سئومقالات وب

راهنمای سئو برای سایت های تجارت الکترونیکی

هیچ شکی نیست که داشتن رتبه بالاتر در موتور جستجوی گوگل یک  موضوع ضروری در دنیای آنلاین امروز است. اما اگر ترفندها و نکات سئویی که می تواند سایت تجارت الکترونیکی شما را به صدر نتایج گوگل برساند نشناسید قادر نخواهید بود به چنین موقعیتی دست یابید. اگر کلیک بازدید کنندگان را از دست بدهید به احتمال زیاد فروش خود را نیز از دست خواهید داد. چه بخواهید کار خود را با یک سایت جدید آغاز کنید یا در حال بهبود سایت فعلی خود باشید، این راهنمای کامل می‌تواند تاکتیک های مفیدی را در مورد سئو فراهم آورد.  پس همراه وب ایده باشید تا این راهنما را با هم مرور کنیم.

این روزها دست یافتن به صفحه اول نتایج گوگل کافی نیست. شما باید رتبه اول را داشته باشید تا بتوانید فروش بیشتری ایجاد کنید. در سال ۲۰۱۱،  سایت Search Engine Watch گزارش داد که پژوهش های انجام شده نشان می دهد سایت هایی که رتبه اول را در موتورهای جستجو دارند نرخ کلیک ۳۶٫۴ درصدی خواهند داشت. سایت هایی که رتبه دوم را از آن خود می کنند نرخ کلیک ۱۲٫۵ درصد و سایت هایی که در موقعیت سوم قرار می گیرند نرخ کلیک ۹٫۵ درصد را خواهند داشت.مطالعه دیگری که توسط Marketing Land انجام شده است این یافته ها را پشتیبانی می کند. این یافته ها نشان داده است که به اشتراک گذاری مطالب از سایت هایی که رتبه اول را در موتورهای جستجو دارند بسیار بیشتر از سایر سایت هاست. تمامی این یافته ها نشان می دهد که اگر شما سئوی قوی برای سایت خود نداشته باشید قادر نخواهید  کلیک زیادی به دست اورید. همین امر موجب می شود فروش خود را نیز از دست بدهید. در ادامه به شما نشان خواهیم دید چگونه می توانید رتبه خوبی برای سایت تجارت الکترونیکی خود به دست آورید.

بخش اول: تحقیق و پژوهش

قبل از اینکه بخواهید کار سئوی خود را آغاز کنید( سئوی داخلی یا خارجی)  باید پژوهشی را در این زمینه انجام دهید. در این مرحله به پژوهش کلیدواژه ها و پژوهش رقبای خود نیاز خواهید داشت. خوب حتما از خودتان می پرسید چرا اولین کاری که باید انجام دهیم پژوهش و تحقیق است؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است. پژوهش مهم ترین بخش فرآیند سئو محسوب می شود. اگر شما کلیدواژه های غلطی را هدف قرار دهید  کل کمپین خود را نابود خواهید کرد زیرا ترافیک با کیفیتی به دست نمی اورید و قادر نخواهید بود مخاطبان درستی را هدف قرار دهید.

  1. A. پژوهش کلیدواژه ها:

زمانی که می خواهید پژوهش کلیدواژه ها را انجام دهید سه ناحیه اصلی خواهید داشت که باید بر روی آن تمرکز داشته باشید. این سه ناحیه شامل موارد زیر است.

  1. کلیدواژه های مناسبی برای صفحه اصلی و صفحه محصولات پیدا کنید:

زمانی که صحبت از بهینه سازی مهم ترین صفحات سایت به میان می اید باید مرتبط بودن، حجم جستجوها و دشواری رتبه بندی کلیدواژه ها را مدنظر داشته باشید. من پیشنهاد می کنم از کلیدواژه هایی استفاده کنید که  به برند یا محصولات شما بسیار مرتبط است و حجم جستجویی با دامنه تطبیق دقیق دارد.  مراقب باشید کلیدواژه هایی را انتخاب نکنید که بسیار گسترده هستند یا رقابت زیادی بر روی آن ها وجود دارد. اگر تطبیق کلیدواژه بیش از حد گسترده باشد به احتمال زیاد تنها چیزی که به دست می آورید بونس ریت بالا و نرخ تبدیل پایین است زیرا افراد وقتی بر روی سایت شما کلیک می کنند و چیزی که به دنبالش هستند را نمی یابند خیلی سریع سایت را ترک می کنند و به سراغ سایت رقیب می روند. علاوه بر این اگر به دنبال کلیدواژه هایی با رقابت زیاد باشید باید زمان زیادی را برای به دست اوردن رتبه برتر در موتورهای جستجو صرف کنید. البته در برخی از موارد به دست آوردن رتبه برای چنین کلیدواژه هایی بسیار دشوار و گاه محال است.  به مثال اگر شما تولید کننده قهوه ارگانیک و طبیعی هستید نباید به دنبال کلیدواژه هایی همچون قهوه، قهوه طبیعی یا قهوه ارگانیک باشید. این کلیدواژه ها رقابت بسیار بالایی دارند و به احتمال زیاد قادر نخواهید بود رتبه خوبی در مورد آن به دست آورید.

  1. از کلیدواژه های خود در موضوعات وبلاگ استفاده کنید:

ایجاد محتوای وبلاگ می تواند در رتبه بندی سایت های تجارت الکترونیکی برای کلیدواژه های اضافی مفید باشد.  همچنین شما می توانید کلیدواژه های دم دراز را نیز در وبلاگ خود بگنجانید. اگر در فرآیند سئو مبتدی باشید به احتمال زیاد اطلاعات دقیقی در مورد کلیدواژه های دم دراز ندارید. حتما از خودتان می پرسید کلیدواژه های دم دارز چه کلماتی هستند؟ این کلیدواژه ها  جستجوهای منحصر به فردی هستند که افراد برای یافتن  نیازهای خود به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می دهند. این کلیدواژه ها بیش از چند کلمه دارند.  به دنبال کلیدواژه های دم درازی باشید که حجم جستجویی با دامنه تطبیق دقیق داشته باشد. بعد از اینکه لیست مورد نظر را ایجاد کردید می توانید کلیدواژه هایی را هدف قرار دهید که حجم پایین تری دارند اما هنوز به برند و سایت شما مرتبط هستند. به خاطر داشته باشید که نباید صفحات سایت یا پست های وبلاگی خود را با کلیدواژه های زیاد پر کنید. زمانی که برای وبلاگ خود مطلبی را می نویسید بر روی ایجاد محتوای عالی تمرکز کنید که افراد دوست دارند آن را مطالعه کنند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند.  همیشه برای مخاطبان خود مطلب بنویسید.  الگوریتم های گوگل در حال حاضر به سایت هایی بها می دهند که محتوای عالی دارند و سایت هایی که از کلیدواژه های بسیار در محتوای خود استفاده کرده اند یا از تاکتیک های دیگر بهره برده اند را جریمه می کند.

  1. از keyword cannibalization( ناکارآمدی کلیدواژه) اجتناب کنید:

keyword cannibalization زمانی رخ می دهد که صفحات متعدد یک سایت تلاش کنند برای یک کلیدواژه واحد رتبه داشته باشند. مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که موتورهای جستجو دچار سردرگمی می شوند. زمانی که صفحات متعددی در سایت خود دارید که همه آن ها یک نوع کلیدواژه را هدف قرار می دهند موتور جستجو را مجبور می کنید از میان آن ها یکی را انتخاب کند. این کار توانایی سایت برای به دست اوردن ترافیک از این کلیدواژه را تا حد زیادی کاهش می دهد. خوب این موضوع به چه معناست؟ این موضوع بدین معناست که شما نباید یک پست وبلاگی را برای کلیدواژه‌ای بنویسید که قبلا در یکی از صفحات یا بخش های اصلی سایت بر روی آن کلیدواژه تمرکز کرده اید. برای اجتناب از keyword cannibalization، در یک فایل صفحه گسترده صفحات سایت خود را بنویسید و هر کدام از کلیدواژه هایی که قصد دارید برای آن رتبه ای به دست اورید را یادداشت نمایید. اگر تمامی کلیدواژه ها را در یک ستون مرتب کنید دیگر از کلمات تکراری استفاده نخواهید کرد.

  1. B. پژوهش رقبا

خوب مرحله اول کار یعنی پژوهش کلیدواژه ها را انجام دادیم. مرحله بعدی پژوهش و تحقیق در مورد رقباست. شما باید در این مسیر موارد زیر را مدنظر داشته باشید.

۱٫رقبای اصلی شما به دنبال چه کلیدواژه هایی هستند؟

سعی کنید لیستی از کلیدواژه های مورد استفاده توسط رقبای اصلی خود را ایجاد کنید. به این موضوع فکر کنید که ایا رقبای شما اتوریتی دامنه بالایی دارند؟ ایا صفحات سایت آن ها اتوریتی صفحه بالاتری نسبت به صفحات شما دارد؟ با کمک تولبار رایگان موز(MOZ) می توانید این بررسی ها را به سادگی انجام دهید. در تب Page Elements می توانید متا داده و تگ سرتیتر را مشاهده کنید. در تب Link Data قادر خواهید بود اتوریتی صفحه و اطلاعات مرتبط با رتبه بندی را ببینید. اگر رقیب شما اتوریتی دامنه یا اتوریتی صفحه بسیار بالایی نسبت به شما دارد، بهتر است بر روی سایر کلیدواژه ها تمرکز کنید زیرا رقابت کردن با چنین سایت هایی کمی دشوار خواهد بود.

  1. رقبای شما لینک های خود را از کجا به دست می آورند؟

یکی از موارد بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید به دست اوردن لیست مکان هایی است که به رقیب شما لینک داده اند. برای اینکه بتوانید این لیست را ایجاد کنید می توانید از ابزاری همچون Open Site Explorer استفاده کنید:

اگر برایتان مقدور بود از این سایت ها بخواهید به مطالب شما نیز لینک بدهند. قبل از اینکه بخواهید با سایت های موجود در این لیست تعامل داشته باشید باید سایت هایی که اتوریتی دامنه بسیار پایینی دارند را پاک کنید. به دست اوردن لینک از سایت هایی که اتوریتی دامنه پایینی دارند می تواند به رتبه بندی شما در  گوگل اسیب وارد کند.

  1. این افراد چگونه است؟

معماری سایت رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید. ناوبری آن ها در سایت چگونه است؟ لینک های داخلی خود را چگونه ایجاد کرده‌اند؟ فروشگاه های تجارت الکترونیک باید توجه ویژه ای به معماری  صفحات زیر داشته باشند:

  • صفحه محصولات محبوب
  • صفحه محصولات مرتبط
  • صفحه محصولات برتر
  • صفحه محصولات بازدید شده

خوب بعد از اینکه متوجه شدید شرکت های بزرگ چگونه سایت خود را سازماندهی کرده اند و معماری سایت آن ها چگونه است قادر خواهید بود از این ایده استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید برخی از رویکردهایی که در سایت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد نیز صحیح نیست. به عنوان مثال تحقیقات انجام شده نشان می دهد صفحاتی که  معماری بسیار عمیقی دارند قادر نخواهند لینک های زیادی به دست آورند. پس همیشه هم نباید از ایده های موجود در سایت های بزرگ تقلید کنید. قبل از هر کاری درستی این ایده را بررسی کنید.

  1. از دیدگاه استراتژی، چگونه می توانید سایت خود را از سایت رقبا متمایز کنید؟

این سوال رابطه نزدیکی با معماری سایت دارد.  باید از خودتان بپرسید چه کاری برای بهبود سایت  و متمایز کردن آن می توانید انجام دهید. قادر هستید معماری ناوبری سایت را بهبود ببخشید؟ چگونه می توانید سایت خود را در رسانه های اجتماعی مطرح کنید؟ اگر رقیب شما وبلاگی در سایت خود ندارد شما می توانید یک وبلاگ خوب و مفید راه اندازی کنید؟ لیستی از فعالیت هایی که می توانید برای بهبود تجربه کاربری انجام دهید را تهیه نمایید.

بخش دوم: شناسایی مشکلات فعلی

خوب بعد از اینکه پژوهش کلیدواژه و رقبا را انجام دادید زمان بررسی مشکلات فعلی فرا می رسد. باید بدانید در حال حاضر چه مشکلاتی دارید و چگونه می توانید این مشکلات را برطرف کنید. مواردی که باید بر روی آن تمرکز داشته باشید را در ادامه بیان می کنیم.

  1. A. خطاهای سایت را به سرعت پیدا کنید:

شما می توانید از ابزارهایی همچون Screaming Frog برای یافتن هر نوع خطایی که در سایت وجود دارد استفاده کنید. این ابزار رایگان است. خطاهایی که باید به سرعت رفع کنید شامل موارد زیر است:

  • هر صفحه ۴۰۴ به محتوای واقعی
  • تغییر ریدایرکت ۳۰۲ به ریدایرکت ۳۰۱
  • به روزرسانی صفحاتی با محتوای تکراری، عنوان و توضیحات متا
  1. B. تعیین و شناسایی سرعت سایت

بعد از اینکه خطاهای بزرگ سایت خود را شناسایی کردید، باید بر روی سرعت سایت خود تمرکز کنید. بازدید کنندگان دوست ندارند مدت زمان زیادی را برای بارگذاری سایت منتظر بمانند. اگر صفحات سایت شما پایین باشد، کاربر ترجیح می دهد به گوگل برگردد و به سراغ سایت رقیب برود. در حقیقت تحقیقات انجام شده نشان می دهد ۴۰ درصد از افراد زمانی سایت را ترک می کنند که زمان بارگذاری سایت بیشتر از ۳ ثانیه باشد.  به همین خاطر سرعت بارگذاری سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر می خواهید سرعت سایت خود را بررسی کنید می توانید از ابزاری همچون Pingdom استفاده کنید. اگر زمان بارگذاری سایت بیشتر از ۳ ثانیه بود بهتر است سرعت سایت را با خرید بهتر، استفاده از CMS متفاوت یا کاهش اندازه فایل ها و تصاویر بهبود ببخشید.

بخش سوم: بهینه سازی داخلی سایت

در حالیکه بهینه سازی خارجی سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما بهینه سازی داخلی سایت نیز  بسیار ارزشمند است. بهینه سازی داخلی سایت تمامی فعالیت هایی است که در داخل سایت خود انجام می دهید تا بتوانید رتبه بهتری در موتورهای جستجو به دست اورید. بهینه سازی داخلی سایت به شما اجازه می دهد کنترل بیشتری بر روی سئوی خود داشته باشید و این عالی است. زمانی که صحبت از بهینه سازی داخلی سایت به میان می آید باید ۸ نکته کلیدی را مدنظر داشته باشید:

  • بهینه سازی کلیدواژه
  • ساختار سایت
  • لینک دهی داخلی
  • قابلیت کاربرد سایت
  • نسخه موبایلی سایت
  • مرور و نظرات کاربران
  • اسنیپت های غنی
  • یکپارچه سازی رسانه های اجتماعی
  1. A. بهینه سازی کلیدواژه ها:

همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم شما باید صفحات و پست های وبلاگی خود را برای یک کلیدواژه منحصر به فرد بهینه سازی کنید.  برای اینکه بتوانید صفحه ای را بهینه سازی کنید باید اطمینان حاصل نمایید که  صفحه شما کلیدواژه خوبی دارد و این کلیدواژه در موقعیت استراتژیک قرار گرفته است. این موقعیت ها عبارتند از:

  • عنوان صفحه
  • هدر
  • زیر تیتر
  • متن پاراگراف
  • توضیحات محصول
  • اسم فایل تصاویر
  • Alt tag تصاویر
  • عناوین و توضیحات متا
  • ها

زمانی که می خواهید URL ها را ایجاد کنید اطمینان حاصل کنید که کاربرپسند هستند. این موضوع بدین معنی است که باید از کلمات واقعی استفاده کنید و از به کار بردن اعداد و سایر موارد خودداری نمایید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که توضیحات متا و عنوان نباید از کلیدواژه ها پر شده باشد. عناوین را واقعی انتخاب کنید.

  1. B. ساختار سایت

اگر قصد دارید سایت جدیدی طراحی کنید یا می خواهید طراحی سایت فعلی را تغییر دهید، معماری اطلاعات یک ضرورت محسوب می شود. همانطور که می دانید داشتن معماری عالی می تواند بر روی قابلیت کاربرد سایت، رتبه بندی و نرخ تبدیل اثر بگذارد. همچنین داشتن یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند به شما کمک می کند محصولات خود را به صورت گسترده در اختیار مخاطبانتان قرار دهید. از ابزارهایی همچون LucidChart استفاده کنید تا بتوانید نموداری از معماری اطلاعات سایت ایجاد کنید. بر روی ایجاد معماری فلت تمرکز داشته باشید. این موضوع به معنای طراحی است که کاربر برای رفتن از صفحه اصلی  به صفحه محصولات به کلیک کمتری نیاز داشته باشد( مسیر رسیدن به صفحه محصولات هموار باشد).  حالا یافته های خود از پژوهش کلید واژه ها را مورد استفاده قرار دهید و پایه معماری سایت را بر روی کلیدواژه های هدفمند بنا کنید.

  1. C. لینک دهی داخلی

مرحله بعدی ایجاد لینک های داخلی در سایت است.  این موضوع زمانی رخ می دهد که در یکی از صفحات سایت به موضوعات مرتبط موجود در صفحات دیگر لینک دهید. لینک دهی داخلی به شما اجازه می دهد انکر تکست های خود را توسعه دهید. همین امر به بهبود رتبه بندی کلیدواژه کمک فراوانی خواهد کرد. با اینحال زمانی که صحبت از لینک دهی داخلی به میان می اید باید مطمئن باشید که از ان به صورت درست استفاده می کنید. اگر صفحات سایت خود را با لینک های داخلی پر کنید گوگل تصور می کند شما در حال انجام کارهای مشکوک هستید. گوگل بسیار باهوش است و الگوریتم های آن به خوبی کار می کند. از لینک های داخلی نیز به صورت طبیعی استفاده کنید. زمانی که می خواهید لینک داخلی سایت را ایجاد کنید باید به خاطر داشته باشید که از انکر تکست های یکسان استفاده نکنید. در نهایت زمانی که سایت خود را تکمیل کردید باید  نقشه سایت را در گوگل ثبت کنید.

  1. D. قابلیت کاربرد سایت

قابلیت کاربرد یکی از مسائل مهم در حوزه سئوست و می تواند بازدیدکنندگان سایت را خوشحال و راضی نگه دارد. اگر سایت تجارت الکترونیکی شما  قابلیت کاربرد خوبی داشته باشد بازدید کنندگان به طور مکرر از آن بازدید می کنند و این همان هدفی است که شما به دنبالش هستید! تجربه کاربری عالی به معنای داشتن سایتی است که استفاده از آن ساده، اسان، سرگرم کننده و مفید باشد. زمانی که کاربران از سایت شما راضی باشند زمان بیشتری بر روی آن صرف خواهند کرد. باید اطمینان حاصل کنید که در فرآیند پرداخت مراحل زیادی وجود ندارد و ناوبری سایت به سادگی انجام می شود. من همیشه توصیه می کنم از افزونه ها و ابزارهای گفتگوی زنده در سایت استفاده کنید. اینکار مکالمه را ساده تر می کند.

  1. E. نسخه موبایلی سایت

در سال های اخیر استفاده از موبایل و دستگاه های موبایلی افزایش یافته است. بیشتر افراد نه تنها از موبایل برای گشت و گذار در سایت استفاده می کنند بلکه خریدهای خود را نیز از طریق همین دستگاه ها انجام می دهند. این موضوع اهمیت بودن سایت را نشان می دهد. به آمارهای زیر توجه کنید:

  • ۳۱ درصد از کاربران موبایلی برای  خرید از دستگاه های موبایلی استفاده می کنند.
  • ۶۱ درصد از مشتریانی که از سایت های معمولی بازدید می کنند به سراغ سایت های رقیب خواهند رفت زیرا سایت موردنظر موبایل دوست نیست
  • ۵۸ درصد از کاربران موبایلی انتظار دارند نسخه موبایلی سایت ها با سرعت بیشتری بارگذاری شود.

بیشتر شرکت ها با نسخه موبایلی سایت خود مشکل دارند. از آنجایی که در چنین شرایطی محتوای تکراری تولید می شود، مشکلاتی برای سئو ایجاد می گردد و همین امر بر روی رتبه بندی سایت اثر می گذارد. با ظهور طراحی واکنشگرای سایت ها، شما می توانید سایتی را راه اندازی کنید که بر روی دستگاه های متعدد کار می کند و نیازی به ایجاد سایت های متعدد نیست. این گزینه برای سایت های تجارت الکترونیک عالی است. اگر تیم طراحی ندارید می توانید از قالب های واکنشگرا استفاده کنید.

  1. F. مرور و نظرات مشتریان

یکی از موارد مهمی که سایت های تجارت الکترونیکی باید مدنظر داشته باشند نظرات مشتریان در مورد محصولات است. بر اساس تحقیقات انجام شده شما می توانید نرخ تبدیل سایت خود را تا ۱۴ الی ۷۶ درصد افزایش دهید. اینکار از طریق افزودن نظرات مشتریان در مورد محصولات انجام می شود. اینکار علاوه بر اینکه نرخ تبدیل را افزایش می دهد تاثیر مثبتی بر روی سئو خواهد داشت زیرا مرور و نظرات بیشتر ، معادل محتوای بیشتر است.

  1. G. اسنیپت های غنی

اگر اخیرا از گوگل استفاده کرده باشید  حتما متوجه شده اید که نتایج آن شکلی شبیه شکل زیر را دارد:

این  موضوع همان اسنپیت های غنی است و تاثیر زیادی بر روی رتبه بندی سایت دارد.  اسنیپت های غنی زیادی برای نویسندگان، اطلاعات تجاری، رویدادها، آلبوم های موسیقی، افراد، محصولات، نظرات و ویدئوها وجود دارد. همانطور که می دانید اسنیپت های غنی قطعات کد شده با HTML هستند که به موتورهای جستجو می گویند بازدید کنندگان چه چیزهایی را باید در مورد سایت شما بدانند. زمانی که افراد در گوگل نتایج را به همراه تصویر مشاهده می کنند  به احتمال زیاد بر روی آن کلیک می کنند و ممکن است به مشتری تبدیل شوند. برای نصب اسنیپیت های غنی، دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • به HTML صفحه ای بروید که دوست دارید اسنیپت های غنی را در آن داشته باشید.
  • حالا کدهای مناسب را اضافه کنید.
  • آن را تست کنید تا اطمینان حاصل کنید به درستی کار می کند.
  1. H. یکپارچه سازی رسانه های اجتماعی

یک سایت تجارت الکترونیک بدون داشتن رسانه اجتماعی کامل نخواهد بود . سیگنال های رسانه اجتماعی تاثیر زیادی بر روی سئوی سایت شما دارد.  زمانی که سیگنال رسانه اجتماعی افزایش پیدا می کند گوگل می فهمد که افراد زیادی از سایت و برند شما استقبال می کنند و ان را با ارزش می دانند. با اضافه کردن دکمه رسانه اجتماعی به صفحه محصولات، پست های وبلاگ و صفحه اصلی می توانید رسانه اجتماعی خود را توسعه دهید. گوگل صریحا بیان کرده است که سیگنال های اجتماعی نقش بسیار مهمی در الگوریتم هایش بازی می کند.

بخش چهارم: تست های بیشتر

 

بعد از اینکه بر روی سئوی داخلی سایت خود کار کردید، باید تست و بررسی هایی را انجام دهید. در چنین شرایطی باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • از ابزارهای آنالیتیکی استفاده کنید تا ببینید کلیدواژه های شما قادر هستند بازدید کنندگان را به مشتری تبدیل کنند یا خیر
  • از کمپین PPC استفاده کنید تا کلیدواژه هایی که نرخ تبدیل بالا دارند را پیدا کنید و در استراتژی سئوی خود به کار ببندید.
  • عناوین و توضیحات متا را بررسی کنید تا نرخ کلیک را افزایش دهید.
  • تست A/B را فراموش نکنید. از این تست می توانید برای افزایش نرخ تبدیل استفاده کنید.

داشتن یک استراتژی تست و بررسی قوی به شما کمک خواهد کرد نتایج خود را به صورت مستمر بهبود ببخشید.

بخش پنجم: اضافه کردن محتوای وبلاگ

همانطور که در بخش اول ذکر کردیم، پژوهش کلیدواژه ها بخش ضروری هر استراتژی سئویی است. از آنجایی که هر صفحه از سایت شما باید  تنها برای  یک کلیدواژه بهینه سازی شده باشد، ممکن است نتوانید از تمامی کلیدواژه های مهم استفاده کنید. خوب بهترین روش برای داشتن رتبه بندی برای چنین کلیدواژه هایی استفاده از محتوای وبلاگ است. با کمک وبلاگ می توانید  هر صفحه را برای یک کلیدواژه مهم بهینه سازی کنید. همانند صفحات سایت پست های وبلاگی شما نیز باید کیفیت بالایی داشته باشد و کاربرد پسند باشد. در چنین شرایطی می توانید از یک نویسنده متخصص و حرفه ای استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اگر پست های شما کیفیت پایینی داشته باشد یا پر از کلیدواژه ها گردد، مشتریان تمایل و علاقه ای به خواندن آن نخواهند داشت. همانطور که می دانید گوگل نیز چنین سایت هایی را جریمه می کند. زمانی که می خواهید محتوای وبلاگ را ایجاد کنید سعی کنید همه پست های خود را در یک قالب مشابه جمع آوری کنید و ان را به یک کتاب الکترونیکی یا راهنمای قابل دانلود تبدیل نمایید.  محتوای یک کتاب الکترونیکی به راحتی قابل انتشار است. به عنوان مثال اگر سایت تجارت الکترونیکی شما در حال فروش جواهرات است ممکن است در وبلاگ خود یک سری پست مفید در مورد نحوه انتخاب حلقه نامزدی، نحوه سرمایه گذاری بر روی حلقه ها و سایر موارد داشته باشید. این پست ها را به صورت یک پکیج در بیاورید و آن را به کتاب الکترونیکی تبدیل نمایید. کتاب الکترونیکی یا راهنما را می توانید بعد از گرفتن ایمیل افراد در صفحه فرود در اختیارشان بگذارید. بعد از اینکه آدرس ایمیل مشتریان را به دست اوردید قادر خواهید بود ایمیل های مرتبط با فروش را برایشان ارسال کنید و آن ها را در محتوای سایت درگیر نمایید.

بخش ششم: لینک بیلدینگ

همانند تولید محتوا، برای لینک بیلدینگ نیز باید بر روی لینک های با کیفیت تمرکز کنید. اگر  سایت های کم کیفیت به سایت شما لینک دهند نه تنها از جانب گوگل جریمه می شوید  بلکه ترافیک ارجاعی از چنین سایت هایی هیچ کار مثبتی در سایتتان انجام نخواهند داد. وجود لینک های داخلی کم کیفیت نشان دهنده سایتی با اتوریتی پایین است.  معمولا با نگاه کردن به سایت ها نیز می توانید متوجه کم کیفیت بودن آن بشوید. سایت های کم کیفیت پر از تبلیغات هستند، محتوای ضعیفی دارند و محتوای آن ها پر از کلیدواژه هاست. در چنین شرایطی باید به فکر به دست آوردن لینک از سایت های خوب باشید که اتوریتی بالایی دارند و تبادل لینک با آن ها می تواند برایتان ارزشمند باشد. شما می توانید با پیشنهاد یک پست مهمان با کیفیت، فراهم آوردن نقل قول، نویسندگی مشارکتی در مطالعات پژوهشی،ایجاد اینفوگرافیک های عالی و موارد دیگر اینکار را به درستی انجام دهید.  لینک های زیر برای سایت های تجارت الکترونیکی بهترین گزینه هستند.

به خاطر داشته باشید زمانی که صحبت از لینک بیلدینگ به میان می اید نباید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به طور مکرر از انکر تکست های یکسان استفاده نکنید. سعی کنید تنوع در انکر تکست ها را رعایت کنید.
  • به صفحات یکسان و به طور مکرر لینک ندهید. به صفحات مرتبط لینک بدهید.
  • از سایت هایی که اتوریتی پایینی دارند لینک نگیرید.

البته همیشه قادر نخواهید بود انکر تکست مورد نظر را کنترل کنید اما تا جایی که می توانید بر روی آن کنترل داشته باشید. اگر رابطه نزدیکی با صاحب سایت داشته باشید می توانید از او بخواهید انکر تکست خاصی را برایتان در نظر بگیرد اما در غیر اینصورت باید تنها تشکر کنید و نق نزنید.  در چنین شرایطی بهتر است رابطه مفیدی با  صاحبان سایت های اتوریتی بالا برقرار کنید و از این طریق لینک های مفیدی به دست اورید.

بخش هفتم: ترفندها و نکات مرتبط با کسب وکارهای محلی

ممکن است شما نیز جزو کسب وکارهای محلی باشید. اگر چنین است باید اطمینان حاصل کنید که نام، ادرس و شماره تلفن  شما در سایت به خوبی نمایش داده می شود. باید کسب وکار خود را در تمامی دایرکتوری های بزرگ ثبت کنید . از کلیدواژه های مبتنی بر موقعیت در توضیحات خود استفاده کنید.  تمامی این نکات را باید مدنظر داشته باشید زیرا گوگل رتبه بندی طبیعی و محلی را با هم ترکیب می کند.

بخش هشتم: بهترین ابزارهای سئو

اینکه شما بخشی از تیم سئو باشید یا به تنهایی کار کنید زیاد مهم نیست. ابزارهای زیادی در این حوزه وجود دارد که به شما کمک می کند رتبه بندی خود را بهبود ببخشید. استفاده از این ابزارها به شما کمک می کند استراتژی سئوی خود را  تسریع کنید و  داده های ضروری فراهم می کند که در فرایند سئو و بهینه سازی سایت کمک فراوانی خواهد کرد.ابزارهای زیر را مدنظر داشته باشید:

  • SEOmoz Keyword Tool
  • Opensite Explorer
  • screaming Fog
  • گوگل ادوردز
  • Ubersuggest keyword suggestion tool

نتیجه گیری:

دلایل بسیار زیادی برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو وجود دارد اما اصلی ترین دلیل افزایش فروش است. زمانی که فرآیند سئو به درستی انجام می شود  شاهد افزایش ترافیک با کیفیت خواهید بود که به نرخ تبدیل بیشتر می انجامد. قبل از اینکه بخواهید کار خود را آغاز کنید به خاطر داشته باشید که سئو  یک شبه ایجاد نمی شود. گوگل و سایر موتورهای جستجو به طور مستمر الگوریتم های خود را به روز می کنند تا نتایج بهتری در اختیار بازدید کنندگان قرار دهند. به همین خاطر باید خود را با به روزرسانی های موجود همگام سازید. شکی نیست که سئو به تلاش و کار زیادی نیاز دارد  اما مزایایی که از این فرایند حاصل می شود بسیار ارزشمند خواهد بود.

منبع: kissmetrics

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن