سئومقالات وب

زمان ماندگاری در سایت، جزو فاکتورهای رتبه بندی است؟

همانطور که می دانید گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی دارد و زمان ماندگاری در سایت یا همان dwell time  ممکن است تنها یکی از این فاکتورها باشد. واقعا زمان ماندگاری می تواند جزو این فاکتورهای رتبه بندی محسوب شود؟ واقعیت این است که زمان ماندگاری در سایت فاکتور سردرگم کننده ای است و بیشتر افراد در مورد آن دچار اشتباه می شوند. در این مقاله قصد داریم به سوالاتی همچون زمان ماندگاری چیست، چگونه این زمان اندازه گیری می شود و اینکه زمان ماندگاری جزو فاکتورهای رتبه بندی محسوب می شود یا خیر، صحبت کنیم. پس همراه وب باشید.

 زمان ماندگاری(dwell time) چیست؟

زمان ماندگاری، به مقدار زمانی گفته می شود که کاربر بر روی نتیجه موجود در جستجو کلیک می کند و بعد از کسب اطلاعات مد خود از سایت، دوباره به صفحه نتایج جستجو باز می گردد.

مثال:

فرض کنید به دنبال عبارتی همچون لینک بیلدینگ از طریق سئوی کلاه سفید می گردید. بعد از وارد شدن به موتور جستجویی همچون گوگل، عبارت مدنظر خود را وارد می کنید و بر روی اولین نتیجه ای که نشان داده می شود کلیک می نمایید.  حدود ۵ دقیقه و ۱۴ ثانیه را به مطالعه مقاله می پردازید و دوباره به نتایج جستجو باز می گردید.  خوب همانطور که مشاهده کردید زمان ماندگاری شما در این سایت حدود ۵ دقیقه و ۱۴ ثانیه بود. اما سوال اینجاست که چنین موضوعی چرا باید برای سئو مهم باشد؟

تاریخچه مختصری از زمان ماندگاری در سایت:

زمان ماندگاری در سایت برای اولین بار توسط Duane Forrester مطرح شد.  او در این باره چنین گفته بود:

زمان ماندگاری، زمانی است که در آن کاربر بر روی نتایج ما در صفحه جستجو کلیک می کند و سپس برای دریافت نتیجه دیگر، به صفحه نتایج جستجو باز می گردد. یک یا دو دقیقه زمان سپری شده در سایت می تواند نشانه خوبی برایتان باشد زیرا بیان می کند که بازدیدکننده از ی شما استفاده کرده است. کمتر از یک ثانیه ، نتیجه بسیار ضعیفی است.

اما هنوز سوالی که در ابتدا پرسیدیم پاسخی دریافت نکرده است. چرا زمان ماندگاری باید برای فرایند سئو مهم باشد؟ Duane در این باره چنین می گوید:

هدف شما باید این باشد که به هنگام ورود بازدیدکننده به صفحه سایت، محتوای موجود به تمامی نیازهایش پاسخ دهد و او را به انجام یک عمل دیگر، تشویق نماید.  اگر محتوا نتواند افراد را به ماندن در سایت ترغیب نماید، او سایت را ترک می کند و به سراغ سایت دیگری می رود. موتورهای جستجو  می توانند از این موضوع برای سنجش رضایت کاربر از سایت استفاده کنند.

هر چقدر مدت زمان ماندگاری افراد در سایت بیشتر باشد، او به احتمال زیاد ارتباط  قوی تری با شما برقرار کرده است. در ادامه برخی از نمونه های مرتبط با زمان ماندگاری و نحوه تفسیر آن ها را مشاهده می کنید:

  • زمان ماندگاری دو ثانیه ای: من چیزی که واقعا به دنبالش بودم را پیدا نکردم به همین خاطر بلافاصله به نتایج جستجو بازگشتم تا نتیجه بهتری دریافت نمایم.
  • زمان ماندگاری دو دقیقه ای: به نظر من محتوا مفید بود و به همین خاطر چند دقیقه ای را به خواندن آن اختصاص دادم
  • زمان ماندگاری ۱۵ دقیقه ای: محتوای شما برای من بسیار مفید بود و قصد دارم زمان بیشتری برای مطالعه چنین محتواهایی در سایت، اختصاص دهم.

به نظر  می رسد استفاده از زمان ماندگاری در سایت به عنوان یک فاکتور رتبه بندی زیاد هم عجیب و غریب نباشد. موتور جستجو از این گزینه برای قضاوت در مورد کیفیت و مرتبط بودن محتوا و نتیجه نشان داده شده استفاده می کند. درست است؟ در بخش های بعدی این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد زمان ماندگاری به عنوان فاکتور رتبه بندی ارائه خواهیم کرد اما اجازه دهید قبل از هر چیزی، موضوعی را روشن کنیم.

زمان ماندگاری در برابر بونس ریت و Time on page: این ها چه تفاوتی با هم دارند؟

اگر تنها یک کلمه وجود داشته باشد که این سه معیار را به طور کلی بیان کند آن گزینه چیزی جز سردرگمی نیست. بیشتر سئوکاران از این سه معیار به جای هم استفاده می کنند.

این سه معیار قابل تعویض نیستند و هر کدام معیار جداگانه ای محسوب می شوند. معنای هر کدام از این معیارها را در ادامه مشاهده می کنید:

  • زمان ماندگاری در سایت(Dwell time): به مدت زمانی گفته می شود که بین کلیک کاربر بر روی نتایج و بازگشت مجدد به صفحه نتایج جستجو اتفاق می افتد
  • بونس ریت: درصد session یک صفحه واحد. به عنوان مثال بازدیدکننده تنها از یک صفحه در سایت بازدید می کند.
  • Time on page: مقدار زمانی است که کاربر قبلا از رفتن به جای دیگر، بر روی صفحه شما سپری می کند. این مکان ممکن است به معنای بازگشت به صفحه نتایج جستجو یا صفحه دیگری از سایت باشد.

 زمان ماندگاری در سایت جزو فاکتورهای رتبه بندی محسوب می شود؟

تا به امروز که بیانیه رسمی از طرف گوگل در این مورد ارائه نشده است. اما در اواخر سال ۲۰۱۷، رییس Google Brain بیان کرد که :

گوگل در حل ادغام یادگیری ماشینی با نتایج جستجوست. به همین خاطر مدل های آموزشی از زمانی که کاربر بر روی صفحه ای کلیک می کند و بر روی آن صفحه می ماند و سپس به نتایج صفحه جستجو باز می گردد می تواند بسیار مهم باشد.

این موضوع می تواند بیانگر این باشد که زمان ماندگاری در سایت جزو فاکتورهای رتبه بندی است. اما همانطور که Cyrus Shepard در توییت خود بیان کرده است این موضوع به طور واضح بیان نشده است. او در این باره چنین می گوید:

اگر بخواهیم واضح و روشن صحبت کنیم باید بگوییم که تا به حال هیچ کسی از طرف گوگل نگفته است که زمان ماندگاری در سایت و بونس ریت جزو فاکتورهای رتبه بندی است. آن ها فقط بیان کرده اند که از این معیارها در یادگیری ماشینی خود استفاده می کنند.

گوگل برین یکی از پژوهش های عمیق است که در گوگل آغاز به کار کرده است.  واقعیت این است که بیشتر افراد برای یافتن نتایج مدنظر خود تنها صفحه اول نتایج جستجو را مطالعه می کنند و هرگز به سراغ صفحات بعدی نمی روند. بنابراین اگر سایت شما در صفحات دوم به بعد رتبه ای داشته باشد تقریبا هیچ کس وارد آن نمی شود و زمانی برای سپری کردن در آن اختصاص نخواهد یافت.  این موضوع بدین معنی است که زمان ماندگاری در سایت حتی اگر هم جزو فاکتورهای رتبه بندی باشد بر روی ۱۰ رتبه اول تاثیر گذار خواهد بود. خوب نتیجه این همه بحث چیست؟  اگر صفحه شما در نتایج برتر گوگل حضور ندارد بهتر است در مورد بهینه سازی سایت خود برای زمان ماندگاری زیاد نگران نباشید. بهتر است زمان خود را بر روی فاکتورهای مهم تری که باعث نشان داده شدن سایت در ۱۰ رتبه برتر می شود اختصاص دهید.

اما برای افرادی که در حال حاضر در صفحه اول نتایج جستجو هستند، سه دلیل زیر نشان می دهد که چرا زمان ماندگاری در سایت از اهمیت زیادی برخوردار است:

این گزینه نشانه خوبی از مرتبط بودن( نیت و تمایل کاربر) است:

اگر محتوای تولیدی شما کامل و جامع باشد، کاربر زمان بیشتری بر روی آن سپری خواهد کرد. در این شرایط می توان زمان ماندگاری را در سایت افزایش داد. این موضوع نشان می دهد محتوای شما با شده توسط کاربر مرتبط است و می تواند را برآورده سازد. بیشتر افراد حدود ۱۵ دقیقه از زمان خود را صرف خواندن محتواهای جامع و کامل می کنند و در صورت نیاز دوباره به صفحه نتایج جستجو باز می گردند.

 این گزینه می تواند بر روی بونس ریت نیز تاثیرگذار باشد:

افراد به دلایل مختلفی سایت شما را ترک می کنند. این دلایل عبارتند از:

  • نیازی به بازدید صفحات دیگر ندارند: هر چیزی که نیاز داشتند را در همان صفحه اول به دست آورده اند
  • برای بیش از ۳۰ دقیقه بیکار بوده اند: این گزینه باعث آغاز یک Session جدید در گوگل آنالیتیکس می شود.
  • با محتوای ضعیفی در سایت شما روبرو شده اند: آن ها از محتوای شما خوششان نیامده و تصمیم گرفته اند به نتایج گوگل باز گردند.

استفاده از بونس ریت در چنین شرایطی تصمیم گیری در مورد تجربه بد یا خوب را دشوار می سازد. برای برطرف کردن این مشکل می توان از زمان ماندگاری سایت استفاده کرد.

خوب حالا سوال اینجاست که گوگل چگونه متوجه می شود کاربر به صفحه نتایج جستجو بازگشته است:

  • از طریق داده های موجود در مرورگر کروم: بر اساس آخرین آمار بیان شده از طرف W3Schools، حدود ۷۲٫۴ درصد از افراد در حال حاضر از مرورگر کروم استفاده می کنند. این مرورگر متعلق به شرکت گوگل است و به همین خاطر زمانی که افراد بر روی دکمه بازگشت کلیک می کنند و به صفحه نتایج جستجو باز می گردند گوگل این موضوع را ثبت می کند.
  • تجزیه و تحلیل کلیک بعدی: اگر به صفحه نتایج جستجو باز گردید، به احتمال زیاد چند ثانیه ای بین کلیک بر روی نتیجه بعدی زمان خواهید داشت. گوگل می توانید این مدت زمان را اندازه گیری کند.

گوگل با کمی داده کاوی می تواند اطلاعات ارزشمندی از زمان ماندگاری در سایت به دست آورد.  این معیار جزو معیارهایی است که گوگل در حال حاضر به پیگیری آن می پردازد. به مثال زیر توجه کنید.

مرورگر سفری را بر روی گوشی آیفون خود باز کنید و عبارت استراتژی های لینک بیلدینگ را به زبان انگلیسی وارد نمایید. وارد یکی از نتایج مدنظر خود شوید.

منتظر بمانید تا صفحه به طور کامل شود و  دوباره دکمه بازگشت را بزنید. متوجه چیزی نشدید؟ حالا گوگل یک فهرست قابل اسکرول کردن از جستجوهای مرتبط را زیر نتیجه ای که شما بر روی آن کلیک کردید، اضافه کرده است. خوب حتما از خودتان می پرسید این موضوع به چه معناست؟  زمانی که شما به صفحه نتایج گوگل باز می گردید به این موتور جستجو اعلام می کنید که چیزی که به دنبالش بودید را در سایت مدنظر، پیدا نکردید. بنابراین گوگل تلاش می کند برای کمک به شما، نتایج مرتبط دیگری را ارائه کند. این موضوع نشان می دهد گوگل pogo-sticking را پیگیری می کند.  اگر این کار توسط گوگل انجام می شود پس زمان ماندگاری هم باید مورد پیگیری گوگل قرار گیرد. هر چند این موضوع باز هم تایید نمی کند که زمان ماندگاری در سایت جزو فاکتورهای رتبه بندی است. این گزینه تنها تایید می کند که گوگل این معیار را برای بهبود تجربه کاربرانش پیگیری می کند.

باید به دنبال بهبود زمان ماندگاری در سایت باشیم؟

گوگل معیارهای تعاملی بسیاری را به هنگام رتبه بندی یک سایت مدنظر قرار می دهد( همچون زمان ماندگاری و نرخ کلیک). نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که نباید هرگز بیش از حد در مورد این معیارها وسواس به خرج دهید. در عوض بر روی ایجاد محتوای عالی و ارزشمند و فراهم کردن تجربه کاربری خوب  تمرکز نمایید. اگر این کارها را به درستی انجام دهید دیگر لازم نیست در مورد معیارهایی همچون زمان ماندگاری در سایت نگران باشید.

دنی سولیوان بنیانگذار سایت Search Engine Land در این باره چنین می گوید:

من فکر می کنم گوگل تلاش می کند  از تعامل(اینگیجمنت) به عنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی خود استفاده کند.  معلوم نیست اینکار چگونه توسط گوگل انجام می شود. بیشتر سئوکاران بر این باورند که نرخ تعامل با نرخ کلیک بیشتر سنجیده می شود. هر چند این طرز فکر ممکن است اصلا درست نباشد. به عنوان یک بازاریاب، شما دوست دارید افراد قبل از هر چیزی با محتوای شما تعامل داشته باشند. پس بر روی افزایش تعامل تمرکز کنید و خود را با چیزی که گوگل می خواهد همتراز سازید.

برای انجام اینکار می توانید از توصیه های زیر استفاده کنید:

  1. محتوای بهتری تولید کنید که بتواند تعامل کاربران را افزایش دهد:

البته به خاطر داشته باشید که تولید محتوای تعاملی همیشه به معنای تولید محتوای طولانی نیست. در برخی از موارد یک محتوای کوتاه می تواند رتبه اول گوگل را از آنِ خود کند. اگر بتوانید  میانگین زمان ماندگاری را در میلیون ها سایت موجود در اینترنت، اندازه گیری کنید و موقعیت آن ها را در صفحه نتایج جستجو بسنجید، متوجه خواهید شد که ارتباط قدرتمندی بین  زمان ماندگاری در سایت و رتبه بندی وجود دارد. حالا این ارتباط به معنای این است که زمان ماندگاری جزو فاکتورهای رتبه بندی است؟ خیر. این موضوع تنها به این معنی است که هر چقدر زمان ماندن در سایت توسط کاربر بیشتر باشد، او از محتوای شما راضی تر است.

  1. مناسبی را هدف قرار دهید:

فرض کنید می خواهیم یک مطلب در مورد راهنمای پیشرفته سئو بنویسیم.برای اینکه بتوانیم برای این مطلب رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب کنیم باید کارهای زیادی انجام دهیم . اولین کار پژوهش بر روی کلمات کلیدی و یافتن کلیدواژه های مناسب برای سایت است. سپس باید این کلمات در عنوان و تگ متادیکسرپشن قرار گیرد.

  1. سرعت بارگذاری سایت خود را بررسی کنید و از تبلیغات ازاردهنده استفاده نکنید:

به خاطر داشته باشید که اولین اولویت شما باید بهبود تجربه کاربری باشد. اگر وارد سایتی شوید که تبلیغات ازاردهنده دارد یا زمان زیادی برای بارگذاریش نیاز دارد، قطعا دکمه بازگشت را می زنید و به نتایج جستجو باز می گردید. این موضوع نشان دهنده تجربه کاربری ضعیف است. به خاطر داشته باشید که ۴۷ درصد از افراد انتظار دارند صفحات وب در عرض ۲ ثانیه یا کمتر از آن بارگذاری شود. بنابراین اگر سایت شما سرعت بارگذاری کمتری داشته باشد افراد برای یافتن سایت بهتر، به نتایج جستجو باز خواهند گشت. اگر چنین اتفاقی روی دهد آن ها هرگز فرصت تعامل و مشاهده محتوای تان را نخواهند داشت و زمان ماندگاری صفر خواهد شد. برخی از مشکلات رایجی که در مورد تجربه کاربری باید به خاطر بسپارید عبارتند از:

  • طرح صفحه: طرح سایت شما باید به محتوای موجود اولویت بالاتری بدهد و آن را قابل مطالعه نماید. اگر افراد متوجه شوند محتوای موجود با فونت یا رنگ مناسبی نوشته نشده است بلافاصله به نتایج گوگل باز می گردند.
  • طراحی: سایت هایی که طراحی زشتی دارند به ندرت می توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند. به همین خاطر باید مطمئن شوید که سایت شما از لحاظ بصری هم جذاب است.
  • بهینه سازی برای : بیشتر سایت ها هنوز برای صفحه نمایش های کوچک بهینه سازی نشده اند. با این وجود بهینه سازی برای موبایل باید اولویت برتر شما باشد.
  • تبلیغات: هیچ کس تبلیغات ازاردهنده را دوست ندارد و گوگل نیز به خوبی به این موضوع واقف است. در فوریه سال ۲۰۱۸، گوگل کروم به طور پیش فرض چنین تبلیغاتی را مسدود خواهد کرد
  1. لینک های داخلی را در محتوای خود بگنجانید اما کاری کنید که این لینک ها به متن مرتبط باشند:

یکی از گزینه های عالی برای نگه داشتن کاربر در سایت است. اینکار می تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد.

  1. همیشه محتوای خود را به روز نگه دارید:

به خاطر داشته باشید که هیچ محتوایی همیشه سبز نیست.پس خود را با تغییرات به روز نگه دارید.

 سخن نهایی:

قطعا زمان ماندگاری در سایت چیزی است که مورد توجه گوگل قرار گرفته و بر روی آن کار می کند. اما این موضوع بدین معنی نیست کهDwell time جزو فاکتورهای رتبه بندی گوگل است.  اگر می خواهید طبق دستورات گوگل عمل کنید و رتبه خوبی در نتایج جستجو به دست اورید تنها یک هدف داشته باشید و آن هم شاد کردن کاربران است. محتوای عالی بنویسید که با نیازهای مخاطبان هدفتان همتراز است. مطمئن شوید که سایت شما از لحاظ بصری هم جذاب است. بعد از بهبود تجربه کاربری، دیگر لازم نیست نگران معیارهایی همچون زمان ماندگاری در سایت باشید

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن