خانه / فناوری / مهم ترین گرایش تجربه کاربری در سال ۲۰۱۷ چه چیزی خواهد بود؟
مهم ترین گرایش تجربه کاربری در سال ۲۰۱۷ چه چیزی خواهد بود؟

مهم ترین گرایش تجربه کاربری در سال ۲۰۱۷ چه چیزی خواهد بود؟

همیشه اعتقاد بر این است که سال جاری سال کاربران است اما  در سال ۲۰۱۷ شاهد به وقوع پیوستن این واقعیت هستیم.  چنین تمرکزی بر روی تجربه کاربری، همه چیز در مورد طراحی نرم افزار را تغییر خواهد داد. سال ۲۰۱۷،  کاملا در اختیار کاربران و برای کاربران است.

حتما چنین وعده هایی را قبلا نیز شنیده اید اما در سالی که پیش رو داریم، این موضوع به واقعیت می پیوندد و دلایل بسیار زیادی برای  آن وجود دارد. تلاقی تقاضای مصرف کنندگان، ظهور اینترنت اشیا(IoT) و سایر پیشرفت های فناوری همه افراد از توسعه دهندگان گرفته تا تست کنندگان و حتی افراد اجرایی را ملزم می کند قبل از هر چیز تجربه کاری را مدنظر داشته باشند. بدیهی است وجود چنین گرایشاتی در حوزه تجربه کاربری می تواند تغییرات زیادی در نحوه طراحی، توسعه و بررسی نرم افزارها ایجاد کند و در نهایت فرآیند انتشار چنین نرم افزارهایی را به طور کلی تغییر دهد. رابرت استرود، تحلیلگر ارشد در تیم زیرساخت ها و فعالیت های مؤسسه تحقیقاتی فورستر در این باره چنین می گوید: سالی که پیش رو داریم، سالی است که تجربه کاربری ( تجربه کاربری زمان واقعی) باعث می شود توسعه های نرم افزاری جدیدی ایجاد شود. امسال توسعه دهندگانی را خواهیم دید که با کاربران واقعی سروکار دارند. توسعه دهندگان به  نحوه استفاده افراد از نرم افزارهای موجود نگاه می کنند و ممکن است سفرهای کاری را برای مشاهده این موارد  انجام دهند. تمامی این موارد بدین معنی است که  تصویر کاربر ایده آل در طول فرایند طراحی حضور خواهد داشت. اما بر اساس گفته های استرود بزرگترین چالشی که در این باره وجود دارد اطمینان حاصل کردن از کارکرد دقیق اپلیکیشن ها طبق انتظار توسعه دهندگان و سازندگان آن است. تجربه کاربری یک موضوع پیچیده و رمزآلود است. اینکه یک کاربر از نرم افزار موجود راضی باشد بدین معنی نیست که سایرین نیز چنین احساس و تجربه ای  خواهند داشت. اگر هیچ رابط کاربری واقعی برای تست وجود نداشته باشد، مشکل سخت تر و دشوارتر خواهد شد. به همین خاطر برای کار کردن با گرایشات تجربه کاربری، توسعه دهندگان باید بازخورد(فیدبک) کاربران را  در زمان واقعی دریافت کنند. استرود در این باره چنین توضیح می دهد:یکی از چالش هایی که تیم محصولات با آن مواجه هستند این است که توسعه دهندگان هنوز نمی توانند بازخورد مشتریان را در زمان واقعی به دست آورند و داده های مرتبط با تجربه کاربری در اختیار این افراد قرار نمی گیرد.

نسل جدیدی از ابزارهای مانیتورینگ/مدیریت عملکرد اپلیکیشن ها(APM) تلاش می کنند معیارهای زمان واقعی را در اختیار سازمان ها قرار دهند اما خطری که در این حوزه وجود دارد این است که چنین مواردی در دست افرادی  قرار می گیرد که نیازی به آن ندارند. چنین اطلاعاتی معمولا به دست توسعه دهندگان نمی رسد. ابزارهای APM برای ارائه چنین اطلاعاتی تلاش می کنند اما هنوز هم این اطلاعات در فرمت قابل استفاده به دست توسعه دهندگان نمی رسد. زمانی که صحبت از تجربه کاربری به میان می آید، این  موضوع چالش دیگری است که باید مدنظر قرار گیرد.

منبع

درباره‌ زهرا کامران ور

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*