پلسککنترل پنلمقالات وب

ایجاد بک آپ در کنترل پنل پلسک

در مقالات قبلی خود در مورد کنترل پنل پلسک صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم نحوه ایجاد بک آپ در این کنترل پنل را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

 ایجاد بک آپ دستی:

برای ایجاد دستی بک آپ مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا وارد کنترل پنل پلسک شوید. سپس به قسمت Websites & Domains > Backup Manager > Back up بروید. زیر بخش Back up می توانید محتوایی که می خواهید از آن بک آپ بگیرید را انتخاب کنید.  پیکربندی های دامنه همیشه در بک آپ ها قرار می گیرد. شما می توانید با پاک کردن چک باکس های مرتبط، Mail configuration and content و User files and databases را از فرایند بک آپ گیری خود مستثنی کنید.

زیر قسمت Store in، می توانید جایی که بک آپ شما باید ذخیره شود را تغییر دهید. به طور پیش فرض، بک آپ ها در پلسک ذخیره می شوند. اگر فضای ذخیره سازی ریموت را پیکربندی کرده اید، می توانید با انتخاب دکمه رادیویی مرتبط، این فضای ذخیره سازی را انتخاب نمایید.

زیر قسمت Type، نوع بک آپ را با انتخاب دکمه های رادیویی مرتبط، انتخاب نمایید:

  • بک آپ Full یا کامل در برگیرنده تمامی هایی است که در مراحل قبلی تعیین کرده اید.
  • بک آپ Incremental تنها شامل فایل ها  و داده هایی است که بعد از آخرین بک آپ گیری تغییر کرده اند. این نوع بک آپ گیری، سریع تر ایجاد می شود و نسبت به بک آپ کامل فضای کمتری را اشغال می کند. با اینحال برای بازیابی بک آپ Incremental باید  بک آپ کامل مرتبط و بک آپی که قبلا ایجاد کرده اید را داشته باشید.

نکته: اگر بک آپی ندارید، بهتر است همیشه یک بک آپ کامل از سرور خود بگیرید.

 

خوب اگر  گزینه remote storage را انتخاب کرده باشید، می توانید فایل بک آپ خود را به Volume های مختلفی تبدیل کنید. گزینه Create a multivolume backup, volume size (MB) را انتخاب کنید و سپس اندازه موردنظر را تعیین نمایید. اگر  فضای ذخیره سازی ریموت دارای محدودیت اندازه فایل است این گزینه بسیار مفید خواهد بود.

 

خوب حالا بک آپ شما آماده است و می توانید آن را ایجاد کنید.بر روی OK کلیک کنید تا بک آپ ایجاد گردد.

بعد از اینکار، به قسمت Websites & Domains > Backup Manager بازگردانده خواهید شد و می توانید بک آپی که ایجاد کردید را مشاهده نمایید. این فرآیند بسته به اندازه فایل ها ممکن است کمی زمانبر باشد. پس صبور باشید.

 ایجاد بک آپ زمانبندی شده:

برای ایجاد بک آپ زمانبندی شده می توانید مراحل زیر را مدنظر داشته باشید:

 

به قسمت Websites & Domains > Backup Manager > Schedule بروید و بر روی Activate this backup task کلیک کنید.

زیر قسمت Run this backup task، زمان های مدنظر خود را تنظیم کنید.

حالا می توانید نوع بک اپ را تعیین کنید. به طور پیش فرض، بک آپ زمانبندی شده به صورت کامل انجام خواهد شد. اما اگر می خواهید از بک آپ افزایشی یا همان incremental استفاده کنید، گزینه Use incremental backup را انتخاب نمایید. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم این نوع بک آپ در برگیرنده  فایل هایی است که از زمان بک آپ قبلی تغییر کرده اند.

اگر اجازه استفاده از بک آپ incremental را داده اید، زیر قسمت Perform full backup،  زمان هایی که باید بک آپ کاملی انجام شود را مشخص کنید.

 

اگر می خواهید کنترل پنل پلسک به صورت خودکار بک آپ های کامل قدیمی را پاک کند، زیر قسمت Keep backup files for، زمان مورد نظر را تایپ کنید.  بک آپ های کامل برای مدت زمان طولانی تری نگهداری می شوند. اگر نمی خواهید پلسک بک آپ های کاملتان را به طور خودکار حذف کند این فیلد را خالی بگذارید.

زیر قسمت Back up، می توانید محتوایی باید بک آپ گیری شود را انتخاب کنید.  همیشه پیکربندی های دامنه در این بک آپ قرار می گیرد.

زیر قسمت Store in ، می توانید جایی که باید بک آپ ذخیره و نگهداری شود را مشخص کنید. به طور پیش فرض این بک آپ ها در سرور پلسک نگهداری می شوند. اگر فضای ذخیره سازی ریموت دارید می توانید با انتخاب دکمه رادیویی مرتبط، آن را انتخاب نمایید.

اگر در مرحله قبلی فضای ذخیره سازی ریموت را انتخاب کرده اید می توانید فایل های بک آپ را به Volume های متعددی تقسیم کنید. گزینه Create a multivolume backup, volume size (MB) را انتخاب کنید و سپس اندازه آن را مشخص نمایید.

حالا بک آپ شما آماده زمانبندی است. بر روی گزینه OK کلیک کنید تا بک آپ شما زمانبندی شود. پلسک به طور خودکار پشتیبان گیری را در زمان مشخص شده انجام می دهد.

 

پیکربندی فضای ذخیره سازی ریموت:

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، پلسک بک آپ ها را در سرور خود ذخیره می کند. با اینحال انجام چنین کاری، خطراتی را نیز در پی خواهد داشت. اگر هارد دیسک سرور از کار بیفتد، ممکن است تمامی داده های مرتبط با سایت را از دست بدهید. برای پیشگیری از این شرایط، توصیه می کنیم فایل های بک آپ خود را بر روی فضای ریموت ذخیره کنید. شما می توانید انواع زیر را برای فضای ذخیره سازی ریموت خود پیکربندی کنید:

  • فضای ذخیره سازی FTP
  • فضای ذخیره سازی آمازون S3

 

به خاطر داشته باشید که می توانید بیش از یک فضای ریموت پیکربندی کنید. با اینحال  قادر خواهید بود در یک زمان معین تنها از یک فضا استفاده نمایید. به هنگام ایجاد بک آپ، اگر بخواهید آن را بر روی بیش از یک فضای ذخیره سازی ریموت نگه دارید،ابتدا برای هر فضا یک بک آپ ایجاد کنید.

پیکربندی فضای ذخیره سازی FTP:

ابتدا سرور را به گونه ای تنظیم کنید که بتواند به عنوان فضای ذخیره سازی FTP عمل کند. باید بتوان از سرور پلسک و از طریق FTP به آن سرور متصل شد.

به قسمت Websites & Domains > Backup Manager > Remote Storage Settings > FTP بروید.

گزینه Use FTP Storage را انتخاب کنید.

تنظیمات سرور  همچون یا آی پی ادرس، مسیر برای ذخیره سازی بک آپ ، و پسورد FTP را مشخص کنید.

اگر فایروال پلسک به گونه ای پیکربندی شده است که ارتباطات ورودی از FTP Server را مسدود می کند گزینه Use passive mode را انتخاب کنید. اطمینان حاصل نمایید سرور به درستی پیکربندی شده است.

گزینه Use FTPS را انتخاب کنید تا بتوانید از ارتباط امن به هنگام انتقال بک آپ به فضای خارجی استفاده نمایید.

بر روی گزینه OKکلیک کنید.

حالا فضای ذخیره سازی FTP تنظیم و پیکربندی شده است.

امن کردن بک آپ ها در فضای ذخیره سازی ریموت با پسورد:

شما می توانید بک آپ های ذخیره شده در فضای ریموت را با پسورد امن تر کنید.  حتی اگر ن افزارهای دیگر بتوانند به بک آپ شما دسترسی پیدا کنند باز هم قادر نخواهند بود پسورد ذخیره شده در آن را به دست آورند. زمانی که بک آپ محافظت شده با پسورد را بازیابی می کنید باید پسورد را در اختیار داشته باشید.  برای محافظت کردن از بک آپ ها به کمک پسورد کارهای زیر را انجام دهید:

حداقل یک فضای ذخیره سازی ریموت را پیکربندی کنید.

به قسمت Websites & Domains > Backup Manager > Remote Storage Settings بروید.

حالا بخش Backup security settings در دسترس شماست.

زیر قسمت Password Protection، بر روی لینک Change در کنار Disabled کلیک کنید.

گزینه Use password protection (recommended) را انتخاب کنید.

پسورد مدنظر را در فیلد بنویسید.

بر روی OK کلیک کنید.

 بازیابی بک آپ ها:

برای بازیابی داده های موجود در فایل بک آپ به قسمت Tools & Settings > Backup Manager بروید و در میان  فهرستی از بک آپ های تهیه شده، بک آپ موردنظر را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این فهرست در برگیرنده بک آپ هایی است که بر روی سرور پلسک  و فضای ذخیره سازی FTP ذخیره سازی شده است.  در ویزارد بازیابی می توانید پارامترهای موردنظر را انتخاب کنید.

دانلود کردن فایل های بک آپ از سرور:

برای اینکار از طریق Tools & Settings > Backup Manager فایل مدنظر را انتخاب کنید.

حالا بر روی ایکون دانلود فایل کلیک کنید و محل ذخیره سازی فایل را مشخص نمایید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن