مقالات وب

چگونه هاست مناسبی برای سایت خود انتخاب کنیم؟

اگر به تازگی سایتی را طراحی کرده اید یا می خواهید سایت فعلی خود را  بهبود ببخشید ممکن است به یک هاست جدید نیاز داشته باشید. انتخاب هاست مناسب  می تواند یک فرایند چالش برانگیز باشد  زیرا شرکت های متعددی در این حوزه فعالیت می کنند و در برخی از موارد هاست های رایگان و ارزانی را ارائه می نمایند. اگرچه استفاده از هاست رایگان می تواند اغوا کننده باشد اما به هنگام انتخاب یک هاست مناسب فاکتورهای زیادی باید مدنظر قرار گیرد. در این مقاله سعی می کنیم همین موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. پس همراه وب ایده باشید.

بخش اول: مشخص کردن نیاز های موجود

 

به سایت فعلی یا سایر سایت هایی که در حوزه شما فعالیت می کنند نگاهی بیندازید:

سایت شما چه کاری انجام می دهد؟  ایا سایتی که ایجاد کرده اید برای سرگرمی یا به اشتراک گذاشتن مواردی با دوستان و اعضای خانواده تان است؟ ایا یا نوعی سایت شخصی است؟ ایا این سایت متعلق به شرکت یا سازمانتان است؟ فروشگاه اینترنتی است؟ پاسخ به تمامی این سوالات به شما کمک خواهد کرد چیزی که باید در مورد هاست خود بدانید را تعیین نمایید.  اگر سایت  را  تنها به خاطر سرگرمی یا اشتراک موارد مختلف با دوستان و اعضای خانواده خود ایجاد کرده اید، می توانید از هاست های رایگان بهره مند شوید. ممکن است سرعت چنین هاستی پایین باشد و تبلیغاتی در آن به نمایش در اید اما برای چنین شرایطی مناسب خواهد بود.

در مورد رشد احتمالی کسب وکار خود فکر کنید:

ایا کسب وکار شما به سرعت در حال توسعه است؟ مشتریان جدیدی هر روز به آن اضافه می شوند؟ ایا افزایش قابل توجهی در بازدیدکنندگان خود داشته اید؟  پاسخ به این سوالات به شما نشان می دهد که کسب وکارتان در آینده بزرگ تر خواهد شد یا خیر.  زمانی که می خواهید یک هاست مناسب برای سایت خود انتخاب کنید همیشه سعی نمایید اینده را در ذهن داشته باشید و بر اساس آن ریزی کنید.

  • معمولا استفاده از هاست رایگان باعث می شود انتقال هاست به هاست جدید بسیار دشوار گردد.

سه نوع اصلی هاست را درک کنید:

سه نوع کلی از ها وجود دارد که توسط شرکت های هاستینگ در اختیار افراد قرار می گیرد. این سه مورد عبارتند از :

  • سرورهای اشتراکی
  • سروهای مجازی
  • سرورهای اختصاصی

اگر سایت شما بر روی سرور اشتراکی قرار داشته باشد، منابع آن با سایر سایت هایی که در همان سرور قرار دارند به اشتراک گذاشته خواهد شد.  این یک گزینه مقرون به صرفه است اما  اگر سایت نیاز به منابع بیشتر داشته باشد مشکلات زیادی در عملکرد آن ایجاد می شود. اگر می خواهید سایت های تجارت الکترونیک را راه اندازی کنید توصیه می شود از هاست های اشتراکی استفاده نکنید.

سرورهای مجازی نیز سرورهای اختصاصی مجازی هستند و می توانند پایداری بیشتر و منابع بزرگتری در اختیارتان قرار دهند. این گونه سرورها برای ی که فروشگاه اینترنتی دارند یا بازدید کنندگانی را به صورت ماهانه دریافت می کنند توصیه می شود.

سرورهای اختصاصی نیز سرورهای فیزیکی کاملی هستند که تنها به یک سایت اختصاص می یابند.  این گونه سرورها برای سایت شرکت ها یا کسب وکارهای کوچکی که مشتریان و ترافیک زیادی دارند اختصاص داده می شوند.  همانطور که می دانید سرورهای اختصاصی، گران قیمت ترین گزینه های موجود هستند اما زمان Downtime پایینی دارند و منابع بیشتری در اختیارتان می گذارند.

 بخش دوم: بررسی خدمات مشتریان

 

گزینه های حمایت از مشتریان را بررسی کنید:

خدمات مشتریان یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در انتخاب هاست مناسب دخیل می باشد زیرا زمان از کارافتادگی سرور و مشکلات فنی می تواند بر روی بازدیدکنندگان شما تاثیر بگذارد.  بخش خدمات مشتریان را در سایت مربوطه  بررسی کنید تا ببینید چه نوع خدماتی پس از فروش هاست در اختیار افراد قرار می گیرد.

 

گفتگوی آنلاین یکی از بهترین روش های موجود برای خدمات رسانی به مشتریان است. پاسخگویی از طریق ایمیل( البته با پاسخگویی سریع و در کمتر از ۲۴ ساعت) نیز روش دیگری برای برقراری ارتباط با مشتریان است.

 زمان پاسخگویی را بررسی کنید:

اگر انجمن یا آدرس ایمیل پشتیبانی را در سایت فروش هاست مشاهده کردید آن را بردارید و برای تست یک ایمیل یا پیام برایشان ارسال کنید. در چنین شرایطی می توانید زمان پاسخگویی را بسنجید، سوالاتی را در مورد خدمات آن ها بپرسید یا هاستی را خریداری نمایید. روشی که فروشنده ها برای ان خود انتخاب می کنند می تواند یک ابزار مناسب برای سنجش نحوه پاسخگویی و رفتار آن ها باشد.

مشتریان دیگر را بخوانید:

مکان های متعددی برای ارائه نظرات مشتریان در مورد خدمات هاستینگ وجود دارد. برخی از سایت ها این نظرات را در خود دارند و از آن استقبال می کنند. برخی از نظراتی که اخیرا در مورد شرکت بیان شده است را بررسی کنید و ببینید که ایا مشکلی در خدمات رسانی به مشتریان و پشتیبانی وجود داشته است یا خیر.

  • محتاط باشید. بیشتر سایت ها خودشان نظراتی را در مورد خدمات و محصولاتشان قرار می دهند یا از سایر افراد می خواهند چنین نظراتی را بیان کنند. همیشه سعی کنید از افرادی که واقعا از خدمات شرکت استفاده کرده اند کمک بگیرید.
  • ممکن است نظراتی را در انجمن سایت پیدا کنید اما در بیشتر موارد چنین نظراتی توسط خود شرکت گذاشته می شود و برخی از نظرات منفی پاک می گردد.

 

بخش سوم: مقایسه کردن قابلیت ها و ویژگی های موجود

 

ببینید شرکت موجود چه مقدار فضا برای ذخیره سازی فراهم می کند:

فضای ذخیره سازی  مقدار فضایی است که به سایت شما داده می شود تا محتوای خود را در آن قرار دهد.  این محتوا در برگیرنده صفحات وب، تصاویر، ویدئوها، پایگاه داده ها و موارد دیگر است. اگر سایت شما محتوای سنگینی ندارد به فضای زیادی نیاز نخواهید داشت. سایت های معمولی کمتر از ۱۰۰ مگا بایت اندازه دارند. بنابراین می توان ادعای موجود درباره فضای ذخیره سازی بزرگ را نادیده گرفت.  برخی از شرکت های هاستینگ ادعا می کنند فضای نامحدود برای ذخیره سازی فایل ها در اختیار مشتریان خود قرار می دهند اما این موضوع به جز در مواردی که سایت شما یک سایت بزرگ است نیاز نخواهد بود. در حقیقت چنین ادعایی می تواند یک نشانه دهنده باشد زیرا فضای نامحدود از لحاظ فنی غیر ممکن است و می تواند دردسرساز باشد.

  • به رشد کسب وکار خود فکر کنید. مطمئن باشید که فضای کافی برای توسعه و رشد سایت خود را در نظر گرفته اید. توصیه می شود حداقل ۲۰ درصد فضا برای رشد سالانه در نظر بگیرید.

مقدار پهنای باند را در شرکت های مختلف مقایسه کنید:

پنهای باند، مقدر داده ای است که  می توان از  سرور  به بازدیدکننده انتقال داد.  برخی از شرکت های هاستینگ پهنای باند نامحدود را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

  • مقدار پهنای باندی که شما استفاده می کنید توسط ترافیکی که دریافت می کنید و اندازه محتوایی که دارید مشخص می شود. به عنوان مثال یک سایت با بازدیدکننده زیاد و تصاویر متعدد به پهنای باند بیشتری نیاز دارد.
  • اطمینان حاصل کنید که در مورد پهنای باند اطلاعات کافی دارید. اگر سایت شما بیشتر از پهنای باند اختصاص یافته مصرف کند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ بسته به شرکت ارائه دهنده هاست، ممکن است به پرداخت هزینه اضافی نیاز داشته باشید.

 سرعت اتصال را بررسی کنید:

مدت زمانی که سرور برای پاسخگویی نیاز دارد می تواند سایت را بهبود ببخشد یا آن را به طور کلی نابود سازد. سرعت سرور اغلب با محدودیت پهنای باند مرتبط است. اگر سروری پهنای باند نامحدود داشته باشد،سایت های زیادی را بر روی همان سرور قرار می دهد و همین امر می تواند بر روی سرعت تاثیر بگذارد. سایت هایی که توسط شرکت موردنظر پشتیبانی می شوند را پیدا کنید و زمان بارگذاری صفحات آن را بسنجید.

  • بیشتر شرکت های ارائه دهنده هاست، سایت های محبوب رادر لیست مشتریان خود قرار می دهند تا توجه افراد را به خود جلب کنند. اگر ادعای آن ها درست بود می توانید از همین سایت ها برای بررسی سرعت سرور استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که سرعت آن ها نشان دهنده سرعت سایت شما نخواهد بود.
  • شما می توانید سایت ها را پینگ کنید تا زمان ارسال بسته و دریافت آن  در سرور را بررسی کنید. این موضوع ایده خوبی در مورد سرعت سرور در اختیار شما قرار می دهد.

در مورد زمان Uptime هوشیار باشید:

Uptime نیز یکی از موارد مهم برای سایت هاست به خصوص اگر سایت مرتبط به کسب وکار باشد. مشتریان انتظار دارند خدمات موجود را ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته دریافت کنند.

  • تفاوت بین ۹۹ درصد و ۹۹٫۹ درصد سه روز در سال است. این تفاوت بسیار قابل توجه است زیرا سه روز Downtime در سال می تواند هزینه های زیادی بر روی کسب وکار شما تحمیل نماید.

 

اطمینان حاصل کنید شرکت مربوطه خدماتی را ارائه می کند که شما نیاز دارید:

اطمینان حاصل کنید که هاست انتخابی شما ابزارها و خدماتی که برای مدیریت سایت نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد. این موارد در برگیرنده cPanel، وردپرس، دسترسی FTP، و سایر موارد است.

  • اطمینان حاصل کنید که هاست به شما اجازه می دهد ادرس ایمیل خود را به کمک نام دامنه پیکربندی کنید.

هاست باید ابزارهای امنیتی قابل قبول ارائه کند:

اگر سایت تجارت الکترونیکی دارید و می خواهید اطلاعات مشتریان را دریافت نمایید، امنیت هاست مسئله بسیار مهمی است.

نوع سیستم عاملی که سرور مورد استفاده قرار می دهد را بررسی کنید:

استاندارد موجود سیستم عامل است اما اگر کسب وکاری از ابزارهای سفارشی نوشته شده با مایکروسافت دات نت استفاده می کند ممکن است به سرورهای ی نیاز داشته باشد تا سازگاری بیشتری دریافت نماید.

  • برای بیشتر افراد تنظیم و راه اندازی سایت برای بار اول کمی دشوار است .
  • سرورهای ویندوزی ممکن است از سرورهای لینوکسی امنیت کمتری داشته باشند.

بخش چهارم: بررسی هزینه ها

 

محدودیت هاست های رایگان را در نظر بگیرید:

شرکت های زیادی هستند که هاست رایگان را در اختیار شما قرار می دهند اما به خاطر داشته باشید که خدمات پیشنهادی از طرف چنین شرکت هایی بسیار محدود است. سایت هایی که بر روی هاست های رایگان میزبانی می شود تبلیغاتی را بر روی خود دارند که قابل حذف نیست و نمی تواند تبلیغات خود سایت را در آن تنظیم نمود. به خاطر داشته باشید که هاست های رایگان اغلب سرعت پایین تری نسبت به هاست های پولی دارند. پس مزیت هاست پولی و رایگان را در نظر بگیرید و سپس تصمیم گیری نمایید.

هزینه ها و قابلیت ها را با هم مقایسه کنید:

 

زمانی که بسته های پولی را بررسی می کنید، به هزینه قابلیت های اضافی که ممکن است نیازی به آن نداشته باشید توجه کنید. در برخی از موارد چنین قابلیت هایی به درد شما نمی خورد. اطمینان حاصل کنید که برای اعتماد و خدمات مشتریِ قابل قبول هزینه می کنید نه افزونه های بدون کاربرد.

باید بدانید که خدمات رسانی خوب به مشتری همیشه هزینه بر است:

خدمات رسانی به مشتریان یکی از جنبه های ضروری است که باید به هنگام خرید هاست مدنظر قرار گیرد اما باید بدانید که خدمات رسانی خوب به مشتریان هزینه اندکی ندارد. زمانی که شرکت هایی با هزینه های پایین را انتخاب می کنید به احتمال زیاد نباید انتظار خدمات رسانی خوب را داشته باشید.

منبع: wikihow

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۳ نظرها

  1. فروشگاه های اینترنتی بزرگ مثل دی جی کالا و بامیلو هیچوقت از یه هاست ممولی استفاده نمیکنن. سرعت سایت برای یه فروشگاه اینترنتی خیلی مهمه به خصوص اینکه یه تحقیقاتی نشون داده که یه ثانیه مدت لود بیشتر باعث میشه که درصد فروش فروشگاه کمتر بشه.
    شما مثلا بامیلو رو مقایسه کنید با بقیه فروشگاه های اینترنتی به نظرم سرعت لود بهتری داره.

    1. سلام،
      ممنون نظر خیلی خوب شما، بله شما صحیحی میفرمایید وقتی که یه قروشگاه اینترنتی یا بصورت کلی هر سایتی بازدید ش بسیار بالا و عملکردهای تعاملی باکاربرهای زیاد و بصروت همزمان داشته باشه قطعا به جای هاست از سرور مجازی ، مرحله بعد سرور اختصاصی و در حالت پیچیده تر ترکیبی از چندین سرور با لود بالانسینگ و شبکه سی دی ان و کلاستر استفاده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن