مجازی سازیمقالات وب

چگونه از Filezilla برای انتقال و مدیریت فایل ها بر روی سرور مجازی استفاده کنیم؟

شاید برایتان پیش آمده است  که بخواهید فایل هایتان را به طور امن بر روی VPS یا همان سرور مدیریت کرده یا انتقال دهید. در چنین شرایطی استفاده از دستورات خط فرمان برای بیشتر افراد کار دشوار و البته خسته کننده ای است.  استفاده از می تواند رابط گرافیکی اسان و پسندی را فراهم آورد و فایل های موجود را به خی مدیریت کرده و انتقال دهد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب ایده باشید.

ارتباط امن:

دو روش رایج برای انتقال امن اطلاعات بین دو رایانه وجود دارد. این روش ها عبارتند از :

  • استفاده از
  • استفاده از TLS

هر دوی این ها پروتکل های تونلینگ رمزنگاری کلید عمومی هستند که هدف آن ها تبادل امن و قابل اعتماد داده ها و ایجاد ارتباط در شبکه است.  فناوری های رمزنگاری که توسط این پروتکل ها مورد استفاده قرار می گیرد بسیار امن و قابل اعتماد است و زمانی که به درستی پیکربندی می شود ها قادر به شکستن آن نیستند. با اینکه هر دو پروتکل سرویس های مشابهی را فراهم می کنند اما یکسان نیستند. در حقیقت، این دو پروتکل تفاوت های  قابل ملاحظه ای با هم دارند. این روزها، OpenSSH بسته نرم افزاری پیش فرضی است که بر روی سیستم عامل های شبیه همچون Mac OS X و لینوکس یافت می شود.

FTP در برابر SCP، SFTP و FTPS:

اگر لازم بود فایلی را در زمان واقعی از سرور مجازی(VPS) خود دانلود کرده یا در آن آپلود نمایید، گزینه های زیر را پیش روی خود خواهید داشت:

  • FTP
  • SCP
  • SFTP
  • FTPS

FTP زیاد امن نیست:

در میان گزینه های مختلفی که برای وجود دارد، FTP امنیت کمتری ارائه می کند. SCP و SFTP کاربرد اسانی دارند و در عین حال می توانند امنیت بیشتری فراهم آورند. علاوه بر این، FTP نیازمند نصب نرم افزارهای سرور FTP است. SCP و SFTP از پروتکل SSH استفاده می کنند و به همین خاطر به هنگام  اتصال به دستگاه های شبیه یونیکس می توانند به سرعت کار کنند.

SCP در برابر SFTP:

از آنجایی که SCP و SFTP هر دو از پروتکل SSH در اتصال به رایانه استفاده می کنند، امنیت یکسانی را برای کاربر فراهم می آورند.

SFTP در برابر FTPS:

SFTP را نباید با FTPS اشتباه بگیرید زیرا این دو روش با هم یکسان نیستند. با اینکه FTPS می تواند امنیت معادلی با شیوه SFTP فراهم آورد اما  توسعه آن به مراحل بیشتری نیاز دارد.

کلاینت SFTP:

کلاینت های SFTP زیادی در بازار وجود دارد. برخی از آن ها شامل Cyberduck،Filezilla یا WinSCP است.  ما در این مقاله سعی می کنیم بر روی فایل زیلا(Filezilla) تمرکز کنیم که یک کلاینت FTP رایگان برای ویندوز، Mac OS X و لینوکس است.

 تایید هویت مبتنی بر کلید:

به کمک SFTP، شما دو گزینه تایید هویت کاربر به هنگام اتصال به سرور ابری دارید: گزینه اول استفاده از پسورد و دیگری استفاده از کلید SSH است.

SFTP از طریق تایید هویت مبتنی بر کلید SSH2:

فایل زیلا صفحه مدیریت کلید درون ساخت در  بخش تنظیمات دارد که به شما اجازه می دهد کلیدهای عمومی را ذخیره سازی کنید و به طور امن فرایند اتصال به سرور ریموت را خودکارسازی نمایید.

بعد  از اینکه SSH key pair را ایجاد کردید می توانید از مراحل زیر برای ارتباط با سرور مجازی خود استفاده نمایید.

کلاینت فایل زیلا را باز کنید.

از بخش بالای صفحه نمایش، بر روی Edit و سپس Setting کلیک نمایید.

در سمت چپ منو، بخش Connection را توسعه دهید و گزینه SFTP را انتخاب نمایید.

بر روی دکمه  [Add keyfile…] کلیک کنید و دایرکتوری دستگاه محلی را مرور نمایید و فایل کلید خصوصی(Private Key) خود را انتخاب کنید.

سپس از بالای صفحه فایل زیلا، بر روی File  کلیک کنید و Site Manager را انتخاب نمایید.

در نهایت، در سمت چپ Site Manager، بر روی دکمه New Site کلیک کنید و نام منحصر به فردی زیر بخش My Sites تایپ نمایید. اینکار به شما اجازه می دهد در اینده سرور ریموت خود را به راحتی شناسایی کنید.

حالا زیر تب General، قسمت host  و port را پر کنید.

در منوی کشویی Protocol، گزینه SFTP – SSH File Transfer Protocol را انتخاب نمایید.

منوی کشویی Logon Type گزینه Interactive را انتخاب کنید.

اگر خواستید از فایل کلید محافظت شده با پسورد استفاده کنید، فایل زیلا می تواند از ابزار Pageant استفاده کند.

Pageant را اجرا کنید.

بر روی ایکون راست کلیک کنید و گزینه add key را انتخاب کرده و فایل کلید خصوصی خود را بردارید.

سپس مراحل را دنبال کنید تا پسورد خود را وارد نمایید.

در نهایت فایل زیلا را آغاز کنید تا بتوانید به کمک نام کاربری و پسورد خالی به سرور مجازی خود وصل شوید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن