وجود بک لینک برای موفقیت هر کمپین سئویی ضروری است. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه ساخت بک لینک در سال جدید صحبت کنیم. همراه وب ایده باشید.
بک لینک چیست؟
بک لینک زمانی ایجاد می شود که یک سایت خارجی به سایت شما لینک می دهد. به همین خاطر افراد به چنین لینک هایی، بک لینک های خارجی نیز می گویند. این لینک ها بخش بزرگی از پازل رتبه بندی هستند. قبل از اینکه وارد مبحث استراتژی لینک بیلدینگ شویم، اجازه دهید ببینیم که سایت شما برای دریافت بک لینک آماده هست یا خیر.
چگونه بک لینک کمتر و نتایج بهتری به دست آوریم؟
کسب لینک زمانبر و هزینه بر است. برای مبارزه با این مشکل باید یاد بگیرید بیشترین استفاده را از بک لینک های دریافتی ببرید. برای رسیدن به این هدف، موارد زیر را مدنظر داشته باشید:
- باید از لحاظ فنی سایت بهینه سازی شده ای داشته باشید.
- باید معماری قدرتمندی برای سایت خود داشته باشید.
- باید محتوای ارزشمند و با کیفیتی برای سایت خود تولید کنید.
قبل از اینکه وارد فرایند لینک بیلدینگ شوید اصول زیر را به خاطر بسپارید:
تمامی مشکلات فنی سایت را برطرف کنید:
همانطور که می دانید خطاهای فنی به تجربه کاربری اسیب وارد می کند. زمانی که کاربر تجربه خوبی از سایت شما نداشته باشد مانع از رشد ترافیک طبیعی آن می شود. سئو همانند یک پازل است. بدون کامل کردن یک بخش قرار نخواهید بود بخش های دیگر را به درستی تکمیل کنید. مشکلات فنی که باید به دنبال آن ها باشید عبارتند از:
- سرعت بارگذاری سایت
- موبایل دوست بودن سایت
- محتوای تکراری
- ریدایرکت 302
- زنجیره ریدایرکت ها
- خطاهای 404
- خطاهای Canonical
- داده متای تکراری
- استفاده نادرست از دستوردهنده هایی همچون noindex و Nofollow
معماری قدرتمندی برای سایت خود توسعه دهید:
معماری سایت به معنای نحوه توزیع ارزش خالص بک لینک ها در طول سایت است. هر چقدر معماری بهتری برای سایت خود انتخاب کنید به بک لینک های کمتری هم نیاز خواهید داشت.
محتوای ارزشمندی تولید کنید:
محتوا مهم ترین بخش از پازل سئوی سایت است. اگر محتوای خوبی در سایت خود نداشته باشید نمی توانید بک لینک با کیفیتی کسب کنید.
5 قانون برای تولید بک لینک های با کیفیت:
اگر این 5 قاون را دنبال کنید می توانید ترافیک طبیعی سایت خود را هر ماه بیشتر کنید:
- از بک لینک های مرتبط استفاده کنید:
مرتبط بودن، یکی از مهم ترین معیارهای موجود برای کسب لینک های موثر است. گوگل مرتبط بودن را بر پایه سه مورد زیر بررسی می کند:
- تم عمومی محتوا در دامنه لینک دهنده
- محتوای موجود در صفحه لینک دهنده
- مرتبط بودن بک لینک ها به دامنه ای که لینک دریافت می کند.
- از سایت های معتبر و با اتوریتی بالا لینک دریافت کنید:
هر چقدر سایتی که به شما لینک می دهد قوی تر باشد نتایجی که به دست می آید بهتر خواهد بود. از آنجایی که گوگل دیگر پیج رنک ها را به روز نمی کند، شما باید به معیارهای دیگر تکیه کنید. هیچ کدام از ابزارهای ثالثی که در تعیین اتوریتی سایت مورد استفاده قرار می گیرند کامل نیستند اما می توانند در این زمینه کمک فراوانی به شما کنند. بهتر است فرصت های موجود را به کمک تمامی ابزارها آنالیز کنید. ابزارهای زیر جزو بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل لینک ها هستند:
- ابزار Ahref
- ابزار Majestic
- ابزار Open Site Explorer
- بر روی سایت های واقعی تمرکز کنید( با ترافیک واقعی):
دریافت بک لینک از سایت هایی که ترافیک و بازدیدکننده واقعی دارند یکی از روش های موجود برای مستحکم کردن سایت و حضور آن در دنیای آنلاین خواهد بود. با اینکه کسب لینک از چنین سایت هایی کمی دشوار است اما بسیار ارزشمند خواهد بود. از آنجایی که بدون دسترسی به داده های آنالیتیکی سایت قادر به دانستن ترافیک واقعی آن نخواهید بود باید از ابزارهایی همچون Semrush استفاده کنید.
- انکرتکست های خود را هوشمندانه توزیع کنید:
توزیع بی هدف انکرتکست باعث وارد شدن آسیب به سایت شما می شود. انکرتکست هایی با انطباق دقیق را زیر 1 درصد حفظ کنید. اکثریت قریب به اتفاق انکرتکست های شما باید برند شده یا لینک های عریان باشند.
- اجازه دهید بک لینک های شما در همسایگی تمیزی قرار گیرند:
تلاش خود را برای کسب بک لینک از سایت هایی معطوف کنید که استانداردهای بالایی دارند. اگر آن ها به صنایع اسکم لینک داده باشند، نباید بک لینکی از آن ها دریافت نمایید. هر جنبه از سایت را بررسی کنید و از خودتان بپرسید:
- آن ها به چه سایتی لینک داده اند؟
- لینک های خروجی شان مرتبط است؟
- لینک های خروجی به سایت های قابل احترام و معتبر داده شده است؟
4 روش سریع برای رشد اتوریتی سایت:
قبل از اینکه به سراغ اصول بک لینک سازی برویم باید بتوانیم اتوریتی سایت خود را افزایش دهیم. به خاطر داشته باشید که هدف از کسب بک لینک، ساخت اتوریتی بالاست.
- لینک های خارجی شکسته را اصلاح کنید:
هر لینکی که در سایت خود قرار می دهید بر روی اتوریتی تان تاثیر می گذارد. به همین خاطر است که باید سئوی سایت خود را به دقت بررسی کنید و لینک های خروجی شکسته را بیابید.
این موضوع بر روی لینک های خارجی موجود در محتوا و در بخش کامنت ها اعمال می شود. برای یافتن لینک های خارجی شکسته از ابزارهای زیر استفاده کنید:
- Screaming Frog SEO Spider
- Siteliner
- Google Search Console
- Ahrefs
- خطاهای 404 را بیابید:
برای یافتن خطاهای 404 بر روی سایت از کنسول جستجوی گوگل یا Screaming Frog استفاده نمایید. اگر خطای 404 ای یافتید، کل صفحات سایت را به کمک ابزارهایی همچون Ahref یا Majestic بررسی نمایید.
- زنجیره های ریدایرکت را بیابید و اصلاح نمایید:
برخی از اوقات واضح ترین روش، بررسی سئوی سایت و ریدایرکت هاست. زنجیره ریدایرکت ها مشکل ساده دیگری است که اصلاح آن می تواند اتوریتی سایت را بهبود ببخشد.
- ریدایرکت 302 را به 301 تغییر دهید:
ریدایرکت 302 ، جریان اتوریتی را مسدود می سازد و می تواند اتوریتی سایت تان را از بین ببرد. تمامی ریدایرکت های 302 را شناسایی کنید و آن ها را به ریدایرکت 301 تغییر دهید. در این شرایط هم می توانید از ابزارهایی همچون Screaming Frog استفاده نمایید.
چگونه بک لینک های بنیادی بسازیم؟؟
بک لینک های بنیادی می توانند رتبه اعتماد شما را بهبود ببخشند. هر چقدر سایت شما اعتبار بالاتری داشته باشد عملکرد بهتری در موتورهای جستجو خواهد داشت. برای ساخت بک لینک های بنیادی باید از انکرتکست های برندی یا لینک های عریان استفاده شود.
رسانه های اجتماعی:
خوب اولین کاری که باید انجام دهید، ایجاد اکانت در رسانه های اجتماعی است. کسب وکار شما باید حداقل موارد زیر را داشته باشد:
- اکانت فیس بوک
- اکانت توییتر
- اکانت گوگل پلاس
- اکانت لینکداین
- اکانت پینترست
- اکانت اینستاگرام
لازم نیست به طور فعال در این پلتفرم ها به بازاریابی کسب وکار خود بپردازید اما استفاده از چنین روشی قطعا برایتان مفید خواهد بود.
فهرست کسب وکارها:
گوگل ارزش زیادی برای فهرست کسب وکارها قائل است. این موضوع می تواند بخش مهمی از کمپین سئوی شما باشد. بیشتر این فهرست ها بک لینک های فالوو در اختیار شما قرار می دهد. گوگل به پلتفرم های اجتماعی اعتماد می کند و به خوبی می داند که هر نوع کسب وکاری از آن استفاده خواهد کرد. اگر سایت شما در فهرست های غیر مرتبط ثبت شده باشد قطعا این موضوع برایتان بسیار بد خواهد بود.
دایرکتوری های مرتبط با هر صنعت:
با اینکه بیشتر دایرکتوری ها بی ارزش هستند اما در میان آن ها دایرکتوری هایی یافت می شود که برای کسب وکارها مفید باشد. دایرکتوری های مرتبط با هر صنعت، لینک های فالوو و مرتبطی را ارائه می کنند.
دایرکتوری های مرتبط با جغرافیا:
این نوع دایرکتوری ها جزو موارد و بک لینک هایی هستند که هر کسب وکار محلی باید در آن حضور داشته باشد. دایرکتوری های محلی مرتبط با کسب وکار خود را بیابید و لینک سایت خود را در آن ثبت کنید.
کامنت وبلاگ های مرتبط:
بیشتر سئوکاران کامنت های نوشته شده در وبلاگ های مرتبط را نادیده می گیرند زیرا این ها به صورت Nofollow برچسب می خورند. توصیه می شود این موارد را نادیده نگیرید. می توان از این کامنت ها برای موارد زیر استفاده کرد:
- ایجاد لایه ای از ارتباط در مورد سایت
- بهبود نسبت بک لینک های فالوو و nofollow
- متنوع تر کردن انکرتکست ها به شیوه معنادار
- به دست آوردن ترافیک ارجاعی
- ایجاد ارتباط با وبلاگ نویس یا صاحب سایت برای گرفتن بک لینک های بعدی
بک لینک از انجمن های مرتبط:
شرکت کردن در بحث های انجمن های مرتبط می تواند یک روش عالی برای ساخت بک لینک باشد.
این مقاله را نیز بخوانید: راهنمای جامع سئو برای سال 2018
چگونه بک لینک های قدرتی بسازیم؟؟
بک لینک های قدرتی کسب نتایج از کمپین های سئو را تسریع می کنند. این موضوع به خاطر موارد زیر خواهد بود:
- این نوع بک لینک ها بسیار مرتبط هستند
- این نوع بک لینک ها اتوریتی بسیار بالایی دارند
رویکرد مبتنی بر محتوا:
تولید محتوای با کیفیت بسیار دشوار است اما برای جذب بک لینک های معتبر به سمت سایت، هیچ روش بهتری وجود ندارد. برای استفاده از این رویکرد کافیست موارد زیر را به خاطر داشته باشید:
- قبل از هر کاری کلمات کلیدی که باید بر روی آن ها کار کنید را بیابید.
- محتوای عالی برای آن کلیدواژه بنویسید.
- محتوای خود را در شبکه های اجتماعی و سایر پلتفرم ها ترویج کنید و بک لینک بگیرید.
زمانی که محتوای با کیفیتی ایجاد می کنید، دارایی بسیار ارزشمندی برای کسب وکار خود می سازید. گوگل نیز صرف نظر از سیاست هایی که دارد نمی تواند از محتوای با کیفیت شما عبور کند و آن را نادیده بگیرد. اگر به دنبال ساخت بک لینک به این شیوه هستید حتما رویکرد طولانی مدتی را اتخاذ کنید. به خاطر داشته باشید که تاکتیک های بیان شده در این مقاله ممکن است بدون تولید محتوای ارزشمند نیز کارکرد خوبی داشته باشند اما قطعا استفاده از محتوای با کیفیت تاثیر بسیار زیادی بر روی نتایج خواهد داشت.
بک لینک های سرمقاله ای(Editorial):
برای کسب این نوع بک لینک ها شما نمی توانید به سایت دسترسی داشته باشید و لینک شما باید توسط تیم بررسی شود. گوگل بک لینک های Editorial را بیشتر از هر نوع بک لینک دیگری دوست دارد. متاسفانه کسب بک لینک های معتبر و از سایت هایی با اتوریتی بالا بسیار چالش برانگیز است. قبل از هر کاری باید ارتباطی را با وبلاگ نویس یا صاحب سایت برقرار کنید. سپس محتوای با کیفیتی تولید نمایید تا بتوانید بک لینک های طبیعی به دست آورید.
پست نویسی مهمان در سایت های مرتبط:
پست های مهمان بسیار موثر و ارزشمند هستند. اگر بتوانید ارزش زیادی به کمک این پست ها ایجاد کنید قادر خواهید بود سایت خود را به عنوان یک سایت معتبر در فضای کاری خود معرفی نمایید.علاوه بر این، پست مهمان می تواند ترافیک ارجاعی مرتبطی به سمت سایتتان ارسال کند. به خاطر داشته باشید که گوگل از پست های اسپم خوشش نمی آید. شما باید تمرکز خود را بر روی تولید پست مهمان ارزشمند معطوف کنید. برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده از پست های مهمان ببرید باید لینک هایی را از بافت متن کسب نمایید.
تکنیک ترکیبی:
تکنیک ترکیبی فرآیند یافتن دامنه های منقضی شده مرتبط و ریدایرکت 301 آن به سایت خودتان است. مفهوم این تکنیک بسیار ساده است. شما یک کسب وکار مرتبط پیدا می کنید و آن را به کسب وکار خود ریدایرکت می کنید. نکته کلیدی این است که دامنه منقضی شده باید 100 درصد با کسب وکار شما مرتبط باشد. یافتن این دامنه ها کمی دشوار است اما استفاده از آن می تواند برایتان مفید باشد.
صفحات منبع:
صفحات منبع جزو روش های رویایی لینک سازان است. خوب برای ساخت چنین بک لینک هایی باید صفحات منبع را پیدا کنید. اینکار برای برخی از افراد کمی دشوار است. برای یافتن چنین منابعی باید به دنبال واژه هایی همچون helpful resources، useful resources، further reading به علاوه کلیدواژه مدنظر خود بگردید. فرض کنید مقاله ای در مورد لینک بیلدینگ نوشته اید و می خواهید آن را منتشر کنید. سری به سایت گوگل بروید و عبارت زیر را جستجو کنید:
“useful resources” link building
در عرض 5 ثانیه حجم زیادی از فهرست منابع لینک بیلدینگ را به دست خواهید آورد.حالا که صفحه منبع را پیدا کردید با صاحب سایت تماس بگیرید و از او بخواهید لینکی به سایت شما بدهد.
11 روش برای کسب بک لینک:
باید کاربر محور باشید:
اگر کاربران سایت شما را دوست نداشته باشند، گوگل نیز آن را دوست نخواهد داشت. به همین خاطر نباید به دنبال دستکاری الگوریتم های گوگل باشید. در عوض باید به فکر بهبود تجربه کاربران باشید و از خودتان بپرسید چگونه می توانم نیازهای کاربران را برآورده سازم .
محتوایی که تولید می کنید باید بتواند کاربر را خوشحال کند:
همه شما می دانید که بازاریابی محتوایی رقابتی در میان کارآفرینان و سئوکاران از ارزش بسیار زیادی برخوردار است. روزانه وبلاگ نویسان مختلفی محتواهای ارزشمند متعددی را تولید می کنند. تقریبا هیچ قانونی برای تولید محتوای عالی وجود ندارد. تنها چیزی که باید بر روی آن تمرکز کنید تولید محتوایی است که بتواند نیازهای کاربران را برآورده سازد.
باید محتوای شما در میان محتوای رقبا متمایز باشد:
هر سایتی می تواند محتوای کم کیفیت و بی ارزش تولید کند. تولید چنین محتوایی هیچ کمکی به رشد کسب وکار شما نخواهد کرد. کسب وکارهای موفقیت در دنیای آنلاین، آن هایی هستند که خلاقیت و نو آوری دارند.آن ها به فکر کپی کردن محتوا از سایت رقبا نیستند. آن ها تلاش می کنند نیازهای کاربر خود را درک کنند و به کمک روش های موجود، محتوای ناب و منحصر به فردی ایجاد کنند.
باید کاری را انجام دهید که دیگران انجام نمی دهند:
بازاریابی محتوایی خوب می تواند بسیار موثر باشد. سعی کنید کارهایی را انجام دهید که دیگران در حال حاضر بر روی آن تمرکزی ندارند. ترندها و گرایش های موجود را درک کنید و شروع به کار کردن بر روی آن ها نمایید.
خلاق باشید:
خلاق بودن همیشه کار اسانی نیست. پیدا کردن ایده های منحصر به فرد کمی چالش برانگیز است.از ابزارهایی همچون Buzzsumo و صفحه اول نتایج گوگل استفاده کنید تا ببینید چه نوع محتوایی باعث جذب بک لینک شده است. از همین موارد ایده بگیرید و محتوای بهتر، کامل تر و ناب تری تولید کنید.
منحصر به فرد باشید:
محتوای تکراری معمولا بک لینک زیادی کسب نمی کند. بهتر است محتوای عالی تولید کنید و آن را منحصر به فرد سازید.
بهتر از سایر افراد عمل کنید:
در دنیای رقابتی امروز باید کسب وکار منحصر به فردی داشته باشید و بتوانید با رقبای خود مبارزه نمایید. حتما در صنعت شما نیز رقبایی وجود دارند که محتوای عالی تولید می کنند. این صنایع را به عنوان بنچ مارک خود قرار دهید و سعی کنید بهتر از آن ها باشید.محتوای آن ها را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید چگونه می توانید بهتر از آن ها باشید. از خودتان بپرسید:
- چرا این افراد اشتراک های زیادی در رسانه اجتماعی کسب کرده اند؟
- چرا افراد زیادی در وبلاگشان کامنت گذاشته اند؟
- چه چیزی باعث شده است محتوایشان در میان هزاران محتوای مشابه، متمایز باشد؟
باید ثابت قدم باشید:
به جای اینکه همیشه سعی کنید عالی باشید، در این مسیر ثابت قدم باشید. باید هر روز حداقل یک محتوای جدید تولید کنید. همیشه لازم نیست یک محتوای شاهکار ایجاد نمایید. همین که بتوانید بخشی از نیازهای کاربرانتان را برآورده سازید کافیست.
باید با سایر افراد ارتباط برقرار کنید:
برای کسب بک لینک به ایجاد ارتباط نیاز دارید. وبلاگ شما جزیره خالی از سکنه در وسط یک اقیانوس بزرگ نیست. اگر وبلاگ سایت های بزرگ و موفق را بررسی کنید متوجه می شوید که به سایت های معتبر دیگری لینک داده اند.
فهرست ایمیلی خود را ایجاد کنید:
یکی از بهترین روش ها برای کسب بک لینک، داشتن فهرست ایمیلی است. زمانی که پست جدیدی منتشر می کنید می توانید آن را از طریق ایمیل برای کاربران خود ارسال نمایید. افرادی که در فهرست شما هستند ممکن است وبلاگ مرتبطی با کسب و کار شما داشته باشند و بخواهند به محتوای موجود لینک بدهند.
باید محتوای خود را ترویج کنید:
بارها و بارها گفته ایم که تولید محتوا به تنهایی نمی تواند موثر باشد. برای کسب بک لینک افراد باید محتوای موجود را ببینند. از رسانه های اجتماعی برای نشان دادن محتوای تولیدی خود استفاده کنید. محتوا را در انجمن های مرتبط به اشتراک بگذارید و از افرادی که سایت فعالی در حوزه کاری شما دارند بخواهید به محتوای موجود لینک بدهند.
خوب حالا زمان آن فرا رسیده است که حدس زدن را کنار بگذارید و از فرمت محتوایی استفاده کنید که باعث تولید لینک و اشتراک در رسانه های اجتماعی می شود:
اخیرا سایت BuzzSumo بیش از یک میلیون پست وبلاگی و مقاله را مورد مطالعه قرار داده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیشتر محتوای تولید شده کاملا از طرف کاربران نادیده گرفته می شوند. واقعیت این است که 75 درصد از محتواهای موجود در سایت ها هیچ بک لینکی دریافت نمی کنند. البته خبر خوبی برایتان داریم. این مطالعه نشان می دهد نوع خاصی از محتواها می توانند عملکرد بسیار عالی در کسب بک لینک داشته باشند. به عبارت دیگر اگر به دنبال کسب بک لینک از محتواهای تولید شده هستید محتواهای زیر را به خاطر داشته باشید:
- پست های فهرست وار
- تست ها و کوییزها
- پست های چرایی
- پست های نحوه انجام کارها
- اینفوگرافیک ها
- ویدئوها
خلاصه:
اگر زمان کافی برای مطالعه کامل این مقاله را نداشتید خلاصه زیر می تواند برایتان مفید باشد:
- از انجمن های مرتبط با کسب وکار خود استفاده کنید
- ایجاد اکانت در رسانه های اجتماعی را فراموش نکنید
- از دایرکتوری های مرتبط بهره مند شوید
- در سایت های با اتوریتی بالا و مرتبط با کسب وکار خود کامنت بگذارید
- محتوای ویروسی و ارزشمند تولید نمایید.
- از پست های فهرست دار استفاده کنید.
- راهنمای جامع و کاملی برای کاربران خود تهیه کنید.
- به دنبال کسب بک لینک های Editorial باشید.
- سایت های مشابه با کسب وکار خود را پیدا کنید. محتوای آن ها را تجزیه و تحلیل نمایید و محتوای بهتری نسبت به آن ها تولید کنید.