مقالات وب

بیت کوین چیست؟

بیت کوین شکلی از است که  به صورت الکترونیکی ایجاد و می شود. هیچ کس کنترلی بر روی این پول ندارد. بیت کوین قابل چاپ نیست. این نوع پول اولین نوع از دسته بندی در حال رشد از پولی  است که با عنوان ارز رمزی شناخته می شود.در این مقاله قصد داریم  در مورد بیت کوین ارائه کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

 چه چیزی باعث می شود بیت کوین از سایر ارزهای موجود متفاوت باشد؟

بیت کوین را می توان برای خرید موارد الکترونیکی مورد استفاده قرار داد. به همین خاطر چنین پولی شبیه پول های معمولی است که برای تجارت در دنیای دیجیتال نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با اینحال مهم ترین مشخصه بیت کوین  و چیزی که آن را از سایر پول های سنتی و معمولی متمایز می کند  این است که این گزینه غیر متمرکز است. هیچ موسسه واحدی، شبکه بیت کوین را کنترل نمی کند. این موضوع می تواند برای برخی از افراد خوب باشد زیرا هیچ شخص یا موسسه ای پول آن ها را کنترل نمی کند.

چه کسی بیت کوین را ایجاد کرده است؟

توسعه دهنده نرم افزاری به نام Satoshi Nakamoto بیت کوین را پیشنهاد داد که یک سیستم پرداخت الکترونیکی بر پایه اثبات ریاضی است. ایده این شخص تولید ارز مستقل از هر مرکزی، قابل انتقال در دنیای الکترونیکی  و با کمترین دستمزد بود.

چه کسی بیت کوین را چاپ می کند؟

هیچ کس. همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم بیت کوین قابل چاپ نیست. این ارز به صورت فیزیکی چاپ نمی شود و در اختیار افراد قرار نمی گیرد.  در عوض، بیت کوین به صورت دیجیتال و توسط جامعه ای از افراد که هر فردی می تواند به آن ملحق شود تولید می گردد. بیت کوین  به ک قدرت رایانه در شبکه شده، استخراج می گردد.  این شبکه تراکنش هایی که با این ارز دیجیتال ایجاد شده است را پردازش می کند و همین امر باعث می شود بیت کوین یک شبکه پرداخت موثر داشته باشد.

بناین می توان مقادیر نامحدودی از بیت کوین را ایجاد کرد؟

بله کاملا درست است. پروتکل بیت کوین ( قوانینی که بیت کوین بر اساس آن ها کار می کند) بیان می کنند که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین توسط استخراج کنندگان می تواند تولید شود. با اینحال این سکه ها می توانند به بخش های کوچک تری نیز تقسیم شوند.

 بیت کوین بر چه اساسی است؟

ارزهای سنتی و معمولی بر پایه طلا یا نقره بودند.  اما بیت کوین بر پایه طلا نیست و معمولا بر پایه ریاضیات مدیریت می شود. در سرتاسر جهان، افراد از های نرم افزاری استفاده می کنند که از یک فرمول ریاضی برای تولید بیت کوین استفاده می کند. فرمول ریاضی به صورت رایگان در دسترس همه قرار دارد بنابراین هر فردی می تواند آن را بررسی کند.

نرم افزار مربوطه نیز متن باز است و این موضوع بدین معنی است که هر فردی می تواند از آن به راحتی استفاده کند.

مشخصه ها و ویژگی های بیت کوین چیست؟

بیت کوین چندین ویژگی مهم دارد که باعث می شود این ارز از سایر پول های رایجی که در کشورها مورد استفاده قرار می گیرد متمایز باشد.

  1. غیرمتمرکز است:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، شبکه بیت کوین توسط یک اتوریتی مرکزی کنترل نمی شود. هر دستگاهی می تواند بیت کوین را استخراج کند و تراکنش های تولید شده را پردازش نماید. دستگاه ها می توانند با هم کار کنند. این موضوع از لحاظ تئوری بدین معناست که یک اتوریتی مرکزی نمی تواند در مورد سیاست های مالی تصمیم گیری کند. اگر بخشی از شبکه به هر دلیلی آفلاین شود، پول در جریان خواهد بود.

  1. راه اندازی آن اسان است:

بانک های معمولی و سنتی معمولا برای باز کردن حساب، قوانین خاص خود را دارند. با اینحال شما می توانید حساب بیت کوین خود را در عرض چند ثانیه ایجاد کنید. در این شرایط هیچ سوالی از شما پرسیده نمی شود و دستمزدی دریافت نمی گردد.

  1. بی نام است:

کاربران می توانند آدرس های بیت کوین متعددی را مدیریت کنند  و این آدرس ها به نام، آدرس فیزیکی یا سایر اطلاعات شخصی مرتبط نمی شود.

  1. کاملا شفاف است:

بیت کوین اطلاعات هر تراکنش واحدی که در شبکه رخ می دهد را در نسخه بزرگی از دفتر کل معمولی به نام بلاک چین() ذخیره می کند. اگر شما آدرس بیت کوینی دارید که به طور عمومی مورد استفاده قرار می گیرد هر فردی می تواند تعداد بیت کوین های ذخیره شده در این آدرس را ببیند. فقط این افراد نمی دانند که این مقدار پول متعلق به شماست.  این سنجش ها به افراد کمک می کنند فعالیت های خود را در شبکه بیت کوین کاملا شفاف سازند.

  1. دستمزد بیت کوین بسیار پایین است:

معمولا بانک ها برای خدماتی که در اختیار مشتریان خود قرار می دهند دستمزدی دریافت می کنند. در بیت کوین چنین نیست.

  1. سریع است:

شما می توانید پول را به هر جایی بفرستید. این پول در کسری از ثانیه و در برخی از موارد در عرض چند دقیقه به دست فرد موردنظر می رسد.

  1. غیر قابل انکار است:

زمانی که بیت کوین ارسال شد، دیگر بازگشت نخواهد شد مگر اینکه دریافت کننده این پول را به شما باز گرداند.

همانطور که مشاهده کردید بیت کوین از لحاظ تئوری کارهای زیادی انجام می دهد اما سوال اینجاست که در عمل چه اتفاقاتی روی می دهد؟ در مقالات بعدی این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن