پلسککنترل پنلمقالات وب

کار با دامنه ها در پلسک( قسمت دوم)

در مقالات قبلی در مورد  و زیر دامنه به کنترل پنل پلسک و سایر موارد با هم صحبت کردیم. در این  مقاله قصد داریم در مورد باقی مانده کارهایی که می توانیم بر روی دامنه خود انجام دهیم صحبت کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

 اضافه کردن دامنه جانشین(Domain aliases):

دامنه جانشین یا همان Domain aliases  به شما اجازه می دهد دامنه های مختلفی را برای یک سایت یکسان به کار ببرید و این نام های دامنه را به سایت اشاره دهید. استفاده از چنین قابلیتی برای مقاصد برندینگ بسیار مفید خواهد بود. در این شرایط با تایپ کردن دامنه های مختلف در مرورگر کاربر، یک سایت واحد نمایش داده می شود. به عنوان مثال اگر اصلی شما example.com است می توانید نام دامنه دیگری همچون example.net را ثبت کنید و به کمک دامنه جانشین کاری کنید که دامنه دوم به موقعیت دامنه اصلی اشاره کند.  این موضوع بدین معنی است که هر کاربری دامنه example.net را بر روی مرورگر خود وارد کند به سایت Example.com هدایت خواهد شد.

برای تنظیم دامنه جانشین یا domain alias در کنترل پنل پلسک مراحل زیر را مدنظر داشته باشید:

به بخش Websites & Domains بروید و ویزارد Add Domain Alias را اجرا نمایید.

حالا باید نام دامنه ای که می خواهید برای آن دامنه جانشین ایجاد کنید( دامنه اصلی) را انتخاب کنید. سپس نام دامنه جانشین را انتخاب نمایید. بعد از انجام اینکار، موارد زیر را تنظیم کنید:

سینک DNS zone با دامنه اصلی:

اگر این گزینه فعال شده است، DNS zone دامنه جانشین با DNS zone  دامنه اصلی سینک خواهد بود. در چنین شرایطی هر تغییری که در DNS zone دامنه اصلی رخ دهد به طور خودکار بر روی DNS zone دامنه جانشین نیز اعمال خواهد شد. به عنوان مثال اگر رکورد CNAME همچون Blog.webide-domain.ir را ایجاد کردید، رکورد مربوطه به ناحیه دامنه جانشین نیز اضافه خواهد شد.

نکته مهم: به خاطر داشته باشید که اگر DNS zone دامنه جانشین(domain alias)  با دامنه اصلی سینک باشد نمی توانید رکورد منابع را در DNS zone دامنه جانشین اصلاح کنید.

سرویس ایمیل:

کنترل پنل پلسک به شما اجازه نمی دهد تحت نام دامنه جانشین میل باکس ایجاد کنید. در عوض میل باکس دامنه اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر گزینه Mail service را انتخاب کنید، میل باکس ایجاد شده در دامنه اصلی برای دامنه جانشین نیز در دسترس خواهد بود. برای اینکه کاربر بتواند  در دامنه جانشین ایمیل ها را بخواند یا ایمیلی را ارسال کند، پلسک آن را به  میل باکس مربوطه در دامنه اصلی ارجاع می دهد.

به عنوان مثال فرض کنید ادرس ایمیلی همچون mail@domain.tld را دارید. سپس یک دامنه جانشین برای domain.tld  به نام alias.tld ایجاد می کنید. اگر گزینه mail service را انتخاب کرده باشید، همه ایمیل های ارسال شده به mail@domain.tld  در mail@domain.tld هم در دسترس خواهد بود.  در غیر اینصورت، میل باکس mail@domain.tld  نمی تواند ایمیل های ارسال شده به آدرس ایمیل دیگر را دریافت نماید.

 وب سرویس:

اگر این گزینه فعال شده باشد، وب سایت در URL دامنه جانشین در مرورگر باز خواهد شد. اگر باکس وب سرویس را غیر فعال کنید و تیک آن را بردارید، دامنه جانشین  تنها برای ایمیل فراهم شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ریدایرکت با کد HTTP 301:

به طور پیش فرض کنترل پنل پلسک از  ریدایرکت داخلی برای دامنه جانشین استفاده می کند. در چنین شرایطی، دامنه جانشین برای بازدیدکننده و برای موتورهای جستجو به عنوان یک سایت جداگانه ظاهر می شود.  همین امر باعث بروز مشکلاتی می شود زیرا موتورهای جستجو ی دامنه جانشین را به عنوان یک دامنه جداگانه ایندکس می کنند و رتبه دامنه اصلی تحت تاثیر قرار می گیرد.

برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی می توان از ریدایرکت با کد HTTP 301  استفاده کرد. کافیست این گزینه را در پلسک انتخاب کنید.

های وب جاوا(Java web applications):

اگر  هاست شما بر پایه لینوکس است و اپلیکیشن های جاوا را بر روی سایتی نصب کرده اید که می خواهید از طریق دامنه جانشین بدان دست یابید، بهتر است  گزینه Java web applications را انتخاب کنید.

 

 این مقاله را هم بخوانید: آموزش کار با کنترل پنل پلسک: اضافه کردن دامنه و زیر دامنه

 اضافه کردن زیردامنه wildcard( لینوکس):

 

از زیردامنه Wildcard برای ریدایرکت بازدیدکننده از زیردامنه ناموجود به سایت خود که معمولا سایت اصلی است استفاده کنید. کاربر معمول این قابلیت به شرح زیر خواهد بود:

  • بهینه سازی و سازماندهی سایت و اجرای کمپین های بازاریابی. به عنوان مثال فرض کنید شما زیردامنه ای به نام -limited-offer را ندارید اما می خواهید کاربر را از limited-vps-offer.example.com به سایت اصلی com هدایت کنید.
  • به کاربر کمک می کند در صورتی که نام دامنه را اشتباه تایپ کرده باشد هم به سایت دسترسی یابد. در بیشتر اوقات کاربر ممکن است نام زیردامنه را به خاطر نیاورد. این یک اشتباه معمول است.
  • برخی از اپلیکیشن های سایت همچون وردپرس از زیردامنه wildcard برای ایجاد زیردامنه پویا برای راحتی و تجربه کاربری بهتر استفاده می کنند.

نکته مهم: اگر شما زیردامنه Wildcard اضافه کنید، ترافیک موجود در زیردامنه فعلی تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

 چگونه زیردامنه Wildcard را اضافه  کنیم؟

شما می توانید به ازای هر نام دامنه ای که دارید یک زیردامنه Wildcard اضافه کنید. برای اینکار به بخش Websites & Domains بروید و زیردامنه ای اضافه کنید که نام آن در برگیرنده علامت ستاره در کنار نام دامنه است. مثلا : *.example.com

  اگر دوست دارید این زیردامنه مجموعه سفارشی از اسکریپت ها یا محتوای سایت را داشته باشد روت سفارشی برای آن تعیین کنید.

 محدودیت های دامنه Wildcard:

این نوع زیردامنه همانند یک زیردامنه معمولی رفتار می کند اما استثناهای زیر را هم دارد:

  • تنها قابلیت سیستم عامل لینوکس است: این زیردامنه در حال حاضر تنها برای لینوکس می شود.
  • امکان تغییر نام وجود ندارد. شما نمی توانید چنین زیردامنه هایی را تغییر نام دهید.
  • DNS zone ای وجود ندارد. این نوع زیردامنه zone record خود را در DNS server پلسک ندارد. در عوض این زیر دامنه یک A record دارد که به آی پی آدرس مرتبط با نام دامنه مدنظر اشاره می کند.
  • امکان نصب اپلیکیشن های APS وجود ندارد: کاربران پلسک نمی توانند اپلیکیشن های APS را در این نوع زیردامنه ها نصب کنند.
  • سازنده سایت در این زیردامنه وجود ندارد: کاربران پلسک نمی توانند سایتی را برای این زیردامنه ویرایش و پابلیش کنند.

 اضافه کردن فورواردر دامنه:

برای ایجاد فورواردر دامنه در پلسک مراحل زیر را مدنظر داشته باشید:

شروع به ایجاد نام دامنه جدید در Websites & Domains > Add Domain کنید و موارد زیر را معین نمایید:

  • در جعبه Domain box، نام دامنه ای که ثبت کرده اید را وارد نمایید.
  • در بخش DNS server configuration، گزینه option Use our DNS settings را انتخاب کنید.
  • در بخش hosting type، گزینه Forwarding را انتخاب کنید.
  • در جعبه Destination address، آدرسی که می خواهید کاربر را به آن هدایت کنید وارد نمایید.
  • در بخش Forwarding type، گزینه استاندارد یا frame forwarding را انتخاب کنید.

برای اینکه دامنه موجود را به فورواردر دامنه کنید مراحل زیر را مدنظر داشته باشید:

به بخش Websites & Domains بروید و بر روی Hosting Settings کنار نام دامنه ای که می خواهید فورواردر کنید کلیک نمایید.  سپس بر روی لینک Change کنار فیلد Hosting type کلیک کنید و موارد زیر را مشخص کنید:

  • در بخش Hosting type، گزینه Forwarding را انتخاب کنید.
  • در جعبه Destination address، آدرسی که می خواهید ریدایرکت کنید را تایپ نمایید.
  • در بخش Forwarding type، فوروارد استاندارد یا frame forwarding را انتخاب کنید.
Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن