  به عنوان مثال قرار دادن کد زیر بین تگ ها شما را مطمئن می سازد اندازه تصویر اگر پنجره مرورگر بسیار کوچک باشد، کاهش پیدا می کند:

img {
width: 100%;
height: auto;
}

 

 

ویدئوهای واکنشگرا:

ویدئوها نیز باید واکنشگرا باشند. اینکار شما را مطمئن می سازد که ویدئوهای به کار رفته بر روی موبایل و دستگاه های موبایلی نیز قابل اجراست.

پاپ آپ ها و سایر تبلیغات:

مطمئن شوید پاپ آپ یا تبلیغات به کار رفته در سایت با هر دستگاهی که کاربر مورد استفاده قرار می دهد سازگار است.

 

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن