سئومقالات وب

نقشه سایت XML و ارتباط آن با سئو

با تکامل دنیای وب، گوگل و حوزه نیز دستخوش تغییراتی شده اند. این موضوع بدین معنی است که فعالیت های برتر در سال های گذشته، دیگر در این سال ها پاسخگو نخواهد بود.  چیزی که دیروز می توانستید از آن به عنوان یک فعالیت خوب سئو یاد کنید ممکن است امروز کارساز و موثر نباشد. همین امر در مورد ه سایت نیز صدق می کند.   مشکل اینجاست که این روزها هر ی در انجمن ها، ها و رسانه های اجتماعی نظرات، اطلاعات و عقاید خود را به اشتراک می گذارد. تمییز کردن اطلاعات درست از اطلاعات نادرست به زمان زیادی نیاز دارد.  امروز قصد داریم سردرگمی هایی که در مورد بهترین تمرینات برای XML وجود دارد را روشن تر و واضح تر کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

 نقشه سایت XML چیست؟

به عبارت ساده، نقشه سایت XML فهرستی از ادرس هایی است که در سایت شما وجود دارد.  این فهرست همانند نقشه راه عمل می کند و به موتورهای جستجو می گوید چه محتوایی در سایت وجود دارد و چگونه می توان به چنین محتوایی دست پیدا کرد. موتورهای جستجو همه صفحاتی که در نقشه سایت وجود دارد را با یک بازدید از این فایل، می توانند پیدا کنند. بر روی سایت، ممکن است برای یافتن صفحه نهم، مجبور شوید از ۵ لینک داخلی عبور کنید. چنین قابلیتی در نقشه سایت XML خزنده ها کمک می کند سریع تر سایت را بخزند و ایندکس کنند. این موضوع  برای سایت های زیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود:

  • سایت هایی که هزاران صفحه دارند یا معماری سایتشان بسیار عمیق است.
  • سایت هایی که به طور مرتب صفحات جدید اضافه می کنند.
  • سایت هایی که به طور مکرر محتوای صفحات فعلی را عوض می کنند.
  • سایت هایی که لینک دهی داخلی ضعیفی دارند
  • سایت هایی که پروفایل لینک خارجی قوی ندارند.

هر چیزی که در نقشه سایت قرار گیرد را می توان به سرعت پیدا کرد.  به خاطر داشته باشید که ثبت نقشه سایت با آدرس های Noindex می تواند فرآیند از ایندکس خارج کردن سایت را سرعت ببخشد. این شرایط بسیار موثرتر از حذف آدرس ها در کنسول جستجوی گوگل خواهد بود.  اما از این گزینه باید با احتیاط استفاده کنید و مطمئن شوید تنها آدرس هایی را اضافه می کنید که نمی خواهید دیگر در سایت وجود داشته باشد.

 نکته کلیدی:

حتی موتورهای جستجو نیز می توانند از لحاظ فنی آدرس هایی که در نقشه سایت وجود دارد را به راحتی پیدا کنند. با اینکه استفاده از نقشه سایت XML تضمینی برای خزیده شدن سایت ، رتبه بندی یا ایندکس آن نخواهد بود اما ثبت آن می تواند شانس شما را افزایش دهد.

فرمت نقشه سایت XML:

تگ Loc:

این تگ اجباری در برگیرنده نسخه canonical موقعیتURL است.  چنین موضوعی می تواند به دقت پروتکل سایت  همچون HTTP یا HTTPS را منعکس کند و اگر از نسخه WWW یا بدون WWW استفاده می کنید موتورهای جستجو را آگاه سازد.  با استفاده از صفت xhtml:link برای روشن کردن زبان و   گزینه های مختلف برای هر URL می توانید زمان بارگذاری سایت را کاهش دهید.

 تگ Lastmod:

این گزینه یکی از تگ های اختیاری محسوب می شود اما به شدت توصیه می گردد برای نشان دادن آخرین زمان و تاریخ فایل اصلاح شده از آن استفاده گردد.  گوگل بیان کرده است که از داده Lastmod برای درک زمانی که صفحه برای آخرین بار تغییر کرده استفاده می کند.  این زمان برای محتوای سایت ضروری است زیرا به گوگل کمک می کند  بفهمد شما  ناشر اصلی محتوای موجود هستید.  مطمئن شوید که زمان اصلاح را تنها زمانی به روز می کنید که  تغییرات معناداری در سایت ایجاد کرده اید.

 تگ Changefreq:

این تگ اختیاری   به موتورهای جستجو نشان می دهد چند وقت یکبار محتوای موجود بر روی URL   تغییر می کند.

 انواع نقشه سایت:

همانطور که می دانید نقشه سایت انواع مختلفی دارد. اجازه دهید یکی از این نقشه ها را که واقعا بدان نیاز دارید را با هم مرور کنیم.

ایندکس نقشه سایت XML:

نقشه سایت XML محدودیت هایی دارد که در ادامه برخی از آن ها را مشاهده می کنید:

  • حداکثر ۵۰۰۰۰ ادرس را می توانید در آن بگنجانید.
  • اندازه فایل فشرده نشده به ۵۰ مگابایت محدود می شود.

نقشه سایت را می توان به کمک gzip کرد. اینکار مقدار پهنای باند مصرفی بر روی سرور را  کاهش می دهد. اما زمانی که این نقشه از حالت زیپ خارج شد،  نمی تواند از مقدار محدود و تعیین شده برای اندازه فایل، تجاوز نماید.  اگر ادرس های متعدد یا اندازه فایل بزرگی دارید باید ان ها را در نقشه های مختلف قرار دهید. این نقشه ها را می تواند به عنوان یک فایل ایندکس نقشه سایت XML واحد با هم ترکیب نمود که اغلب به آن sitemap-index.xml می گویند.  برای سایت های بزرگ می توان فایل ایندکس نقشه سایت متعدد ایجاد کرد. برای اینکه موتورهای جستجو به یکباره بتوانند فایل های مرتبط با نقشه سایت را پیدا کنند باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • ایندکس نقشه سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل و بینگ ثبت کنید
  • در فایل txt باید آدرس  ایندکس نقشه سایت را مشخص نمایید.

این مقاله را هم بخوانید: چگونه نقشه سایت XML را بهینه سازی کنیم؟

 

 نقشه سایت  XML:

نقشه سایت مرتبط با تصاویر برای بهبود محتوای تصویری در سایت ها طراحی و تعیین شد. با اینحال در دنیای مدرن سئو، تصاویر در داخل محتوای سایت تعبیه می شوند و به همین خاطر می توان آن ها را به کمک آدرس صفحه مدنظر خزید. به همین خاطر نقشه سایت مرتبط با تصاویر برای بیشتر سایت ها غیر ضروری است. قرار دادن نقشه سایت تصاویر تنها هزینه و زمان خزش را به هدر می دهد.  تنها استثنایی که برای این امر وجود دارد زمانی است که تصاویر بتواند به جذب ترافیک به سایت کمک کند.

 نقشه سایت مربوط به ویدئو:

همانند تصاویر اگر وجود فایل های ویدئویی برای کسب وکارتان ضروری است می توانید نقشه ای برای آن ثبت کنید. اگر فکر می کنید این ویدئوها برایتان ضروری نیستند و اهمیت زیادی برای کسب وکارتان ندارند می توانید از چنین نقشه ای صرف نظر کنید.

 نقشه سایت مربوط به اخبار گوگل:

تنها سایت هایی که در گوگل نیوز ثبت شده اند به چنین نقشه ای نیاز خواهند داشت.

نقشه سایت مربوط به موبایل:

این گزینه نیز برای بیشتر سایت ها لازم و ضروری نیست. چرا؟ چون  جان مولر بیان کرده که  نقشه سایت موبایل برای سازگاری با گوشی های هوشمند نیست.   پس به جز در مواردی که آدرس منحصر به فردی برای گوشی های خاص دارید استفاده از این نقشه ضروری نخواهد بود.

 نقشه سایت HTML:

نقشه سایت XML تلاش می کند نیازهای مرتبط با موتورهای جستجو را برآورده سازد. با اینحال نقشه سایت HTML برای کمک به کاربران انسانی طراحی شد تا بتوانند محتوای مورد نیاز خود را بیابند.  خوب حالا سوال اینجاست که اگر تجربه کاربری خوب و لینک های داخلی خوبی داشته باشید باز هم به نقشه سایت HTML نیاز خواهید داشت؟ برای یافتن پاسخ این سوال بهتر است تعداد بازدید از صفحات نقشه سایت HTML را در گوگل آنالیتیکس بررسی کنید. اگر احساس کردید مشکلی دارید بهتر است سایت خود را بهبود ببخشید.  نقش HTML سایت معمولا در فوتر سایت ها لینک می شوند.

 نقشه XML پویا:

نقشه سایت استاتیک را می توان به کمک ابزارهای موجود به راحتی تولید کرد.  مشکل اینجاست که به هنگام ایجاد صفحه جدید یا حذف صفحه موجود، نقشه سایت شما قدیمی خواهد شد. اگر محتوای صفحه ای را به روز می کنید، تگ lastmod در نقشه سایت به طور خودکار به روز نخواهد شد.

پس به جز در مواردی که بخواهید نقشه سایت را برای هر تغییر واحدی در سایت به صورت دستی ایجاد و آپلود کنید در سایر موارد بهتر است از نقشه استاتیک استفاده نکنید. نقشه پویا  به طور خودکار بر روی سرور به روز می شود و تغییرات اخیر را منعکس می کند. برای ایجاد نقشه پویای XML  مراحل زیر را مدنظر داشته باشید:

  • از توسعه دهنده خوب بخواهید یک اسکریپت سفارشی برایتان بنویسد و مطمئن شوید مشخصات و ویژگی هایی که نیاز دارید را به خوبی بیان می کنید
  • از ابزارهایی که نقشه سایت پویا تولید می کنند استفاده کنید
  • افزونه ای برای CMS خود نصب کنید. به عنوان مثال می توانید برای وردپرس از افزونه سئوی یواست استفاده کنید.

بهینه سازی ایندکس نقشه سایت:

خوب حالا به بخش جذاب ماجرا رسیدیم. به نظر شما چگونه می توانیم به کمک نقشه سایت معیارها و شاخص های کلیدی سئو را بهبود ببخشیم؟

 تنها صفحات مرتبط با سئو را در نقشه XML خود بگنجانید:

 

همانطور که می دانید نقشه XML سایت فهرستی از صفحاتی است که باید توسط موتورهای جستجو خزیده شود. البته لازم نیست هر صفحه از سایت در این فهرست گنجانده شود. عنکبوت ها و خزنده های موتورهای جستجو زمانی وارد سایت شما می شوند به دنبال مجوزهایی می گردند که تعداد صفحات مجاز برای خزیدن را مشخص می کند. نقشه سایت نشان می دهد صفحات قرار گرفته در آن مهم تر از آن هایی هستند که مسدود نشده اند اما در نقشه سایت هم موجود نیستند.  شما از نقشه سایت استفاده می کنید تا به موتورهای جستجو بگویید: خوشحال می شم اگه بر روی این آدرس های خاص تمرکز کنی.

اینکار باعث می شود خزش سایت به صورت موثر انجام شود.  با قرار دادن صفحاتی که مرتبط با سئوی سایت هستند به موتورهای جستجو کمک می کنید سایت شما را هوشمندانه بخزد و همین امر به ایندکس بهتر سایت کمک می کند. باید موارد زیر را در نقشه سایت خود مستثنی کنید:

  • صفحات غیر canonical
  • صفحاتی که صفحه گذاری شده اند
  • آدرس های مبتنی بر session ID یا پارامتر
  • صفحات نتیجه جستجو در سایت
  • آدرس های پاسخ به کامنت ها
  • آدرس های اشتراک از طریق ایمیل
  • آدرس هایی که برای سئو ضروری نیستند.
  • صفحات ارشیو
  • هرگونه ریدایرکت، صفحاتی که وجود ندارند یا صفحات مرتبط با خطای سرور
  • صفحاتی که توسط فایل txt مسدود شده اند
  • صفحاتی با خاصیت noindex
  • صفحات منبع که توسط فرم های تولید سرنخ قابل دسترسی اند
  • صفحات کاربردی که برای کاربران مفید هستند اما جزو صفحات فرود نیستند.

 چک لیست بهترین تمرینات مرتبط با نقشه سایت XML:

سعی کنید به هنگام تولید نقشه سایت بر روی موارد زیر تمرکز بیشتری داشته باشید:

  • تگ hreflang را در نقشه سایت قرار دهید
  • تگ های loc و lastmod را در آن بگنجانید.
  • فایل های مرتبط با نقشه سایت را به کمک gzip فشرده سازید
  • از فایل ایندکس نقشه سایت استفاده کنید.
  • در صورت نیاز از نقشه سایت گوگل نیوز، ویدئو و تصاویر هم بهره ببرید.
  • از نقشه سایت پویا استفاده کنید.
  • نقشه سایت را هم در کنسول جستجوی گوگل و هم وبمستر بینگ ثبت کنید.
  • تنها صفحاتی که برای سئو اهمیت دارند را در نقشه سایت بگنجانید.
  • همه خطاها و هشدارهای مرتبط با نقشه سایت را برطرف کنید.
  • بر اساس نوع صفحه، ادرس ها را در نقشه سایت مرتبط گروه بندی کنید.
  • نقشه سایت را از کنسول جستجوی گوگل دانلود کنید و نرخ ایندکس آن را تجزیه و تحلیل نمایید.
  • مطمئن شوید آدرس ها تنها در یک نقشه سایت واحد قرار گرفته اند.
5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن