امنیتمقالات وب

چگونه در ۵ گام ساده خود را از باج افزارها در امان نگه داریم؟

فرض کنید در حال گشت و گذار در پروفایل رسانه اجتماعی خود هستید و ناگهان یک با پیغامی همچون”  هارد دیسک شما رمزگذاری شده است. تنها ۴۸ ساعت زمان دارید تا مبلغ …… را به حساب ما واریز کنید در غیر اینصورت داده هایتان را نابود خواهیم کرد” روبرو می شوید. یک لینک برایتان ارسال می شود تا بتوانید هزینه درخواستی ها را به حسابشان واریزد کنید.  در این شرایط به محتوای هارد دیسک خود فکر می کنید که ممکن است اطلاعات و داده های مهمی در آن داشته باشید و نخواهید این ها را از دست بدهید.  همه این ها نشان می دهد حساب شما هک شده است. پس به دنیای باج افزارها خوش آمدید. باج افزار یک تهدید امنیتی برای افراد و کسب وکارهاست و می تواند در آینده شرایط بسیار ناگواری را برای افراد ایجاد کند. برای اینکه در معرض چنین باج افزارهایی قرار داشته باشید اصلا لازم نیست یک شرکت چندین میلیونی یا چندین میلیاردی مشهور و معتبر باشید.  هکرها اطلاعات ان معمولی را نیز هدف قرار می دهند.  زمانی که چنین شرایطی رخ می دهد چند صد میلیون پول از شما دریافت می کنند و می خواهند این هزینه را هرچه سریع تر پرداخت کنید.  بهترین راه برای مبارزه با باج افزارها این است که خود را قربانی این نرم افزارها نکنید. در این مقاله قصد داریم ۵ گام ساده برای پیشگیری از بروز سوء استفاده توسط باج افزارها را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

گام اول: سیستم عامل و نرم افزارهای خود را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانند به صورت خودکار به روز شوند

اولین گام برای جلوگیری از حملات باج افزارها، به روز نگه داشتن سیستم عامل و نرم افزارهای به کار رفته در آن است. هر چیزی که به وب متصل می شود باید به روز باشد و سیستم عامل از این قاعده مستثنی نیست.  شرکت هایی که در حوزه فناوری فعالیت دارند( همچون مایکروسافت و اپل) به طور منظم باگ های سیستم های خود را مورد بررسی قرار می دهند و بسته های امنیتی برای این ها منتشر می سازند. سارقان سایبری به دنبال مناطق قابل نفوذ در این سیستم ها هستند و شرکت ها نیز از بسته های امنیتی برای پر کردن این خلاء استفاده می کنند. ان مهمی در  این بازی دارند زیرا آن ها   محافظ نهایی سیستم عامل خود هستند. اگر سیستم عامل شما به روز نباشد، نمی توانید از به روز رسانی های امنیتی بهره ببرید. علاوه بر این نرم افزارها نیز باید به روز باشد. سیستم عامل خود را به گونه ای تنظیم کنید که بتواند به روزرسانی ها را به صورت خودکار انجام دهد. با اینکه ویندوز ۱۰ به صورت خودکار به روز می شود اما سایر نسخه های قدیمی این گونه نیستند.

 گام دوم: از ایمیل های ارسال شده توسط بانک اسکرین شات بگیرید

سارقان سایبری معمولا از تروجان ها یا worm ها برای آلوده کردن رایانه شما با باج افزار استفاده می کنند. بنابراین اجتناب از این موارد می تواند مانع از بروز خطر باج افزارها شود.بد افزارهای تروجان و worm اغلب از طریق ایمیل های فیشینگ  منتشر می شوند و کاربر را تحریک می کنند الحاقات ایمیلی را باز کنند و بر روی آدرس جعلی وارد شده کلیک نمایند. یکی از بهترین نکات برای  پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، یادگیری شناسایی ایمیل های اصلی از ایمیل های تقلبی است.  هکرها ایمیل های فیشینگی ارسال می کنند که شبیه ایمیل بانک ها، شرکت های ارائه دهنده کارت های اعتباری یا سایر مراجع معتبر است. این ایمیل ها با بیان مواردی همچون مشکلی در حساب شما وجود دارد باعث ایجاد ترس و اضطراب در افراد می شوند. این افراد از وجود چنین ترسی برای ترغیب افراد استفاده می کنند تا نشانه های ایمیل فیشینگ همچون املای نادرست یا سایر موارد را نادیده بگیرند.  از تمامی ایمیل های قانونی ارسال شده از بانک  و سایر اطلاعات مهم خود اسکرین شات بگیرید و آن را در جای امنی نگه دارید. از این اسکرین شات ها می توانید برای مقایسه ایمیل های بعدی که دریافت می کنید استفاده نمایید و ایمیل های تقلبی را تشخیص دهید.

گام سوم: هایی که بیشتر از آن ها بازدید می کنید را بوک مارک کنید

مرحله بعدی برای مبارزه با باج افزارها بوک مارک کردن سایت های مهم است. سارقان سایبری  سایت هایی را راه اندازی می کنند که شبیه سایت بانک هاست. آن ها کاربر را به کلیک بر روی لینک و بازدید از سایت ترغیب می کنند. در این بخش می توانند اطلاعات کاربر را بدزدند و رایانه او را به آلوده سازند. قبل از اینکه بر روی لینک موجود در ایمیل، بخش دیدگاه ها یا رسان ها کلیک کنید خوب فکر کنید. سایت های ارزشمند را بوک مارک کنید.

گام چهارم: از داده های مهم خود بر روی ابر یا هارد دیسک خارجی بک آپ بگیرید

این گام برای همه افراد ضروری است. باج افزارها تنها می توانند زمانی از شما و اطلاعتتان سوء استفاده کنند که یک کپی از آن وجود داشته باشد. اگر چندین کپی از داده ها وجود داشته باشد آن ها نمی توانند کاری از پیش ببرند هر چند برخی از اطلاعات مهم و حساس حتی یک بار هم نباید به دست هکرها بیفتند.  از داده های خود بک آپ بگیرید و آن را بر روی ابر یا هارد دیسک ذخیره کنید. حالا شما چندین کپی از داده ها دارید. بعد از بک آپ گیری یک  فرایند بک آپ دیگر تنظیم کنید تا به صورت منظم اینکار انجام شود.

گام پنجم: از نرم افزارهای امنیتی استفاده کنید.

خوب شما در گام آخر محافظت از اطلاعات در برابر باج افزارها قرار دهید. باج افزارها با رشد و توسعه مهارت های هکرها تکامل پیدا می کنند و هر روز باج افزارهای خطرناک تری ایجاد می شود. بهترین روش برای به روز ماندن در این حوزه استفاده از نرم افزارهای امنیتی شناخته شده و معتبر است.  به خاطر داشته باشید که بعد از نفوذ باج افزارها به سیستم بسیار دشوار و گاه غیر ممکن خواهد بود. پس مراحلی که در این مقاله بیان کردیم را جدی بگیرید

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن