سئومقالات وب

چگونه محتوای خود را برای سئو بهینه سازی کنیم؟

گوگل بارها و بارها در صفحه رسمی خود اعلام کرده است که در میان فاکتورهای رتبه بندی برتر قرار دارد اما سوال اینجاست که  از دیدگاه ، محتوای خوب چه نوع محتوایی است؟  بازاریابی موثر محتوا همانند یک دستگاه و وسیله نقلیه برای سئوی مدرن است.  درست همانند چرخ که بدون موتور نمی تواند به حرکت دراید، محتوا نیز بدون داشتن استراتژی مناسب نمی تواند در بازار دیجیتال امروزی خود را متمایز سازد. عکس این قضیه نیز صادق است. بدون وجود محتوا، هیچ ارزشی برای شما و شرکتتان نخواهد داشت.  در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم و ببینیم چگونه می توانیم محتوای موجود را برای بهینه سازی کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

محتوا برای اینکه بتواند خود را در میان پست های سایت ها و وبلاگ های دیگر متمایز سازد به سئو نیاز دارد. همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم، محتوا یکی از سه فاکتور رتبه بندی برتر برای جستجوی طبیعی است. خوب این موضوع به چه معناست؟  واضح است که هر محتوایی نمی تواند رتبه خوبی در موتورهای جستجو به دست اورد. متاسفانه، موتورهای جستجو چک لیست موثری برای نوشتن محتوای با کیفیت ارائه نکرده اند و به احتمال زیاد نیز در آینده چنین کاری نخواهند کرد. این موضوع بدین معنی است که ما خودمان باید دست بکار شویم و بر اساس تجزیه و تحلیل های انجام شده فاکتورهایی را برای نوشتن محتوای سئوپسند ایجاد کنیم.  سعی می کنیم در ادامه مقاله این موضوع را با جزییات بیشتری بررسی کنیم. با ما همراه شوید تا مراحل موجود را با هم مرور کنیم.

مرحله اول: استراتژی محتوای خود را با سئو همگام سازید

بیشتر بازاریابان محتوا منتظر انتهای فرایند تولید محتوا می مانند و بعد از اتمام این فرایند، از ابزارهای سئو استفاده می کنند. آن ها تلاش می کنند محتوایی که تولید شده است را درک کنند و بر اساس آن کلیدواژه ها و لینک هایی را ایجاد نمایند. خوب همانطور که می دانید یک استراتژی بازاریابی محتوای موثر، باید با پژوهش و تحقیق بر روی و نیت و تمایل کاربران آغاز شود. بعد از اینکه فهمیدید مخاطبان شما در موتورهای جستجو به دنبال چه چیزی هستند و چه محتوایی آن ها را راضی می کند، می توانید استراتژی محتوایی خود را ایجاد کنید و به سوالاتشان پاسخ دهید. اینکار باعث می شود مخاطب وارد قیف فروش شود و در نهایت به مشتری وفاداری تبدیل گردد.

محتوای با کیفیت در این مرحله  بر اساس موارد زیر تعیین می شود:

  • درک مخاطبان و نیز پژوهش بر روی کلمات کلیدی و نیت کاربران: از زبان مخاطبان خود استفاده کنید و اطلاعاتی که آن ها به دنبالش هستند را فراهم آورید.
  • محتوای با کیفیت به کاربران کمک می کند یک وظیفه خاص را تکمیل کنند: محتوای طولانی ( بیش از ۱۰۰۰ کلمه) رتبه بهتری در نتایج طبیعی موتورهای جستجو خواهد داشت. با این وجود بهتر است بر روی وظایف نیز تمرکز کنید و اجازه ندهید تمرکز کاربر در یک محتوای طولانی از بین برود.
  • دارای Call to action اغوا کننده است: زمانی که مشتری و سفر آن را به خوبی شناختید، می توانید محتوایی ایجاد کنید که آن ها را به مقصد دلخواه شما( فروش و انجام معامله) می رساند.

مرحله دوم: محتوای خوبی طراحی کنید

خوب به معنای سئوی خوب است. زمانی که کاربر در سایت شما به تعامل می پردازد؛ محتوای بیشتری را مطالعه می کند، با آن تعامل می کند و در نهایت آن را با سایر افراد به اشتراک می گذارد. اطمینان حاصل کنید که محتوای خوبی طراحی می کنید. فلسفه های مختلفی در مورد مشخصه محتوای خوب وجود دارد.  هر بخش از محتوا حداقل باید بتواند چند مورد از خصوصیات زیر را پوشش دهد:

  • ساده/شفاف/منسجم
  • غیر منتظره
  • بهم پیوسته
  • قابل اعتماد/معتبر
  • احساسی و عاطفی
  • سرگرم کننده
  • تشویق کننده
  • آموزشی
  • مرتبط
  • عمیق
  • کاربردی
  • قابل اطمینان و موثق

 

زمانی که محتوای خود را طراحی می کنید، مخاطب را نیز مدنظر داشته باشید. شما برای افراد می نویسید. هم مخاطب و هم موتور جستجو را در نظر بگیرید.

محتوای با کیفیت در این مرحله ویژگی های زیر را خواهد داشت:

  • یک محتوای با کیفیت برای مخاطبانش نوشته شده است: اطمینان حاصل کنید که زبان به کار رفته در متن زیاد ساده یا زیاد پیچیده نیست.
  • قابل اشتراک است: یک مرحله به عقب برگردید و از خودتان بپرسید اگر مخاطب بخواهد محتوای موجود را به اشتراک بگذارد، دچار دردسر خواهد شد؟ ایا فرآیند اشتراک ساده است؟ ( دکمه های اشتراک در رسانه های اجتماعی در سایت گنجانده شده است؟)
  • به راحتی قابل اسکن و مرور است: از پاراگراف های کوتاه، متون برجسته شده و بولت پوینت ها استفاده کنید. از لیست اعداد برای بیان مطالب خود بهره ببرید. مطمئن شوید که خواندن متن برای چشم افراد آسان است.
  • از عناوین و تگ های قدرتمند استفاده می کند: سعی کنید عناوین جذابی استفاده کنید و به صورت طبیعی و استراتژیک کلمات کلیدی را در آن بگنجانید.
  • در برگیرنده نتایج ایده آل، اهداف عمومی و قالب های زمانی در زیرهدر است: امید، ترس و نگرانی های مخاطب را در محتوای خود بگنجانید.
  • محتوای تولید شده‌ی شما بهتر از محتواهای موجود در نتایج موتورهای جستجوست: رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید. صفحاتی که آن ها رتبه ای برایش دارند را مرور کنید و ببینید از چه کلیدواژه هایی استفاده می کنند.

مرحله سوم: محتوای درست و مناسبی ایجاد کنید

اگرچه هنوز شاهدی بر این مورد وجود ندارد که گرامر به کار رفته در متن یک سیگنال رتبه بندی در موتورهای جستجوست اما استفاده صحیح از گرامر می تواند تجربه کاربری و قابلیت اعتماد را بهبود ببخشد. علاه بر این، بیان کردن منابع معتبر و لینک دادن به این منابع می تواند تکنیک خوبی باشد. این موضوع برای سئو نیز بسیار عالی است زیرا به موتور جستجو نشان می دهد که شما حوزه کاری خود را می شناسید.

محتوای با کیفیت در این مرحله ویژگی های زیر را خواهد داشت:

  • عاری از خطاهای گرامری و املایی است: متن خود را چند بار بخوانید. مطمئن شوید که هیچ خطای گرامری و املایی در آن وجود ندارد.
  • به منابع خوب و قابل اعتماد لینک داده است: ویکی پدیا از لحاظ گوگل منبع خوبی است.
  • آمارهای به کار رفته در متن صحیح است: اینکه سایر افراد آمارهایی را نقل می کنند بدین معنی نیست که باید به آن ها اعتماد کنید. چنین آمارهایی را خودتان بررسی کنید یا از منابع کاملا معتبر بهره ببرید.

مرحله چهارم: کاربرد کلمات کلیدی خود را بررسی کنید

کار خود را با پژوهش کلمات کلیدی و نیت کاربران آغاز کنید. بعد از اینکه کلمات کلیدی را در متن خود به درستی به کار بردید، ببینید این کلمات چگونه مورد استفاده قرار گرفته اند. همانطور که می دانید استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی باعث جریمه شدن از طرف گوگل می شود و رتبه سایت را تحت تاثیر خود قرار می دهد. گوگل  کلمات کلیدی را با دقت بیشتری مدنظر قرار می دهد.  محتوای با کیفیت در این مرحله خصوصیت های زیر را خواهد داشت:

  • با کلمات کلیدی اصلی و اولیه بیش از حد پر نشده است: بهترین روش برای تجسم کردن این گزینه، استفاده از قابلیت Find در سند ورد و شمردن تعداد کلمات کلیدی اصلی است که در آن به کار رفته است.اگر احساس کردید چنین کلماتی بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته اند از مترادف آن استفاده کنید.
  • زیربخش های موضوعی را بر اساس کلمات کلیدی مرتبط به کلمات اصلی سازماندهی کنید: گوگل در درک کلمات مرتبط تبحر خاصی پیدا کرده است. بابت این موضوع نگران نباشید.
  • از کلمات کلیدی و متغیرهای آن به صورت طبیعی در متن استفاده کنید: از مترداف ها، مخفف ها و اسامی جمع بهره ببرید.
  • کلمات کلیدی را به صورت طبیعی در متن تصویر استفاده کنید: عناوین تصاویر ، متن Alt و کپشن ها مکانی برای زبان توصیفی هستند. از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده نکنید.
  • در عناوین خود کلمات کلیدی را به صورت طبیعی مورد استفاده قرار دهید: ابتدا برای مخاطب مطلب بنویسید.
  • در ادرس های خود کلمات کلیدی را فراموش نکنید: اگر از کلمات کلیدی خود در عنوان استفاده کرده اید این گزینه اجباری نیست اما می تواند مفید باشد.
  • از کلیدواژه ها و متغیرهای آن در ۱۰۰ کلمه اول استفاده کنید: زیاد از کلمات کلیدی استفاده نکنید . ان را هوشمندانه به کار ببرید.

برخی از مشکلات مرتبط با سئوی فنی در محتوا:

سئوی فنی کاملا بحث جداگانه ای است. بیشتر فاکتورهای سئوی فنی مشکلات Sitewide هستند که باید مدنظر قرار گیرند. با اینحال زمانی که می خواهید محتوای مناسبی ایجاد کنید برخی از ملاحظات فنی نیز باید مدنظر قرار گیرند:

  • محتوا باید با سرعت بیشتری بارگذاری شود: سه ثانیه یا کمتر از آن می تواند مفید باشد. اطمینان حاصل کنید که تصاویر و سایر رسانه های موجود سرعت بارگذاری محتوا را کند نمی کند.
  • محتوا باید بر روی موبایل نیز به خوبی نمایش داده شود: اگرسایت شما به صورت واکنشگرا طراحی شده باشد در این حوزه مشکلی نخواهید داشت. اما اطمینان حاصل کنید که فرم ها و CTA ها در موبایل قابل کلیک هستند.
  • صفحات در نقشه XML سایت گنجانده شده است: اینکار به گوگل کمک می کند محتوای شما را بیابد و درک کند.
  • لینک های داخلی به محتوای موجود اشاره می کند: مطمئن شوید که محتواهای تولید شده به هم مرتبط اند.
  • URL ها کوتاه هستند.

جلو بروید و محتوای با کیفیتی برای سایت خود ایجاد کنید:

همیشه چنین گفته اند که زیبایی باید در چشم بیننده باشد نه چیزی که به آن نگاه می کند اما آن ها سعی نکرده اند محتوایی را  در موتورهای جستجو رتبه بندی کنند. واقعیت این است که زیبایی باید در نگاه مخاطبانِ هدف شما باشد.سفر سئوی محتوای خود را از همان ابتدا آغاز کنید. اگر با استراتژی کار می کنید که در ابتدای کار پژوهش های سئو را مدنظر قرار نمی دهد بهتر است تجدید نظر کنید.

منبع: searchengineland

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن