مجازی سازیمقالات وب

قابلیت VMware HA چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید بلوک سازنده زیرساخت های VMware محس می شود. در این مقاله سعی می کنیم به زبان ساده نحوه کار آن را توضیح دهیم. پس همراه وب ایده باشید.

VMware High Availability به همراه vCenter Server  در سال ۲۰۰۳ کار خود را آغاز کرد . در همان سال، سایر ها همچونVMotion و فناوری SMP مجازی نیز کار خود را آغاز کردند.  از نسخه های ۶۴ بیتی در سال ۲۰۰۴ آغاز گردید. خوب اجازه دهید ببینیم VMware HA چگونه کار می کند. فرض کنید یکیشنی دارید که در ماشین مجازی شما  در حال اجراست و این ماشین مجازی بر روی  ی کار می کند. اگر سروری که ماشین مجازی بر روی آن قرار دارد مشکل سخت افزاری نداشته باشد این ماشین مجازی تنها در دسترس شما  قرار خواهد داشت. زمانی که مشکل سخت افزاری رخ می دهد،  باید مکانیسمی وجود داشته باشد تا بتواند به ماشین مجازی کمک کند بر روی هاست دیگری اجرا شود. درست است؟ این دقیقا همان کاری است که VMware HA انجام می دهد. این قابلیت،  آغاز خودکاری را برای ماشین مجازی که بر روی هاست از کار افتاده اجرا می شد فراهم می آورد.  این ماشین های مجازی به ترتیب، آغاز به کار می کنند.الزاماتی وجود دارد که بیان می کند یک ماشین مجازی به جای اینکه به صورت لوکال بر روی سرور خاصی ذخیره شود باید بر روی فضای ذخیره سازی خارجی ذخیره  گردد( ما به این فضا، فضای ذخیره سازی اشتراکی می گوییم). خوب اساسا ما دو هاست و یک فضای ذخیره سازی خارجی خواهیم داشت که  این سرورها به هم وصل هستند و می توانند از دو سرور در یک زمان واحد، فضای ذخیره سازی اشتراکی را ببینند. سرورها فضای ذخیره سازی اشتراکی را مشاهده می کنند، در زمان واحد به آن دسترسی دارند و در زمان واحد بر روی فضای ذخیره سازی اشتراکی مواردی را می نویسند یا می خوانند. VMware سیستم ذخیره سازی کلاستری دارد که به آن VMFS گفته می شود. این سیستم به سرورهای متعدد اجازه می دهد در زمان واحد بر روی فضای ذخیره سازی اشتراکی مواردی را بنویسند یا بخوانند. خوب سناریوی ما این است. ما یک ماشین مجازی داریم که در سرور ۱ اجرا می شود. این سرور به فضای ذخیره سازی اشتراکی متصل است. همچنین سرور ۲ را نیز داریم که به همان فضای ذخیره سازی متصل است. مرور اجمالی از این سناریو را در شکل زیر مشاهده می کنید.

خوب حالا سوال اینجاست که VMware HA چگونه کار می کند؟

حداقل تعداد هاست در داخل کلاستر دو عدد است. ماشین مجازی که بر روی سرور سمت چپ اجرا می شود قادر خواهد بود به صورت خودکار توسط VMware HA بر روی  هاستی که در سمت راست قرار دارد اجرا شود. تمامی فایل هایی که ماشین مجازی از آن تشکیل شده است  بر روی فضای ذخیره سازی اشتراکی باقی خواهد ماند. این فایل ها به هیچ جایی منتقل نمی شوند. تنها چیزی که اتفاق می افتد این است که پس از ایجاد مشکل سخت افزاری یا هر مشکل دیگری در هاست سمت چپ، ماشین مجازی به صورت خودکار بر روی هاست سمت راست شروع به کار می کند. قبل از اینکه کلاستر vSphere HA را ایجاد کنید باید بدانید که این سیستم چگونه از کارافتادگی سرورها را شناسایی می کند و چگونه به این شرایط پاسخ می دهد. همه هاست ها که بخشی از کلاستر HA هستند، مانیتور می شوند و  در مواردی که از کارافتادگی وجود داشته باشد  ماشین مجازی بر روی سرور مشکل دار بر روی هاست دیگری که در همان کلاستر وجود دارد ارت می شود. هدف ما این است که بیش از دو هاست داشته باشیم بناین بار می تواند در کل کلاستر پخش شود. ماشین مجازی  که در هاست جدید شروع به کار کرده است از عملکرد نامناسب  هاست رنج نمی برد.

 HA از چه نوع از کارافتادگی پشتیبانی و محافظت می کند؟

این قابلیت می تواند در برابر از کارافتادگی هاست یا از شما محافظت کند. در مواردی که هاست جدا شده باشد، پاسخگویی به این رویدادها را می توان به شیوه متفاوتی پیکربندی کرد . در این شرایط ماشین مجازی می تواند  بالا باشد و به کار خود ادامه دهد.  اجازه دهید این موضوع را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم. در کلاستر vSphere HA سه نوع از کارافتادگی هاست وجود دارد که می توان آن ها را شناسایی کرد:

  • از کارافتادگی یا Failure: زمانی است که هاست از کار باز می ایستد
  • ایزوله شده یا Isolation: زمانی است که هاست از شبکه جدا می شود
  • Partition: زمانی است که هاست اتصال و ارتباط با شبکه را از دست می دهد.

هاست مستر( یک هاست مستر تنها در کلاستر وجود دارد  و همین هاست مسئول مانیتور کردن هاست های دیگر در داخل کلاستر است).

 مفاهیم مستر و Slave:

هاست مستر، اگر هاست موردنظر به پینگ ICMP ارسال شده به ای پی آدرس مدیریت پاسخ دهد آن را تایید می کند. اگر هاست مستر نتواند به طور مستقیم با Agent روی هاست Slave ارتباط برقرار نماید، هاست slave به پینگ ICMP پاسخ نخواهد داد.  اگر Agent هیچ علامتی نداشته باشد که نشان دهد به خوبی کار می کند به عنوان Failed ( از کارافتاده) در نظر گرفته می شود.در این شرایط،  ماشین مجازی بر روی هاست دیگری اجرا می شود. اگر چنین هاست Slave جنبش خود را با Data store مبادله کند، هاست مستر فرض می کند که هاست Slave  در  Partition  شبکه یا ایزوله شده قرار دارد. به همین خاطر، هاست مستر مانیتور کردن هاست و ماشین های مجازی خود را ادامه می دهد.

شرکت VMware قابلیت های اضافی دیگری به HA در vSphere ۶٫۵ اضافه کرده اند. یکی از این قابلیت های اضافی، تنظیمات ساده شده‌ی کنترل  تایید HA است.

 به طور کلی کلاستر VMware چیست؟

اساسا کلاستر گروهی از سرورهاست که می توانند منابع خود همچون حافظه، CPU و فضای ذخیره سازی را با هم به اشتراک بگذارند. کلاسترها می توانند روش های انعطاف پذیر و پویایی را برای سازمان دهی منابع موجود در محیط مجازی فراهم آورند. با اینکه کلاسترهای VMware نامی کلی برای این گروه از هاست هاست اما دقیقا  عملکرد آن را تشریح نمی کند. ما می توانیم به راحتی یک کلاستر در VMware خود ایجاد کنیم اما اگر هیچ عملکردی را فعال نکرده باشیم  کلاستر نمی تواند کاری انجام دهد.

 چه لایسنس هایی از قابلیت VMware HA پشتیبانی می کنند؟

شما می توانید این موضوع را بر روی سایت VMware مورد بررسی قرار دهید.  اما کم هزینه ترین نسخه ای که به شما اجازه می دهد از این قابلیت بهره ببرید، نسخه Essentials Plus است.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن