سرور مجازیمدیریت سرورمقالات وب

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی(VPS) نوعی  سرور است که از فناوری مجازی سازی برای تقسیم سخت افزار سرور فیزیکی به سرورهای مجازی استفاده می کند. با اینکه در گذشته ادمین های سیستم به طور سنتی مجبور به استفاده از یک سرور فیزیکی برای یک هدف خاص بودند اما با گذشت زمان و معرفی فناوری مجازی سازی، انعطاف پذیری بیشتری برای میزبانی سرورهای متعدد بر روی یک سرور فیزیکی فراهم شد. هر سرور می تواند مقاصد خود را دنبال کند و دارای یک سیستم عامل مجزا باشد.  همین امر موجب می شود سطح انعطاف پذیری بیشتری برای ادمین ها فراهم شود. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و  فناوری های کلیدی  در مورد سرور مجازی را با هم مرور کنیم. پس همراه وب باشید.

 انواع هاست:

VPS یا همان سرور مجازی، بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی قرار می گیرد و نسبت به هر کدام از آن ها ی متعددی برای ارائه کردن دارد. اجازه دهید در ابتدا نگاهی به هاست اشتراکی و سرور اختصاصی داشته باشیم.

 هاست اشتراکی:

هاست اشتراکی اولین سطح از هاستینگ محسوب می شود. این گزینه یک سیستم عامل( به عنوان مثال لینوکس) را ارائه می کند و پیکربندی استانداردی برای هایی دارد که توسط بیشتر کاربران مورد استفاده قرار می گیرد( مثلا  ،MYSQL و PHP).

همانطور که از نام  آن پیداست، هاست اشتراکی بر روی پلتفرم هاستینگ اشتراکی قرار می گیرد.  این موضوع بدین معنی است که همه مشتریان، منابع کلیدی سرور مثل CPU، رم، هارد را با هم به اشتراک می گذارد. هاست اشتراکی هزینه کمتری دارد و می تواند محیط یکپارچه و استاندارد شده ای را فراهم کند که برای بیشتر مشتریان مناسب است. فرصت اندکی برای سفارشی سازی یا اجرای اپلیکیشن های غیر استاندارد بر روی این نوع هاست وجود خواهد داشت. اگر از یک هاست قابل اعتماد استفاده کنید می توانید مطمئن باشید هاست شما پیکربندی مناسبی دار. امنیت  و مدیریت این نوع هاست بر عهده شرکت ارائه دهنده آن است. مزایای اصلی هاست اشتراکی به شرح زیر است:

  • هزینه پایین
  • سطح استانداردی از
  • پیکربندی استاندارد شده
  • مند مدیریت زیادی از طرف مشتریان نیست.

در مقابل، کاربرانی که از این نوع هاست استفاده می کنند مجبور هستند از نرم افزارهایی بهره مند شوید که توسط شرکت ارائه می شود. آن ها ممکن است نتوانند اپلیکیشن هایی که بدان نیاز دارند را نصب نمایند. هاست اشتراکی بدین معناست که عملکرد سایت ممکن است  تحت تاثیر سایر سایت ها و کاربران قرار گیرد. اگر شرکت ارائه دهنده هاست از نرم افزارهای محدودکننده منابع استفاده کند این مشکل نیز تا حد زیادی کمتر می شود.

اگر بخواهیم هاست اشتراکی و ویژگی های آن را به طور خلاصه بیان کنیم می توانیم به موارد زیر برسیم:

این هاست هزینه کمتری دارد، برای سایت هایی که نیازمند منابع زیاد نیستند مناسب است اما سفارشی سازی زیادی در اختیار کاربران قرار نمی دهد.

اگر تازه سایت خود را راه اندازی کرده اید می توانید از یا هاست استفاده کنید. در این شرایط چند انتخاب پیش روی خود خواهید داشت:

هر کدام از این هاست ها ویژگی ها و منابع خاص خود را دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صفحات هر کدام مراجعه کنید.

سرور اختصاصی:

سرور اختصاصی همانطور که از نامش پیداست، یک سرور فیزیکی است که کاملا به یک مشتری اختصاص داده می شود. سایر سایت ها یا اپلیکیشن ها نمی توانند بر روی این سرور میزبانی شوند. این موضوع بدین معنی است که مشتری می تواند دسترسی خوبی به منابع کلیدی همچون رم، پردازنده و هارد داشته باشد. مشتری می تواند بر اساس نیاز خود سیستم عامل موردنظر را بر روی سرور نصب کند.  مزایای سرور اختصاصی به شرح زیر است:

  • قابلیت اعتماد بالا
  • عملکرد بالا
  • سطح بالای امنیت
  • اعتبار آی پی بالاتر
  • هیچ اشتراکی وجود ندارد

در مقابل، سرورهای اختصاصی بسیار گران قیمت هستند. آن ها قدرت بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهند اما اگر منابع اضافی مورد نیاز باشد( چیزی بیشتر از منابع انتخاب شده به هنگام خرید) کاربر مجبور به ارتقای کامپوننت ها خواهد بود و باید به یک سرور فیزیکی جدید مهاجرت کند. یکی از ملاحظاتی که به هنگام خرید سرور اختصاصی باید مدنظر قرار گیرد افزونگی (redundancy) است. این موضوع به معنای کاهش احتمال داون تایم ایجاد شده به خاطر component failure است.  در سرورهای اختصاصی دو کامپوننت مکانیکی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد داون تایم شود. یکی از آن ها PSU و دیگری HDD است.

 

شرکت ما دو نوع سرور اختصاصی را در اختیار مشتریان قرار می دهد:

برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه هر کدام از سرورها مراجعه کنید.

 انواع رایج پیکربندی VPS:

سرور مجازی

خوب حالا به سرور مجازی می رسیم. قبل از اینکه بخواهیم مزایای VPS را با هم مرور کنیم بهتر است نحوه راه اندازی  آن را مدنظر قرار دهیم.

سرور مجازی  تک سروری:

در این نوع VPS، یک سرور فیزیکی واحد، به چندین سرور مجازی متعدد تقسیم می شود. اینکار از طریق نرم افزارهای مجازی سازی انجام می شود. مزیت این رویکرد این است که هزینه آن برای شرکت هاستینگ کمتر است زیرا تنها یک سرور برای آغاز فروش سرور مجازی نیاز خواهد بود. عیب بزرگ این رویکرد این است که همه چیز بر روی یک سرور میزبانی می شود و به همین خاطر افزونگی در سرور به کمک پردازنده دوگانه، منبع قدرت دوگانه، Hot swap و هارد دیسک پیکربندی شده در یک RAID array باید ایجاد شود.  این موضوع هزینه خدمات ارائه شده را بیشتر می کند.

 سرور مجازی چندسروری:

پیکربندی چندسروری مانع از ایجاد مشکلات ایجاد شده توسط یک سرور واحد می شود. ظرفیت پردازش و ذخیره سازی داده های همه سرورها در پیکربندی ابری می تواند زیرساخت مقیاس پذیری فراهم آورد. این نوع از پیکربندی VPS راه اندازی پیچیده تری نسبت به سرور مجازی تک سروری دارد اما برای شرکت ارائه دهنده هاست و مشتریان مزایایی دارد که در ادامه این مزایا را با هم مرور می کنیم:

  • دسترس پذیری بالا به داده ها: داده ها بر روی سرورهای جداگانه متعددی ذخیره سازی می شود.
  • آپتایم بالا
  • مهاجرت Live
  • انواع مختلف دیسک را می توان ارائه داد
  • راه اندازی سریع تر نسبت به سرور اختصاصی

چیزی که اهمیت دارد این است که سرورهای مجازی ابری،منابع سرورهای متعددی را کنار هم قرار می دهد و می توان آن را به ده ها یا صدها سرور مقیاس بندی کرد. این موضوع بدین معناست که داده ها در طول ابر توسعه پیدا می کند. از آنجایی که داده ها در سرورهای فیزیکی ذخیره سازی می شود، احتمال داون تایم یا از دست دادن داده ها بسیار کمتر می شود. اگر یک سرور از کار بیفتد باقی سرورهای موجود در ابر به خوبی به کار خود ادامه می دهند.

شرکت ما چندین گزینه برای سرور مجازی ارائه می کند. این گزینه ها در برگیرنده موارد زیر است:

سرور مجازی در برابر سرور اختصاصی:

اگر احساس می کنید به قدرت، امنیت و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به هاست اشتراکی یاز دارید باید از بین دو گزینه سرور اختصاصی و VPS یکی را بسته به نیازهای خود انتخاب کنید. جدول زیر می تواند تفاوت های اصلی این دو گزینه را به خوبی نشان دهد:

مشخصهسرور مجازیسرور اختصاصی
کنترلمشتریان بر روی ماشین مجازی بر روی کلاستر با چندین ماشین مجازی دیگر کنترل دارند.مشتریان کنترل کاملی بر روی سرور دارند.
منابعپردازنده با سایر سرورهای مجازی به اشتراک گذاشته می شود اما از رم و HDD اختصاصی استفاده می شود.تمامی منابع به یک کاربر اختصاص داده می شود.
سفارشی سازی نرم افزارهامشتریان کنترل کامل ادمین و روت را دارند.پیکربندی نرم افزارها را می توان بر اساس نیازها سفارشی سازی کرد.مشتریان کنترل کامل روت و ادمین دارند.پیکربندی نرم افزارها و سخت افزارها را می توان بر اساس نیازهای موجود سفارشی سازی کرد.
مهاجرتمهاجرت سرور مجازی در داخل کلاستر محلی سریع و آسان است.مهاجرت بین سرورهای جدا شده از لحاظ فیزیکی بسیار زمانبر است.
مقیاس پذیریسرورهای مجازی ابری بسیار مقیاس پذیرند. می توان رم، پردازنده و HDD را در زمان واقعی بدون داون تایمی اضافه یا حذف کرد.مداخله فیزیکی نیاز است. ارتقا و Downgrade می تواند به داون تایم منجر شود.
هزینهبسیار مقرون به صرفه است.هزینه های بالاتری خواهد داشت.
توسعهتوسعه بسیار سریع است.توسعه سرور مجازی معمولا کمتر از دو دقیقه طول می کشد.توسعه کندتر از سرور مجازی است. توسعه سرور اختصاصی تقریبا ۲ ساعت طول می کشد.
در دسترس بودن بالادر دسترسی بالا در سرور مجازی ابری وجود دارد.برای HA احتمال محدودتری وجود دارد.
امنیتدسترسی روت به VPS شما را مطمئن می سازد که هیچ کس به داده ها دسترسی ندارد.مشتریان کنترل کاملی بر روی سرور فیزیکی دارند.

خوب اجازه دهید به طور  خلاصه مزایای سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی را با هم مرور کنیم:

  • توسعه سریع
  • هزینه کمتر نسبت به سرور اختصاصی
  • مقرون به صرفه بودن
  • انعطاف پذیری بیشتر
  • مهاجرت سریع تر
  • دسترسی بالا با قیمت منطقی

اگر دنبال امنیت بالایی هستید می توانید از سرور اختصاصی استفاده کنید. در این شرایط سرور اختصاصی مزایای بیشتری برایتان خواهد داشت.

هارد دیسک درایو(HDD):

زمانی که می خواهید VPS مورد نیاز خود را انتخاب کنید باید نوع HDD را نیز مدنظر داشته باشید. به طور کلی سه نوع HDD به هنگام انتخاب سرور مجازی وجود خواهد داشت:

  • SATA
  • SAS
  • SSD

 سیستم عامل:

زمانی که می خواهید VPS را انتخاب کنید قادر خواهید بود از میان سیستم عامل های زیر یکی را به دلخواه انتخاب کنید:

  • سنت او اس
  • Cloudlinux
  • دبیان
  • اوبونتو
  • فدورا
  • Gentoo
  • ردهت
  • FreeBSD
  • OpenSuse

 بک آپ:

زمانی که قصد خرید سرور مجازی را دارید باید استراتژی بک آپ گیری را نیز مدنظر داشته باشید. بک آپ نه تنها برای بازیابی اطلاعات در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرد بلکه به هنگام پاک شدن ناگهانی داده ها نیز بسیار مهم خواهد بود.

1/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن