سیستم عاملفناوریمدیریت سرورمقالات وب

ابزارهای مانیتورینگ شبکه که باید بشناسید

همه ما به خوبی می دانیم که بیشتر مدیران سیستم ها دوست دارند ابزارهای مانیتورینگی در دسترس داشته باشند که کار آنها را ساده تر و آسان تر می کند. در این مقاله قصد داریم ابزارهای مانیتورینگی را با هم مرور کنیم که برای بررسی دستگاه ها، پورت ها ، پروتکل ها یا سرویس ها مورد استفاده قرار می گیرد. حتی اگر قبلا از این ابزارها استفاده کرده اید باز هم بهتر است لیست زیر را به دقت بخوانید.پس همراه وب ایده باشید.

network-monitoring

۱٫ابزار GFI LanGuard:

این ابزار راه حلی مدیریتی کامل برای اسیب پذیری هاست که به مدیران سیستم اجازه می دهد اسیب پذیری های ی را اسکن ، شناسایی و برطرف نمایند.ابزار GFI LanGuard ابزارهای مناسبی را برای برطرف کردن اسیب پذیری ها در اختیار ادمین قرار می دهد  و به او اجازه می دهد patch های از دست رفته را دوباره نصب کند. این ابزار تصویر کاملی از تنظیمات شبکه را در اختیار ادمین قرار می دهد و به او کمک می کند حالت امن شبکه را به صورت سریع و موثر نگه دارد.

  1. ابزار :

این ابزار یک مدیریت شبکه در سطح شرکتی است که اندازه گیری عملکرد شبکه، کشف خودکار، مدیریت رویدادها و اعلان ها و قابلیت های دیگر را پیشنهاد می کند. این ابزار شامل اپلیکیشن  کلاینت برای iPod Touch، آیفون است  و به ادمین اجازه می دهد گره ها،هشدارها قطع شدن ارتباط را مشاهده کند و رابط خاصی را برای مانیتورینگ اضافه نماید.

۳٫ابزار  Fiddler:

این یک ابزار اشکال زدایی وب است که ترافیک HTTP بین رایانه های انتخابی و اینترنت را می گیرد. این ابزار به ادمین اجازه می دهد داده های ورودی و خروجی را به منظور اصلاح و  مانیتورینگ پاسخ ها  و درخواست ها قبل از اینکه به مرورگر برسند، تجزیه و تحلیل کند . این ابزار اطلاعات دقیق و جزئی  در مورد ترافیک HTTP در اختیار ادمین قرار می دهد و ممکن است برای بررسی عملکرد وب سایت آنها یا بررسی امنیت اپلیکیشن های وب مورد استفاده قرار گیرد.

۴٫ابزار Ganglia:

این یک راه حل مانیتورینگ شبکه مقیاس پذیر است که بر روی گریدها و خوشه ها تمرکز دارد. این ابزار مرور سریع و خوبی را در مورد سیستم خوشه ای کلی ارائه می کند. این ابزار مقیاس پذیر است و می تواند  کلاسترهایی با بیش از ۲۰۰۰ گره را مدیریت نماید. ابزار Ganglia در پلتفرم های مختلفی قابل اجراست و در کلاسترهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. هر ادمینی که دارای سرورهای کلاستر است باید از این ابزار استفاده کند.

۵٫ابزار WireShark:

لیست ابزارهای مانیتورینگ شبکه بدون وجود این ابزار کامل نخواهد بود. این ابزار  تحلیلگر پروتکل های شبکه  است. WireShark بازرسی عمیقی از ۱۰۰ پروتکل را انجام می دهد و بر روی پلتفرم های متعددی قابل اجراست.

۶٫ابزار Pandora FMS:

ابزار Pandora FMS یک مانیتورینگ شبکه، مانیتورینگ عملکرد و ابزار مدیریت دسترسی است که بررسی اپلیکیشن ها، سرورها و ارتباطات موجود را ممکن می سازد. این ابزار دارای سیستم پیشرفته برای هماهنگی رویدادهاست که به ادمین اجازه می دهد هشدارها را بر اساس رویدادهای موجود در منابع مختلف ایجاد کند.

۷٫ابزار Microsoft Network Monitor:

این ابزار نیز یکی دیگر از ابزارهای مانیتورینگ شبکه  و نظارت بر روی بسته هاست که به ادمین اجازه می دهد ترافیک شبکه خود را ببیند، دریافت کند و سپس تجزیه و تحلیل نماید. این ابزار بهترین گزینه برای عیب یابی مشکلات شبکه و اپلیکیشن های موجود در شبکه است. اصلی ترین ویژگی ها و قابلیت های این ابزار شامل ضبط و ثبت Session های همزمان، پشتیبانی از ۳۰۰ پروتکل عمومی و اختصاص مایکروسافت، حالت مانیتورینگ وایرلس و اسنیف کردن ترافیک شبکه است.

۸٫ابزار Advanced IP Scanner:

این ابزار کوچک کاربرد بسیار اسانی دارد و سریعی برای شبکه محسوب می شود. این ابزار می تواند هر نوع دستگاه موجود در شبکه همچون دستگاه های بی سیم، ها، موبایل ها و روترهای را شناسایی نماید. ابزار Advanced IP Scanner به ادمین ها اجازه می دهد به سرویس های  رایجی همچون HTTP، FTP و فولدرهای به اشتراک گذاشته متصل شوند. همچنین ادمین سیستم می تواند رایانه های خود را از راه دور و در هر زمان روشن یا خاموش نماید.

۹٫ابزار Zabbix:

این ابزار  همانند سایر ابزارهای مانیتورینگ شبکه قدرتمند است و دارای کنسول مبتنی بر وب می باشد. این ابزار  قابلیت زوم کردن را نیز دارد. ابزار Zabbix تقریبا هر نوع داده ای که بخواهید مانیتور کنید را جمع آوری می کند، یک مانیتورینگ agent-less را ارائه می نماید و می تواند بیش از ۱۰۰۰۰ دستگاه را مورد بررسی قرار دهد. ادمین ها می توانند برای این محصول از حمایت های تجاری نیز بهره مند شوند. قابلیت منحصر به فردی که در Zabbix وجود دارد تنظیم هشدارهای قابل شنیدن است.

۱۰٫ابزار NetworkMiner:

این ابزار می تواند بسته های شبکه را بگیرد و سپس داده های موجود در آن را به منظور استخراج کردن  فایل ها وتصاویر تجزیه و تحلیل نماید. اینکار به ادمین اجازه می دهد رویدادهایی که کاربر در شبکه انجام داده است را بازسازی نماید.ابزار NetworkMiner می تواند اینکار را به سادگی توسط تجزیه فایل های PCAP از پیش گرفته شده انجام دهد. ادمین می تواند کلیدواژه هایی را وارد کند که به عنوان بسته شبکه برجسته خواهد شد. این ابزار قادر است اطلاعاتی همچون ، نام هاست ، پورت های باز را نشان دهد.

۱۱٫ابزار PRTG Network Monitor Freeware:

این ابزار مانیتورینگ شبکه می تواند در دسترس بودن شبکه و نیز مصرف آن را باپروتکل های مختلفی همچون Netflow، SNMP و WMI بررسی کند. این ابزار یکی از ابزارهای قدرتمندی است که کاربرد آن اسان است و  از رابط مبتنی بر وب استفاده می کند.  در میان سایر ابزارهای مانیتورینگ شبکه؛ این ابزار ویژگی های کلیدی زیر را دارد:

  • هشدارهای انعطاف پذیر: این ابزار ۹ روش متفاوت برای نوتیفیکشن ها، هشدارهای مشروط، هشدارهای محدود، هشدارهای مربوط به وضعیت و زمانبندی هشدارها دارد.
  • مانیتورینگ جامع شبکه: این ابزار ۱۷۰ نوع سنسور برای مانیتورینگ اپلیکیشن ها ، مانیتورینگ SLA، مانیتورینگ سرور مجازی و مانیتورینگ QoS دارد.
  • گزارش دهی عمیق و دقیق: این ابزار می تواند گزارش های زمانبندی شده را در اختیار کاربر قرار دهد.

۱۲٫ابزار Nagios:

این ابزار طبق گفته ادمین ها پادشاه ابزارهای مانیتورینگ رایگان و متن باز است. البته باید به خاطر داشته باشید که تنظیم و راه اندازی آن کار اسانی نیست و باید فایل های را به صورت دستی ویرایش کنید. ویرایش دستی باعث می شود برخی از قابلیت ها در این ابزار خاموش شود و همین امر باعث شده است Nagios یک ابزار انعطاف پذیر برای بررسی شبکه باشد.

۱۳٫ابزار Capsa Free:

این ابزار تحلیلگر شبکه است و به ادمین ها اجازه می دهد مشکلات شبکه را عیب یابی کنند، ترافیک شبکه را بررسی نمایند و در نهایت بسته ها را تجزیه و تحلیل کنند. قابلیت های این ابزار شامل  فیلتر مسنجرهای مختلفی همچون یاهو، پشتیبانی از ۳۰۰ پروتکل شبکه، خودکار، مانیتورینگ ایمیل، توانایی ایجاد و سفارشی سازی پروتکل ها و ایجاد داشبوردهای سفارشی است.

۱۴٫ابزار Zenoss Core:

یک ابزار متن باز و قدرتمند دیگر برای مانیتورینگ شبکه Zenoss Core است. این ابزار می تواند سرورها، شبکه، اپلیکیشن ها، ذخیره سازها و مجازی سازی را بررسی کند تا از عملکرد آنها اطمینان حاصل شود. این ابزار همچنین سیستم مدیریت رویداد بسیار خوبی دارد و می تواند نوتیفیکیشن های قدرتمندی ارسال کند.

۱۵٫ابزار The Dude:

این ابزار یکی دیگر از ابزارهای مانیتورینگ شبکه است که می تواند به هنگام بروز مشکل در دستگاه ها شما را هوشیار سازد.  ابزار  Dude  به صورت خودکار تمامی دستگاه های موجود در یک subnet را اسکن می کند و سپس نقشه شبکه را در اختیار شما قرار می دهد.

۱۶٫ابزار Angry IP Scanner:

این اپلیکیشن می تواند اسکن آی پی آدرس و پورت های موجود در شبکه را ساده تر کند. ابزار Angry IP Scanner برای اسکن محدوده ای از آی پی آدرس ها مورد استفاده قرار می گیرد تا هاست مناسب را پیدا کند و اطلاعاتی در مورد پورت های باز، مک آدرس، نام هاست، اطلاعات NetBIOS و زمان پینگ را بیابد.

۱۷٫ابزار Total Network Monitor:

این ابزار می تواند به صورت مداوم سرویس ها و هاست های موجود در شبکه محلی را بررسی کند و سپس در صورت وجود مشکل هشدار دهد. نتیجه چنین کاوشی ممکن است با رنگ های قرمز، سبز یا سیاه طبقه بندی شود. معمولا اینکار به منظور نشان دادن موفقیت بررسی یا عدم موفقیت آن انجام می شود.

۱۸٫ابزار Xymon:

این یک سیستم مبتنی بر وب است که برای اجرا در سیستم های مبتنی بر یونیکس طراحی شده است و به شما اجازه می دهد عملکرد، پیکربندی ها و آمارهای زمان واقعی را در محیط شبکه به دست آورید. همچنین این ابزار توانایی مانیتورینگ وارائه گزارش دهی ، نمودارهای عملکرد و داده های گذشته  را دارد.

۱۹٫ابزار Xirrus Wi-Fi Inspector:

همانطور که از نام این ابزار پیداست، Xirrus Wi-Fi Inspector برای جستجوی شبکه های وای فای، مستقر کردن دستگاه های وای فای، تایید پوشش وای فای، مدیریت و عیب یابی ارتباطات و نیز شناسایی اکسس پوینت مورد استفاده قرار می گیرد.  این ابزار دارای قابلیت تست سرعت ، کیفیت و ارتباط درون ساخت است.

۲۰٫ابزار Splunk:

این ابزار را می توان به عنوان پلتفرم جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در گرفت که به ادمین اجازه می دهد داده های مورد نیاز خود را جمع آوری و تجزیه و تحلیل نماید. این داده ها معمولا از طریق منابع متعددی همچون ترافیک TCP/UDP، دستگاه ها، فایل رویداد، سرویس ها و غیره به دست می آید. ادمین می تواند هشدار ها را به گونه ای تنظیم کند که به هنگام بروز مشکل اجرا شود.

۲۱٫ابزار Icinga 2:

این اپلیکیشن نیز یکی دیگر از ابزارهای متن باز و مبتنی بر لینوکس برای مانیتورینگ شبکه است که  در دسترس بودن منابع شبکه را بررسی می کند و می تواند به هنگام بروز مشکل ادمین را باخبر سازد.  این اپلیکیشن همچنین یک رابط command line قدرتمند دارد.

۲۲٫ابزار WirelessNetView:

 این یک ابزار سبک است که می تواند فعالیت های موجود در شبکه های بی سیم را بررسی کند و سپس اطلاعات مرتبط با آن همچون کیفیت سیگنال، SSID، شماره کانال، مک آدرس و الگوریتم Cipher را در اختیار ادمین قرار دهد.

۲۳٫ابزار Spiceworks:

این ابزار یکی از ابزارهای رو به رشدی است که در میان افراد محبوبیت خاصی دارد. اگرچه یک ابزار رایگان است اما قابلیت ها و رابط مبتنی بر وب آن با سایر ابزارها قابل مقایسه نیست. این ابزار متمایز می تواند به صورت خودکار همه سیستم های شما را بررسی کند و کشف نماید. اگر مشکلی وجود داشته باشد حتما اطلاع خواهد داد. ابزار Spiceworks به ادمین ها اجازه می دهد در جامعه مجازی آن شرکت کنند و از مباحث موجود در آن استفاده نمایند.

منبع

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن