سنت او اسسیستم عامل لینوکسمقالات وب

چگونه وردپرس را بر روی سنت او اس ۷ نصب کنیم؟

وردپرس یکی از ابزارهای متن باز و رایگان برای نویسی است که از PHP و استفاده می کند. در حال حاضر وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت در اینترنت است  و بیش از ۲۰۰۰۰ افزونه برای بهبود آن وجود دارد. همین امر باعث می شود وردپرس یک انتخاب عالی برای راه اندازی و اجرای سایت باشد. در این مقاله  نحوه نصب وردپرس بر روی سنت او اس ۷ (CentOS 7) را با هم مرور می کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

 پیش نیازها:

قبل از اینکه کار خود را آغاز کنیم، مراحلی را باید تکمیل نماییم. قبل از هر چیزی باید سنت او اس ۷ را نصب کنید و آن را با کاربر غیر روتی که sudo privilege دارد پیکربندی نمایید. اگر هنوز اینکار را انجام نداده اید بهتر است همین امروز دست به کار شوید. علاوه بر این باید LAMP(، آپاچی، MySQL و PHP ) را بر روی سرور سنت او اس ۷ خود نصب نمایید. بعد از اینکه مراحل بیان شده را تکمیل کردید می توانید نصب وردپرس بر روی سرور خود را آغاز نمایید.

 مرحله اول: پایگاه داده MySQL و کاربر موردنظر را برای وردپرس را ایجاد کنید

خوب اولین مرحله ای که برای نصب وردپرس باید انجام دهید آماده سازی سرور است.  وردپرس از پایگاه داده برای مدیریت اطلاعات سایت و کاربران استفاده می کند.  ما MariaDB را بر روی سرور خود نصب کرده ایم. حالا باید پایگاه داده و کاربر موردنظر را برای وردپرس خود ایجاد کنیم. برای آغاز کار، به اکانت روت MySQL کنید. برای اینکار می توانید از زیر استفاده کنید:

mysql -u root -p

بعد از وارد کردن این دستور از شما خواسته می شود پسورد کاربر روتی که به هنگام تنظیم کرده اید را وارد کنید. بعد از اینکه پسورد را وارد کردید، command prompt پایگاه داده MySQL را خواهید داشت.

در ابتدا پایگاه داده ای را ایجاد خواهیم کرد که وردپرس می تواند آن را کنترل کند. میتوانید  اینکار را هر گونه که دوست داشتید فراخوانی کنید اما من از دستور زیر استفاده می کنم:

CREATE DATABASE wordpress;

 

نکته: توجه داشته باشید که هر دستور MySQK باید با سمی کولون(;) پایان یابد. بنابراین مطمئن شوید که این موضوع را مدنظر قرار می دهید.

در مرحله بعدی باید کاربر جدیدی برای MYSQL خود ایجاد کنیم.  ایجاد پایگاه داده و اکانتی با یک عملکرد ایده خوبی است زیرا کنترل خوبی بر روی Permission ها و سایر موارد  امنیتی فراهم کند. این اکانت جدید را  wordpressuser می نامیم و پسورد password را به آن اختصاص خواهیم داد.  شما می توانید از نام کاربری و پسورد مدنظر خود استفاده کنید.

CREATE USER wordpressuser@localhost IDENTIFIED BY ‘password';

تا به اینجای کار، پایگاه داده و اکانت کاربر را دارید که هر کدام برای وردپرس ایجاد شده اند. با اینحال کاربر مدنظر شما دسترسی به پایگاه داده ندارد. باید این دو کامپوننت را به هم مرتبط کنیم:

GRANT ALL PRIVILEGES ON wordpress.* TO wordpressuser@localhost IDENTIFIED BY ‘password';

حالا کاربر موردنظر به پایگاه داده دسترسی دارد. در ادامه باید privilege های موجود را پاک کنیم تا MySQL بداند که این تغییرات متعلق به چه چیزی است:

FLUSH PRIVILEGES;

بعد از اینکه تمامی دستورات اجرا شد از کامند پرامپت MySQL خارج شوید:

exit

حالا دوباره به کامندپرامپت SSH برگردید.

مرحله دوم: نصب وردپرس

قبل از اینکه بخواهیم وردپرس را دانلود کنید باید بدانید که یک  ماژول PHP  وجود دارد که باید نصب شود. بدون این ماژول ، وردپرس نمی تواند تصاویر را تغییر اندازه دهد.  می توانید بسته موردنظر را به کمک این دستور نصب کنید:

sudo yum install php-gd

 حالا باید آپاچی را رستارت کنیم . اینکار به آپاچی فرصت می دهد ماژول جدید را شناسایی نماید:

sudo service httpd restart

خوب حالا برای دانلود وردپرس آماده هستیم.

cd ~

wget http://wordpress.org/latest.tar.gz

این دستور آرشیو فشرده وردپرس را دانلود می کند که در برگیرنده تمامی فایل های وردپرسی مورد نیاز است. باید این فایل را اکسترکت کنیم:

tar xzvf latest.tar.gz

حالا دایرکتوری به نام WordPress در دایرکتوری Home دارید. با انتقال  فایل ها به سند روت آپاچی کار  نصب تمام می شود. به کمک دستور زیر می توانید این انتقال را انجام دهید:

 

sudo -avP ~/wordpress/ /var/www/html/

این دستور به خوبی محتوا را از دایرکتوری به سند روت کپی می کند. با اینحال باید فولدری را برای وردپرس ایجاد کنیم تا بتواند فایل های آپلود شده را در خود ذخیره کند. برای اینکار از دستور زیر استفاده می کنیم:

mkdir /var/www/html/wp-content/uploads

حالا باید permission های مناسب را به فایل ها و فولدرهای وردپرسی خود اختصاص دهیم. اینکار امنیت فایل ها را افزایش می دهد. برای اینکار از دستور زیر استفاده کنید:

sudo chown -R apache:apache /var/www/html/*

مرحله سوم: پیکربندی وردپرس

بیشتر پیکربندی های موردنیاز برای استفاده از وردپرس در حال حاضر از طریق رابط وب  انجام می شود. با اینحال باید کارهایی را انجام دهیم تا اطمینان  حاصل نماییم وردپرس می تواند به پایگاه داده متصل شود.  به دایرکتوری روت آپاچی بروید:

cd /var/www/html

اصلی ترین فایل پیکربندی که وردپرس از آن استفاده می کند، فایل wp-config.php است. تنها کاری که باید انجام دهید کپی کردن آن به موقعیت فایل پیکربندی پیش فرض است.

cp wp-config-sample.php wp-config.php

حالا فایل پیکربندی به خوبی کار می کند. آن را در ویرایشگر متن باز می کنیم:

nano wp-config.php

تنها اصلاحی که باید انجام دهیم کار بر روی پارامترهایی است که اطلاعات پایگاه داده را در خود دارد. باید بخشی به نام MySQL settings را پیدا کنیم و DB_NAME, DB_USER و DB_PASSWORD را به منظور کارکرد صحیح وردپرس تغییر دهیم. این مقادیر را با اطلاعاتی که برای ایجاد پایگاه داده خود استفاده کرده اید پر کنید. باید  کدی شبیه کد زیر داشته باشید:

// ** MySQL settings – You can get this info from your web host ** //

/** The name of the database for WordPress */

define(‘DB_NAME', ‘wordpress');

/** MySQL database username */

define(‘DB_USER', ‘wordpressuser');

/** MySQL database password */

define(‘DB_PASSWORD', ‘password');

این ها تنها مقادیری هستند که باید تغییر دهید. فایل را ذخیره کنید و ببندید.

مرحله چهارم: تکمیل نصب از طریق رابط وب

خوب حالا که فایل ها را ایجاد کردید و نرم افزار را پیکربندی نمودید می توانید نصب وردپرس را از طریق رابط وب تکمیل کنید.  در مرورگر خود، به نام دامنه سرور  بروید یا از آی پی آدرس Public استفاده کنید:

http://server_domain_name_or_IP

اول باید زبان مورد نظر را انتخاب کنید. بعد از انتخاب زبان بر روی continue کلیک کنید. صفحه پیکربندی اولیه نمایش داده می شود. در این صفحه می توانید اکانت ادمین را ایجاد نمایید:

اطلاعات را پر کنید. بعد از تکمیل بر روی دکمه Install WordPress   کلیک نمایید

وردپرس فرایند نصب را تایید می کند و از شما می خواهد با اکانتی که ایجاد کرده اید وارد شوید:

برای ادامه کار، دکمه log in را بزنید و  اطلاعات اکانت ادمین را وارد کنید:

بعد از زدن دکمه log in، داشبورد جدید وردپرس را مشاهده خواهید کرد.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن