سیستم عاملفناوریمدیریت سرورمقالات وب

دانلود مایکروسافت ویندوز سرور ۲۰۱۶

همانطور که می دانید مایکروسافت، ۲۰۱۶ را منتشر کرده است. این محصول برای در اختیار افراد قرار گرفته است. شما می توانید  به طور آزمایشی ۱۸۰ روز با آن کار کنید. این نسخه از ویندوز سرور قابلیت های مختلفی  همچون بهبودهای انجام شده در موتور deduplication و پیکربندی مرحله به مرحله deduplication را دارد.  در هایپر وی() نیز با  وجود قابلیت های جذابی که وجود دارد می توانید vRam را در حال اجرای ماشین مجازی اضافه یا حذف کنید. مقیاس پذیری نیز  نسبت به ویندوز سرور ۲۰۱۲ بهبود یافته است. اما این  موضوع واقعا ضروری است؟  زمانی که Vsphere6.0 منتشر شد بیشتر مهندسان و ادمین ها بر این موضوع تاکید داشتند.  مقیاس پذیری نمی تواند مشکل بزرگی باشد. در حال حاضر ماشین های مجازی وجود دارد که از دیسک های بزرگ پشتیبانی می کنند.  چه کسی یک ماشین مجازی را با ۱۲ ترابایت رم اجرا می کند؟

برای دانلود ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه Evaluation به این مسیر بروید.

windows-server-2016-1

شرکت داکر () نیز اعلام کرده است که موتورهای داکر بر روی ویندوز سرور ۲۰۱۶ در دسترس خواهد بود و پشتیبانی خوبی از آن به عمل می اید.

مایکروسافت اعلام کرده است که  هزینه صدور لایسنس برای این نسخه از ویندوز سرور افزایش پیدا می کند. در این نسخه به جای صدور لایسنس برای هر CPU لایسنس مورد برای  هر هسته صادر خواهد شد.  همانطور که می دانید های مدرن امروزی هسته های بیشتری نسبت به گذشته دارند بنابراین اگر مایکروسافت  تصمیم گرفته است صدور لایسنس را بر اساس هسته های استفاده شده صادر نماید، به این معنی است که باید هزینه بیشتری برای استفاده از آن خرج کنید. مایکروسافت در این باره می گوید:

 هزینه لایسنس برای سرورهایی که ۸ هسته  دارند تقریبا برابر با هزینه لایسنس ۲۰۱۲ R2 با دو پردازنده است. نسخه استاندارد از ویندوز سرور و سیستم سنتر(System center)    بیش از ۲ ماشین مجازی خواهد داشت و همه هسته های فیزیکی در سرور دارای لایسنس هستند.

به جدول شبیه سازی زیر توجه کنید:

cores

واضح است که مایکروسافت( چه بخواهید برای توسعه سرور جدید از این سرور استفاده کنید یا برای به آن نیاز داشته باشد)  برای هسته های بیشتر هزینه اضافی دریافت می کند. این مقدار هزینه نسبت به گذشته افزایش یافته است.

نسخه های ویندوز سرور ۲۰۱۶:

  • نسخه Datacenter که برای محیط های و خصوصی بسیار مجازی مناسب است.
  • نسخه استاندارد (Standard) برای محیط های غیر مجازی یا محیط هایی که مجازی سازی بسیار سبکی در آن انجام می شود مناسب خواهد بود.
  • نسخه Essentials : این نسخه برای سازمان های کوچک تری مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر از ۵۰ کاربر ندارند. این نسخه نسبت به سایر نسخه های منتشر شده قابلیت ها و ویژگی های محدودی دارد.

تغییرات ایجاد شده در هزینه صدور لایسنس:

برای استفاده از لایسنس سرورهای فیزیکی، تمامی هسته های فیزیکی باید در سرور مجوز داشته باشند.  برای هر پردازنده  فیزیکی در سرور حداقل لایسنس ۸ هسته ای نیاز خواهد بود. برای سرورهایی که یک پردازنده دارند حداقل لایسنس ۱۶ هسته ای نیاز است.

  • هزینه لایسنس ۱۶ هسته ای ویندوز سرور ۲۰۱۶ نسخه Datacenter و استاندارد برابر با هزینه لایسنس دو هسته ای  نسخه های مرتبط با Windows Server 2012 R2 است.
  • نسخه استاندارد بیش از دو OSEs یا کانتینر هایپر وی را زمانی که همه هسته های فیزیکی در سرور لایسنس داشته باشند فراهم می کند.
  • هر کاربر یا دستگاهی که به ویندوز سرور استاندارد یا Datacenter با لایسنس موجود دسترسی پیدا می کند به یک Windows Server CAL نیاز خواهد داشت. هر Windows Server CAL به شما اجازه می دهد به ویندوز سرورهای لایسنس دار متعددی دسترسی داشته باشید.
  • یک Windows Server CAL به دستگاه یا کاربر مورد نظر اجازه می دهد به هر نسخه از ویندوز سرور دسترسی داشته باشد.
  • برخی از قابلیت های پیشرفته یا اضافی همچون سرویس Remote Desktop یا سروس مدیریت Active Directory نیازمند خرید یک CAL اضافی است.
Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن