Microsoft Hyper-VVMwareمجازی سازهامقالات وب

تفاوت بین VMware و Hyper-V چیست؟

برای سال ها، وی ام ویر(VMware) تنها انتخاب معقول برای مجازی سازی سرور در  شرکت ها محسوب می شد. با اینحال، مایکروسافت اخیرا بهبودهایی را در هایپر وی خود در ویندوز سرور ۲۰۱۲  و ویندوز سرور ۲۰۱۲ R2 ایجاد کرده است.  در چنین شرایطی یک سوال مهم به ذهن خطور می کند و آن هم این است: تفاوت بین VMware و Hyper-V چیست ؟ در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه وب ایده باشید.

هر دو شرکت  محصولاتی را برای گاه های کوچک دارند و محصولاتی را با ها و ویژگی های خاص به فروش می رسانند که برای محیط های شرکتی بزرگ بسیار مناسب است. در حقیقت، وی ام ویر و هایپر وی، مجموعه قابلیت های قابل مقایسه ای با هم دارند. هر دو محصول  مجموعه قابلیت های اصلی یکسانی را ارائه می کنند و از قابلیت هایی همچون مجازی سازی شبکه، مهاجرت ، مهاجرت فضای ذخیره سازی ،network interface card teaming پشتیبانی می کنند. با اینکه هر دو هایپروایزر، مجموعه قابلیت های یکسانی دارند اما برخی از توانایی های آن ها با هم متفاوت است. به عنوان مثال حافظه دینامیک(Dynamic Memory) را  در بگیرید. هر دو مجازی ساز، به صورت پویا و دینامیک، مصرف حافظه فیزیکی را بر اساس نیازهای سیستم عامل مهمان تنظیم می کنند. تفاوتی که بین این دو  وجود دارد این است که VMware   تنها حافظه دینامیک را برای ماشین های مجازی پشتیبانی می کند که ویندوز را اجرا می کنند. این در حالیست که مایکروسافت پشتیبانی از حافظه دینامیک را برای ماشین های مجازی لینوکس در Windows Server 2012 R2 Hyper-V ارائه کرده است.

هایپر وی
هایپر وی

 

در مورد مقیاس پذیری نیز این دو مورد با هم تفاوت های قابل ملاحظه ای دارند.  های هایپر وی  می توانند بیش از  ۳۲۰ پردازنده منطقی را پشتیبانی کنند. این در حالیست که وی ام ویر تنها از ۱۶۰ مورد پشتیبانی می کند. سرورهای هایپر وی می توانند بیش از ۴ ترابایت را  داشته باشند. VMware vSphere 5.1 Enterprise Plus تنها می تواند ۲ ترا بایت رم داشته باشد. مجازی ساز هایپر وی، مقیاس پذیری بیشتری را در سطح کلاستر فراهم می کند. کلاسترهای Hyper-V می توانند بیش از ۶۰ نود(Node) داشته باشند و بیش از ۸۰۰۰ ماشین مجازی را پشتیبانی کنند. این در حالیست که کلاسترهای وی ام ویر می توانند بیش از ۳۲ نود را داشته باشند و به ازای هر کلاستر حداکثر از ۳۰۰۰ ماشین مجازی پشتیبانی کنند.

vmware
vmware

اگرچه هایپر وی در حوزه مقیاس پذیری توانسته است بر وی ام ویر غلبه کند اما باید روشی که هایپروایزر در دنیای واقعی مورد استفاده قرار می گیرد را نیز مدنظر داشته باشید. بیشتر سازمان های بزرگ بر این باورند که ایجاد کلاسترهای متعدد با اندازه نسبتا کوچک بسیار مفیدتر است.  مدیریت کلاسترهای کوچک بسیار راحت تر است و داشتن چندین کلاستر کوچک به جای کلاستر بزرگ به کاهش برخی از مشکلات در سطح کلاستر ک می کند.  البته این موضوع بدین معنی نیست که مقیاس پذیری هایپروایزر مایکروسافت مفید یا قابل توجه نیست بلکه منظور این است که در حال حاضر، سازمان های زیادی از تمام مزایای آن بهره نمی برند. تفاوت بزرگ دیگری که بین VMware و Hyper-V وجود دارد  نحوه لایسنس کردن محصولات است.  مایکروسافت  هایپر وی را به همراه ویندوز سرور ۲۰۱۲ ارائه کرده است. یک لایسنس Datacenter Edition برای بیش از دو هسته CPU معتبر است و می توان از آن برای اجرای تعداد نامحدود ماشین مجازی بر روی هاست استفاده کرد. این لایسنس به هر ام از ماشین های مجازی اجرا شده بر روی هاست اجازه می دهد ویندوز سرور ۲۰۱۲ را بدون نیاز به لایسنس OS اضافی اجرا کنند. باید به این موضوع توجه داشته باشید که  تمامی توانایی ها و قابلیت های هسته هایپر وی در لایسنس ویندوز سرور گنجانده شده است. برای استفاده از قابلیت های دیگر همچون Live Migration نیازی به پرداخت هزینه اضافی نخواهید داشت. در مقابل، برخی از قابلیت های VMware با پرمیوم در اختیار افراد قرار می گیرد. مایکروسافت رویکرد ساده تری را برای محصولات خود اتخاذ کرده است. همانطور که در ابتدای مقاله  ذکر کردیم، هایپر وی در ویندوز سرور ۲۰۱۲ گنجانده شده است. سازمان های بزرگتری که نیازمند توانایی های مدیریت شرکتی هستند  به System Center 2012 Virtual Machine Manager نیاز خواهند داشت.  در مقابل وی ام ویر، ده ها محصول مختلف دارد. از یک سو، این موضوع بدین معنی است که وی ام ویر می تواند  با قابلیت ها و  ویژگی های متفاوت نیاز مشتریان را برآورده سازد. از سوی دیگر، محصولات مختلفی برای انتخاب وجود دارد و همین امر کار مدیران بی تجربه را کمی دشوار می سازد. خوب حالا سوال اینجاست که کدام مجازی ساز بهتر است؟ هایپر وی یا وی ام ویر؟ هم VMware و هم Hyper-V مزایا و معایب خاص خود را دارند.  هر دو محصول بسیار شبیه هم هستند. همچنین باید مدنظر داشته باشید که ها  معیارهای دیگری وجود دارد که فراتر از مجموعه قابلیت ها هستند. به عنوان مثال وی ام ویر محصول کامل تری است و محصولات third-party بیشتری برای آن طراحی شده است. در مقابل توسعه مجازی ساز هایپر وی به هزینه کمتری نیاز دارد. اگر تمامی نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم را  کنار هم بگذارید می توانید بر اساس نیاز خود مجازی ساز مناسبی را انتخاب کنید. اگر سوالی داشتید حتما با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن