سیستم عامل لینوکسمقالات وب

۱۰ مورد از نمونه دستورهای Tr در لینوکس که باید بدانید

همانطور که می دانید Tr( که  کوتاه شده عبارت Translate است) یک ابزار مفید است که می تواند کاراکترها را از ورودی stdin یا پاک نماید و آن ها را بر روی stdout بنویسد.  این یک برنامه کاربردی برای دستکاری متون در خط فرمان است. در این مقاله سعی می کنیم برخی از نمونه های کاربردی این را برای کاربران مبتدی بیان کنیم. پس همراه وب باشید.

سینتکس دستور tr به صورت زیر است که در آن کاراکترها در SET1 به کاراکترهای SET2 ترجمه می شوند.

 

نمونه دستورات tr در لینوکس:

یکی از نمونه های ساده این دستور برای تغییر حروف نوشته شده کوچک در متن به حروف انگلیسی بزرگ و برعکس است. به دستور زیر توجه کنید:

 

شما می توانید از دستور زیر برای تغییر همه حروغ کوچک به حروف بزرگ در فایل استفاده کنید:

 

برای ذخیره کردن نتایج نوشته شده در فایل stdout  برای پردازش های بعدی می توانید از دستوراتی شبیه دستور زیر استفاده کنید:

 

در مورد ریدایرکت کردن می توانید ورودی را به ک ریدایرکت ورودی به tr ارسال کنید و خروجی را به کمک همین دستور به فایل بفرستید:

 

یکی دیگر از های کاربردی این دستور این است که می توانید از فلگ -d برای پاک کردن کاراکترها استفاده کنید. مثلا برای حذف اسپیس ها در نام دامنه می توانید از دستور زیر کمک بگیرید:

 

اگر در یک بخش از متن کاراکترهای تکراری وجود دارد ، می توانید از فلگ -s برای کاراکترها استفاده کنید و تنها یک کاراکتر را نمایش دهید:

 

دستور زیر بیان می کند که همه حروف باید پاک شوند و تنها UID باقی بماند. برای اینکار از گزینه -c استفاده می شود:

 

در مثال زیر یک خط واحد از کلمات را به خطوط مختلف می کنیم.

 

این گزینه به مثال قبلی مان مربوط است. شما می توانید خطوط متعددی از کلمات را به یک جمله واحد تبدیل کنید. برای اینکار از دستوری شبیه دستور زیر کمک بگیرید:

 

همچنین می توانید به کمک این دستور یک کاراکتر واحد را به کاراکتر دیگری تبدیل کنید. به مثال زیر توجه نمایید:

 

موارد متعددی را می توانید به همراه tr مورد استفاده قرار دهید. برای اینکه بتوانید از این گزینه ها اطلاع یابید از دستور زیر استفاده کنید:

خوب کار ما تمام شد. همانطور که مشاهده کردید دستور tr یکی از دستورات بسیار کاربردی در لینوکس است. شما هم اگر تجربه کار با این دستور را دارید در بخش ها از تجربیات خود صحبت کنید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن