سرور مجازیمدیریت سرورمقالات وب

مهاجرت از هاست اشتراکی به سمت سرور مجازی: هر آن چیزی که باید در این مورد بدانید

بیشتر افراد حضور خود در دنیای آنلاین را با هاست اشتراکی آغاز می کنند. هر هاست اشتراکی کنترل پنلی را هم در اختیار افراد قرار می دهد.  محب ترین و پرکاربردترین کنترل پنل هایی که در هاست اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرد سی پنل و است. این ها رابط کاربری عالی دارند و کار با آن ها ساده و اسان است.  دیر یا زود سایت افراد رشد می کند و ممکن است برای بهبود شرایط  موجود، این افراد به گزینه های پیشرفته تری همچون سرور مجازی یا سرور اختصاصی نیاز داشته باشند.  زمانی که آن ها از هاست اشتراکی به سرور مجازی یا اختصاصی مهاجرت می کنند نمی دانند چه انتظاری باید داشته باشند و چه کاری باید انجام دهند. در این مقاله سعی می کنید کارهایی که در مورد مهاجرت از هاست اشتراکی به VPS نیاز است را با هم مرور کنیم. پس همراه وب باشید.

چرا باید از هاست اشتراکی به سرور مجازی مهاجرت کنیم؟

سایت کسب وکار شما ممکن است با گذشت زمان رشد کند. در این شرایط نیازهای هاستینگ تان نیز تغییر پیدا خواهد کرد. اگر در مورد مهاجرت از هاست اشتراکی به سرور مجازی مطمئن نیستید و به دنبال دلیل منطقی می گردید ، موارد  زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  • شما سرور مجازی خود را با سایر افراد تصادفی به اشتراک نمی گذارید: اگرچه هر تامین کننده خدمات هاست تمام تلاش خود را برای حفظ عملکرد بهینه سرورها انجام می دهد اما شما هرگز نمی دانید سایر سایت هایی که بر روی هاست اشتراکی میزبانی می شوند چه کاری انجام می دهند. همانطور که در مقالات قبلی نیز ذکر کردیم، عملکرد سایت هایی که بر روی هاست اشتراکی قرار دارند بر روی سایر سایت ها نیز تاثیر دارد.  زمانی که سرور مجازی مهاجرت می کنید شما منابع اختصاصی خود را دریافت خواهید کرد که مختص خودتان است.
  • می توانید کنترل کاملی بر روی سرور داشته باشید: اگرچه بیشتر شرکت ها کنترل کاملی به VPS نمی دهند اما کنترلی که شما در این شرایط دارید بسیار بیشتر از کنترلی است که بر روی هاست اشتراکی داشته اید. زمانی که کنترل خوبی بر روی سرور مجازی خود دارید می توانید نحوه کارکرد آن را پیکربندی کنید. بر روی سرور مجازی با دسترسی روت کامل می توانید  پایگاه داده نامحدود، دامنه نامحدود و اکانت FTP نامحدود داشته باشید. البته واژه نامحدود  به اندازه منابع سرور شما تعریف می شود.
  • به کمک سرور مجازی سایت شما می تواند بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد: به طور کلی، سرورهای مجازی ترافیک بیشتری را نسبت به هاست های اشتراکی مدیریت می کنند. زمانی که شما سرور خود را با افراد زیادی به اشتراک می گذارید و همه آن ها ترافیکی به سمت سایت خود دارند، این موضوع بر روی عملکرد سرور اثر می گذارد. زمانی که هاست اشتراکی دارید و ترافیک سایتتان افزایش پیدا می کند ممکن است زمان بارگذاری سایت طولانی تر شود. همانطور که بیان کردیم سرور مجازی می تواند در مقایسه با هاست اشتراکی ترافیک بیشتری را مدیریت نماید.
  • سایت شما بر روی VPS سریع تر است: در این شرایط لازم نیست منابع خود را با سایر افراد به اشتراک بگذارید . این مووضع بدین معنی است که شما عملکرد بهتری خواهید داشت. سایت در سرور مجازی سرعت بیشتری را تجربه می کند.
  • اگر سرورهای مجازی به درستی پیکربندی شوند می توانند بالاتری داشته باشند: اگر سرور مجازی خود را به درستی پیکربندی کنید و از آن محافظت نمایید امنیت بسیار بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دریافت خواهید مرد. سرور مجازی تنها متعلق به شماست. به کمک این گزینه خطر دسترسی به داده ها و منابع بسیار کاهش پیدا می کند مگر اینکه خودتان این دسترسی را به افراد داده باشید. با اینحال اگر سرور مجازی خود را به درستی پیکربندی نکرده باشید احتمال بروز مشکل وجود خواهد داشت. اگر تجربه و تخصص کافی برای مدیریت سرور مجازی را نداری می توانید این کار را به شرکت ما بسپارید و از پلن سرور مجازی مدیریت شده استفاده نمایید. یک پیکربندی نادرست در پایگاه داده یا وب سرور می تواند مشکلات زیادی برایتان ایجاد کند.

 چه زمانی باید به سرور مجازی مهاجرت کنیم؟

قوانین سخت یا دستورالعمل های خاصی برای انجام اینکار وجود ندارد اما برخی از موارد وجود دارد که نشان می دهد شما مجبور به مهاجرت هستید و باید پلن بهتری را برای میزبانی سایت خود انتخاب نمایید:

  • ترافیک زیادی به سمت سایت دارید: خوب اصلی ترین دلیل برای مهاجرت از هاست اشتراکی به سرور مجازی همین گزینه است. زمانی که ترافیک سایت افزایش می یابد ممکن است هاست اشتراکی نتواند این مقدار ترافیک ر مدیریت کند. همچنین منابع با سایر سایت ها به اشتراک گذاشته شده است و همین امر سایت را پایین می آورد. سرور مجازی عملکرد بهتر و سریع تری برای سایت شما فراهم می کند
  • می خواهید یکیشن هایی را نصب کنید که در هاست اشتراکی مجاز به انجام آن نیستید: بیشتر هاست های اشتراکی به اپلیکیشن ها و سرویس های خاصی محدود می شوند. اگر از سرور مجازی استفاده کنید می توانید هر اپلیکیشنی که خواستید را نصب کنید( البته باید سیاست های شرکت تامین کننده را هم مدنظر داشته باشید).  در هاست اشتراکی باید با نسخه PHP انتخابی شرکت خود را وفق دهید. این در حالیست که در VPS می توانید از هر نسخه PHP ای که دوست داشتید استفاده نمایید.
  • زمانی که برای ایمیل ها، اکانت های FTP و پایگاه داده به منابع بیشتری نیاز دارید: هاست اشتراکی معمولا تعداد ایمیل و گزینه های محدودی دارد. زمانی که سرور مجازی را انتخاب می کنید چنین محدودیت هایی نخواهید داشت.
  • زمانی که به دنبال تست گزینه های بیشتر هستید: تست پیکربندی های مختلف و یادگیری دستورات جدید علت دیگری برای مهاجرت از هاست اشتراکی به سرور مجازی است.

بعد از مهاجرت به سرور مجازی چه باید بکنیم؟

اگر این مهاجرت به درستی انجام شود می تواند کار اسانی باشد. چند موضوع وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. برخی از این موارد عبارتند از :

  • به SSH متصل شوید: قبل از اینکه بخواهید کاری انجام دهید باید وارد سرور شوید. می توانید به کمک SSH اینکار را انجام دهید. اگر تازه کار و مبتدی هستید دستورات اصلی را یاد بگیرید.
  • پسورد روت خود را عوض کنید: اولین و مهم ترین کاری که باید بر روی سرور مجازی خود انجام دهید تغییر پسورد روت است. آن را به عوض کنید. توصیه می شود از پسوردهای مختلفی برای هر سرویس استفاده نمایید.
  • ناحیه زمانی را به روزرسانی کنید: ناحیه زمانی سرور خود را به ناحیه ای که در آن قرار دارید تغییر دهید.
  • اگر می خواهید از سرور مجازی به زبان دیگری استفاده کنید باید system locale را نیز تنظیم و راه اندازی کنید.
  • کاربر sudo را ایجاد کنید: شما باید کاربری با دسترسی روت ایجاد کنید و دسترسی روت نام کاربری Root را غیر فعال کنید.  اینکار مانع از حملات بروت فورس به سرور می شود.
  • SSH خود را امن کنید: مراحل زیادی برای امن کردن SSH وجود دارد. تعویض پورت پیش فرض، غیر فعال کردن لاگین SSH برای کاربر روت، تنظیم از جمله این مراحل است.
  • به روزرسانی های خودکار را فراموش نکنید: شما باید همیشه سرور و اپلیکیشن های موجود در آن را به روز نگه دارید. اگر می خواهید امنیت سرور مجازی را تامین کنید این گزینه را هرگز فراموش نکنید.
  • یک بر روی سرور مجازی خود نصب کنید: ما قبلا در مورد نصب فایروال و تنظیم و پیکربندی آن صحبت کرده ایم.
  • به کمک Fail2Ban جلوی حملات بروت فورس را بگیرید: این گزینه به طور خودکار آی پی آدرسی که تلاش می کند به سرور شما حمله کند را مسدود می ساد. این گزینه همچنین آی پی هایی که تلاش می کنند در سیستم لاگین شوند و نمی توانند را هم مسدود می سازد.
  • بک آپ های خودکار را راه اندازی کنید: همیشه از داده های خود بک آپ بگیرید.
  • زمان آپتایم سرور خود را مانیتور کنید: شما می توانید از اپلیکیشن هایی همچون Icinga، Monitorix،، Nagios استفاده کنید.
  • وظایف تکراری را در سرور مجازی خودکارسازی کنید: برخی از کارهایی که در سرور مجازی انجام می شوند تکراری هستند. می توانید این وظایف را به کمک cron خودکارسازی کنید.
  • کنترل پنل مدنظر خود را نصب کنید: شما می توانید از میان کنترل پنل های موجود یکی را نصب کنید.
  • اگر دوست نداشتید از کنترل پنل استفاده کنید باید LEMP، LAMP و MEAN مورد نیاز توسط اپلیکیشن ها را نصب نمایید. همچنین باید سرور FTP رانصب کنید و اکانت خود را ایجاد نمایید. کار دیگری که باید انجام دهید تنظیم و راه اندازی میل سرور است.
  • اگر مشکلی در مدیریت سرور مجازی خود داشتید از پلن سرور مجازی مدیریت شده استفاده کنید.
Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن