مقالات وبوردپرس

مزایا و معایب استفاده از Web Push Notification در سایت های وردپرسی

همانطور که می دانید Web push notifications یکی از قابلیت های جدیدی است که  در اختیار بازاریابان آنلاین قرار گرفته است. همانند سایر ابزارهای بازاریابی،  موفقیت این ابزار نیز به زمان و مکان خاص آن بستگی دارد. برای اینکه بتوانید از این قابلیت بهترین استفاده را ببرید باید دو نکته کلیدی زیر را همیشه مدنظر داشته باشید:

  • اولا باید بدانید که چه نوع ی از طریق نوتیفیکیشن باید به کاربر منتقل شود.
  • ثانیا باید بدانید چگونه می توانید پیام مناسبی بنویسید و از طریق نوتیفیکیشن در اختیار کاربران خود قرار دهید.

در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم . پس همراه وب ایده باشید.

شاید برای شما هم پیش آمده است که وارد سایتی شوید و پس از ورود نواری را در بالای سایت مشاهده کنید. این نوار حاوی پیامی است که تلاش می کند توجه کاربر را به خود جلب کند. Web Push Notifications پیام های کوتاهی هستند که از طریق سایت در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرند. کاربران می توانند دریافت کردن یا نکردن چنین پیام هایی را انتخاب نمایند.

این قابلیت توسط نسخه های جدید مرورگرهای کروم، فایرفاکس و سفری پشتیبانی می شود. این موضوع بدین معنی است که بیش از نیمی از تمامی کاربران اینترنتی   برای انتخاب این قابلیت واجد شرایط هستند و می توانند پیام های آن را دریافت کنند. نوتیفیکیشن های وب   از طریق دو مرحله زیر کار می کند:

مرحله اول: کاربران و بازدید کنندگان سایت می توانند دریافت این نوتیفیکیشن ها را انتخاب کنند. زمانی که کاربر وارد سایتی می شود که از این قابلیت استفاده می کند، یک پنجره کوچک در اختیار او قرار می گیرد و از او در مورد دریافت کردن یا نکردن اعلانات پرسیده می شود. در واقع در این مرحله سایت مورد نظر از کاربر اجازه می گیرد تا اعلانات خود را در اختیار او قرار دهد.

مرحله دوم: سایت ، نوتیفیکیشن را در بازه های زمانی خاص ارسال می کند. اعلانات  بلافاصله به همه کاربرانی که مرورگر آنها باز است ارسال می شود.  کاربرانی که اجازه استفاده از این قابلیت را داده اند و مرورگر آن ها در حال حاضر بسته است، این اعلانات را پس از باز کردن مرور گر خود مشاهده خواهند کرد.

 مزایا و معایب استفاده از Web Push Notifications:

استفاده از این قابلیت مزایای بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت اما همانند هر قابلیت دیگری این گزینه نیز کمبودها و کاستی های خود را دارد. اگر نتوانید این حقایق را به خوبی درک کنید، قادر نخواهید بود از این قابلیت به طور موثر استفاده کنید.  خوب اجازه دهید قبل از هر کاری سه مشخصه اصلی web push notifications را با هم مرور کنیم.

  • موثر بودن استفاده از web push notifications
  • تنظیم ساده و اسان و نیز کاربرد راحت این قابلیت
  • کمبودهای web push notifications که باعث می شود صاحبان سایت به فکر استفاده از اعلانات ایمیلی بیفتند.

موثر بودن: web push notifications نرخ پاسخ بسیار عالی دارد

فکر می کنید چند درصد از ثبت نام کنندگان در لیست ایمیلی سایت از آدرس ایمیل معتبر استفاده می کنند؟  به احتمال زیاد این درصد قابل توجه نخواهد بود. علاوه بر این، جعبه ایمیلی بیشتر افراد پر از پیام های متعددی است که معمولا خوانده نمی شود. اگرچه بازاریابی از طریق ایمیل یک شیوه بازاریابی بسیار ارزشمند و موثر است اما نرخ پاسخ بالایی ندارد. از سوی دیگر، استفاده از قابلیت web push notifications می تواند بسیار ارزشمند باشد. این موضوع بدین خاطر است که  بازدید کنندگان خودشان اجازه نمایش این اعلانات را می دهند. بنابراین بازدیدکننده خودش دریافت آن را فعال کرده است. از آنجایی که web push notifications به صورت اجباری نمایش داده نمی شود می تواند بسیار ارزشمند باشد. در نتیجه، لیست کاربرانی که این اعلانات را دریافت می کنند بسیار با کیفیت تر از لیست بازاریابی ایمیلی است و نرخ کلیک برای این قابلیت بسیار بالاست. با اینکه مطالعات انجام شده بر روی این گزینه زیاد نیست اما در یکی از مطالعات انجام شده ، web push notifications توانسته است نرخ کلیک سه برابری  نسبت به اعلانات ایمیلی ایجاد کند.

 کاربرد راحت: استفاده از web push notifications بسیار راحت تر از سایر روش های جایگزین است

خوب اول اجازه دهید کمی در مورد انتخاب ازاد صحبت کنیم. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم کاربران در انتخاب web push notifications ازاد هستند. یعنی هیچ اجباری برای انتخاب این قابلیت وجود ندارد. تنها کاری که  کاربر باید انجام دهد کلیک بر روی دکمه  است. در مقابل، انتخاب اعلان ایمیلی کمی دشوارتر است. در این گزینه کاربر باید آدرس ایمیل خود را تایپ کند و سپس از طریق ایمیل، این فرایند را تایید نماید. اجرا و به کارگیری web push notifications نیز ساده تر از سایر روش . این اعلانات اغلب با اعلانات ی مقایسه می شوند. اجرای web push notifications بسیار راحت تر و ساده تر خواهد بود.تنظیم و راه اندازی این قابلیت برای سایت های ی کمتر از یک ساعت طول می کشد. علاوه بر این هزینه راه اندازی این اعلانات بسیار اندک است. شما می توانید با صرف هزینه های بسیار اندک یک قابلیت مفید  و موثر در سایت خود داشته باشید. طراحی Web push notifications بسیار ساده تر از نوشتن ایمیل است. طراحی  آن استاتیک است و متنی که باید نوشته شود زمان زیادی از صاحب سایت نمی گیرد. در نتیجه  شما می توانید اعلانات خود را به سادگی ایجاد کنید و نگران طراحی آن نباشید. این موضوع بدین معنی است که نوشتن Web push notifications زمان کمتری نسبت به  نوشتن و طراحی ایمیل می گیرد.

کمبودها: Web push notifications را نمی توان جایگزین ایمیل کرد

باید به خاطر داشته باشید که Web push notifications را تنها یکبار می توان ارسال کرد. بعد از اینکه اعلانات به دست کاربر رسید نمی توان آن را کرد.  این موضوع باعث می شود کاربر نتواند پیام سایت را ذخیره کند یا بیش از یک بار به بازدید آن بپردازد. از سوی دیگر، ایمیل روش ارسال بسیار عالی برای اطلاعاتی است که کاربر باید چندین بار به مطالعه آن بپردازد.  زمانی که کاربر خود را از لیست دریافت Web push notifications خارج کرد قرار دادن آن ها در مسیر انتخاب کمی دشوار خواهد بود.

پیام هایی که می تواند انتخاب بهتری باشد:

خوب حالا که مزایا و معایب این قابلیت را شناختید بهتر است نوع پیامی که می تواند به خوبی در اختیار کاربر قرار گیرد و او را تشویق به انجام کاری کند را با هم مرور کنیم. به طور کلی Web push notifications برای ارسال سه نوع پیام زیر عالی هستند:

  • پیام هایی که محدوده زمانی دارند
  • محتوای سایت
  • درخواست نظر کاربران

پیام هایی که محدوده زمانی دارند:

پیام های مقید به زمان ، پیام هایی هستند که به هنگام دریافت در یک بازه زمانی کوتاه مفید و موثر خواهند بود. با اینکه استفاده از این قابلیت تحویل به موقع پیام را تضمین نمی کند اما می تواند تحویل سریع تری نسبت به ایمیل داشته باشد. همین امر باعث شده است چنین قابلیتی برای پیام های محدود به زمان همچون پیام های زیر ایده آل باشد:

  • کوپن ها و تحفیف های محدود به زمان
  • به روزرسانی در مورد در دسترس بودن محصولات به هنگامی که محصولات تقاضای زیادی دارند یا موجودی انبار کمتر شده است.
  • اخبار فوری در مورد به روزرسانی ها و محصولات

به روزرسانی محتوای سایت:

این اعلانات به کاربر اجازه می دهد محتوایی که تازه منتشر شده است را بخواند.  این ایده شبیه خبرنامه ایمیلی است اما در push notifications نرخ پاسخ بسیار بالاتر است.

درخواست نظر کاربران:

ممکن است نخواهید  این درخواست ها را به طور مکرر به کاربران خود ارسال کنید اما استفاده از کاربران بسیار ارزشمند خواهد بود. از آنجایی که کاربران این اعلانات را به طور منظم دریافت می کنند؛ می توانید از این گروه بخواهید نظرات خود را در مورد سایت و محتوای آن اعلام کنند.

چگونه به طور موثر از قابلیت push notifications استفاده کنیم؟

برای اینکه بتوانید از مزایای این قابلیت به طور کامل استفاده کنید باید پیام های درستی ارسال نمایید و استراتژی مناسبی برای ارسال این پیام ها داشته باشید. در ادامه ترفندها و نکاتی را برای داشتن یک استراتژی موثر بیان خواهیم کرد.

نکته اول:  از اعلانات خود به همراه سایر کانال های بازاریابی استفاده کنید:

این قابلیت باید در یک استراتژی بازاریابی چند کانالی به کار گرفته شود تا بتواند اثربخشی خوبی داشته باشد. با اینکه push notifications  برای ارسال و تحویل پیام های خاصی مفید هستند اما نمی توان آن را جایگزین خبرنامه ایمیلی یا سایر تلاش های بازاریابی کرد.

نکته دوم: متن push notifications باید کوتاه و گیرا باشد:

زمانی که می خواهید متن این اعلانات را بنویسید به خاطر داشته باشید که شما با موارد بصری بسیار اندکی سرو کار دارید. شاید بتوان گفت موثرترین push notifications ها آنهایی هستند که کوتاه و گیرا طراحی شده اند.

نکته سوم: در یک بازه زمانی معین پیام های مرتبطی تحویل دهید:

از لیست تقسیم بندی و تحویل شخصی سازی شده که توسط فراهم کننده این سرویس ارائه شده است استفاده کنید. اگر فراهم کننده ای که شما انتخاب کرده اید لیست تقسیم بندی و گزینه های شخصی سازی ندارد بهتر است از مواردی همچون OneSignal استفاده کنید. با کمک OneSignal می توانید لیست تقسیم بندی را بر اساس فاکتورهایی همچون فعالیت کاربران، زبان کاربران، نوع دستگاه، موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر ایجاد کنید. همچنین شما می توانید بر اساس منطقه زمانی کاربر، تحویل اعلانات را شخصی سازی کنید. زمان های مختلف تحویل را کنید تا ببینید چه زمان هایی کاربر بیشرین پاسخ را می دهد.

نکته چهارم: اعلانات را بیش از حد ارسال نکنید

ارسال پیام ها به نوع پیامی که می فرستید و فعالیتی که کاربر باید انجام دهد بستگی دارد. به طور کلی، پیام مرتبط با به روزرسانی محتوا باید به یک پیام روزانه محدود شود. زمانبندی ارسال پیام محدود به زمان بر اساس های سایت کاملا متغیر خواهد بود.  در طول فصل خرید همچون تعطیلات عید نوروز ممکن است بخواهید پیام های متعددی را ارسال کنید. به داده های آنالیتیکی که توسط فراهم کننده ارائه می شود نگاهی بیندازید. اگر نرخ پاسخ کاربران افت کرده است بهتر است پیام های کمتری ارسال کنید.

سخن نهایی:

Web push notifications برای  تحویل پیام های ساده و حساس به زمان بسیار مفید و عالی خواهد بود. این قابلیت برای سایت های تجارت الکترونیکی عالی است. در مقایسه با سایر کانال های بازاریابی، استفاده از این قابلیت برای کاربران و بازاریابان بسیار ساده تر است.

منبع: wpmudev

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن