مجازی سازیمدیریت سرورمقالات وب

چرا ماشین مجازی تان دیگر پاسخگو نیست؟

مشکلات زیادی می تواند به ایجاد عدم پاسخ از طرف ماشین مجازی منجر شود و به عبارت دیگر  باعث متوقف شدن آن گردد. این مشکلات در برگیرنده ایجاد وظایف خاص همچون اسنپ شات ها یا مهاجرت ها، ناتوانی ها و پیکربندی نادرست منابع است. دلیل از کار افتادن  ماشین مجازی هر چه که باشد باید پیدا و رفع گردد.  زمانی که ماشین مجازی به درستی کار نمی کند یا به اصطلاح فریز می شود مدیران آی تی باید به فکر رفع مشکلات آن بیفتند. در این شرایط بیشتر افراد نا امید و خسته می شوند. اما به خاطر داشته باشید که اگر فرآیند عیب یابی گسترده ای داشته باشید و بتوانید نواحی مشکل ساز را جدا کنید و مشکلات رایج را بررسی نمایید  قادر خواهید بود همه چیز را به سرعت برطرف نمایید. ماشین مجازی شما من است قفل شود، فریز گردد یا دیگر پاسخی ارائه نکند. برخی از مشکلات اشکال مختلفی دارند و باید روش های مختلفی هم برای برطرف کردنشان به کار گرفته شود. در این مقاله همراه وب ایده باشید تا چنین مشکلاتی را با هم کنیم.

وظایف یا تسک های ماشین مجازی ممکن است استارت نشود، فرایند ممکن است با شکست مواجه شود یا time out گردد. سیستم  عامل مهمان ممکن است در این شرایط پاسخگو نباشد یا اصلا پاسخی برای ورودی و فعالیت شبکه ارائه نکند. در برخی از شرایط رابط کاربری یا  کنسولی که در ماشین مجازی وجود دارد ممکن است  به روز یا تازه نباشد. برخی از اوقات ممکن است ادمین ها نتوانند ماشین مجازی را متوقف کنند، ریستارت نمایند یا حتی خاموش نمایند. در چنین شرایطی به راه حل های دیگری همچون kill کردن فرایندهای ماشین مجازی از طریق رابط   خواهند داشت.  نکته چالش برانگیز به هنگام فریز شدن ماشین مجازی این است که چنین شرایطی ممکن است ریشه در نواحی مختلف همچون سیستم عامل مهمان، منابع موجود بر روی سرور یا حتی مشکلاتی بیرون از هاست در فضای ذخیره سازی یا شبکه داشته باشد. به همین خاطر قبل از اینکه کاری انجام دهید در ابتدا باید مشکلات موجود را شناسایی کنید و حوزه آن ها را تعیین نمایید. سپس می توانید بفهمید کدام بخش از مشکل دارد و به درستی کار نمی کند.  اگر مشکل موجود هاست سرورهای مختلفی را تحت تاثیر خود قرار داده بود( مشکل بزرگ و گسترده ای که در برگیرنده ماشین های مجازی متعدد با عدم پاسخگویی در هاست های متعدد است) ممکن است مشکل شما ریشه در زیرساخت مشترکی داشته باشد که از جمله این زیرساخت ها می توان به شبکه اشتراکی یا منابع ذخیره سازی اشاره کرد. برخی از این موارد اشتراکی همه ماشین های مجازی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.  اگر مشکلی که با آن روبرو هستید چندین ماشین مجازی را بر روی هاست سرور یکسان درگیر کرده بود به احتمال زیاد مشکل در خود هاست سرور است. مثلا ممکن است رابط شبکه مشکل داشته باشد،هایپروایزر با مشکل مواجه شده باشد یا سایر مشکلات در سطح سیستم رخ داده باشد.

اگر تنها یک ماشی مجازی پاسخگو نیست و به عبارت دیگر فریز شده است، ببینید ماشین مجازی واقعا روشن است یا خیر.

اگر ماشین مجازی خاموش باشد، به طور کامل پاسخگویی خود را از دست می دهد. پس آن را روشن کنید و ببینید ماشین مجازی به درستی کار می کند یا خیر. اگر ماشین مجازی تان  همانطور که انتظار می رود روشن شده است، باید دسترسی به جریان کاری، سیستم عامل و سایر رابط های موجود را بررسی کنید.  خوب اگر ماشین مجازی از طریق برخی از رابط ها پاسخگو بود و در برخی از رابط ها پاسخی ارائه نکرد، پس به احتمال زیاد ماشین مجازی تان پاسخگو هست اما مشکلی در پیگیری جربان کاری، سرویس های سیستم عامل یا ارتباط شبکه دارد. به عنوان مثال اگر سیستم عامل مهمان پاسخگو باشد اما های مهمان پاسخگو نباشد، می توانید ماشین مجازی را به ترتیب ریستارت کنید. همچنین ادمین ها می توانند های خطا یا لاگ های موجود در هایپروایزر را بررسی کنند تا ببینند ماشین مجازی مهمان با چه مشکل خاصی مواجه شده است.

 یافتن علت فریز شدن ماشین مجازی:

بعد از اینکه ادمین ها و تکنسین ها حوزه و ناحیه کلی مشکل را پیدا کردند، می توانند علل احتمالی را یک به یک جدا سازند. در بیشتر موارد، علل زمینه ای پاسخگو نبودن ماشین مجازی در یکی از سه طبقه بندی زیر قرار می گیرد.

قبل از هر چیزی باید ببینید instance های پاسخگو نبودن را می توانید پیگیری کنید یا اینکه به کمک یک وظیفه خاص آغاز نمایید یا خیر.

به عنوان مثال، اسنپ شات ها یا مهاجرت های لایو  همچون مهاجرت vMotion می تواند باعث ایجاد عدم پاسخ در ماشین مجازی شود یا آن را برای بازه زمانی کوتاه از دسترس خارج کند.

در مرحله بعدی باید پیکربندی ماشین مجازی و سیستم هاست آن را بررسی کنید و ببینید منابع کافی در دسترس هست یا خیر. به عنوان مثال تنظیم محدودیت ها بر روی منابع همچون حافظه و CPU می تواند باعث ایجاد مشکل در ماشین مجازی شود و عملکرد آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. به طور مشابه، ماشین مجازی که از مشکلات زمانبندی منابع رنج می برد ممکن است پاسخگویی خوبی نداشته باشد. مثلا ماشین مجازی که ۱۰۰ درصد فضای پردازنده را استفاده می کند قطعا پاسخگو نخواهد بود.

در مرحله سوم، زمانی که ماشین مجازی فریز می شود باید در دسترس بودن زیرساخت های حامی همچون شبکه و فضای ذخیره سازی اشتراکی را بررسی کنید. مثلا مشکل در ارتباط فضای ذخیره سازی اشتراکی می تواند مانع از پاسخگویی ماشین مجازی به هنگام تلاش آن برای ارتباط با منابع ذخیره سازی شود.  زمانی که ماشین مجازی منتظر منابع اشتراکی است اگر چنین منابعی در دسترس نباشد ممکن است با مشکل مواجه شود.همه این مشکلات را بررسی کنید و سپس به سراغ راه حل های هر کدام بروید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن