سئومقالات وب

تصمیم گیری استراتژیک در مورد سئو قبل از طراحی و ساخت سایت

قبل از اینکه  به سراغ بحث اصلی این مقاله برویم اجازه دهید سناریویی را با هم مرور کنیم.  فرض کنید یک مشتری در مورد کارهایی که می تواند برای بهبود رتبه طبیعی خود در موتورهای جستجو انجام دهد سوالاتی را از شما می پرسد. بعد از بررسی دقیق، تجزیه و تحلیل بازار  و مرور قیف تبدیل، باید توصیه هایی را در اختیار این مشتری قرار دهید. به مثال می توانید توصیه های زیر را بر حسب شرایط موجود داشته باشید:

  • باید معماری سایت دوباره طراحی گردد
  • باید کل سایت را تغییر دهید و به یک هاست دیگر منتقل نمایید.
  • باید در مورد مدل کسب وکار خود دوباره فکر کنید.

این موضوع زمانی رخ می دهد که سئو بعد از طراحی سایت و ایجاد مدل کسب وکار در نظر گرفته می شود. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی در این مقاله قصد داریم مواردی را بیان کنیم و برجسته نماییم که باید به همراه تجزیه و تحلیل و مدل قیمت ها انجام شوند. این نواحی قبل از طراحی و ساخت سایت دیجیتال صورت می گیرد.

  • نواحی ک گسترده تر
  • نواحی فنی
  • نواحی مربوط به طراحی که باید با طراحان مورد بحث قرار گیرد.

سوالات استراتژیک گسترده تری که باید به آن ها پاسخ دهید:

  1. چگونه می توانیم ماموریت خود را به صورت نشان دهیم؟

بعد از اینکه گزاره ارزشی خود را شناسایی کردید مرحله بعدی کار کردن بر روی آن خواهد بود. حالا باید ببینید چگونه می توانید  ماموریت خود را به صورت آنلاین نشان دهید. ایا واژه ها می توانند مشکلات مشتریان را هدف قرار دهند و راه حل شما برای این مشکل را در اختیار او بگذارند؟ گزاره ارزشی شما ممکن است جستجوهای زیادی نداشته باشد. در چنین شرایطی باید ارتباط برند را با راه حل های موجود  برای های خاص مشتریان خود ایجاد کنید . این واژه ها چقدر رقابتی هستند؟ ممکن است این نواحی بسیار رقابتی باشند. در چنین شرایطی باید به دنبال کلیدواژه های دم دراز باشید.

  1. ایا بخش مشتری را به خوبی درک کرده اید؟

برای اینکه بتوانید پژوهش خود را آغاز کنید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • بازار هدف شما چقدر بزرگ است؟ ایا مخاطبان احتمالی در حال رشد هستند؟ ایا مخاطبان شما در حال کاهش اند؟ برای پاسخ به این سوالات می توانید از گوگل ترندز استفاده کنید.
  • پرسوناهای کلیدی شما چه چیزهایی هستند؟  نقش و نیاز این پرسوناها دقیقا چیست؟
  • به صورت آنلاین و آفلاین چه رفتاری دارید؟

چنین درکی به شما کمک می کند معماری سایت خود را بر پایه نیازهای مشتریان بنا کنید و قبل از رسیدن به هدف تمامی جوانب کار را بسنجید.

  1. رقبای دیجیتال شما چه کسانی هستند؟

اینکه بدانید در مقابل چه کسی به رقابت می پردازید به شما کمک می کند تصمیمات مناسبی در مورد معماری، تجربه کاربری و  ات سایت اتخاذ نمایید. ما سه نوع رقیب اصلی داریم. اول از هر کاری باید بدانید چه شرکت هایی در این بین قرار دارند.

  • رقبای جستجو: رقبای جستجو افرادی هستند که برای محصولات و خدماتی که شما ارائه می دهید در موتورهای جستجو رتبه ای دارند. آن ها برای کلیدواژه هایی رقابت می کنند که شما نیز قصد دارید آن ها را هدف قرار دهید.
  • رقبای تجاری: این افراد آن هایی هستند که در حال حاضر مشکلاتی را حل می کنند که شما قصد دارید هدف قرار دهید.
  • رقبای بین صنعت: این افراد مشکلات مشتریان شما را به صورت غیر مستقیم حل می کنند.

خوب بعد از اینکه لیست رقبای اصلی خود را به دست اوردید، می توانید موقعیت فعلی آنها را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید از چه منابعی برای رسیدن به این مکان استفاده کرده اند. در نهایت باید ببینید از چه منابعی می توانید برای رسیدن به موقعیت فعلی این رقبا استفاده کنید.

  • اندازه و عملکرد رقبای شما چگونه است؟
  • چگونه می توانید خود را از رقبای موجود متمایز کنید؟
  • برند آن ها چقدر قوی است؟
  • پروفایل لینک آن ها چگونه است؟
  • آیا در معماری سایت خود موارد جذاب و متفاوتی به کار برده اند؟

در چنین شرایطی می توانید از ابزارهایی همچون Open Site Explorer، Majestic SEO وAhrefs برای تجزیه و تحلیل لینک رقبا استفاده کنید.

نواحی فنی که باید برای اجتناب از مشکلات بعدی، مدنظر قرار دهید:

  1. HTTP یا HTTPS:

در مورد اینکه می خواهید از HTTP یا HTTPS استفاده کنید تصمیم بگیرید. در بیشتر موارد، پاسخ به این سوال بسیار مهم خواهد بود زیرا این فاکتور نیز یکی از فاکتورهای رتبه بندی در موتورهای جستجویی همچون گوگل است. قانون کلی در این زمینه این است که اگر تصمیم دارید  پرداخت هایی را در سایت خود داشته باشید بهتر است حداقل در این صفحات از HTTPS استفاده کنید.

  1. در مورد نسخه canonical ادرس های خود تصمیم بگیرید:

محتوای مشکلی است که به هنگام دسترسی گوگل به نسخه یکسانی از محتوا از طریق چند آدرس متعدد رخ می دهد. بدون داشتن یک نسخه واضح و روشن، این صفحات با همدیگر رقابت خواهند کرد. این در حالیست که وجود این رقابت بسیار بی معنی است. از دید توسعه دهندگان، یک صفحه از سایت زمانی منحصر به فرد است که آی دی منحصر به فردی در پایگاه داده سایت داشته باشد. اما برای موتورهای جستجو آدرسی منحصر به فرد است که هویت منحصر به فردی داشته باشد. توسعه دهندگان باید بدانند که هر بخش از محتوا باید از طریق یک آدرس واحد قابل دسترسی باشد.

  1. سرعت سایت:

توسعه دهندگانی که تحت فشار کارفرما قرار می گیرند ممکن است نواحی را که مرتبط با سرعت سایت است نادیده بگیرند. از همان ابتدا باید اهمیت سرعت سایت مدنظر قرار گیرد و  کارهایی برای بهینه سازی آن انجام شود.

  1. زبان و موقعیت ها:

اگر قصد دارید کاربران را از کشورهای مختلفی هدف قرار دهید، باید در مورد چند زبانه بودن، چند منطقه ای بودن یا هر دوی این موارد تصمیم بگیرید. پژوهش سفارشی شده کلید واژه و محتوای تکراری جزو مسائلی است که باید قبل از ساخت سایت مورد بررسی قرار گیرد. استفاده از دامنه خاص در سطح هر کشور به شما کمک می کند آن کشور یا زبانش را به درستی هدف قرار دهید. با اینحال چنین رویکردی باعث می شود منابعی را برای ساخت و نگهداری زیر ساخت ها داشته باشید، محتوای منحصر به فرد بنویسید و تبلیغات خود را برای هر دامنه به صورت مجزا انجام دهید. اگر  دوست دارید تمامی این موارد را در یک سایت واحد داشته باشید بهترین رویکرد استفاده از زیر فولدرها(subfolder) خواهد بود. زیر فولدرها را می توان از یک پلتفرم/CMS اجرا کرد. این موضوع بدین معنی است که راه اندازی و نگهداری آن به صرف انرژی و زمان کمتری نیاز خواهد داشت.

  1. راحتی در ویرایش و انعطاف پذیری در پلتفرم:

گوگل همیشه تمایل داشته است توصیه ها و الزامات خود را به روزرسانی کند. پلتفرم شما باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند خود را با تغییرات سریع هماهنگ سازد.

نواحی مرتبط با طراحی که برای اجتناب از بروز مشکلات بعدی باید مدنظر قرار گیرند:

  1. معماری و لینک دهی داخلی:

معماری اطلاعاتِ موثر و مفید برای شما بسیار ضروری خواهد بود به خصوص اگر بخواهید موتورهای جستجو محتوایتان را بیابند و در اختیار کاربران قرار دهند. اگر خزنده ها نتوانند به محتوای شما دسترسی داشته باشند قادر نخواهند بود رتبه خوبی برای آن اختصاص دهند. از انسانی، معماری اطلاعات بسیار مهم است زیرا کاربران می توانند چیزی که به دنبالش هستند را به سادگی پیدا کنند. اگر برایتان ممکن بود ساختار فلت را برای سایت خود انتخاب کنید. این موضوع به موتورهای جستجو و کاربران اجازه می دهد محتوای مورد نظر خود را با کلیک های بسیار اندکی پیدا کنند. از پژوهش کلیدواژه و رقبا برای داشتن صفحات مناسب استفاده کنید. با اینحال روشی که صفحات باید بر اساس آن دسته بندی و گروه بندی شوند باید  کاربر محور باشد.

  1. طراحی محتوا محور:

نوع محتوایی که قرار است روی سایت قرار دهید را تعیین کنید.  ایا محتوای شما در برگیرنده وایت پیپر، راهنما، کتابخانه ویدئویی یا سایر موارد است؟ استراتژی محتوایی شما باید در این مرحله مدنظر قرار گیرد و نوع فرمتی که در اینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت مشخص شود. دانستن نوع محتوایی که قرار است منتشر شود به شما کمک می کند صفحات مناسبی را طراحی کنید و رابط کاربری پایدارتری ایجاد نمایید.

۳٫قابلیت خوانده شدن صفحات توسط ماشین و :

صفحات سایت شما  ممکن است از فناوری های مختلفی همچون جاوا اسکریپت، فلش یا آژاکس استفاده کند. همین امر می تواند درک سایت را برای خزندگان دشوار سازد. اگرچه فراهم اوردن تجربه کاربری بهتر یک موضوع ضروری است اما باید در مورد مشکلاتی که این فناوری ها برای شما به همراه خواهند داشت نیز آگاه باشید. برای اینکه بتوانید قابلیت خوانده شدن سایت توسط ماشین را بهبود ببخشید، صفحات سایت را با داده های ساخت یافته نشانه گذاری کنید.

  1. طراحی :

امروزه کاربران از دستگاه های موبایلی برای گشت و گذار در دنیای مجازی استفاده می کنند. در چنین شرایطی موبایل و دستگاه های موبایلی به یک مسیر اصلی در دسترسی به وب تبدیل شده است. به همین خاطر، هدف طولانی مدت شما باید ایجاد تجربه کاربری پایدار در سرتاسر دستگاه های مختلف باشد. بهترین روش برای رسیدن به این هدف استفاده از طراحی واکنشگراست.

سخن نهایی:

به عنوان صاحب سایت یا فردی که مسئول راه اندازی سایت است باید موارد زیادی را مدنظر قرار دهید.در این مقاله نواحی مهمی را مورد بررسی قرار دادیم که تمرکز بر روی آن ها به شما کمک می کند سایت خوبی را راه اندازی کنید.

منبع: moz

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن