دامنهمقالات وب

12 نکته ای که به هنگام انتخاب نام دامنه باید مدنظر داشته باشید

انتخاب نام دامنه مناسب یکی از مهم ترین تصمیماتی است که برای کسب و کارتان می گیرید. ثبت نام دامنه و خرید دامنه به نظر کار ساده و آسانی می آید اما زمانی که می خواهید وارد چنین فرایندی شوید باید مواردی را همیشه مدنظر داشته باشید. در این مقاله قصد داریم 12 نکته مهم برای خرید دامنه را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

  1. نام دامنه با نام برندتان منطبق است و همخوانی دارد؟

دلایلی وجود دارد که نشان می دهد این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

  • زمانی که نام دامنه و نام برند با هم منطبق نباشند و همخوانی نداشته باشند برندینگ بدی خواهید داشت.
  • استفاده از نام یکسان برای این دو مورد به افراد کمک می کند سایت شما را به هنگام تایپ در موتورهای جستجو یا نوار آدرس مرور گر خود، به راحتی پیدا کنند.
  • ثبات و پایداری یکی از نکات کلیدی برای موفقیت است و به شما کمک می کند برند قوی و به یاد ماندنی را برای خود ایجاد کنید.
  1. نام دامنه به خوبی برند شده است؟

نام برند خوب  فاکتورهای زیر را خواهد داشت:

  • منحصر به فرد است
  • واضح است
  • کوتاه انتخاب شده است
  • معنادار است
  • توجه مخاطب را به خود جلب می کند
  • الهام بخش است

 

زمانی که می خواهید نام دامنه را انتخاب کنید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • نام دامنه چگونه به نظر می رسد؟
  • زمانی که نوشته می شود چه ظاهری دارد؟
  • ایا قابل خواندن است
  • اگر معنای پنهانی در نام دامنه وجود داشته باشد یا بازی با کلمات معنای آن را عوض کند چه اتفاقی روی می دهد؟

همه گزینه ها را در شبکه داخلی خود قرار دهید و باز خورد افراد را دریافت نمایید.

  1. زمانی که افراد در گوگل نام برند شما را تایپ می کنند چه چیزی ظاهر می شود؟

برند خود را در گوگل جستجو کنید. باید بدانید زمانی که نام انتخابی تان در گوگل تایپ می شود چه منابعی برایتان رتبه بندی شده است.  اگر قصد دارید با دامنه های قدرتمند بسیار رقابت کنید، باید برای رتبه بندی نام خود بجنگید. مطمئن شوید که نام دامنه منحصر به فرد است و رتبه بندی اسانی دارد.

نکته: از ابزار Ad Preview and Diagnosis گوگل ادوردز برای دیدن رتبه بندی نام برند خود در کشورهای مختلف و به کمک نسخه های مختلف گوگل استفاده کنید.

  1. خواندن و هجی کردن نام دامنه آسان است؟

زمانی که می خواهید برند قوی برای خود بسازید باید به دنبال مواردی باشید که باعث می شود افراد نام شما را برای همیشه به خاطر می سپارند.  این موضوع به افراد کمک می کند سایت و کسب وکار شما را بیابند و در عین حال به سمتتان بازگردند.

  1. بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید:

انتخاب نام برند خلاقانه و خوب بسیار بهتر از انتخاب نام دامنه ای است که از کلمات کلیدی متعدد پر شده است. استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه انتخاب خوبی است اما نباید در  این کار زیاده روی شود.

به خاطر داشته باشید که گوگل به دنبال دامنه هایی با انطباق دقیق با کلمات کلیدی است که کیفیت پایینی دارند و رتبه آن ها را در موتورهای جستجو کاهش می دهد.

  1. تا جایی که می توانید از خط فاصله استفاده نکنید:

به نظر من استفاده از خط فاصله در نام دامنه به دلایل متعدد قابل قبول نیست. به عنوان مثال دلایل زیر را در نظر بگیرید:

  • به نظر اسپم می رسد
  • ظاهر زیبایی ندارد
  • در برخی از موارد به خاطرسپاری اش دشوار است.
  • برندهای بزرگ اندکی در دنیا هستند که از خط فاصله در نام دامنه خود استفاده کرده باشند.
  1. بدون اینکه ظاهر اسپمی داشته باشد بهینه سازی شده است؟

همانطور که در قسمت های قبلی مقاله ذکر کردیم شما نباید دامنه خود را با کلمات کلیدی متعدد پر کنید. اما این موضوع بدین معنی نیست که نمی توانید آن را بهینه سازی نمایید. به عنوان مثال اگر کسب وکار شما در ایران است  و چیزی را در تهران به فروش می رسانید، می توانید از نام ایران یا تهران در نام دامنه تان استفاده کنید. اینکار باعث اسپم شدن نمی شود. سعی کنید برندینگ را بر سئو ارجح بدانید  اما استفاده از کلمه کلیدی هم می تواند مفید باشد.  اگر نمی توانید از چنین کلماتی استفاده کنید نگران نباشید.

 

  1. نام دامنه تان کوتاه است؟

نام دامنه باید کوتاه باشد و به خاطرسپاری اسانی داشته باشد.  نام دامنه کوتاه تر نه تنها ظاهر بهتری دارد و به خاطرسپاری آن برای تایپ در مرورگر راحت تر است، بلکه برای آدرس ایمیل و کارت ویزیت هم بسیار خوب خواهد بود. به همین خاطر اگر نام دامنه روت شما کوتاه باشد همه آدرس های سایت کوتاه خواهد بود. در چنین شرایطی معماری و ساختار آدرس ها تمیز خواهد بود و همین برای کاربر و موتورهای جستجو بسیار ارزشمند است.

  1. TLD را مدنظر قرار داده اید؟

TLD به معنای دامنه سطح بالاست. دامنه های سطح بالا بخشی است که بعد از نام دامنه می اید. رایج ترین TLD ها عبارتند از :

 

  • .com
  • .org
  • .net
  • .co
  • .ir

علاوه بر مواردی که در بالا گفتیم شما می توانید از TLD های مختلفی استفاده کنید.  در انتخاب چنین مواردی قانون زیر را مدنظر داشته باشید:

بازار هدف شما جهانی و بین المللی است؟

اگر پاسختان به این سوال مثبت است  می توانید از دامنه .com  استفاده کنید. اگر پاسختان به این سوال منفی است بهتر است از نام دامنه ir استفاده نمایید.

  1. نام دامنه تان منحصر به فرد است؟

قبل از هر کاری ببینید نام دامنه ای که انتخاب کرده اید گزینه مشابهی دارد یا خیر.بهتر است از نام دامنه های منحصر به فردی استفاده کنید که قبلا هیچ کس از آن بهره نبرده است.  زمانی که یک پسوند را برای نام دامنه خود می خرید بهتر است سایر پسوندها را هم خریداری نمایید. به عنوان مثال اگر سایت شما بر روی پسوند ir میزبانی می شود بهتر است پسوندهای بین المللی مثل com  را هم برایش خریداری کنید. اینکار شما را مطمئن می سازد سایر رقبا از نام برندتان نمی توانند استفاده کنند.

  1. نام دامنه شما در همه پلتفرم های اجتماعی در دسترس است؟

هیچ چیزی ازاردهنده تر از این نیست که  نام دامنه را بخرید، برندینگ خود را بر پایه آن بنا کنید و بعدا بفهمید فرد دیگری بر روی رسانه اجتماعی، از نام برند یا نام دامنه شما استفاده کرده است.

از ابزارهای موجود برای بررسی وجود نام دامنه انتخابی در کانال های اجتماعی استفاده کنید.

  1. نشان تجاری را بررسی کنید:

قبل از اینکه بخواهید نام دامنه تان را خریداری نمایید یا اینکه برند خود را بسازید مطمئن شوید که این نام، جزو نشان تجاری سایر شرکت ها نیست. این  موضوع به شما کمک می کند بعدا با مشکل کپی رایت مواجه نشوید. با نشان تجاری، می توانید مانع از به کار بردن نام برند توسط رقبا در ادوردز و سایر کمپین ها شوید.

خلاصه:

این روزها بیشتر افراد سایت خود را دارند. از آنجایی که رشد این سایت ها در حال افزایش است انتخاب نام دامنه مناسب می تواند کمی دشوار باشد.  چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که خلاق باشید و نام دامنه ای را انتخاب کنید که تا آخر عمر کنارتان بماند. خوب حالا که اطلاعات خوبی در مورد انتخاب نام دامنه دارید می توانید از لینک زیر برای خرید دامنه استفاده کنید.

هنوز دامنه خود را ثبت نکردید؟ کلیک کنید
Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن