سئومقالات وب

الگوریتم تطبیق عصبی گوگل(Neural Matching ) چیست و چه معنایی دارد؟

گوگل اخیرا اعلام کرده از الگوریتمی به نام الگوریتم تطبیق عصبی برای درک  بهتر مفاهیم استفاده می کند. دنی سولیوان از گوگل بیان کرده است که این الگوریتم برای ۳۰ درصد کوئری های جستجو شده مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت به تازگی تحقیقی را منتشر کرده که  در آن تنها به ک  کوئری های جستجو و صفحات ، با موفقیت کوئری های جستجو را با صفحات وب مرتبط ، منطبق کرده است. با اینکه چنین الگوریتمی ممکن است فعلا در حال استفاده نباشد یا اینکه به بخشی از  گروه های الگوریتمی مورد استفاده قرار گیرد اما می تواند نمونه ای از نحوه کارکرد الگوریتم تطبیق عصبی باشد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب ایده باشید.

آیا گوگل از الگوریتم منتشر شده استفاده می کند؟

گوگل همیشه از الگوریتم هایی که در پتنت ها و تحقیقات خود منتشر می کند استفاده نمی کند. با اینحال، الگوریتم های زیادی هستند که در تحقیقات منتشر شده و در جستجوهای گوگل نیز به کار رفته اند.همچنین باید بدانید که گوگل به طور مشخص بیان نمی کند از چه الگوریتم هایی برای کوئری های جستجوی خود بهره می برد.

گوگل در مورد الگوریتم جدید خود توضیح می دهد:

گوگل در گذشته الگوریتم های خود را با  واژه های ساده همچون الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن معرفی می کرد. به نظر می رسد همین امر در مورد الگوریتم جدید نیز صادق باشد.دنی سولیوان در اکانت ری خود در مورد الگوریتم تطبیق عصبی چنین گفته است:

تطبیق عصبی یک روش هوش مصنوعی برای مرتبط کردن هر چه  بهتر کلمات به مفاهیم است.

نحوه جستجوی افراد اغلب از اطلاعاتی که آن ها در مورد یک مشکل خاص می نویسند متفاوت است.

هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و صفحات رتبه بندی شده:

وبلاگ هوش مصنوعی گوگل اخیرا لینکی به تحقیقات جدید با عنوان” ارتباط عمیق رتبه بندی به کمک ات سند-کوئری بهبود یافته”  منتشر کرده است. اگرچه این تحقیق بر روی الگوریتم ها هنوز جدید است اما  می تواند انقلابی  برای روش شبکه عصبی عمیق باشد.  با اینکه نمی توان با قطعیت گفت این گزینه بخشی از تطبیق عصبی گوگل است اما می تواند تحقیق بسیار جذابی باشد.

 تحقیق جدید این موضوع را چنین توضیح می دهد:

رتبه بندی ارتباط اسناد که با عنوان ad-hoc retrieval نیز شناخته شده است وظیفه دارد اسناد را از مجموعه بزرگ موجود به کمک کوئری ها و متن هر سند، رتبه بندی نماید.

این موضوع نشان می دهد رتبه بندی مربوط به اسناد یا متن، یک روش جدید برای رتبه بندی صفحاتی است که  در آن از سیگنال های رتبه بندی سنتی همچون لینک ها استفاده نمی شود.

رتبه بندی مربوط به اسناد گوگل از لینک ها استفاده نمی کند؟

این الگوریتم جدید که در وبلاگ هوش مصنوعی گوگل منتشر شد  به طور مستقیم از فاکتورهای رتبه بندی سنتی استفاده نمی کند. با اینحال، فاکتورهای رتبه بندی سنتی در ابتدا مورد استفاده قرار گرفته است و سپس بخش Ad-hoc retrieval استفاده شده است.  تحقیقات منتشر شده بیان می کند این گزینه صفحات وبی که در حال حاضر رتبه بندی شده اند را دوباره رتبه بندی می کند. این موضوع بدین معنی است که سیگنال های رتبه بندی سنتی نشان دهنده اینکه ام صفحات رتبه بالاتری خواهند داشت نیست.سیگنال های رتبه بندی اسپم ها را حذف می کند و اسناد مرتبط تر را جمع آوری می نماید. کاری که این الگوریتم جدید انجام می دهد رتبه بندی مجدد آن صفحات بر اساس مجموعه های مختلف و کامل برای انطباق با چیزی است که دنی سولیوان با عنوان” مافوق مترادف”  یاد می کند.استفاده از این سیگنال های رتبه بندی چیزی است که چنین الگوریتمی را از مدل تطبیق مرتبط عمیق(DRMM) منتشر شده در سال ۲۰۱۶ متفاوت می سازد.

 این الگوریتم واقعا چه کاری انجام می دهد؟

هدف الگوریتم جدید این است که کوئری های جستجو شده و صفحات وب را تنها به کمک خودِ صفحات و کوئری جستجو شده منطبق نماید. صفحاتی که به کمک این نوع الگوریتم رتبه بندی می شوند به کمک لینک ها و نمی توانند به های برتر دست پیدا کنند زیرا چنین الگوریتمی در مورد انطباق مرتبط است.

 هنوز هم محتوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است:

آیا توضیحاتی که در مورد الگوریتم جدید دادیم بدین معنی است که افراد باید از مترادف های بیشتری در محتوای خود استفاده کنند؟ به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد مترادف ها هم می تواند به عنوان اسپم در نظر گرفته شود. هدف گوگل از به کار بردن مترادف ها درک بهتر بافت متن و معنای صفحه است. اینکه شما بتوانید به طور واضح و مداوم متنی را در اختیار کاربر قرار دهید بسیار مهم تر از اضافه کردن اسپم وار کلمات کلیدی و مترادف هاست.  چیزی که گوگل هم به طور رسمی بیان کرده این است که چنین الگوریتمی می تواند مفاهیم را درک کند. خوب این موضوع نشان می دهد الگوریتم جدید پا را فراتر از کلیدواژه ها و عبارات مترادف گذاشته است. این گزینه به گوگل کمک می کند درک بهتری از صفحه شما داشته باشد و بداند در صفحه موجود چه مشکلی برطرف شده است.  اعلان رسمی گوگل این موضوع را به خوبی نشان می دهد:

“حالا به نقطه ای رسیده ایم که در آن شبکه عصبی به ما کمک می کند پا را از درک کلمات فراتر بگذاریم و بتوانیم درک درستی از مفاهیم داشته باشیم.

جایگزینی عصبی ( رویکرد توسعه یافته در حوزه شبکه های عصبی) به ما اجازه می دهد از کلمات برای درک مفاهیم متن استفاده کنیم و سپس مفاهیم جستجو شده در کوئری را با مفاهیم موجود در سند یا متن منطبق نماییم. ما این روش را تطبیق عصبی نامیده ایم.”

آیا این روش تطبیق عصبی است؟

احتمال دارد تطبیق عصبی بخشی از عناصر این الگوریتم باشد که با عناصر سایر الگوریتم ها ترکیب شده است. این رتبه بندی جدیدِ هوش مصنوعی نشان می دهد چگونه می توان نتایج جستجویی ایجاد کرد که به طور مستقیم از فاکتورهای رتبه بندی سنتی مثل لینک ها و کلمات کلیدی استفاده نمی کند. حالا صاحبان سایت ها باید توجه ویژه ای به مواردی همچون نیت کاربر  داشته باشند و بدانند چگونه می توانند به کمک صفحات سایت خود به کاربر کمک کنند مشکل خود را حل نماید.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن