این روزها افراد به استفاده از گوشی های هوشمند عادت کرده اند. بیشتر افراد، گوشی های هوشمند اولین چیزی است که بعد از بیدار شدن از خواب به دنبال آن می گردند و پیام های موجود را بررسی می کنند. افراد از این گوشی ها به طور روزمره استفاده می کنند. موبایل و دستگاه های موبایلی زندگی ما را به طرز عجیبی تغییر داده اند. در این میان دنیای وب نیز از این تغییر بی بهره نمانده است. با ظهور موبایل و دستگاه های موبایلی، افراد تمایل بیشتری برای گشت و گذار در وب از طریق این دستگاه ها پیدا کرده اند و همین امر نحوه انجام سئو را نیز تغییر داده است. سئوی موبایل به شما کمک می کند به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشید و در عین حال نیازهای آنان را برطرف کنید. در این مقاله سعی می کنیم راهنمای جامع و کاملی در مورد سئوی موبایل ارائه نماییم. پس همراه وب ایده باشید.
چرا سئوی موبایل از اهمیت زیادی برخوردار است؟
سئوی موبایل بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند در مکان و زمان مناسب به مشتریان خود دسترسی داشته باشید و بهترین تجربه را در اختیار آن ها قرار دهید. ترافیک موبایل از ترافیک دسکتاپ پیشی گرفته است. هر روز، افراد بیشتری به استفاده از موبایل روی می آورند. برای دسترسی به این افراد باید سایت خود را برای موبایل هم سئو کنید. مطالعات مختلف نشان می دهد افراد برای بررسی مواردی که بدان نیاز دارند به نزدیک ترین دستگاه روی می آورند و این دستگاه در بیشتر مواقع، گوشی هوشمند است. این افراد برای آگاهی از محصولات و خدمات مورد نیاز خود، قبل از خرید، از گوشی هوشمند استفاده می کنند و به کسب اطلاعات می پردازند.
سئوی موبایل در برابر سئوی دسکتاپ:
تفاوت هایی بین سئوی دسکتاپ و سئوی موبایل وجود دارد اما هدف هر دوی این موارد یکسان است. شما می توانید به کمک سئو، به مخاطبین خود دست پیدا کنید و آن ها را به مشتریان وفاداری تبدیل نمایید. در برخی از موارد، تاکتیک های سئوی دسکتاپی برای سئوی موبایل نیز کارساز خواهد بود اما تفاوت هایی هم وجود دارد. سه مورد اصلی که باید مدنظر داشته باشید عبارت است از :
- تمرکز بر روی عملکرد
- تمرکز بر روی تجربه کاربری
- تمرکز بر روی محتوا
ایندکس اول موبایل در دنیای گوگل:
اهمیت سئوی موبایل با اعلان اخیر گوگل اشکارتر شد. بر اساس بیانیه های موجود، گوگل از سال 2018 به سمت ایندکس اول موبایل حرکت خواهد کرد. خوب این موضوع به چه معناست؟ گوگل برای اولین بار رتبه بندی سایت ها را بر اساس کیفیت نسخه موبایلی سایت تعیین خواهد کرد. ربات های جدید گوگل سایت موبایلی شما را خواهند خزید و عملکرد، محتوا و تجربه کاربری را تعیین خواهند کرد. اگر همه چیز در نسخه موبایلی خوب باشد، رتبه بهتری دریافت خواهید کرد. اگر یکی از این سه گزینه وجود نداشته باشد رقبا رتبه بهتری نسبت به شما به دست خواهند آورد. نکته مهم تر این است که گوگل در ژانویه سال 2018 اعلام کرد سرعت صفحات برای جستجوهای موبایلی از جولای امسال جزو فاکتورهای رتبه بندی خواهد بود.
همه چیز تغییر خواهد کرد:
در حال حاضر، هنوز هیچ کس به طور دقیق نمی داند ایندکس اول موبایل چه تاثیری بر روی سایت ها خواهد داشت. با اینحال همه ما به خوبی می دانیم که باید نسخه موبایل سایت خود را با حذف موانعی همچون سرعت کند سایت بهبود ببخشیم. گوگل اخیرا در یکی از پست های وبلاگی خود اطلاعاتی را در مورد کارهایی که باید برای ایندکس اول موبایل انجام دهید ارائه کرده است. این موارد در برگیرنده ارائه محتوای عالی بر روی نسخه موبایلی و دسکتاپی، سرمایه گذاری بر روی داده های ساخت یافته، ارائه متاداده های درست، بررسی لینک های Hreflang، لینک ها و اطمینان از اینکه سرور می تواند نرخ خزش را مدیریت کند می باشد. حالا دیگر نمی توانید بر روی نسخه موبایل سایت خود اطلاعات کمتری نسبت به نسخه دسکتاپی ارائه کنید. باید محتوای تولید شده در هر دو نسخه منحصر به فرد باشد. برای بهینه سازی سایت خود برای ایندکس اول موبایل مطمئن شوید چیزی که در اختیار مخاطبان خود قرار می دهید همان محتوایی است که می خواهید در گوگل ایندکس شود.
فراموش نکنید که باید موبایل دوست بودن سایت خود را به اطلاع گوگل برسانید. اگر از طراحی واکنشگرا استفاده می کنید کارتان راحت تر خواهد بود.
بدانید چه کاری باید انجام دهید:
سئوی موبایل همانند سئوی معمولی سایت به معنای اطمینان از قابل خزش بودن سایت و پیدا شدن آن در نتایج جستجوست. شما باید اهمیت بیشتری به عملکرد، محتوای عالی و تجربه کاربری بدهید. برای انجام صحیح این موارد، باید بدانید که سایت شما فعلا چه عملکردی دارد و بازدیدکنندگان چه کاری انجام می دهند. به عنوان مثال ایا افراد برای یافتن شما بر روی موبایل از کلمات کلیدی یکسانی با دسکتاپ استفاده می کنند؟ می خواهید افراد چه کاری انجام دهند؟
ابزارهای سئوی موبایل:
قبل از هر کاری باید با کنسول جستجوی گوگل دوست شوید. ابزارهای جستجوی آن کمک بسیار زیادی در یافتن نتایج جستجو به شما خواهد کرد. به عنوان مثال به کمک آنالیتیکس جستجو می توانید ببینید کاربران موبایلی و دسکتاپی از چه کلیدواژه هایی برای یافتن نیازهای خود استفاده می کنند. در حال حاضر کلمات مناسبی را هدف قرار داده اید؟ باید بر روی موارد دیگری تمرکز کنید؟
ربات های گوگل باید بتوانند جاوا اسکریپت، CSS و فایل تصاویر شما را بخزند. برای اینکار می توان از ابزار Fetch در کنسول جستجوی گوگل استفاده کرد. این ابزار به شما کمک می کند چیزی که ربات های گوگل دقیقا می بینند و ایندکس می کنند را مشاهده نمایید. زمانی که دو صفحه نمایش با هم همتراز نباشند این ابزار فهرستی از خطاها را تولید می کند. یکی دیگر از ابزارهای موجود در کنسول جستجوی گوگل ابزار Mobile Usability است. این ابزار سایت شما را بررسی می کند و مرور اجمالی از پست ها و صفحاتی که قوانین موبایل دوست بودن گوگل را رعایت نکرده اند نشان می دهد. ابزار دیگری که در این شرایط مزایای زیادی برایتان خواهد داشت PageSpeed Insights است. این ابزار دقیقا سرعت بارگذاری صفحات سایت بر روی نسخه موبایلی و دسکتاپی را نشان می دهد و گزینه هایی را برای بهبود عملکرد ارائه می نمایند. از این ابزار به همراه ابزار Developer Tools در مرورگر خود استفاده کنید تا ببینید سایت شما چگونه محتوای موجود را رندر می کند.
طراحی برای عملکرد بهتر سایت:
اولین کاری که باید به هنگام بهبود سئوی موبایل انجام دهید، تمرکز بر روی عملکرد است. عملکرد به سرعت سایت نیز مربوط است. هرچقدر سایت شما سریع تر بارگذاری شود کاربر راضی تر خواهد بود. با اینحال بهبود عملکرد سایت یک فرآیند دائمی و مستمر است. سایت شما ممکن است هرگز به اندازه کافی سرعت بارگذاری خوبی نداشته باشد زیرا همیشه مواردی برای بهبود وجود دارد. با بررسی دقیق عملکرد سایت بر روی موبایل می توانید به سرعت به بهبود نکات مدنظر بپردازید.
طراحی واکنشگرا در برابر طراحی پویا و دامنه جداگانه:
زمانی که در حال توسعه سایت موبایلی خود هستید سه گزینه پیش روی خود خواهید داشت: طراحی واکنشگرا، طراحی پویا یا سایت جداگانه بر روی ساب دامین. گوگل طراحی واکنشگرا را بیشتر دوست دارد زیرا تنها یک سایت ایجاد می شود و این سایت می تواند خود را با دستگاهی که در آن قرار دارد منطبق سازد. در این شرایط تنها یک پایه کد به کار می رود و به همین خاطر نگهداری سایت راحت تر است. بر اساس گفته های گوگل استفاده از طراحی واکنشگرا می تواند سایر شما را برای ایندکس اول موبایل آماده سازد. همیشه با اضافه کردن کد زیر به هد سند خود، به گوگل بگویید که سایت موبایل دوستی دارید:
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
|
طراحی پویا رویکرد متفاوتی دارد. این نوع طراحی از فناوری سمت سرور برای نمایش نسخه های مختلف سایت به کاربران استفاده می نماید. در این شرایط آدرس یکسان باقی می ماند اما فایل هایی که ارسال می شود کاملا متفاوت است. شما باید هدر متفاوتی را اضافه کنید تا به گوگل بگویید سایتتان را بخزد. در این روش، گوگل بلافاصله متوجه می شود که فایل های بهینه شده ای برای موبایل دریافت کرده است.
این مقاله را نیز بخوانید: چگونه خود را برای ایندکس اول موبایل آماده کنیم؟
ابزار PageSpeed Insights:
همانطور که قبلا نیز بیان کردیم PageSpeed Insights یک نوع ابزار قدرتمند برای تجزیه و تحلیل عملکرد سایت موبایلی شماست. یکی دیگر از ابزارهای عالی گوگل برای درک سرعت بارگذاری سایت بر روی دستگاه کاربران، ابزار Lighthouse است. هر دوی این ابزارها کاربرد آسانی دارند و اطلاعات کافی در مورد سرعت بارگذاری سایت ارائه می کنند. کافیست آدرس سایت خود را در ابزار وارد کنید و در ابزار Insights به بررسی سایت خود بپردازید. در این شرایط دو امتیاز دریافت خواهید کرد که یکی برای موبایل و دیگری برای دسکتاپ است. اگر امتیاز شما قرمز باشد، باید کارهای زیادی را برای بهبود شرایط موجود انجام دهید. امتیاز نارنجی به معنای عملکرد متوسط و امتیاز سبز به معنای عملکرد خوب است. اگر دستورالعمل های بیان شده را دنبال کنید قادر خواهید بود شرایط را بهبود ببخشید. فاکتورهای زیادی بر روی سرعت بارگذاری سایت بر روی موبایل و دسکتاپ تاثیر می گذارند. استفاده از شرکت ارائه دهنده هاست بد، نصب وردپرس بر روی هاست اشتراکی بد، فعال کردن افزونه های ثالث، تصاویر بهینه سازی نشده در وبلاگ و چندین عامل دیگر می تواند امتیاز شما را در این ابزار بد کند. اما همه این موارد را به راحتی می توان برطرف کرد.
برای بهبود سرعت سایت چه کاری می توان انجام داد؟
- تصاویر خود را بهینه سازی کنید
- بر روی هاست با کیفیتی سرمایه گذاری نمایید
- نسخه PHP خود را به روزرسانی نمایید
- ریدایرکت ها را همیشه بررسی کنید
- محتوای مسدودکننده رندر در بالای تا را برطرف کنید.
- به محتوای قابل رویت اولویت بدهید
- CSS، HTML و جاوا اسکریپت را بهینه سازی نمایید
- دارایی های خود را کش کنید
- از CDN استفاده نمایید
- به سمت HTTP/2 حرکت کنید
- به سمت HTTPS مهاجرت نمایید
- از جاوا اسکریپت کمتر استفاده کنید
- تبلیغات کمتری بر روی سایت بارگذاری نمایید
- زمان پاسخگویی سرور را بهبود ببخشید.
بر روی تجربه کاربری تمرکز کنید:
سایت شما علاوه بر اینکه باید به راحتی بارگذاری شود و در نتایج گوگل یافت گردد باید تجربه خوب و لذت بخشی برای کاربران داشته باشد. ببنید مشتریان شما چه کاری بر روی سایت انجام می دهند. نیت افراد از جستجو چه چیزی است؟ سعی کنید موانعی که سر راه کاربر قرار دارد را بردارید و مطمئن شوید مشتری شما به سرعت به هدفی که در ذهن دارد دست پیدا می کند. زمانی که می خواهید تجربه کاربری را بهبود ببخشید موارد زیادی را باید مدنظر قرار دهید. به عنوان مثال موارد زیر را همیشه به خاطر داشته باشید:
- اولین و مهم ترین مسئله این است که هرگز مشتری خود را فراموش نکنید
- مطمئن شوید سایت موبایلی شما برای کاربر مفید و لذت بخش است
- اندازه فونت را اصلاح کنید. تایپوگرافی مورد استفاده در موبایل باید مناسب این کاربران باشد.
- بین عناصر قابل کلیک فضای کافی قرار دهید.
- زیرمنوهای خود را قابل کلیک کنید.
- شماره تلفن خود را در صفحه اصلی بگنجانید و آن را قابل کلیک نمایید.
- کاری نکنید کاربران مجبور شوند برای استفاده از محتوا، بر روی صفحه زوم کنند
- دکمه ها را به اندازه کافی بزرگ طراحی کنید
- فرم ها را اصلاح نمایید. هر چقدر فرم ها کوتاه تر باشد بهتر است.
- مواردی که باعث ازار و اذیت کاربر می شود را حذف کنید.
- موارد اصلاح شده را تست کنید
برای موقعیت محلی، سایت خود را بهینه سازی کنید:
با اینکه ما از گوشی هوشمند خود بیشتر در منزل خود استفاده می کنیم اما این دستگاه ها در محیط های بیرون از منزل نیز کاربرد زیادی دارند. بر اساس تحقیقات گوگل، 76 درصد از افرادی که به دنبال چیزی هستند به کسب وکارهای نزدیک محل زندگی خود در همان روز سر می زنند و 28 درصد از این کسب وکارها خرید می کنند. برای رسیدن به چنین مشتریانی باید بر روی سئوی محلی خود نیز کار کنید. نتایج جستجوی محلی بر روی دسکتاپ و موبایل ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشد. به همین خاطر باید بدانید چه چیزی را هدف قرار می دهید. برای بهبود سئوی محلی برای موبایل موارد زیر را مدنظر داشته باشید:
- محتوای محلی محور بنویسید. این گزینه یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود رتبه محلی خود انجام دهید
- لینک های محلی ایجاد کنید
- از گوگل مای بیزینس استفاده نمایید
- از مشتریان بخواهید در مورد کسب وکار شما نظر بدهند و آن ها را با داده های ساخت یافته علامت گذاری کنید و بر روی صفحات خاصی از سایتتان نشان دهید.
- از کسب وکار خود تصاویر زیبایی بگیرید و به گوگل مای بیزینس بیفزایید
- از داده های ساخت یافته استفاده کنید
- مطمئن شوید اطلاعات تماس شما همیشه به روز است.
بهبود محتوا برای سایت موبایلی:
همانطور که می دانید صفحه نمایش گوشی های هوشمند کوچک تر از سایر صفحات نمایش است. در چنین صفحاتی متن ممکن است به هم بپیچد و خوانایی کاربر را دچار اختلال سازد. در این شرایط کاربر مجبور به اسکرول کردن می شود. متنی که در صفحات موبایلی وجود دارد می تواند باعث ناراحتی کاربر شود. اگر سایت شما غیر قابل خواندن یا زشت باشد، افراد مقاله 1000 کلمه ای تان را نمی خوانند. پس تایپوگرافی خود را اصلاح کنید.
برای صفحات نمایش کوچک، مطلب بنویسید:
همیشه محدودیت صفحات نمایش کوچک را به خاطر داشته باشید. از جملات بلند استفاده نکنید. پاراگراف های خود را در حد 4 جمله بنویسید و متن را به کمک بولت پوینت و سایر موارد به قسمت های کوچک بشکنید.
عناوین و متادیسکرپشن بهتری بنویسید:
گوگل اطلاعات کمتری را در نتایج جستجو بر روی موبایل نشان می دهد. به همین خاطر عناوین و متادیسکرپشن های شما باید کوتاه و موثر باشد.
خود را برای جستجوی صوتی آماده کنید:
زمانی که بر روی محتوای خود کار می کنید توجه ویژه ای به جستجوی صوتی داشته باشید. این روزها افراد زیادی به جستجوی صوتی روی آورده اند. برای درک بهتر این شرایط می توانید از مقاله منتشر شده در وب ایده با عنوان “راهنمایی برای بهینه سازی جستجوی صوتی” استفاده نمایید.