سیستم عامل لینوکسمقالات وب

گزینه های جایگزین صفحات Man که هر کاربر لینوکسی باید بشناسد

صفحات Man که مخففی برای واژه manual است، مستندات مربوط به نرم افزارهایی است که در سیستم عامل های شبیه یافت می شود. برخی از این صفحات کوتاه و برخی بسیار گسترده و جامع هستند. صفحات Man  معمولا به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شوند و با سرتیترهایی برای هر بخش سازماندهی می گردند.  گاهی از اوقات درک نمونه های عملی برای دستورات یونیکسی که در این صفحات ارائه می شود زمانبر خواهد بود . به همین خاطر در این مقاله سعی می کنیم گزینه های جایگزین برای صفحات Man را با هم کنیم. پس همراه باشید.

  1. bropages:

bropages ها همانند صفحات man عمل می کنند اما تنها مثال ها را نشان خواهند داد.  شما می توانید bropages را به راحتی به ک gem نصب کنید. پس برای اینکه بتوانید از این گزینه بر روی دستگاه خود استفاده نمایید باید از قبل Ruby 1.8.7+  را داشته باشید. بعد از اینکه gem را نصب کردید تنها کاری که برای نصب bropages باید انجام دهید استفاده از دستور زیر است:

 

  1. Cheat:

Cheat نیز یکی دیگر از گزینه های جایگزین برای صفحات Man است و به شما کمک می کند دستورات مرتبط با سیستم عامل های شبیه یونیکس را به راحتی یاد بگیرید. این گزینه به شما اجازه می دهد cheatsheet های تعاملی را بر روی خط فرمان ایجاد و مشاهده کنید.  روش توصیه شده برای نصب این گزینه استفاده از پکیج منیجر Pip است. اگر هنوز Pip را بر روی لینوکس نصب نکرده اید در ابتدا آن را بر روی سیستم عامل خود نصب کنید. بعد از اینکه Pip را بر روی سیستم خود نصب کردید می توانید Cheat را به کمک دستور زیر نصب نمایید:

 

 

دها:

برای اینکه بتوانید cheatsheet دستورهای مد خود را مشخص کنید از دستور زیر استفاده نمایید:

 

در این شرایط فهرستی از نمونه های موجود یافت شده برایتان به نمایش در می اید.

این گزینه به شما کمک می کند نمونه های مختلفی از دستورات را به فرمتی که برایتان به راحتی قابل خواندن است پیدا کنید. در این شرایط برای استفاده از مثال های یافت شده نیازی به استفاده از گوگل نخواهید داشت.

برای دیدن فهرستی از cheatsheet های موجود دستور زیر را اجرا کنید:

 

برای دیدن بخش help می توانید از دستور زیر کمک بگیرید:

 

  1. صفحات TLDR:

TLDR مجموعه ای از صفحات ساده شده از صفحات Man است. برخلاف صفحات Man ، این صفحات تنها بر روی نمونه های عملی و کاربردی تمرکز می کند. شما می توانید این صفحات را به کمک npm نصب کنید. پس باید NodeJS را برای روی سیستم خود نصب کرده باشید.

 

حتما بخوانید : چگونه Node.js را بر روی اوبونتو ۱۶٫۰۴ نصب کنیم؟

 

بعد از نصب npm، دستور زیر را اجرا کنید تا TLDR بر روی سیستم تان نصب شود:

 

کلاینت TLDR برای دستگاه های ی هم در دسترس افراد قرار دارد. کلاینت های مختلفی برای TLDR وجود دارد که از بین آن ها می توانید یکی را به دلخواه انتخاب کنید.

 کاربردها:

برای نمایش مستندات مربوط به هر دستور از دستورات زیر کمک بگیرید:

 

TLDR تنها نمونه ها و مثال های دقیق را در اختیار شما قرار می دهد. هیچ توضیح طولانی، جزییات مرتبط با نویسنده، آرگومان یا سایر موارد را در این صفحات نخواهید دید. این صفحات تنها توضیح دستور یافت شده و نمونه های کاربردی را در اختیار شما قرار می دهد. برای دیدن فهرست همه دستورات موجود در کش می توانید از دستور زیر کمک بگیرید:

 

برای به روز رسانی کش لوکال از دستور زیر استفاده کنید:

 

یا از دستور زیر کمک بگیرید:

 

برای نمایش بخش help می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

 

  1. Manly:

Manly به نوشته شده است پس می توانید آن را به کمک پکیج منیجر Pip نصب کنید. اگر هنوز Pip را بر روی سیستم خود نصب نکرده اید آن را نصب کنید. بعد از نصب Pip دستور زیر را اجرا کنید تا manly نصب شود:

 

کاربردها:

این گزینه از سه موردی که در بالا بدان اشاره کردیم کمی متفاوت است. manly  هیچ مثالی را نشان نخواهد داد و به همین خاطر شما باید  از flag یا گزینه های مرتبط در کنار آن استفاده کنید. مثلا دستور زیر زیاد برایتان مفید نخواهد بود:

 

اما اگر همین دستور را به کمک flag یا گزینه ای به کار ببرید توضیح اندکی را دریافت خواهید کرد:

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش help مراجعه کنید:

 

نتیجه گیری:

خوب همانطور که مشاهده کردید ۴ گزینه جایگزین برای صفحات man در لینوکس وجود دارد. این گزینه ها تنها نمونه های دستوری را به همراه توضیحات اندک برایتان نمایش می دهند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره دستورات به دست آورید باید از صفحات man یا Info استفاده کنید. اما این دستورات هم برای یادگیری سریع در مورد دستورات عالی هستند.

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن