سئومقالات وب

۶ اشتباه بزرگی که در نوشتن متادیسکرپشن می کنید

متادیسکرپشن یکی از جنبه های مهم سئوی داخلی محسوب می شود.متاسفانه به خاطر اینکه متادیسکرپشن یکی از سیگنال های رتبه بندی مستقیم نیست برخی از سئوکاران توجه کافی به آن نمی کنند. افراد کمی هستند که می دانند بهینه سازی صحیح متادیسکرپشن می تواند نقش مهمی در جذب از موتورهای جستجو و کلیک بر روی لینک داشته باشد.  این ها تبلیغات کوچکی هستند که می توان برای جذب مشتری بیشتر و افزایش نرخ کلیک از آن استفاده کرد.  اگر برای بهبود و بهینه سازی متادیسکرپشن های خود آماده هستید باید ۶ مورد از اشتباهاتی که در این حوزه وجود دارد را بشناسید. پس همراه وب ایده باشید.

اشتباه اول: متادیسکرپشن تکراری

اگرچه تکراری بودن متادیسکرپشن باعث جریمه شدن سایت نمی شود اما شما باید برای هر صفحه از سایت خود از متادیسکرپشن منحصر به فردی استفاده کنید.  گوگل در این مورد چنین می گوید: متادیسکرپشن خوب جملات کوتاهی است که می تواند به دقت محتوای صفحه را توصیف می کند. این ها شبیه pitch هایی هستند که کاربر را تشویق می کنند محتوای موجود را مورد مطالعه قرار دهد و ببیند صفحه مدنظر در مورد چه چیزی نوشته شده است.

از آنجایی که متادیسکرپشن به عنوان pitch در صفحه نتایج موتورهای جستجو عمل می کند، شما می توانید از آن برای کنترل اهداف سایت خود استفاده کنید. هر چقدر پیامی که به کاربر می رسانید منحصر به فردتر و جذاب تر باشد، شانس جذب ترافیک به سمت صفحه و افزایش نرخ کلیک نیز بیشتر خواهد بود. اگر همه متادیسکرپشن های شما یکسان باشد، می توانند گمراه کننده باشند و کمکی به کاربر نکنند.  اگر زمان کافی برای نوشتن متادیسکرپشن برای هر صفحه از سایت خود را ندارید، اجازه دهید گوگل به صورت خودکار اینکار را برایتان انجام دهد. گوگل بر اساس کوئری موجود بخش های مرتبط محتوای شما را بیرون می کشد و از آن استفاده می کند. به خاطر داشته باشید که باید برای صفحات اصلی همچون صفحه اصلی سایت، صفحه طبقه بندی، و صفحاتی که عملکرد خوبی دارند و مرتبط با محصولات و خدمات هستند از متادیسکرپشن منحصر به فردی استفاده کنید.

اشتباه دوم: وسواس زیاد نسبت به تعداد کاراکترها

سال هاست که سئوکاران متادیسکرپشن های خود را بین ۱۳۵ الی ۱۶۰ کاراکتر در نظر می گیرند. این موضوع در سال ۲۰۱۷ تغییر پیدا کرد. حالا می توانید به اندازه ۳۲۰ کاراکتر از متادیسکرپشن خود استفاده کنید. با اینحال زمانی که صحبت از اسنیپت های طولانی تر جستجو در گوگل به میان می آید، چیزی که واقعا مهم است تعداد هاست. بر اساس عرض دستگاهی که کاربر از آن استفاده می کند، متادیسکرپشن ایده آل شما می تواند چیزی بین ۱۶۰ الی ۳۲۰ کاراکتر طول داشته باشد( ۹۲۰ الی ۱۸۴۰ پیکسل). به همین خاطر اگر متادیسکرپشن کوتاهی داشته باشید دیگر مجبور نیستید آن را با کاراکترهای اضافی پر کنید.

مهم تر از همه این است که گوگل همیشه از متادیسکرپشن هایی که شما استفاده کرده اید  و به صفحه خود اختصاص داده اید استفاده نمی کند.  اگر موقعیت اجازه دهد، گوگل می تواند با بیرون کشیدن اطلاعات مرتبط از محتوای شما، متادیسکرپشن منحصر به فرد و طولانی تری را تولید نماید. به همین خاطر نباید وسواس زیادی در مورد تعداد کاراکترهای متادیسکرپشن از خود نشان دهید.

 اشتباه سوم: استفاده نکردن از کلمات کلیدی

متادیسکرپشن های شما باید در برگیرنده کلمات کلیدی مناسبی باشند. باید از کلماتی استفاده کنید که:

  • به محتوای صفحه شما مرتبط است
  • مشتریان به دنبالش هستند

اگر متادیسکرپشن شما به صفحه مرتبط نباشد گوگل از اولین جمله با مرتبط استفاده می کند و آن را در صفحه نتایج جستجو نشان می دهد.  به طور کوتاه، مطمئن شوید که متادیسکرپشن با عنوان شما همتراز است و به محتوای صفحه مربوط است. در غیر اینصورت ممکن است دچار مشکل شوید.

اشتباه چهارم: بهینه سازی نکردن برای اسنیپت های غنی

بهینه سازی باید جزو اولویت های اصلی شما باشد.  به کمک این اسنیپت های غنی می توانید متادیسکرپشن خود را بهتر از قبل بر روی نتایج صفحه جستجو متمایز کنید.  Schema های زیادی وجود دارد که می توان آن ها را برای صفحه سایت بهینه سازی کرد اما رایج ترین آن ها عبارت است از :

  • مرور و بررسی نظرات
  • نظرات جمع آوری شده
  • محصولات
  • پیشنهادات
  • مکان و موقعیت
  • کسب وکارهای محلی
  • اشخاص
  • رویدادها
  • کارهای خلاقانه

به طور خلاصه باید به خاطر داشته باشید که اسنیپت های غنی می تواند بر روی کیفیت متادیسکرپشن اثر بگذارد. مطمئن شوید که سایت خود را برای آن ها بهینه سازی می کنید.

اشتباه پنجم: اجتناب از به کار بردن جداول برای کوئری های پاسخ مستقیم(Direct Answer)

از آنجایی که ماموریت گوگل سازماندهی اطلاعات جهانی و در دسترس قرار دادن اطلاعات مفید و ارزشمند است، این به طور طبیعی سایت هایی را ترجیح می دهد که به جستجوهای انجام شده پاسخ مستقیمی ارائه می کنند.  در این شرایط، جداول HTML می تواند به متمایز کردن شما در میان رقبا کمک کند.  این نتایج مبتنی بر جدول پاسخ مستقیمی را در اختیار کاربران قرار می دهد. به همین خاطر است که گوگل چنین نتایجی را در صدر صفحات خود قرار می دهد. در این شرایط باید کوئری های انجام شده بر اساس سوالات را شناسایی کنید، پاسخ های دقیق و جزئی برای آن ها اماده نمایید ، از HTML به همراه داده های ساخت یافته استفاده کنید  و سپس از موقعیتی که در نتایج جستجو به دست می اورید لذت ببرید.  چیزی که شما دارید یادگیری اصول جداول HTML  و بررسی structured data markup است.

اشتباه ششم: نوشتن متن خسته کننده و غیر جذاب

متن خسته کننده و غیر جذاب در متادیسکرپشن یکی از مشکلات رایجی است که بیشتر سئوکاران با آن مواجه هستند. در این شرایط کاربر توجهی به لینک سایت شما نمی کند. اگر بتوانید از متن های خلاقانه استفاده کنید ، می توانید انتظارات کاربر را برآورده سازید و ترافیک، نرخ کلیک و بازگشت سرمایه گذاری خود را بیشتر کنید.

حتما بخوانید: چگونه از طول اضافی متا دیسکریپشن بیشترین استفاده را ببریم؟

 

در ادامه ۵ مورد از قوانینی که برای بهبود متن متادیسکرپشن باید به خاطر داشته باشید را با هم مرور می کنیم:

متن خود را قابل خواندن بنویسید:

از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی خودداری کنید. متادیسکرپشن فاکتور رتبه بندی نیست و شما هم نمی خواهید  اولین  نگاه به سایت شما باعث اسپم جلوه دادن آن به کاربران شود. متادیسکرپشنی که به کار می برید باید ظاهر و احساس طبیعی داشته باشد. مطمئن شوید که از جملات منطقی استفاده می کنید.

متن خود را خاص بنویسید:

متن های مبهم نمی توانند کاربر زیادی به سمت خود جذب کنند. مطمئن شوید که متادیسکرپشن شما در برگیرنده جزییات و مواد خاصی است که با محتوای صفحه منطبق است.

 از اعداد، سمبل ها و کاراکترهای خاص استفاده کنید:

سرتیترهایی که دارای عدد هستند ۷۳ درصد اشتراک بیشتری در رسانه های اجتماعی کسب می کنند و بیشتری دارند. با کاربرد اعداد در متادیسکرپشن می توانید همین موضوع را ایجاد کنید.

متن خود را بر اساس نیازهای مشتری بنویسید:

دو مورد از سوالی که مشتری به هنگام بررسی نتایج صفحه جستجو از خود می پرسد عبارت است از :

  • این صفحه چه پیشنهادی برای من دارد؟
  • چرا باید از این صفحه بازدید کنم؟

به طور طبیعی، متادیسکرپشن باید بتواند پاسخ این سوالات را به مشتری بدهد.  این متن باید برای او جذاب باشد ، با او صحبت کند و مشکلاتش را برآورده نماید. متادیسکرپشن نباید در مورد کسب وکارتان باشد.

فراخوان اقدام به عمل یا همان call to action را در متن خود بگنجانید:

این گزینه اختیاری است. در برخی از موارد call to action می تواند وحشتناک  و نابودکننده باشد. با اینحال استفاده از call to action action شفاف و واضح می تواند راهنمای خوبی برای مشتریان باشد.

 نتیجه گیری:

متادیسکرپشن های با کیفیت می تواند سایت شما را از سایر سایت های موجود متمایز کند. اگرچه این مورد تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی طبیعی شما ندارد اما می تواند به متمایز شدن کسب وکارتان در نتایج جستجو کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن