سنت او اسسیستم عامل لینوکسمقالات وب

چگونه SFTP سرور را بر روی سنت او اس راه اندازی کنیم؟

در این مقاله قصد داریم نحوه و استفاده از SFTP را بر روی سنت او اس با هم کنیم.  قبل از اینکه به سراغ برویم اجازه دهید ببینیم SFTP سرور برای چه کاری مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر افراد می دانند که چگونه می توانند از FTP معمولی برای انتقال، دانلود و آپلود اطلاعات و ها از سرور به کلاینت یا از کلاینت به سرور استفاده نمایند.  اما باید بدانید که این پروتکل به راحتی توسط رهای ناشناس هک می شود زیرا پورت های آن برای هر فردی باز است.  به همین خاطر SFTP به عنوان جایگزین امن برای این پروتکل معرفی شد تا بتواند سطح را در این شرایط افزایش دهد.  این گزینه از پروتکل جداگانه بسته بندی شده با SSH استفاده می کند تا بتواند ارتباط امنی را فراهم آورد. در این مقاله همراه وب باشید تا با هم نحوه راه اندازی SFTP سرور بر روی سنت او اس را مرور کنیم.

برای این آموزش از سنت او اس ۷ نسخه ۶۴ بیتی استفاده خواهیم کرد. همین مراحل را می توانید بر روی سنت او اس ۶ نیز اعمال کنید.

نصب SFTP:

بر خلاف FTP معمولی، نیازی به نصب پکیج های اضافی برای استفاده از SFTP نخواهید داشت. ما تنها به پکیج SSHd از پیش ساخته شده نیاز داریم  که در طول نصب بر روی سرور نصب شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ببینید در حال حاضر پکیج SSH مورد نیاز را دارید یا خیر. مراحل زیر را در نظر بگیرید. دستور زیر را اجرا کنید:

 

خروجی باید شبیه کد زیر باشد:

 

خوب حالا باید پیکربندی SFTP را آغاز کنیم.

پیکربندی SFTP:

بعد از اینکه همه پیش نیازها بررسی شد می توانیم وارد مرحله پیکربندی شویم. بهتر است یک گروه و یک کاربر ایجاد کنیم تا بتوانیم همه کاربرهایی که می توانند به SFTP دسترسی داشته باشند را کنترل نماییم.  اما در ابتدا، اجازه دهید فولدر اضافی به نام Data ایجاد کنیم.

 

به کمک دستور بالا می توانیم فولدر جداگانه ای ایجاد کنیم که به عنوان دایرکتوری اصلی برای دسترسی SFTP عمل می کند.  همه دایرکتوری ها برای کاربران SFTP ساب دایرکتوری این فولدر خواهند بود.  حالا برای کاربر SFTP خود  گروهی ایجاد کنید.

 

حالا کاربری با نام دلخواه ایجاد کنید آن را به گروه SFTPUSERS اختصاص دهید:

 

 

دستوراتی که در بالا به کار بردیم به شرح زیر است:

  • به کمک دستور -g کاربری را ایجاد کردیم و کاربر را به گروه SFTPUSERS اختصاص دادیم
  • دایرکتوری اصلی برای کاربر را بر روی /upload قرار دادیم. اینکار را به کمک دستور -d /upload انجام دادیم. این موضوع بدین معنی است که بعدا فولدر -d /upload زیر /data/mysftpuser/upload خواهد بود.
  • دسترسی به شل /sbin/nologin را محدود کردیم تا مطمئن شویم کاربر تنها می تواند از SFTP استفاده کند
  • نام کاربر را mysftpuser و پسورد آن را mysftpuser انتخاب کردیم.

توجه داشته باشید که این نام کاربری و پسورد را می توانید بر اساس نیاز خود تغییر دهید.  حالا باید فولدر /upload را زیر  فولدر /data/mysftpuser ایجاد کنیم و دسترسی های مناسب را به فولدر بدهیم:

 

بعد از اینکه کارتان تمام شد، تایید کنید که فولدر  جدید زیر فولدر directory /data قرار دارد.

 

حالا  می توانید پروتکل SSH را برای ایجاد فرآیند SFTP ایجاد و پیکربندی کنیم. اینکار را می توان با پیکربندی در /etc/ssh/sshd_config انجام داد:

 

خطوط زیر را به انتهای فایل اضافه کنید:

 

بعد از اینکار، سرویس SSH  را ریستارت کنید :

 

 

تست SFTP سرور:

حالا همه چیز  پیکربندی شده و باید مطمئن شویم سرور به درستی کار می کند.  ما از طریق سرور دیگری به نام TEST01 به سرور SFTP خود دسترسی پیدا کرده ایم.  در ابتدا باید پورت سرور SFTP را تایید کنیم. برای اینکار از قابلیت nmap استفاده خواهیم کرد. اگر سرور کلاینت شما این قابلیت را ندارد، می توانید آن را دانلود و نصب کنید:

 

 

 

در سرور SFTP ما تنها پورت باز پورت SSH 22 است. از طریق کلاینت TEST01 سعی می کنیم به سرور SFTP دسترسی یابیم.

 

سرور ما از خارج قابل دسترسی است.  اگر توجه کرده باشید دایرکتوری پیش فرض /upload است. این موضوع بدین معنی است که SFTP  تنها مسیر  پیش فرض را به عنوان /upload نشان خواهد داد. حالا باید فایلی را از دایرکتوری SFTP سرور بگیریم و در  کلاینت تست خود  قرار دهیم.

یک فایل تست زیر فولدر /data/mysftpuser/upload ایجاد می کنیم:

 

سپس به سرور TEST01 خود باز می گردیم  تا ببینیم می توانیم فایل ایجاد شده را دانلود کنیم یا خیر.

 

تست SFTP موفقیت آمیز بود.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن