سئومقالات وب

ساختار سایت چگونه می تواند بر روی سئو تاثیر داشته باشد؟

بعضی وقت ها ما زمان زیادی را برای پژوهش کلیدواژه ها در فرایند صرف می کنیم. در حالیکه استفاده از کلمات کلیدی مناسب هنوز هم مسئله بسیار مهمی است اما  عناصر فیزیکی خاصی در  سایت نیز می تواند موفقیت کمپین بهینه سازی برای موتورهای جستجو را مشخص کند.  زمانی که صحبت از عناصر فیزیکی به میان می آید بی شک ساختار سایت یکی از معیارهای مهم در حوزه سئوست. البته این معیار توسط بیشتر سئوکاران نادیده گرفته می شود. در این مقاله  تاثیر ساختار سایت بر روی سئو را بررسی می کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث اصلی خود یعنی تاثیر ساختار سایت بر روی سئو شویم، باید درک درستی از مفاهیم و ملزومات داشته باشیم. در حالیکه جنبه ساختاری یک سایت از مفاهیم طراحی متفاوت است اما نشان می دهد صفحات یک سایت خاص چگونه به طور داخلی به هم لینک شده اند. زمانی که صحبت از کمپین های سئو به میان می اید؛ ساختار سایت یکی از موارد مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

درک قابل خزش بودن سایت:

اگر می خواهید از شر مشکلات ایندکس شدن رها شوید، بهتر است قابلیت خزش را به دقت بررسی نمایید. زمانی که ربات ها وارد سایت شما می شوند و قابلیت خزش خوبی  دریافت نکنند رتبه خوبی نیز در موتورهای جستجو به سایتتان اختصاص نخواهند داد. همین امر بر روی سئو تاثیر منفی دارد.  قابلیت خزش در سایت به ساده تر به توانایی موتورهای جستجو یا ربات های آن برای خزش در سایت اطلاق می شود. اینکار برای درک سایت و عناصری که در آن وجود دارد بسیار ضروری است.  ربات ها انتظار دارند سایت ساختار یافته ای را مشاهده کنند. وجود چنین ساختار مناسبی به ان اجازه می دهد به صورت یکپارچه از صفحه ای به صفحه دیگر بروند. زمانی که صحبت از ساختاردهی به سایت به میان می اید باید از به کار بردن انتهای مرده و بسته خودداری کنیم. انتهای بسته یا همان انتهای مرده به صفحاتی اطلاق می شود که به هیچ جایی نمی رسند. یک روش اسان برای بهبود قابلیت خزش سایت، اضافه کردن لینک های داخلی برای هر صفحه ای است. اینکار هماند پل سازی بین صفحات مختلف سایت است.  یکی از موارد مهمی که درباره سایت هایی با قابلیت خزش خوب وجود دارد این است که هر صفحه ای یا صفحه جدیدی را در اختیار کاربر قرار می دهد.

 توجه به لینک های داخلی:

اگر کاربری از سایت بازدید کند باید بتواند به راحتی در تمامی صفحات آن به گشت و گذار بپردازد. این موضوع از طریق لینک های داخلی امکان پذیر خواهد بود. کاربر باید کمتر از سه کلیک را برای رسیدن به صفحه انتخابی خود داشته باشد. البته  به خاطر داشته باشید که باید لینک ها را به درستی طبقه بندی کنید و سازمان دهی سایت را به هم نریزید. زمانی که صحبت از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به میان می آید، لینک های داخلی مجموعه مزایای خود را به همراه خواهند داشت. به مزایای زیر توجه کنید:

  • به کمک لینک های داخلی، موتورهای جستجو می توانند به راحتی صفحات مرتبط را از طریق انکرهایی با کلیدواژه های مرتبط بیابند.
  • این رویکرد از عمق صفحات می کاهد.
  • اگر محتوای موجود در سایت به صورت داخلی به هم لینک شده باشند دسترسی راحت تری خواهند داشت و همین امر باعث بهبود تجربه کاربری می شود.
  • زمانی که صحبت از صفحات موتورهای جستجو یا همان SERP به میان می آید صفحاتی که به طور داخلی به هم لینک شده اند رتبه بهتری خواهند داشت.

بیشتر افراد سعی می کنند به محتوایی لینک دهند که قدیمی تر هستند. با اینحال بهترین رویکرد ان است که این حلقه را به لینک دادن به پست های جدیدی که به روزرسانی پست های قدیمی است ببندید. این شیوه از لینک دهی داخلی مکمل همدیگر است.

ارزش قائل شدن برای تجربه کاربری:

در  عصر الگوریتم Rankbrain، تعامل کاربر و تجربه آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  همین موضوع برای ما کافی است تا ساختار سایت را برای کاربران خود طراحی کنیم. اگر صفحه ما کیفیت، لینک های داخلی و ناوبری خوبی نداشته باشد نباید انتظار داشته باشیم کاربر مدت زمان زیادی در آن بماند. سایتی با ساختار ضعیف نمی تواند تجربه خوبی برای کاربران فراهم اورد و در نهایت بر روی سئوی سایت تاثیر منفی خواهد داشت. علاوه بر این معیارهای متعددی در ارتباط با تجربه کاربری وجود دارد .  گوگل به کمک نرخ کلیک و می تواند موثر بودن سایت شما برای کاربران را بسنجد.  مدت نیز یک نشانه خوب از این موضوع است که بازدید کننده با محتوا تعامل خوبی داشته است یا خیر. به عبارت ساده تر ما باید به دنبال روش هایی باشیم که به کمک آن می توانیم تجربه کاربری را بهبود ببخشیم. در وهله اول می توانیم نرخ کلیک ضروری را بر اساس انتظارات موجود همتراز سازیم. مرحله دوم این است که اطلاعات موجود را به بهترین شیوه ممکن در اختیار بازدید کننده قرار دهیم. در نهایت  ناوبری سایت را باید بهبود ببخشیم تا کاربر به راحتی در سایت گشت و گذارکند.

مدیریت :

ایا تا به حال در مورد محتوای تکراری چیزی شنیده اید؟ ممکن است یک محتوای یکسان دوبار در سایتی شود. این موضوع معمولا به اشتباه رخ می دهد. همین امر موجب می شود سایت رتبه خوبی نداشته باشد یا توسط گوگل  جریمه گردد.  کنسول جستجوی گوگل بهترین مکان برای یافتن های مناسب برای درک محتوای تکراری است.

ارزیابی ساختار URL ها:

آدرس هایی که در سایت به کار می رود تاثیر زیادی بر روی کمپین سئو خواهد داشت. اولین جنبه ای که باید مدنظر داشته باشید   بودن یا نبود کاراکترهای غیر اصلی  همچون علامت # ، @ و % است.  وجود این کاراکترها بین نام URLمی تواند تمرکز اصلی افراد بر روی کلیدواژه های موجود را کم کند.  به همین خاطر تا جایی که می توانید استفاده حداقلی از این کاراکترها داشته باشید. بهتر است برای برجسته تر کردن عبارات کلیدی از خط فاصله و زیر خط استفاده کنید. اینکار می تواند رتبه بندی شما در نتایج موتورهای جستجو را بهبود ببخشد.  فاکتور مهم دیگری که باید مدنظر داشته باشید طول ادرس است. همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، یک سایت موفق نام کوتاهی دارد که به خاطر سپاری و خواندن آن را برای کاربران راحت تر و ساده تر می سازد.

 نتیجه گیری:

داشتن سایتی با ساختار خوب اولین مرحله برای ایجاد کمیپن موفق سئوست. اگر مجبور باشیم فرایند ایجاد سایت را از هم جدا کنیم، ایجاد مفهوم قطعا بر سایر فعالیت ها مقدم خواهد بود. بعد از اینکه ریزی خود را انجام دادید هر پنج استراتژی بیان شده در این  مقاله را بر روی سایت خود اعمال کنید و از نتایج به دست آمده لذت ببرید.

منبع: business2community

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن