مقالات وبوردپرس

نکات ضروری که باید در مورد استفاده از شورت کدهای وردپرس بدانید

شورت کدهای (Shortcode)  یکی از چندین قابلیت موجود در وردپرس هستند که آن را به یک سیستم مدیریت محتوای عالی تبدیل کرده اند. شورت کدها به شما اجازه می دهند قابلیت های مختلفی به های خود اضافه کنید بدون اینکه داشته باشید کدهای زیادی به کار ببرید. تنها کاری که باید در این شرایط انجام دهید کپی و پیست کردن شورت کدهای وردپرسی بر روی پست است. در این مقاله قصد داریم نکات ضروری در مورد شورت کدهای وردپرسی  را با هم مرور کنیم . پس همراه وب ایده باشید.

 شورت کد در وردپرس چیست؟

شورت کد وردپرس چیست؟

شورت کدهای اصلی و پایه ای در وردپرس به اجازه می دهد قابلیت های مدنظر خود را که به طور پیش فرض در وردپرس وجود ندارد به آن اضافه کند. از آنجایی که وردپرس تلاش می کند همه محتواهایی که در منتشر می شود را بررسی کند شما نمی توانید هر کدی را هر جایی که دوست داشتید اضافه کنید.

شورت کدها روشی را برای اضافه کردن کد به این نواحی فراهم می کنند و می توانند قابلیتی که شما می خواهید را در اختیارتان بگذارند. به دستور زیر نگاه کنید. ظاهر یک شورت کد وردپرسی همانند دستور زیر خواهد بود:

از این شورت کد می توان برای اضافه کردن کویز به پست های وردپرسی استفاده کرد.

به کمک شورت کدها شما می توانید ، اسلایدشوها، فرم های کویز و عناصر متعدد دیگری را به سایت اضافه نمایید. با اینحال باید بدانید چه زمانی می توانید از این قابلیت به نفع خود بهره ببرید. از آنجایی که استفاده از این گزینه ساده و اسان است کاربران همیشه تمایل دارند برای ساخت قابلیت هایشان از آن استفاده کنند و همین امر باعث می شود در کاربرد شورت کدها زیاده روی کنند.

به همین خاطر باید برای استفاده موثر از شورت کدها نکاتی را بدانید و همیشه آن ها را به خاطر بسپارید. در ادامه سعی می کنیم برخی از این نکات ضروری را با هم مرور کنیم:

 نکته اول: استفاده از شورت کد در فایل Single.php

معمولا شما از شورت کدها بر روی پست ها یا صفحات خود استفاده می کنید زیرا این دو موقعیت هایی هستند که می توانید عنصر یا قابلیتی را بدان بیفزایید. اما اگر بخواهید از شورت کد در فوتر یا هدر استفاده کنید چه کاری باید انجام دهید؟

اگر دوست دارید یک ابزارک در بالا یا پایین پست خاصی اضافه کنید چه کاری می توانید بکنید؟ خوب پاسخ به این سوالات بسیار ساده است.  کافیست شورت کد خود را در فایل Single.php به کار ببرید.  باید روشی که برای فراخوانی شورت کد وجود دارد را تغییر دهید. به اسنیپت زیر توجه کنید. به کمک این اسنیپت  می توانید خروجی را از shortcode handler به دست آورید:

نکته دوم: جستجو برای شورت کد در

یافتن شورت کدها در قالب موجود بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. این موضوع از اهمیت زیادی هم برخوردار است زیرا اگر بخواهید شورت کد خودتان را ایجاد کنید باید بدانید عملکرد آن بر روی قالب چگونه است  و کجای قالب می توانید آن را بیابید.

شما می توانید فانکشن شورت کد را در قالب خود پیدا کنید. کافیست فولدر قالب خود را باز کنید و از آن جا این فایل را بیابید. بعد از اینکه وارد فایل شدید به دنبال عبارت add_shortcode بگردید.

 نکته سوم:رفرنس شورت کدهای وردپرس

به خاطر سپاری همه شورت کدهایی که در وردپرس به کار می رود کار آسانی نیست و شما نمی توانید همه این شورت کدها را حفظ کنید. یکی از روش های خوب و عالی برای به خاطر سپاری این شورت کدها نصب افزونه ای به نام Shortcode Reference است که  می تواند همه شورت کدهای موجود در وردپرس را در سایدبار صفحه پست تان فهرست کند

هر چند این افزونه در به روزرسانی های وردپرس تست نشده اما بر روی وردپرس ۴٫۹ به خوبی کار می کند. قبل از راه اندازی این افزونه از وردپرس خود بک اپ بگیرید.

 نکته چهارم: در استفاده از شورت کدها زیاده روی نکنید

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم کاربران همیشه در استفاده از شورت کدها هیجان زده می شوند و در اینکار افراط می نمایند. از آنجایی که کاربرد چنین مواردی اسان است کاربران همیشه به آن ها تمایل دارند. اما باید بدانید که نمی توانید هر جایی و هر زمانی از آن ها استفاده کنید. اگر از شورت کدهای قالب بر روی هر پست استفاده می کنید به آن قالب وابسته خواهید بود زیرا بعد از تغییر قالب دیگر شورت کدها برایتان کارساز نخواهد بود.

هر فانکشن و هر عنصری نیاز به شورت کد ندارد. شما می توانید به کمک CSS هم call to action یا نوار ثبت نام را به هر صفحه از سایت اضافه کنید. پس بهتر است گزینه های دیگری را هم به جای شورت کد مدنظر داشته باشید.

 نکته پنجم:  اینده شورت کدها

یکی از معایب شورت کدهای وردپرسی این است که بعد از به روزرسانی وردپرس ممکن است دیگر کار نکنند. این گزینه یکی از مشکلات رایجی است که کاربران با آن مواجه می شوند و البته راه حل ساده ای هم دارد.

یک افزونه مخصوص سایت ایجاد کنید و همه شورت کدهای خود را به آن اضافه نمایید. درحالیکه در طول بازه های مختلف مجبور خواهید شد سایت وردپرسی را به روز کنید اما شورت کدهایی که در این افزونه قرار می گیرند تحت تاثیر چنین به روزرسانی نخواهند بود.

نکته ششم: شورت کدها و ابزارک ها

شورت کدهای وردپرس را می توان به ابزارک ها هم اضافه کرد. اگر می خواهید یک در سایدبار سایت خود قرار دهید این گزینه بسیار موثر و کارساز خواهد بود. به سادگی  یک ابزارک متنی به سایدبار اصلی سایت اضافه کنید و شورت کد را به آن اضافه نمایید.

با اینحال چنین قابلیتی به طور پیش فرض در وردپرس فعال نشده است. برای فعال کردن این قابلیت می توانید  کد زیر را به فایل functions.php قالب خود اضافه نمایید.

نکته هفتم: پیدا کردن شورت کد خاص

فرض کنید شورت کدهای مختلفی را صدها بار در صفحات و پست های خود به کار برده اید. حالا می خواهید خود را کمی تغییر دهید و از قالب متفاوتی استفاده نمایید.   همانطور که قبلا نیز بیان کردیم تغییر قالب می تواند کارکرد شورت کدها را مختل کند. پس باید همه شورت کدهای موجود در سایت را بیابید و آن ها را یک به یک حذف کنید.

این فرآیند بسیار خسته کننده و دشوار است. با اینحال راه حل ساده ای برای این مشکل وجود دارد. همه آن کاری که شما باید انجام دهید ایجاد شورت کدی است که همه شورت کدهای فعال بر روی سایت را نشان دهد. کد زیر را به فایل functions.php خود اضافه کنید:

این کد شورت کدی را ایجاد می کند که در هر پست و صفحه ای قابل استفاده است و همه پست ها و صفحاتی که از شورت کد استفاده کرده اند را نشان می دهد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن