اوبونتوسرور مجازیمقالات وب

چگونه مونگو دی بی را بر روی اوبونتو ۱۶٫۰۴ نصب کنیم؟

همانطور که می دانید مونگو دی بی() یکی از پایگاه داده های رایگان و متن باز غیر SQL ای است که به طور گسترده ای برای کاربردهای مدرن وب، مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم نحوه نصب مونگو دی بی بر روی سرور که اوبونتو بر روی آن نصب شده است را با هم مرور کنیم. پس همراه وب باشید.

پیش نیازها:

برای دنبال کردن این ، به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

یک با سیستم عامل اوبونتو ۱۶٫۰۴ ، کاربر غیر روت با دسترسی Sudo و فایروال.

گام اول: اضافه کردن مخزن مونگو دی بی

مونگو دی بی در حال حاضر در مخزن پکیج های اوبونتو قرار گرفته است اما مخزن رسمی آن، نسخه های به روزتری را در اختیار شما قرار می دهد و یک روش توصیه شده برای نصب نرم افزار. در این مرحله، ما مخزن رسمی را به سرور مجازی خود اضافه خواهیم کرد. اوبونتو قابل اعتماد بودن پکیج نرم افزارها را با تایید امضای آن، مورد بررسی قرار می دهد. به همین خاطر قبل از هر کاری باید Key آن را برای مخزن رسمی مونگو دی بی ایمپورت کنیم.

برای اینکار از دستور زیر استفاده کنید:

 

بعد از اینکه به طور موفقیت آمیز، Key را ایمپورت کردید باید خروجی زیر را داشته باشید:

 

حالا باید جزییات مخزن مونگو دی بی را نیز اضافه کنیم. پس از دستور apt استفاده کنید تا ببینید از کجا باید پکیج ها را دانلود کنید.  دستور زیر را برای ایجاد ی برای مونگو دی بی اجرا نمایید:

 

بعد از اضافه کردن جزییات مخزن، باید فهرست پکیج ها را به روزرسانی کنیم:

 

گام دوم: نصب و تایید مونگو دی بی

خوب در این مرحله می توانید خود مونگو دی بی را نصب نمایید.

 

این دستور  پکیج های متعددی که در برگیرنده آخرین نسخه از مونگو دی بی به همراه سایر ابزارهای مفید مدیریت سرور مونگو دی بی است را نصب می نماید. در مرحله بعد، مونگو دی بی را با دستور زیر استارت کنید:

 

شما می توانید از دستور systemctl برای بررسی آغاز به کار درست سرویس ها هم استفاده نمایید:

 

 

 

آخرین مرحله فعالسازی آغاز خودکار مونگو دی بی به هنگام اجرای سرور است:

 

خوب حالا سرور MongoDB شما شده و در حال اجراست. می توانید این پایگاه داده را به کمک دستورات systemctl مدیریت کنید.

گام سوم:تنظیم دستورات فایروال( اختیاری)

فرض می کنیم شما دستورات اولیه برای نصب و راه اندازی فایروال بر روی سرور را دنبال کرده اید. اگر می خواهید از مونگو دی بی خود به صورت لوکال در همان سروری استفاده کنید که اپلیکیشن های مورد نیاز در آن نصب شده و در حال اجراست، بهتر است تنظیمات ان را امن کنید. با اینحال اگر دوست دارید از طریق اینترنت هم به سرور مونگو دی بی وصل شوید،  باید ورودی های مرتبط را در مجاز کنیم. برای فعالسازی دسترسی به مونگو دی بی بر روی پورت پیش فرض ۲۷۰۱۷ از هر مکان دلخواه، می توانید از دستور sudo ufw allow27017  استفاده کنید. با اینحال فعالسازی دسترسی به مونگو دی بی از طریق اینترنت باعث می شود دسترسی نامحدودی به کل سرور پایگاه داده شما ایجاد شود. در بیشتر موارد، باید تنها از طریق موقعیت های قابل اعتماد به این سرور دسترسی داشته باشید. برای انجام اینکار می توانید دسترسی به پورت پیش فرض مونگو دی بی را فعال کنید و در عین حال آی پی آدرس سرور های دیگری که می توانند به آن متصل شوند را مشخص کنید. برای اینکار از دستور زیر استفاده کنید:

 

می توانید به کمک دستور زیر ، تغییرات ایجاد شده در تنظیمات فایروال را تایید کنید:

 

شما باید ترافیکی را از پورت ۲۷۰۱۷ را در خروجی مدنظر مشاهده کنید. اگر تصمیم دارید برای اتصال به سرور مونگو دی بی از آی پی آدرس خاصی استفاده کنید، ای پی آدرس موقعیت مجاز در خروجی  به جای بخش Anywhere، ظاهر خواهد شد.

 

خوب آموزش ما به پایان رسیده است. امیدواریم این آموزش بتواند راهنمای خوبی برای نصب مونگو دی بی بر روی اوبونتو ۱۶٫۰۴ باشد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن