سئومقالات وب

۹ مورد از رایج ترین خطاهایی که به رتبه بندی سایت آسیب می زند

حتما برای شما هم این سوال پیش امده است که کدام یک از خطاهای بر روی رتبه بندی سایتمان تاثیر منفی دارند؟  بر اساس داده های به دست آمده فاکتورهای مختلفی هستند که می توانند عملکرد سئوی سایت را تحت تاثیر خود قرار دهند. در سال ۲۰۱۷ سایت Serpstat  بیش از ۱۷۵ میلیون صفحه را با ابزار سئوی خود کرد و دریافت در این صفحات بیش از ۳۰۰ میلیون خطا وجود دارد. داده های به دست آمده از این ابزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و رایج ترین خطاهایی که می تواند بر روی عملکرد سئوی سایت شما تاثیر منفی داشته باشد شناسایی شد. در این مقاله همراه وب ایده باشید تا این خطاها را با هم مرور کنیم.

در دسترس بودن و قابلیت ایندکس صفحات:

 صفحاتی  با تگ Canonical :

محتوای تکراری محتوای مشابه یا یکسانی با یک محتوای دیگر است که  در بیش از یک صفحه وب ظاهر می شود.چنین محتوایی کار موتورهای جستجو برای درک اینکه کدام صفحه باید در نتایج جستجو در اختیار کاربر قرار گیرد را دشوار می سازد.  زمانی که دو صفحه مشابه بر روی سایت وجود داشته باشد  مجبور می شود یکی از آن ها را انتخاب کند. بنابراین قابلیت دیده شدن هر کدام از این صفحات دستخوش تغییر می شود. ارزش خالص هر لینک نیز دچار تغییر می شود و این ارزش بین دو صفحه تقسیم می گردد. تگ canonical به شما کمک می کند چنین مشکلاتی را برطرف کنید زیرا به صفحه ای اشاره دارد که برای ایندکس شدن ارجح تر است. ببینید به درستی از این تگ استفاده کرده اید یا خیر.

 صفحاتی که از طریق از دید موتورهای جستجو برای ایندکس شدن پنهان هستند( ۴٫۶۸ درصد خطاها):

تگ noindex  به موتورهای جستجو می گوید صفحه خاصی از سایت نباید در این موتورها ایندکس شود.  این گزینه به عنوان یک خطا در نظر گرفته نمی شود بلکه نوعی یادآوری برای کاربرانمان است.  شما می توانید به هر دلیلی صفحاتی را از ایندکس شدن مستثنی کنید. اما بعدا ممکن است فراموش کنید تگ noindex را  پس از حل شدن مشکلتان، حذف نمایید. توصیه می کنیم صفحاتی که چنین تگ هایی دارند را پیگیری کنید و ببینید اصلا لازم است آن ها را از فهرست ایندکس شدن حذف نمایید یا خیر.

 Iframe های یافت شده در صفحات( ۴٫۰۱ درصد):

این گزینه یکی از عناصر قدیمی است. موتورهای جستجو اطلاعات قرار گرفته در داخل Iframe  ها را نادیده می گیرد. این گزینه تاثیر منفی بر روی سرعت بارگذاری سایت دارد. باید از به کار بردن چنین عناصری در سایت خودداری کنید.

تعداد کلمات اندک در مقالات و صفحات(۱٫۴۷درصد):

با اینکه تعداد کلمات به عنوان یک فاکتور اختیاری در نظر گرفته می شود اما بیشتر سئوکاران بر این باورند که محتوا باید حداقل ۳۰۰ کلمه داشته باشد. واضح است که  هر چقدر تعداد کلمات متنی بیشتر باشد درک آن برای گوگل اسان تر خواهد بود. سعی کنید تعداد کلمات مرتبط با سایت خود را افزایش دهید تا بتوانید رتبه خود را بهبود ببخشید.

 سایر موارد( عناصر فلش بر روی صفحه، صفحات پنهان شده در Robots.Txt):

عناصر فلش قدیمی شده اند و ممکن است بر روی رتبه بندی و سرعت بارگذاری سایت تاثیر منفی داشته باشند.  معمولا صفحاتی که در فایل Robots.Txt پنهان می شوند به عنوان یک خطا در نظر گرفته نمی شوند. فقط ببینید این صفحات هنوز باید از دید موتورهای جستجو پنهان باشند یا خیر.

صفحات موبایلی تسریع شده(AMP):

همانطور که می دانید AMP یکی از پروژه های گوگل است که در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد. استفاده از این گزینه به افزایش سرعت بارگذاری سایت در دستگاه های موبایلی کمک می کند. اجازه دهید ببینیم چه خطاهایی در حوزه AMP رایج است:

عناصری که باعث نارضایتی می شود(۰٫۱۸ درصد):

این خطا زمانی رخ می دهد که تگ قدیمی در سند AMP ظاهر شود. شما باید عناصر را همیشه بررسی کنید.

خطاهایی که در صفحات CSS دیده می شود:

به نظر می رسد صفحات CSS به خوبی با قوانین AMP کامپایل نمی شوند. موتورهای جستجو ممکن است این صفحات را همانند صفحات معمولی ایندکس کند.

 خطا در کدهای جاوا اسکرپیت:

خطایی که در بالا برای CSS بیان کردیم ممکن است برای جاوا اسکریپت نیز رخ دهد.

متا تگ ها:

عنوان/ دیسکرپشن بسیار طولانی است:

تعداد بهینه کلمات در زیر ۱۱ کلمه است( حدود ۶۵ کاراکتر). برای تگ دیسکرپشن نیز باید ۱۰۰ الی ۳۲۰ کاراکتر را مدنظر قرار دهید.  چند وقت پیش، گوگل طول اسنیپت ها را افزایش داد.

 عنوان یا دیسکرپشن تکراری:

همانطور که می دانید تگ عنوان و دیسکرپشن باید برای هر صفحه ای از سایت شما منحصر به باشد. در غیر اینصورت، موتورهای جستجو ممکن است نفهمند چه صفحه ای را برای یک کلیدواژه خاص به نمایش بگذارند.

اگر صفحه شما که عنوان تکراری دارد مشابه باشد، گوگل یکی از آن ها را ایندکس می کند. این دو مشکل  تاثیر منفی بر روی رتبه بندی شما دارد.

 نبود عنوان یا دیسکرپشن:

تگ عنوان سگینال اصلی برای موتورهای جستجوست و به آن ها کمک می کند موضوع صفحه شما را درک کند. بدون این تگ، گوگل درک درستی از صفحه نخواهد داشت و رتبه خوبی به آن نخواهد داد. زمانی که دیسکرپشنی در سایت وجود نداشته باشد،  موتور جستجوی بخشی از متن را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب می کند و از آن استفاده می نماید.

کوتاه بودن عنوان، دیسکرپشن:

این تگ ها باید بتوانند اطلاعات کافی در مورد صفحه به موتورهای جستجو ارائه دهند. متن بیشتری به متاتگ های خود اضافه کنید اما از محدوده تعیین شده تجاوز نکنید.

هدینگ ها:

 نبود هدینگ H1(4.69 درصد خطاها):

همانطور که می دانید برای هر صفحه از سایت خود باید یک تگ H1 داشته باشید. مطمئن شوید که این تگ منحصر به فرد است و تنها یکبار در صفحه به کار می رود.

استفاده نادرست از هدینگ ها(۲٫۱۳ درصد):

ممکن است ترتیب یا فرمت هدینگ ها در صفحه به درستی رعایت نشده باشد. مطمئن شوید که هدینگ را به صورت درست در صفحه قرار می دهید.

 هدینگ H1 متعدد در یک صفحه( ۱٫۶۵ درصد):

تگ H1 عنوان صفحه شما را نشان می دهد. نمی توانید در یک صفحه واحد دوبار از آن استفاده کنید.

کد وضعیت HTTP:

کد وضعیت سرور: ۴xx

برخی از لینک هایی که در سایت خود دارید به صفحاتی  منجر می شوند که کد وضعیت ۴xx را نشان می دهند. چنین شرایطی می تواند به خزش سایت شما اسیب وارد کند. اگر صفحات زیادی با این کد دارید ممکن است بر روی رتبه بندی تان تاثیر منفی بگذارد.

کد وضعیت سرور: ۵xx

این خطاها(۵۰۰ الی ۵۰۹) نشان می دهند سرور شما نمی تواند درخواست کاربر را به درستی انجام دهد.  اگر صفحه ای چنین خطاهایی داشته باشد نمی تواند رتبه خوب و بالایی کسب کند.

 پارامترهای مربوط به سرور و گواهینامه HTTPS:

محتوای ترکیبی( ۴٫۱۳ درصد):

این موضوع بدین معنی است که صفحه شما در برگیرنده محتوای امن HTTPS و محتوای نا امن HTTP است. در این شرایط افراد می توانند از حملات هکری بر روی سایت شما استفاده کنند.

صفحات HTTPS به صفحات نا امن HTTP لینک شده اند:

صفحات HTTPS نباید به منابع HTTP دسترسی داشته باشند. همه لینک های نا امن را برطرف یا حذف کنید.

صفحاتی که ورودی پسورد نا امنی دارند:

عدم انطباق نام عمومی:

نام دامنه ای که گواهینامه SSL برای آن ثبت شده است با نامی که در نوار آدرس نمایش داده می شود همخوانی ندارد.

نسخه قدیمی از TLS:

این یک پروتکل قدیمی است. از آخرین نسخه TLS1.2 استفاده کنید.

استفاده از HSTS:

این موضوع بدین معنی است که حتی اگر کاربر از نسخه HTTP استفاده کند، مرورگر صفحات HTTPS را درخواست خواهد کرد. در این شرایط کاربر تنها صفحات محافظت شده و امن را در نتایج موتورهای جستجو می بیند.  برای استفاده از آن ها باید از فناوری HSTS بهره ببرید.

لینک ها و ریدایرکت ها:

 لینک خارجی بسیار زیاد:

زمانی که به سایت با کیفیت لینک می دهید مشکلی نخواهید داشت. اما اگر تعداد زیادی لینک خروجی به سایت های کم کیفیت یا اسپم اشاره داشته باشد باعث شک گوگل می شود.

لینک به صفحات ریدایرکت :

همه لینک های سایت شما باید به طور  مستقیم به اشاره کند.

سرعت بارگذاری سایت:

حتی چند ثانیه تاخیر در بارگذاری سایت می تواند بر روی درآمد و ترافیک سایتتان اثر بگذارد. پس سرعت سایت خود را بررسی کنید.

کش مرورگر استفاده نشده است:

اگر از کش استفاده می کنید،  سایت محتوا را یکبار ایجاد می کند. کش کردن سرعت بارگذاری سایت را تا حد زیادی افزایش می دهد.

 خطای مربوط به زمان پاسخدهی سرور:

برای بهبود این زمان می توانید از توصیه های خود گوگل استفاده کنید.

 فعالسازی فشرده سازی:

فشرده کردن می تواند تعداد بایت هایی که در ارسال می شود را کاهش دهد.

 صفت Hreflang:

 صفحاتی که صفت Hreflang را ندارند:

Hreflang با سورس کد صفحات تداخل دارد:

سعی کنید این مشکلات را برطرف نمایید.

مقادیر Hreflang نامعتبر:

برای اجتناب از این مشکل باید ببینید کد زبان و کشور به طور مناسب به کار رفته یا خیر. کد زبان  و کشور را با خط فاصله از هم جدا کنید و کد کشور را قبل از کد زبان قرار دهید.

 

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن