خانه / سئو / چگونه افت رتبه بندی در موتورهای جستجو را بهبود ببخشیم؟
چگونه افت رتبه بندی در موتورهای جستجو را بهبود ببخشیم؟

چگونه افت رتبه بندی در موتورهای جستجو را بهبود ببخشیم؟

فرض کنید رتبه بندی یکی از صفحات سایت شما به شدت افت کرده است. در چنین شرایطی چه کارهایی را می توانید انجام دهید؟ خوب اول از هر کاری باید اطمینان حاصل کنید که واقعا رتبه بندی در موتورهای جستجو داشته اید. اگر سایت یا صفحات شما رتبه بندی مناسبی در موتورهای جستجو نداشته باشد، افت رتبه بندی نیز بی معنی خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه  وب ایده باشید.

در چنین شرایطی سعی کنید موارد زیر را به دقت بررسی کنید:

  • آیا ترافیک طبیعی صفحه مورد نظر افت کرده است؟
  • ما کار خود را از این بخش آغاز می کنیم زیرا این داده ها قابل اعتمادترین داده هایی است که می توانید در مورد سایت خود به دست آورید. کنسول جستجوی گوگل سعی می کند بر روی کارهایی که گوگل در سایت شما انجام می دهد نگاهی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که ابزار آنالیتیکی تنها تعداد کاربران را پیگیری می کند.
  • ترافیک طبیعی صفحه مورد نظر را قبل و بعد از افت رتبه بندی مقایسه کنید. اطمینان حاصل کنید که روزهای یکسانی از هفته را برای مقایسه انتخاب می کنید.
  • آیا افت رتبه بندی از تغییرات هفته به هفته قابل توجه تر و مهم تر بوده است؟
  • آیا در طول تعطیلات افت رتبه بندی را تجربه کرده اید؟ آیا دلیلی برای افت حجم جستجو پیدا کرده اید؟
  • آیا کنسول جستجوی گوگل افت رتبه بندی مشابهی را نشان می دهد؟
  • از بخش Search Analytics استفاده کنید و کلیک ها،impression ها و موقعیت متوسط برای کلیدواژه ارائه شده  را مورد بررسی قرار دهید.
  • معمولا توصیه می شود رتبه بندی  کلیدواژه های مهم را روزانه مورد بررسی قرار دهید.در این شرایط می توانید افت رتبه بندی را در عرض چند هفته تشخیص دهید و به رفع مشکلات موجود بپردازید.

اگر افت رتبه بندی را در ابزار رتبه بندی خود مشاهده کردید و ترافیک سایت و کلیک های موجود در کنسول جستجوی گوگل هنوز به خوبی وجود داشت، بهتر است کار خود را ادامه دهید و زیاد نگران نباشید. اما اگر در همه ابزارها افت رتبه بندی را احساس کردید بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید.  اگر با چنین شرایطی روبرو هستید  ادامه مقاله را حتما مطالعه کنید.

اول از هر کاری باید بدانید چه اتفاق نادرستی رخ داده است:

  1. آیا گوگل الگوریتم های خود را به روز کرده است؟

تقریبا گوگل هر روز آپدیت جدیدی را برای الگوریتم های خود ایجاد می کند. بیشتر این تغییرات نیز بی سرو صدا رخ می دهند. خبر خوب این است که برای مستندسازی چنین تغییراتی، راهنماهای زیادی وجود دارد.

  • سرتاسر وب را بگردید و ببینید که آیا مقالاتی در مورد سئو منتشر شده است که چنین تغییراتی را مورد بحث قرار دهد؟ اگر چنین بود آن ها را به دقت بخوانید.
  • آیا دوست سئوکاری دارید که متوجه تغییراتی شده باشد؟ بهتر است با سئوکاران و متخصصان حوزه سئو دوست شوید. در این شرایط می توانید از کمک آن ها بهره ببرید.

اگر مشکل شما به خاطر به روزرسانی الگوریتم هاست موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

متاسفانه اگر گوگل الگوریتم های خود را به روزرسانی کرده است، باید رویکرد سئوی خود را تغییر دهید. اطمینان حاصل کنید که همه موارد زیر را به خوبی درک می کنید:

  • گوگل سایت یا صفحات شما را دقیقا برای چه چیزی جریمه کرده است؟
  • چرا گوگل چنین تغییراتی را ایجاد کرده است؟
  • بهترین روش برای در امان ماندن از شر جریمه های گوگل این است که استراتژی سئو را بر اساس خواسته های گوگل تنظیم کنید.

حرکت بعدی شما باید ایجاد استراتژی مناسب برای خلاص شدن از شر این جریمه ها باشد. در مرحله بعدی باید بتوانید خود را به گونه ای قدرتمند سازید که از شر جریمه های بعدی در امان باشید.

  1. آیا سایت شما لینکی را از دست داده است؟

خوب در این مرحله بهتر است سری به سایت Ahrefs یا Majestic بزنید و ببینید ایا سایتتان لینکی را از دست داده است یا خیر. این ابزارها جزو ابزارهای قابل اعتماد برای شمارش لینک ها هستند. ایندکس های آنان به صورت روزانه آپدیت می شود.

  • ایا افت شدیدی در مورد لینک ها وجود داشته است؟
  • ایا تغییر قابل توجهی در مورد لینک های صفحات یا گروهی از صفحاتی که تغییری در رتبه بندی احساس کرده اند وجود داشته است؟
  • می توانید از Screaming Frog استفاده کنید تا بتوانید صفحاتی را پیدا کنید که از لحاظ داخلی به صفحه مورد نظر( صفحه ای که تغییر رتبه بندی داشته است) لینک داده است.تعداد لینک های داخلی برای این صفحات را بشمارید و ببینید چه اتفاقی رخ داده است.
  • آیا افت لینک قابل توجهی به لینک های داخلی صفحه یا گروهی از صفحات که افت رتبه بندی داشته اند مشاهده می شود؟
  • از سایت Ahrefs یا Majestic استفاده کنید تا بتوانید سایت هایی را پیدا کنید که به صفحه مورد نظر لینک داده اند.
  • ایا چنین سایت هایی اخیرا دچار افت لینک شده اند؟
  • ایا اخیرا سایت خود را به روز کرده اند؟ ایا تغییری در آدرس، ساختار ناوبری یا محتوای داخلی ایجاد کرده اند؟

اگر مشکل شما به خاطر مواردی است که در بالا به آن اشاره کردیم بهتر است نکاتی که در ادامه بیان می کنیم را به خاطر داشته باشید. نکته کلیدی در این مورد این است که بدانید  چه لینک هایی را از دست داده اید و دلیل از دست دادن لینک چه چیزی بوده است. در این شرایط می توانید برای به دست آوردن دوباره لینک یا جایگزین کردن آن تلاش کنید.

  • آیا می توانید لینک های از دست رفته را دوباره باز گردانید؟
  • ایا رابطه ای با صاحب سایتی که لینکی برای شما فراهم کرده بود دارید؟ جایگزین کردن لینک می تواند کمک فراوانی به شما بکند.
  • آیا لینک ها در اثر به روزرسانی سایت از دست رفته اند؟ ممکن است چنین رویدادی اتفاقی و تصادفی باشد. با صاحب سایت تماس بگیرید و از آن ها خواهش کنید لینک از دست رفته را با یک لینک سالم جایگزین کنند.
  • ایا لینک شما حذف شده و با لینک به یک منبع متفاوت جایگزین شده است؟ منبع جدید را پیدا کنید. چگونه می توانید لینک های خود را جذاب تر از لینک آن ها نشان دهید؟ محتوای جذاب تری بنویسید و سعی کنید از صاحب سایت لینکی درخواست نمایید.
  • آیا می توانید تیم داخلی خود را تشویق کنید بر روی لینک های جدیدی سرمایه گذاری کنند که قادر است به سرعت جایگزین لینک های قدیمی شود؟
  • به مدیر یا مدیران خود نشان دهید که افت لینک ها چه تاثیری بر روی رتبه بندی داشته است و از آن ها بخواهید منابع مورد نیاز برای جایگزین کردن لینک ها را در اختیار شما قرار دهند.
  1. ایا صفحه مورد نظر را قبلا تغییر داده اید؟

اگر شما یا تیمتان اخیرا صفحه مورد نظر را تغییر داده باشید گوگل آن را مرتبط با کلیدواژه های استفاده شده نمی داند.

  • ایا آدرس صفحه تغییر کرده است؟
  • به هیچ عنوان آدرس صفحات را تغییر ندهید. آدرس صفحات همانند یک هویت منحصر به فرد برای گوگل عمل می کنند. یک آدرس جدید به معنای یک صفحه جدید است حتی اگر محتوای یکسانی داشته باشد. مراقب این موضوع باشید.
  • ایا کلیدواژه هدف از عنوان صفحه، H1 ، H2 یا سایر موارد حذف شده است؟
  • آیا چگالی کلیدواژه برای کلمات کلیدی هدف پایین تر از چیزی است که باید باشد؟
  • ایا گوگل می تواند همه محتوای شما را در سایت بخواند؟
  • به کش گوگل نگاهی بیندازید. برای اینکار به دنبال cache:www.yourdomain.com/your-page باشید. با کمک این لینک می توانید ببینید گوگل چه چیزهایی را در سایت شما مشاهده می کند.
  • آیا گوگل می تواند به سایت شما دسترسی داشته باشد؟ کنسول جستجوی گوگل را برای گزارشات مرتبط با خزیدن و سرور مورد بررسی قرار دهید.

اگر مشکل شما به این بخش مربوط است خبرهای خوبی برایتان داریم. شما می توانید به احتمال زیاد سایت خود را دوباره بهبود ببخشید و ترافیک از دست رفته را باز گردانید.

  • اگر آدرس صفحه موردنظر را تغییر داده اید، ببینید می توانید آن را باز گردانید یا خیر. اگر نتوانستید، اطمینان حاصل کنید که آدرس قدیمی را به آدرس جدید ریدایرکت ۳۰۱ می کنید.
  • اگر متنی را در صفحه تغییر داده اید، سعی کنید متن قدیمی را باز گردانید. منتظر بازگشت رتبه بندی بمانید و سپس سعی کنید دوباره متن را تغییر دهید. این بار، چگالی کلیدواژه ها را مدنظر داشته باشید.
  • اگر گوگل نمی تواند تمامی محتوای سایت شما را مطالعه کند با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد. در این شرایط بهتر است با تیم توسعه دهنده سایت تماس بگیرید و از آن ها کمک بخواهید.
  1. ایا لینک های داخلی به صفحه مورد نظر را تغییر داده اید؟

اگر شما یا تیمتان لینک های داخلی را حذف یا اضافه کرده باشید، همین تغییر می تواند جریان طبیعی لینک ها را به هم بزند و درک گوگل از سایت را تغییر دهد.

  • آیا شما و تیمتان اخیرا در ناوبری سایت تغییری ایجاد کرده اید؟ موقعیت هایی که باید مورد بررسی قرار دهید شامل موارد زیر است:
  • ناوبری بالا
  • ناوربری کناری
  • ناوبری فوتر
  • محصولات پیشنهادی
  • پست های وبلاگی پیشنهادی
  • ایا تیم شما یا خودتان اخیرا تغییری در صفحات کلیدی سایت ایجاد کرده اید که به صفحه مورد نظر لینکی داده است؟ صفحات زیر را مورد بررسی قرار دهید:
  • صفحه اصلی
  • صفحه طبقه بندی های برتر
  • آیا شما یا تیمتان اخیرا انکرتکست های لینک به صفحه مورد نظر را تغییر داده اید؟ ایا هنوز انکر تکست شما حاوی کلمات کلیدی هدف است؟

اگر مشکل شما به خاطر مواردی است که بیان کردیم موارد زیر را مدنظر داشته باشید.

خوب حالا باید بدانید که چه تعداد لینک داخلی اشاره کننده به صفحه مورد نظر تغییر یافته یا حذف شده است. اگر به نسخه قدیمی سایت خود دسترسی دارید، از Screaming Frog یا ابزارهای مشابه  در نسخه جدید و قدیمی سایت استفاده کنید تا بتوانید تعداد لینک های داخلی را با هم مقایسه نمایید. اگر به نسخه قدیمی سایت خود دسترسی ندارید، چند ساعت وقت کنار بگذارید و تغییرات ایجاد شده در ناوبری را با هم مقایسه کنید. هر طرح تازه ای که ممکن است به صفحه شما اسیب زده باشد را مشخص نمایید. اینکه چگونه مشکل به وجود آمده را برطرف کنید، به تاثیری که بر روی ساختار سایت ایجاد کرده است بستگی دارد.  بهتر است ساختار ناوبری سایت را بهبود ببخشید . در مورد روش های سیستماتیک برای اضافه کردن لینک به مکان هایی فکر کنید که می توانند محتوای شما را  کنترل کنند. برخی از گزینه های رایج عبارتند از:

  • توضیح محصول
  • پست های وبلاگی
  • فوتر

به خاطر داشته باشید که حذف لینک و اضافه کردن دوباره آن  ممکن است  تاثیر یکسانی با لینک های داخلی اصلی نداشته باشد. باید بر روی رتبه بندی صفحات سایت خود تمرکز داشته باشید و لینک های داخلی خوبی ایجاد کنید.

  1. فیدبک کاربران به گوگل می گوید که باید رتبه متفاوتی داشته باشید:

گوگل از یادگیری ماشینی برای تعیین رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. این موضوع بدین معنی است که آن ها ارزش صفحات سایت شما را بر اساس نرخ کلیکی  که از نتایج جستجو به دست می اید  و مدت زمانی که کاربران در صفحات سایت می مانند می سنجند.

  • ایا اخیر پاپ آپی را در سایت اصافه کرده اید که بونس ریت را افزایش داده است؟
  • بارگذاری سایت زمانبر است؟
  • زمان پاسخ سرور خود را بررسی کنید. اگر بعد از چند ثانیه صفحه ای بار گذاری نشود، بازدید کننده سایت را ترک خواهد کرد.
  • بارگذاری کامل صفحات را بررسی کنید. آیا چیزی به سایت اضافه کرده اید که بارگذاری سایت را خراب کرده است؟
  • ایا عنوان صفحات سایت خود را تغییر داده اید؟ ایا این تغییر باعث شده است نرخ کلیک پایین تر بیاید؟

اگر مشکل شما به خاطر مواردی است که ذکر کردیم، بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • اگر مشکل شما به خاطر پاپ آپ جدید است بهتر است تیم بازاریابی را ترغیب کنید از پاپ آپ های متفاوتی استفاده کنند.
  • اگر بارگذاری سایت شما زمانبر است، باید از تیم توسعه دهنده استفاده کنید.
  • اگر عنوان صفحات سایت خود را تغییر داده اید آن را دوباره باز گردانید.
  1. رقابت شما تغییری ایجاد کرده است:

ممکن است صفحات سایت شما به خاطر رقابت ضعیف تر تغییر پیدا کرده باشد. از ابزار رتبه بندی برای شناسایی رقبایی استفاده کنید که  در مقابل شما قرار دارند و توانسته اند رتبه بندی بهتری کسب کنند. از ابزارهایی همچون Versionista یا Wayback Machine استفاده کنید تا تغییرات ایجاد شده در  سایت های رقبا را شناسایی نمایید.

  • با تغییر رتبه بندی شما چه رقبایی بیشتر منفعت کرده اند؟
  • ایا این رقبا لینک های داخلی به دست اورده اند؟
  • آیا صفحات رقابتی خود را تغییر داده اند؟
  • آیا ساختار لینک های داخلی خود را تغییر داده اند؟
  • آیا رقبای شما نرخ کلیک بهتری برای صفحات خود کسب می کنند؟

اگر مشکل شما این است بهتر است به این موضوع فکر کنید که رقبای شما چه کارهایی را برای بهبود رتبه بندی خود انجام داده اند. آنها ممکن است پژوهش هایی را در این رابطه انجام داده و تغییرات را  بررسی کرده باشند. حالا شما به راز آن ها پی برده اید. از رقبای خود تقلید کنید اما سعی کنید اینبار بهتر از آن ها ظاهر شوید.

سخن نهایی:

این مقاله به شما کمک خواهد کرد راه حل های مفیدی برای مشکلات خود پیدا کنید. امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید.

منبع: moz

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*