سئومقالات وب

چرا باید لینک های داخلی سایت را همیشه بررسی کنیم؟

از زمانی که به یاد داریم کسب های با کیفیت برای سایت و سئوی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است.   معمولا وقتی صحبت از کسب لینک می کنیم همه به یاد بک لینک سازی خارج از سایت می افتند. نکته جذاب ماجرا اینجاست که افراد کمی به لینک سازی داخل سایت توجه دارند. لینک سازی داخلی هم همانند لینک سازی خارجی برای جذب بازدیدکنندگان و افزایش اتوریتی دامنه بسیار مهم است.  استفاده درست از لینک های داخلی می تواند سه قابلیت کلیدی برای سایت تان داشته باشد. در این مطلب سعی می کنیم دلایل مهم بودن لینک های داخلی را با هم مرور نماییم و ببینیم چرا باید لینک های داخلی سایت را همیشه بررسی کنیم.پس همراه ایده باشید.

لینک های داخلی اهمیت صفحات داخل سایت را به موتورهای جستجو نشان می‌دهند:

اولین و مهم ترین کاری که هر سازمانی باید انجام دهد تهیه فهرستی از نقش ها و اهداف سایت است.  قبل از اینکه به سراغ مراحل بعدی کار بروید بنشینید و به دو سوال زیر به دقت پاسخ دهید:

  • زمانی که کاربر از سایت تان بازدید می کند دوست دارید چه کاری برایتان انجام دهد؟
  • مهم ترین چیزی که درباره سایت تان وجود دارد چیست؟

پاسخی که شما به این سوالات می دهید قطعا متفاوت از پاسخ سایر افراد خواهد بود اما باید خوب به این موضوع فکر کنید.

به عنوان مثال ما دوست داریم هر کاربری که وارد سایتمان می شود ات و خدمات مان را بررسی کند و آن ها را خریداری نماید. هر چقدر بتوانید به محتوای با ارزشی که بر روی سایت دارید لینک بیشتری بدهید بیشتر موتورهای جستجو را به صفحات مهم هدایت خواهید کرد.

برای بررسی وضعیت لینک های داخلی می توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. این ابزار منابع مهمی در بخش link های خود دارد.

باید ببینید از دیدگاه گوگل شما چه کاری بر روی سایت خود انجام داده اید. اینکار تنها با بررسی ابزارهای ارائه شده توسط گوگل فراهم خواهد شد. در اولین گام از خودتان بپرسید چه محتوایی برایتان بیشتر ارزشمند است. در این سناریو ارزشمند بودن به معنای محتوایی خواهد بود که به شرکت کمک می کند محصولات بیشتری به فروش برساند.

خوب حالا باید ببینیم برای نشان دادن چنین محتوایی باید از چه ساختار لینک دهی داخلی استفاده کنیم؟

  • اطمینان حاصل کنید که صفحات برتر شما در ناوبری اصلی نشان داده می شود: اگر منابع ، خدمات یا محصولات اندکی دارید می توانید آن ها را در منوی اصلی قرار دهید. برای اینکار کافیست از منوی کشویی یا مگامنوها بهره ببرید.  البته اگر خدمات یا محصولات زیادی دارید قطعا این روش برایتان کارساز نخواهد بود.
  • نوار ناوبری فوتر هم می تواند چنین لینک هایی داشته باشد. شما می توانید از این بخش هم برای برجسته کردن محصولات یا خدمات تان استفاده نمایید.
  • نوار ناوبری دیگری بر روی صفحات داخلی سایت دارید؟ داشتن طرح چند ستونی در صفحات سایت داخلی یکی از روش های مهمی است که به شما کمک می کند لینک دهی داخلی را تقویت کنید و مسیر اسانی برای گشت و گذار در وب ایجاد نمایید.  اگر محصولات، خدمات یا منابع بسیار زیادی دارید این روش لینک دهی بسیار عالی خواهد بود.
  • ناوبری بردکرامب را در صفحات داخلی سایت دارید؟ اگر سایت شما منابع زیادی دارد استفاده از این گزینه بسیار ضروری خواهد بود.

حتما بخوانید: لینک بیلدینگ داخلی

لینک های داخلی کاربران را به فرایند تبدیل نزدیک تر می کنند:

لینک بیلدینگ داخلی نباید تنها برای مقاصد سئو مورد استفاده قرار گیرد. اگر بتوانید از این روش به درستی استفاده کنید قادر خواهید بود بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل نمایید.

برای هر نوع سایتی که دارید باید مسیر رسیدن به اهدافی که از قبل ترسیم کرده اید را ساده تر کنید.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال مورد بررسی قرار دهیم. فرض کنید می خواهید کاربرانتان محصولات یا خدمات شما را ببینند و جزییات آن ها را مورد مطالعه قرار دهند.  شما هم مثل همه شرکت ها به دنبال فروش هستید و اینکار امکان پذیر نخواهد شد مگر اینکه فرآیند تولید سرنخ  را به درستی اجرا نمایید.

به همین منظور یک سری جدید در سایت برگزار می کنید. از طریق ابزارهای انالیتیکی متوجه می شوید که صفحه اصلی سایت بیشترین ترافیک را به خود جذب می کند و بخش وبلاگ هم مورد توجه بازدیدکنندگان است.

حالا که این موضوع را فهمیدید می توانید به بخش محصولات و سری جدید وبینار در صفحه اصلی لینک دهید. اینکار را می توان از طریق اسلایدرهای تصاویر یا جعبه های مختلف انجام داد.

در گام بعدی به وبلاگ تان می روید و مطمئن می شوید ستون افقی دارید که در آن به وبینار جدید تازه تولید شده لینک داده شده است.

اگرچه خیلی ها دوست ندارند در پست های وبلاگی به محصولات و خدمات خود لینک دهند اما استفاده صحیح از این گزینه اسیبی به سایت وارد نخواهد کرد.

اگرچه مثال بالا به گونه ای بود که استراتژی لینک دهی داخلی را ساده نشان می داد اما همیشه بررسی رفتار کاربران و هایی که دارند به همین سادگی به پیش نمی رود.

بهترین راه استفاده از قابلیت Users Flow در است. این بخش به شما کمک می کند مسیر حرکت کاربران در سایت را مورد بررسی قرار دهید.

لینک دهی داخلی به خزش موتورهای جستجو کمک می کند:

با اینکه نقشه های سایت HTML و XML بهترین روش برای کمک به خزش موتورهای جستجو در سایت هستند اما نحوه لینک دهی داخلی هم به این موتورها کمک می کند محتوای مهم را سریع تر بیابند. اگر می خواهید خزش سایت را برای موتورهای جستجو ساده تر و اسان تر سازید نکات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید:

 مطمئن شوید به صفحات ریدایرکت کننده لینک نداده اید:

این موضوع به هنگام مهاجرت سایت از نسخه HTTP به نسخه HTTPS یا تغییر نامگذاری ها رخ می دهد.  زمانی که موتور جستجو مجبور می شود از طریق ریدایرکت سایت را بررسی کند عملکردش کندتر می شود.

 تنها برای URL های مطلق لینک دهی داخلی انجام دهید( نه URL های نسبی):

آدرس مطلق همانند آدرس پستی کامل منزل شماست اما آدرس نسبی یک آدرس غیر رسمی محسوب می شود. استفاده از این نکته ، شما را مطمئن می سازد که به نسخه درستی از HTTP/HTTPS لینک می دهید.

 لینک های داخلی شکسته را از روی سایت تان پاک کنید:

ابزارهای زیادی روی وب وجود دارد که استفاده از آن ها به شما کمک می کند لینک های داخلی شکسته را مورد بررسی قرار دهید. با اینحال بخش Coverage کنسول جستجوی گوگل به شما اجازه می دهد خطاهای ۴۰۴ و  soft 404 را بر روی سایت تان پیدا کنید.

علاوه بر این برای هر خطایی می توانید از طریق ایکون ذره بین موجود در سمت راست به مواردی که به صفحات حاوی خطای ۴۰۴ لینک داده اند دست پیدا کنید.

این مطلب را هم بخوانید: دیده شدن سایت در موتورهای جستجو را با سئوی داخلی افزایش دهید

 بررسی لینک های داخلی بسیار ارزشمند است:

همانطور که مشاهده کردید بررسی لینک های داخلی سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر بتوانید لینک های داخلی و ساختار آن را به درستی اجرا کنید قادر خواهید بود در نواحی متعددی همچون سئو،نرخ تبدیل ، بهینه سازی و کاربرپسند بودن سایت پیشرفت کنید. پس همین امروز دست به کار شوید و سایت تان را به کمک ابزارهای موجود مورد بررسی قرار دهید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن