سئومقالات وب

راهنمای جامع در مورد کنسول جستجوی گوگل

شما می توانید از کنسول جستجوی گوگل برای هر کاری استفاده کنید.  کنسول جستجوی گوگل که سال ها با عنوان وبمستر تولز گوگل شناخته شده بود در سال ۲۰۱۵ توسط گوگل به این نام در آمد.  هر سال گوگل ابزارهای جدید، گزینه های آنالیتیکی یا داده های متعددی برای پیگیری در کنسول جستجوی خود ارائه می کند. همانطور که می دانید نسخه جدید کنسول جستجو معرفی شده و نسخه بتای آن به صورت رسمی در اختیار افراد قرار گرفته است. این موضوع بدین معنی است که شما باید اطلاعات خود در مورد کنسول  جستجوی گوگل را به روز کنید. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد کنسول جستجوی جدید  و قدیم ارائه کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

بخش Search Appearance:

شما می توانید در این بخش داده های زیادی درباره داده های ساخت یافته و صفحات AMP پیدا کنید . کافیست وارد این بخش شوید تا تمامی گزارش های موجود را ببینید. اجازه دهید هر کدام از این بخش ها را با هم مرور کنیم.

داده های ساخت یافته(Structured Data):

این بخش در کنسول جستجوی گوگل چه چیزی به ما می گوید؟

هر وبمستری می تواند از داده های ساخت یافته استفاده کند. به کمک این گزینه کدی را به سایت خود اضافه می کنید اما متوجه می شوید هنوز هم نمی توانید سایت را در نتایج جستجو نشان دهید. خوشبختانه گوگل بیشتر کارهای سخت را خودش برای ما انجام می دهد. بعد از اینکه کد را به سایت خود اضافه کردید به بخش Search Console > Search Appearance > Structured Data  بروید و خطاهای موجود را بررسی کنید.

چگونه می توان خطای مرتبط با داده های ساخت یافته را در کنسول جستجوی گوگل برطرف کرد؟

اصلا مهم نیست از چه داده ساخت یافته ای استفاده می کنید، بررسی گزارش موجود در این بخش اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار می دهد. اگر از این گزارش استفاده کنید حتی شاهد افزایش نرخ کلیک و ایندکس صفحات در روزهای بعد خواهید بود.  اگرچه داده های ساخت یافته نیست و در صورت وجود خطا، آسیبی به رتبه شما وارد نمی شود اما بهتر است خطاهای این بخش را برطرف کنید.برای برطرف کردن خطاها، هر کدام از آن ها را تک به تک آنالیز کنید. می توانید از ابزارهای داده های ساخت یافته استفاده نمایید.

 کارت غنی( Rich card):

کارت غنی در کنسول جستجوی گوگل به چه معناست؟

اخرین باری که به دنبال واژه ای همچون مربای توت فرنگی در گوشی موبایل خود گشته اید کی بوده است؟ چه زمانی نتایج جستجو را برای یافتن اطلاعاتی در مورد زمان پخش فیلم های سینمایی اسکن کرده اید؟  همانطور که می دانید برای کارت های غنی در نتایج جستجوی گوگل مکان و زمان وجود دارد. اگر به دنبال رسپی، دوره آموزشی، فیلم سینمایی یا حتی شغل هستید می توانید از کارت های غنی کمک بگیرید. در کنسول جستجوی گوگل نیز مکانی برای این موارد فراهم شده و به شما کمک می کند عملکرد کارت های غنی و خطاهای مرتبط با آن را بسنجید.

چگونه می توانم کارت غنی برای نشان دادن در کنسول جستجو به دست آورم؟

شما نمی توانید برای هر چیزی کارت غنی به دست آورید. در حال حاضر rich card ها برای دوره های آموزشی، رسپی ها، فیلم های سینمایی و مشاغل در دسترس هستند.

 بخش Data Highlighter:

ایا می دانستید که می توانید داده های ساخت یافته خود را در کنسول جستجوی گوگل بنویسید؟ یا اینکه برای اضافه کردن داده های ساخت یافته به سایت اصلا نیازی به توسعه دهنده وب ندارید؟

چگونه می توانیم از این بخش استفاده کنیم؟

اسنیپت های غنی یک روش تایید شده برای افزایش نرخ کلیک در نتایج جستجوست.

به همین خاطر سایت هایی که دارای مقاله، نظرات مشتریان در مورد کتاب ها، رویدادها، های محلی یا محصولاتی هستند باید از این بخش استفاده کنند.  اجازه دهید در مورد مقالات سایت صحبت کنیم. در این شرایط باید مراحل زیر را طی کنید:

  • سری به بخش Google Search Console > Search Appearance > Structured Data بزنید.
  • گزینه Start highlighting را انتخاب کنید.
  • گزینه ای که می خواهید بررسی کنید را انتخاب نمایید.
  • از موس خود برای هایلایت کردن عناصر موجود بر روی صفحه و جفت کردن آن ها با عناصر مورد نیاز استفاده کنید.
  • هر وقت کارتان تمام شد باید این ها را در بخش Data Highlighter مشاهده کنید.

 بخش HTML Improvements( نسخه قدیمی):

تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید نرخ کلیک جستجوی طبیعی را افزایش دهید؟ شده ساعت ها یا حتی شب های متوالی بیدار بمانید و در مورد بهبود متادیسکرپشن فکر کنید؟ اگر چنین است می توانید ی داخلی سایت را به کمک گزارش های این بخش بهبود ببخشید.

این بخش گزارش هایی در مورد خطاهای مرتبط با متادیتا، خطاهایی همچون محتوای تکراری یا سایر موارد را نشان می دهد.

چگونه می توان خطاهای موجود در این بخش را برطرف کرد؟

این ابزار برای شناسایی مشکلات مرتبط با URL تکراری بسیار مفید است. برای برطرف کردن خطاهای موجود در این گزارش، گام های زیر را دنبال کنید:

  • متای تکراری: به طور دستی فهرست صفحات را مرور کنید تا ببینید هر صفحه توضیح منحصر به فردی دارد یا خیر. ممکن است در این بررسی ها متوجه شوید که یک صفحه یکسان دو بار ایندکس شده است.
  • متای کوتاه یا طولانی: باز هم به طور دستی هر صفحه را بررسی کنید و در صورت نیاز طول متا را کاهش یا افزایش دهید. سعی کنید برای توصیحات به طول ۱۲۰ الی ۱۵۰ کاراکتری پایبند باشید و برای عناوین زیر ۷۰ کاراکتر استفاده نمایید.
  • نبود عنوان یا متادیسکرپشن: ممکن است فراموش کرده باشید این موارد را به کار ببرید. پس محتوا را بررسی کنید و در صورت نیاز چنین مواردی را بدان اضافه نمایید.

زمانی که تغییرات مورد نیاز را در سایت اعمال کردید، از بخش Fetch as Google استفاده کنید تا مطمئن شوید تغییرات به دست گوگل هم رسیده است.

 بخش Accelerated Mobile Pages( نسخه جدید و قدیم):

شما می توانید گزارش های مربوط  به AMP را در هر دو نسخه جدید و قدیمی کنسول جستجوی گوگل بیابید.

چگونه می توان از این گزارش استفاده کرد؟

گزارش AMP در کنسول جستجوی گوگل به شما اجازه می دهد صفحات AMP خود را مانیتور کنید. می توانید به دنبال مشکلاتی باشید که صفحات AMP شما را تحت تاثیر خود قرار داده است. اگر تغییرات بزرگی در سایت ایجاد کرده اید از ابزارهای بررسی AMP استفاده کنید.

 بخش Search Traffic:

در این بخش گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانید مورد بررسی قرار دهید. قسمت Search analytics می تواند صفحاتی با عملکرد برتر، لینک های داده شده به سایت و حتی لینک های داخلی که گوگل می بیند را نشان دهد.

بخش Performance( در نسخه قدیمی این بخش با نام Search Analytics ارائه شده است):

اگر از نسخه قدیمی کنسول جستجوی گوگل استفاده می کنید گزارش های این بخش خلاصه ۷ ، ۲۸ و ۹۰ روزه از نحوه ظاهر شدن سایت در نتایج جستجو را ارائه خواهد کرد. در داشبورد خود می توانید اطلاعاتی را مشاهده کنید که بر اساس معیارهای زیر طبقه بندی شده است:

  • کوئری ها
  • صفحات
  • ورودی ها
  • دستگاه ها
  • نوع جستجو
  • ظاهر جستجو

اگر از نسخه جدید کنسول جستجو بهره می برید می توانید گزارش مرتبط با Performance را زیر تب Status مشاهده کنید. در این شرایط معیارهای بالا به همراه گزارش ۱۶ ماهه را هم خواهید داشت. علاوه بر این می توانید نتایج را بر اساس موارد زیر هم فیلتر کنید:

  • مطالب مرتبط با مشاغل
  • نتایج غنی
  • صفحات AMP
  • نتایج AMP غیر غنی(Non-rich AMP)

به خاطر داشته باشید که مرور ۱۶ ماهه در مورد سایت می تواند  یک روش عالی برای بررسی عملکرد سایت در نتایج جستجو باشد. می توانید از این داده ها برای شناسایی موارد زیر استفاده کنید:

  • صفحاتی با عملکرد برتر
  • صفحاتی با نرخ کلیک پایین
  • تعداد کلیک های هر کلیدواژه
  • تعداد impression های هر کلمه کلیدی

بخش Links to Your Site:

در یک دنیای کامل و ایده آل، همه سایت ها لینک های با کیفیت زیادی برای هر صفحه از سایت دارند. اما در دنیای واقعی سایت های ما می توانند لینک های اندکی از سایت های بزرگ و قابل اعتماد به دست آورند. البته این همه ماجرا نیست. در بخش Links to Your Site می توانید سایت هایی که به شما لینک داده اند را پیدا کنید.

چگونه می توانیم ها را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنیم؟ چگونه می توانیم برخی از لینک ها را disavow نماییم؟

ما باید در مورد لینک هایی که به سایتمان اشاره می کنند هوشیار باشیم. با وجود تغییرات مداومی که در الگوریتم های گوگل ایجاد می شود دانستن زمان مناسب برای disavow کردن بک لینک ها بسیار دشوار خواهد بود.  برای اینکه بتوانید بک لینک ها را در کنسول جستجوی گوگل مانیتور کنید، مراحل زیر را طی نمایید:

  • به بخش Links to Your Site بروید.
  • بر روی گزینه Who links the most کلیک کنید
  • بر روی گزارش Download the latest links کلیک نمایید.
  • الگوهای غیر عادی از لینک ها که در یک روز به سایت شما داده شده اند را شناسایی نمایید. استفاده از این الگوها به شما کمک می کند لینک های احتمالی اسپم را شناسایی کنید.

برای اینکه بتوانید بک لینک های مضری که مجبور به disavow کردنشان هستید را بیابید، مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • به بخش Links to Your Site بروید.
  • بر روی گزینه Who links the most کلیک کنید.
  • اطلاعات را بر اساس صفحات لینک شده مرتب کنید تا بتوانید آن ها را در بالای گزارش مشاهده نمایید
  • به صورت دستی کیفیت سایت هایی که به شما لینک زیادی داده اند را بررسی کنید.
  • از ابزار Disavow استفاده کنید تا بتوانید بک لینک هایی که باید توسط گوگل نادیده گرفته شود را آپلود کنید.

بخش Internal Links:

اهمیت لینک دهی داخلی سال هاست که برای ما روشن شده است. چیزی که بیشتر ماها نمی دانیم این است که چگونه باید بر اساس معماری سایت خود لینک دهی داخلی را انجام دهیم.

همانطور که همه بک لینک ها به طور یکسان ایجاد نمی شوند، لینک های داخلی هم می توانند داستان متفاوتی برای بیان کردن داشته باشند. گزارش لینک های داخلی به گوگل می گوید که شما چه چیزی را در سایت ضروری می دانید.

چگونه می توان از این گزارش استفاده کرد؟

فرض کنید شرکت شما در حوزه فروش کفش فعالیت دارد و مهم ترین صفحه شما در سایت صفحه ای است که به معرفی محصولات می پردازد. اگر در این شرایط بیشترین لینک به صفحه درباره ما باشد باید در لینک دهی داخلی تجدید نظر شود.

بخش جریمه های دستی(Manual Actions):

از صمیم قلب ارزو می کنم هیچ وقت پیغامی در این بخش نداشته باشید. با اینحال اگر از خط مشی گوگل پا را فراتر بگذارید ممکن است از طرف این شرکت جریمه شوید.

چگونه می توان جریمه های دستی در کنسول جستجوی گوگل را برطرف کرد؟

اگر چنین پیامی در کنسول جستجو دریافت کرده اید باید یک درخواست تجدید نظر ثبت کنید.  درخواست تجدید نظر نیازمند اصلاح مشکلات موجود در سایت و اقدام سریع از طرف تیم شماست.

مثلا فرض کنید سایتی بک لینک های غیر طبیعی زیادی دارد و به خاطر این موضوع دچار جریمه دستی شده است. در این شرایط می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • ایجاد کمپین برای حذف تمامی لینک های اسپم
  • استفاده از یک صفحه گسترده گوگل برای مستند کردن فعالیت های حذف لینک.
  • ثبت فایل Disavow در گوگل
  • نوشتن چرایی رخ دادن چنین مشکلات و کارهایی که برای رفع آن ها انجام داده اید.

 

این مقاله را هم بخوانید: راهنمای شناسایی و بازیابی پنالتی گوگل برای افراد مبتدی

 

بخش International Targeting:

اگر سایت شما زبان های متعددی دارد یا اینکه برای کشور خاصی فعالیت می کند باید  از تگ HREFlang استفاده کند. ابزار International Targeting در کنسول جستجوی گوگل به شما کمک می کند خطاهایی که در تگ HREFlang وجود دارد را برطرف کنید.

چگونه می توانم اولویت کشوری در کنسول جستجوی گوگل تنظیم کنم؟

اگر قصد دارید کشور خاصی را هدف قرار دهید باید مطمئن شوید که  منابع ترافیک ورودی را بر اساس کشور در گوگل آنالیتیکس بررسی می کنید. برای تنظیم اولویت کشور، مراحل زیر را مدنظر داشته باشید:

  • به Search Console > Search Traffic > International Targeting > Country بروید.
  • بعد از اینکه چک باکس را انتخاب کردید می توانید کشور مدنظرتان را هم انتخاب کنید. اگر targeting خود را مشخص نکرده باشید سایت شما بر اساس نام دامنه، ای پی ادرس، لینک ها و اطلاعات گوگل مای بیزینس ارائه خواهد شد.

بخش Mobile Usability:

این بخش به شما فرصت می دهد هر گونه مشکلی که در مورد طراحی و توسعه در موبایل وجود دارد را برطرف کنید. یکی از سایت های موبایلی با طراحی ضعیف این است که می تواند ترافیک طبیعی را کاهش دهد یا اینکه مشتریان را از دست بدهد. خطاهای رایجی که در این گزارش وجود دارد و نحوه برطرف کردن آن ها را مشاهده می کنید:

  • خطایContent wider than screen: در این نوع خطا باید مطمئن شوید که صفحات شما در موبایل نیاز به اسکرول کردن افقی ندارند.این خطا به شما می گوید که محتوای موجود عریض تر از صفحه نمایش موبایلی است.
  • خطای Clickable elements too close together: مطمئن شوید که لینک ها و دکمه ها به اندازه کافی از هم فاصله دارند. این خطا به شما می گوید که عناصر قابل کلیک بسیار نزدیک هم طراحی شده اند.
  • خطای Viewport not configured: باید مطمئن شوید که از تگ meta viewport استفاده می کنید تا بتوانید ابعاد را بر اساس دستگاه به کار رفته توسط بازدیدکنندگان تنظیم کنید.

بخش ایندکس گوگل:

بخش Index Coverage( در نسخه قدیمی این بخش با عنوان Index Status بیان می شود):

اگر از نسخه قدیمی کنسول جستجوی گوگل استفاده می کنید این قابلیت بینش هایی را در مورد URL های سایت که گوگل در طول سال ها ایندکس کرده است ارائه می کند. در کنسول جدید جستجو، گزارش Index Coverage نیز تمامی صفحات ایندکس شده و همه صفحاتی که در نقشه سایت گنجانده نشده است را نشان می دهد.  می توانید از این گزارش ها برای مانیتور کردن خطاها نیز استفاده کنید و مطمئن شوید تعداد صفحات ایندکس شده  کاهش یا افزایش زیادی نداشته است.  با کنار هم قرار دادن داده های حاصل از کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید شرایط ایندکس مطالب و صفحات سایت تغییر محسوسی کرده است یا خیر.

چگونه می توان تغییرات در ایندکس را از کنسول جستجوی گوگل پیدا کرد؟

برای یافتن این تغییرات مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به کنسول جدید گوگل بروید و بخش Status> Index Coverage  را پیدا کنید.
  • حالا سری به سایت گوگل بزنید و عبارت site:[insert website url] را سرچ کنید.
  • هر صفحه از نتایج جستجو را خوب بررسی کنید تا الگویی را در پارامترهای هر صفحه بیابید.
  • اگر متوجه صفحاتی شدید که نباید ایندکس می شد باید برگردید و را به ان صفحه اضافه کنید و سپس در فایل txt آن را disallow نمایید.

 بخش Blocked Resources:

این بخش به گوگل می گوید که چه چیزهایی در دستورات robots.txt مسدود شده است. رایج ترین آیتم هایی که در این بخش دیده می شود جاوا اسکریپت و CSS هستند.

 چگونه می توان منابع مسدود شده را برطرف کرد؟

برای خارج کردن URL ها از حالت بلاک، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • آن ها را از بخش disallow فایل txt حذف کنید.
  • فایل txt به روز شده را در ابزار robots.txt tester کنسول جستجو تست نمایید.
  • صفحات را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید از تگ های noindex و nofollow استفاده نمی کنند.
  • آدرس ها را در ابزار Fetch As Google قرار دهید تا مطمئن شوید به درستی رندر می شوند.

بخش Remove URLs:

این ابزار برای برخی از افراد می تواند پیچیده باشد. برخی از مشتریان هستند که از محتوای تکراری یا thin رنج می برند.  اگر می خواهید به طور موقت این موارد را از جستجوهای گوگل پنهان کنید می توانید ادرس ها را به این بخش اضافه کنید. این حذف موقتی حدود ۹۰ روز طول می کشد.

 بخش Crawl:

ما در عصر موبایل زندگی می کنیم .در این شرایط متخصصان سئو به دنبال یافتن مشکلاتی هستند که می تواند بر روی سایت و عملکرد آن تاثیر بگذارد.

 بخش Crawl Errors:

این گزارش به شما می گوید چه صفحات شکسته ای بر روی سایت خود دارید. این گزارش دو بخش دارد:

  • خطاهای سایت
  • خطاهای URL

خطاهای مرتبط با سایت نشان دهنده خطاهایی است که در کل سایت رخ می دهد. خطاهای مربوط به URL خطاهایی است که از صفحات خزیده شده بر روی سایت موبایلی و دسکتاپی به دست می آید.

 چگونه می توان این خطاها را برطرف کرد؟

برخی از خطاهای استاندارد خزش عبارت است از :

  • خطای DNS: این خطا بدین معنی است که اتفاقی در سمت سرور در حال رخ دادن است. در این شرایط با شرکت ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید.
  • خطاهای سرور: این نوع خطاها معمولا زمانی رخ می دهد که سایت شما با ترافیک زیادی روبرو می شود. باید سایت را خوب بررسی کنید و ببینید خطای مرتبط با اتصال یا timeout دارید یا خیرو
  • خطاهای Soft 404: این خطاها نشان می دهد که کد header HTTP response کد ۴۰۴ را باز نمی گرداند. برای حل چنین مشکلی می توانید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید به خصوص اگر صفحه شما وجود ندارد یا صفحه دارای محتوای تکراری و thin است.
  • خطای ۴۰۴: این خطا یکی از رایج ترین خطاهایی است که رخ می دهد. خطای ۴۰۴ زمانی رخ می دهد که صفحه را پاک کنید یا اینکه کارهای دیگری بر روی صفحه انجام دهید. اگرچه الزاما این خطاها بر روی رتبه بندی سایت تاثیر نمی گذارند اما می توانند بر روی بک لینک های شما اثرگذار باشند.

بخش Crawl Stats:

این بخش در کنسول جستجوی گوگل نرخ خزش سایت شما را اندازه گیری می کند.  این گزارش به شما می گوید گوگل چند وقت یکبار و کی سایت را خزش می کند.

بخش URL Inspection Tool( جدید) و Fetch as Google( در نسخه قدیمی):

این ابزارها جزو ابزارهای مهم و مفید محسوب می شوند زیرا به شما کمک می کنند نحوه رندر شدن سایت توسط گوگل را تست کنید. این دو ابزار بسیار شبیه هم هستند.  اگر بر روی Fetch کلیک کنید HTTP response که گوگل دریافت می کند را مشاهده خواهید کرد. اگر بر روی Fetch and Render کلیک کنید نحوه دیده شدن سایت در مرورگر خاص را مشاهده خواهید کرد. برای اینکه بتوانید از ابزار جدید URL Inspection استفاده کنید، URL خود را به نوار جستجوی بالا در کنسول جستجوی جدید اضافه کنید.  اگر آدرس شما در گوگل ایندکس شده باشد که تقریبا کاری ندارید اما اگر ایندکس نشده بود می توانید از گزینه request indexing استفاده کنید.

بخش Robots.txt Tester:

اگر فایل Robots.txt به درستی به کار گرفته نشود می تواند مشکلات زیادی برایتان ایجاد کند. این بخش به شما اجازه می دهد چیزی که دقیقا جلوی ربات های گوگل در سایت  را می گیرد بیابید. برای اینکه مطمئن شوید سایت شما صفحات مهم را برای گوگل مسدود نکرده است سری به این ابزار بزنید و آدرس صفحه اصلی را وارد کنید. سپس بر روی گزینه test کلیک کنید.  اگر صفحه شما مسدود شده باشد علامت قرمز blocked را دریافت خواهید کرد.

بخش Sitemaps( نسخه جدید و قدیم):

هر چیزی که در نقشه سایت خود قرار می دهید می تواند بر روی سایت تاثیرگذار باشد. به هشدارهایی که در این بخش ارائه می شود توجه کنید. می توانید این بخش را در هر دو کنسول جستجوی قدیم و جدید مشاهده کنید. گزارش مربوط به نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل به شما نشان می دهد چه اتفاقی در حال رخ دادن در سایتتان است. برای اینکه جلوی بروز خطا در این بخش را بگیرید باید علت بروز خطاها را مشخص کنید.

 بخش URL Parameters:

هیچ چیزی بدتر از این نیست که بدانید سایت تان محتوای تکراری زیادی دارد. چنین شرایطی معمولا  در زمان های حساسی رخ می دهد. خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توان مشکل محتوای تکراری را برطرف کرد؟ به کمک این ابزار می توانید اینکار را به راحتی انجام دهید.

این  ابزار همه پارامترهایی که در سایت مورد استفاده قرار گرفته است را نشان می دهد. به کمک این ابزار می توانید برای گوگل اولویت تعیین کنید و بگویید با هر پارامتر چه رفتاری داشته باشد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۵ نظرها

    1. سلام، ممنون از ابراز لطف شما
      حتما
      لطفا چند نمونه از خطاهایی که طرقه رفع آنها رو میخواید بدونید برای ما اینجا بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن