سیستم عاملفناوریمدیریت سرورمقالات وب

رایانش ابری چیست؟

واژه ابر یک شعار واقعی است اما این واژه دقیقا به چه معناست و چگونه می تواند بر روی کاری که ما انجام می دهیم تاثیرگذار باشد؟

ابر چسیت؟ ابر کجاست؟ ایا ما در حال حاضر بر روی ابر هستیم؟ تمامی این سوالات را ممکن است شنیده باشید یا آن را از خودتان بپرسید.امروزه واژه رایانش ابری در همه جا حضور دارد. اگر بخواهیم این واژه را خیلی ساده معرفی کنیم باید بگوییم که رایانش ابری به معنای و دسترسی به داده ها و برنامه های موجود از طریق اینترنت است به جای اینکه آنها را در هارد دیسک رایانه خود ذخیره کنید. واژه ابر تنها یک استعاره برای اینترنت است. استفاده از این واژه به زمانی بی گردد که در آن سرورهای بزرگ و زیرساخت های اینترنتی در نمودارها و فایل های پاور پوینت با ابر سفیدی نشان داده می شد. همانطور که می دانید رایانش ابری کاری با هارد دیسک رایانه شما ندارد. زمانی که داده های خود را بر روی آن ذخیره می کنید یا آن را از طریق هارد دیسک اجرا می کنید، به این روش، ذخیره سازی و رایانش محلی گفته می شود. همه مواردی که در این روش نیاز دارید در نزدیکی شما قرار دارد و این موضوع بدین معنی است که دسترسی به داده ها از طریق همان رایانه سریع و آسان خواهد بود. بیشتر افراد بر این باورند که استفاده از رایانش محلی بهتر از رایانش ابری است. ابر همچنین به معنای داشتن یک شبکه اختصاصی متصل شده به سخت افزارهای ذخیره سازی یا سرور ها نیست. ذخیره سازی داده ها در منزل یا دفتر کاری به معنای به کارگیری ابر نیست. برای اینکه بتوانید از رایانش ابری استفاده کنید باید به داده ها و برنامه های خود از طریق اینترنت دسترسی داشته باشید یا حداقل آن داده ها را با سایر اطلاعات و از طریق وب سینک کنید. به عنوان یک واحد ممکن است ندانید که در طرف دیگر چه اتفاقاتی رخ می دهد. نتیجه نهایی یکسان است . با ارتباط آنلاین، رایانش ابری را می توان از همه جا و در هر زمانی مورد استفاده قرار داد.

501978-cloud-as-internet-in-old-diagram

مشتریان در برابر کسب وکارها:

اجازه دهید این موضوع را کمی روشن تر بیان کنیم. بیشتر افراد از رایانش ابری برای انجام کارهای شخصی خود استفاده می کنند. این افراد در منزل یا شرکت کوچک تا متوسط خود نشسته اند و از اینترنت برای کارهای روزمره خود استفاده می کنند. زمانی که صحبت از کسب وکارها به میان می آید، واژه ابر نیز بسیار متفاوت خواهد بود.برخی از کسب وکارها زمانی که به یک برنامه از طریق اینترنت دسترسی پیدا می کنند، از نرم افزار به عنوان سرویس(SAAS) استفاده می کنند. زمانی که کسب وکارها بتوانند برنامه های سفارشی خود را ایجاد کنند واژه پلتفرم به عنوان سرویس نیز به میان می آید. زمانی که شرکت های بزرگ همچون آمازون، مایکروسافت، و Rackspace پشتوانه ای را ایجاد می کنند که قابل استفاده در سایر شرکت هاست، زیرساخت به عنوان سرویس نیز باید مد نظر قرار گیرد.  البته باید بدانید که رایانش ابری یک کسب وکار بسیار بزرگ است. این بازار حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ داشته است و این مقدار در سال ۲۰۱۷ به ۱۲۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

نمونه های رایج ابر:

خط بین رایانش محلی و رایانش ابری به نظر در حال محو شدن است. این موضوع به این خاطر است که امروزه ابر بخشی از تمامی مواردی است که بر روی رایانه ها قرار دارد. شما می توانید به اسانی یک نرم افزار محلی ( به عنوان مثال مایکروسافت آفیس ۳۶۵) داشته باشید که از یک نوع رایانش ابری برای ذخیره سازی داده های خود استفاده می کند. مایکروسافت نیز مجموعه ای از اپلیکیشن های مبتنی بر وب را ارائه کرده است که نسخه های اینترنتی ورد، اکسل، پاورپوینت و OneNote هستند. این نسخه ها از طریق مرورگر و بدون نیاز به نصب قابل دسترسی هستند. به همین خاطر این نسخه ها را می توان بخشی از رایانش ابری در نظر گرفت. برخی دیگر از نمونه های رایانش ابری که ممکن است شما نیز در حال استفاده کردن از آن باشید شامل موارد زیر است:

گوگل درایو: این یک سرویس رایانش ابری کامل و خالص است و تمامی ذخیره سازی ها در آن به صورت آنلاین رخ می دهد بنابراین می تواند با برنامه های ابری به خوبی کار کند. این نسخه تنها برای رایانه های میزی در دسترس نیست و شما می توانید آن را بر روی دستگاه های دیگری همچون گوشی های هوشمند یا Ipad مورد استفاده قرار دهید. اپلیکیشن های جداگانه ای برای اسناد و صفحات وجود دارد. در حقیقت، بیشتر خدمات گوگل را می توان به عنوان رایانش ابری در نظر گرفت.

آی کلود اپل: خدمات ابری اپل در ابتدا برای ذخیره سازی، پشتیبان گیری و سینک کردن ، ، تقویم و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گرفت. تمامی داده ها و که شما نیاز دارید از طریق IOS، مک یا دستگاه های ویندوزی قابل دسترس است. کاربران ویندوزی باید کنترل پنل مخصوص آی کلود را نصب کنند. این شرکت نسخه های مبتنی بر ابر پردازشگر ورد خود، صفحات گسترده و فایل های ارائه ( کی نوت) را برای هر مشترک آی کلود فراهم کرده است. ای کلود همچنین برای کاربران ایفون خود این امکان را فراهم کرده است که از قابلیت ( آیفون مرا پیدا کن) استفاده کنند.

کلود درایو آمازون: ذخیره سازی در این سایت عمدتا برای موسیقی هایی است که شما از آمازون می خرید. اگر آمازون پرایم را داشته باشید می توانید فضای ذخیره سازی نامحدودی دریافت کنید. کلود درایو آمازون همچنین هر چیزی که برای کیندل می خرید را نگهداری می کند. این سرویس دقیقا برای تمامی مواردی است که از آمازون خریداری می کنید. خدمات هیبریدی همچون باکس(BOX) ، دراپ باکس(DropBox) و SugarSync بر روی ابر کار می کنند زیرا نسخه سینک شده از فایل های شما را به صورت آنلاین نگهداری می کنند اما آنها همچنین فایل ها را با ذخیره سازی محلی سینک می کنند. فرآیند سینک کردن سنگ بنای اصلی رایانش ابری است حتی اگر بخواهید به صورت محلی به فایل های خود دسترسی داشته باشید. همچنین اگر جامعه ای از افراد را داشته باشید که دارای دستگاه های جداگانه هستند و به داده های سینک شده یکسانی نیازمندند، باید گزینه ابر را مد نظر قرار دهید.

سخت افزارهای ابری:

در حال حاضر، نمونه اولیه از دستگاه های مورد استفاده در رایانش ابری که کاملا ابری است Chromebook می باشد. این ها لپ تاپ هایی هستند که مکان ذخیره سازی محلی به اندازه کافی دارند و می توانند سیستم عامل کروم را اجرا کنند که مرورگر وب گوگل کروم را به یک سیستم عامل می کند. با یک کروم بوک، بیشتر کارهای آنلاینی که انجام می دهید در ابر است. همچنین شما می توانید یک ChromeBit خریداری کنید که هر نمایشی با پورت HDMI را به یک کامپیوتر قابل استفاده با سیستم عامل کروم تبدیل می کند. البته اگر در مکانی حضور داشته باشید که اتصال اینترنتی در آن وجود ندارد دسترسی به داده ها کمی دشوار خواهد بود. این موضوع در حال حاضر یکی از بزرگترین شکایاتی است که در مورد سیستم عامل کروم وجود دارد. هرچند کارکرد آفلاین آن در حال توسعه است. کروم بوک اولین محصولی نیست که در این رویکرد مورد استفاده قرار می گیرد. اولین تلاش برای ساخت محصولی که با اینترنت کار می کند شامل NIC ( رایانه های اینترنتی جدید) ،Netpliance iOpener و ۳Com Ergo Audrey است. ارتباط از طریق اینترنت همانند ارتباط با هارد دیسک سریع است .

بحث ها و استدلال هایی در برابر ابر:

در سال ۲۰۱۳،راندال مونورو تلاش کرد به این سوال پاسخ دهد: پهنای باند اینترنت چه زمانی از FedEx پیشی خواهد گرفت؟

اصلا مهم نیست که پهنای باند شما چقدر است هنوز هم ارسال هزاران بسته داده از طریق FedEx بسیار ارزان تر و سریع تر از اینترنت خواهد بود. یکی دیگر از ی که رایانش ابری دارد این است که شرکت های ارائه دهنده آن دسترسی کامل به اطلاعات شما دارند. اعتماد کردن به ابر به این معنی است که به شرکت ارائه دهنده آن نیز اطمینان کنید. در این شرایط امکان دسترسی به داده ها وجود خواهد داشت. همچنین برای اینکه خدمات بهتری داشته باشید باید هزینه کنید. هر چقدر پهنای باندی که دریافت می کنید بیشتر باشد هزینه های پرداختی از طرف شما نیز بیشتر می شود. ممکن است به این شرکت ها اعتماد کنید. این موضوع بسیار خوب است اما بحث های زیادی در این مورد وجود دارد. استیو وزنیاک رایانش ابری را اینگونه توضیح می دهد: من فکر می کنم رایانش ابری در حال تبدیل شدن به یک موضوع وحشتناک و ترسناک است. در پنج سال بعدی شاهد مشکلات وحشتناکی خواهیم بود. هیچ بدنه مرکزی حاکم بر استفاده از ابر برای ذخیره سازی و خدمات وجود ندارد. موسسه مهندسان برق و الکترونیک ( IEEE) در حال تلاش برای ایجاد این بدنه مرکزی است. این موسسه استانداردهایی را برای استفاده از ابر در سال ۲۰۱۱ توسعه داده است. رایانش ابری همانند بیشتر مسائل مرتبط با اینترنت، بسیار پیچیده است . قوانین با پیشرفت آن ایجاد می شود و امیدواریم در اینده شرایط بهتر باشد.

منبع

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن