فناوریمدیریت سرور

با این ترفندها، پلتفرم محاسبات ابری قوی تری با اپن استک ایجاد کنید

زمانی که صحبت از بازار محاسبات ابری متن باز به میان می آید، (OpenStack) یکی از پیشروان اصلی این حوزه محسوب می شود. با وجود پیشرفت های زیادی که در این زمینه ایجاد شده است هنوز هم نیاز به پیشرفت وجود دارد. در این مقاله قصد داریم ترفندهایی را برای استفاده بهتر از اپن استک بیان کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

همانطور که می دانید اپن استک متن باز برای رایانش ابری است که در جولای سال ۲۰۱۰ توسط  ناسا و Rackspace طرح ریزی شد. در سال ۲۰۱۲، Rackspace مدیریت  این پروژه را به یک شرکت غیر انتفاعی به نام OpenStack Foundation سپرد. در طول چند سال اخیر، پلتفرم به یک گزینه محبوب برای ایجاد های مختلف تبدیل شد. اپن استک به کاربران اجازه می دهد از وابستگی به فروشنده اجتناب کنند(وابستگی به فروشنده ، شرایطی است که در آن خریدار به فروشنده وابسته است و قادر نیست کالا یا خدمات مورد نیاز خویش را از فروشنده دیگری تهیه کند).  توزیع های مختلفی وجود دارد که بر اساس نیاز های موجود می توان یکی را به دلخواه انتخاب کرد. از زمان معرفی اپن استک تمایل به استفاده از آن نیز افزایش یافته است اما نرخ در آن هنوز پایین است. پلتفرم محاسبات ابری اپن استک  توانسته است توجه افراد را به خود جلب کند و به یک گزینه محبوب در حوزه رایانش ابری تبدیل گردد. این موضوع معمولا به خاطر طراحی متن باز آن و نیز توانایی است که  در ادغام با سایر عناصر ابری دارد. خوب حالا سوال اینجاست که با وجود چنین یی، چرا هنوز هم بیشتر افراد نمی توانند از اپن استک به سادگی استفاده کنند؟  متخصصان بر این باورند که  پیچیدگی  اپن استک به یک منبع باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است. همانطور که می دانید اپن استک از بخش های زیادی تشکیل شده است( در کل ۵۴ بخش) و همین امر توسعه آن را دشوار می سازد. همچنین افراد با صلاحیت بسیار اندکی وجود دارد که می توانند به راحتی با چنین پلتفرمی کار کنند. همین امر باعث شده است فرایند پشتیبانی به سختی انجام شود و اگر فردی مشکلی در این حوزه داشته باشد به راحتی به پاسخ خود دست نیابد. این ها تنها دو مورد از دلایلی بود که باعث می شود سازمان ها در کاربرد اپن استک شک کنند. البته همه خبرهایی که در مورد اپن استک وجود دارد زیاد هم بد نیست.  شرکت OpenStack Foundation به سختی کار می کند تا بتواند راه حل مناسبی برای این مشکلات ایجاد نماید. به عنوان مثال این شرکت در حال ارائه برنامه آموزشی رسمی است که در انتهای دوره به افراد گواهینامه رسمی و معتبر اپن استک اعطا می شود. با وجود پیشرفت هایی که در اپن استک ایجاد شده است، متخصصان پیش بینی می کنند که نرخ مشارکت افراد و استفاده از آن به تدریج افزایش پیدا می کند.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، پلتفرم اپن استک ۵۴ بخش و جزء تشکیل دهنده دارد. حتما با خود فکر می کنید چنین رقمی بسیار زیاد است. اگرچه تعدد بخش های مختلف در اپن استک باعث شده است فرایند توسعه آن برای بیشتر افراد دشوار گردد اما هر ام از این موارد  نقش خاصی در  سیستم دارند. به عنوان مثال بخش Neutron برای شبکه سازی، شبکه های مجازی و رابط های شبکه را ایجاد می کند. همچنین بخش Glance برای  سرویس Image نیز تصاویری از ماشین مجازی ایجاد می کند و کاتالوگ وسیعی از ماشین مجازی فراهم می آورد. نبود چنین بخش هایی در پلتفرم باعث از بین رفتن کارایی و در دسترس بودن آن می شود.چیزی که باعث می شود اپن استک مزایای بیشتری نسبت به محصولات مشابه داشته باشد، ماهیت مشارکتی آن است.از آنجایی که اپن استک یک پلتفرم متن باز است، برنامه نویسان می توانند از طریق GitHub به کدهای اصلی دسترسی داشته باشند و تغییرات مورد نیاز را در آن انجام دهند. اغلب، این توزیع کنندگان با اسپانسرهای بزرگ شرکتی کار می کنند. این موضوع بدین معناست که  اپن استک هر روز دچار تغییر و تحولات خوبی می شود و بهبودهای زیادی در آن ایجاد می گردد. همچنین می توان از این موضوع نتیجه گرفت که اپن استک بسیار انعطاف پذیر است. اپن استک یک نیست اما با  ک لایه های انتزاعی متعددی که دارد می تواند با هایپروایزرهای مختلفی سازگار شود.

چگونه می توان بر مشکل پیچیده بودن توسعه اپن استک غلبه کرد؟

تا زمانی که شرکت OpenStack Foundation بتواند راه حل جامعی برای از بین بردن پیچیدگی های توسعه اپن استک پیدا کند، کاربران می توانند به تنهایی و بر اساس تجربه ای که به دست می آورند راه حلی را بیابند. خوشبختانه کارهایی را می توان در این زمینه انجام داد. برخی از این راه حل ها تنها به کمی تلاش و دقت نیاز دارند. اولین کاری که می توان انجام داد( شاید ضروری ترین موردی که باید مدنظر قرار گیرد) این است که بدانید چگونه می خواهید اپن استک را توسعه دهید. اپن استک اندازه و الگوی واحدی ندارد که با همه موارد سازگار گردد. با اعمال کردن اپن استک در برنامه های سبز(greenfield application) می توانید در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید. ترفند دیگری که برای فائق آمدن بر مشکل پیچیدگی توسعه اپن استک می توانید انجام دهید استفاده از مزایای منابعی است که در دسترس شما قرار دارد. بازار اپن استک،خدمات مشاوره ای، کاتالوگ برنامه ها و موارد دیگری را در اختیار افراد قرار می دهد. به همین خاطر کاربران باید توزیعی از اپن استک را انتخاب کنند که مناسب با نیازهای آنان است. در چنین شرایطی دسترسی به  خدمات پشتیبانی از فروشندگانی همچون EMC، Rackspace و ردهت آسانتر می گردد. با وجود چنین ابزارهایی می توانید اپن استک را با موفقیت راه اندازی کنید.

داشتن گواهینامه اپن استک چه کمکی می تواند به شما بکند؟

شرکت OpenStack Foundation به عنوان بخشی از تلاش خود برای افزایش انطباق پذیری و قدرتمندتر کردن محیط رقابتی موجود تلاش کرده است یک برنامه آموزشی رسمی ایجاد کند. اگرچه شما می توانید از منابع موجود برای آموزش استفاده کنید و نحوه کار با اپن استک را یاد بگیرید اما به دست آورن گواهینامه رسمی از این شرکت می تواند برای تکمیل رزومه مفید باشد و پتانسیل کارمندان را دوچندان کند.اگر تصمیم گرفته اید گواهینامه اپن استک را دریافت کنید باید بدانید که دو نوع گواهینامه در این شرکت صادر می شود : اپن استک عمومی و اپن استک مخصوص فروشندگان. همانطور که از نام این گواهینامه ها بر می آید،  در بخش اپن استک عمومی مسائل عمومی و اصلی در مورد آن فراهم می شود تا افراد بتوانند در ازمون مربوطه شرکت کنند. این در حالیست که در بخش مخصوص فروشندگان آموزش های لازم در اختیار این افراد قرار می گیرد.

اینده اپن استک:

تلاش های زیادی برای بهبود اپن استک در شش سال اخیر انجام شده است اما متخصصان در مورد این برنامه متن باز چه نظری دارند؟  به نظر می رسد قضاوت ها و نظرات متعددی در این زمینه وجود دارد. برخی از متخصصان بر این باورند که پیچیدگی های این پلتفرم ارزش های آن را تحت تاثیر قرار می دهد. این در حالیست که برخی از افراد به  تکامل سریع آن اشاره می کنند و آن را یک موفقیت بزرگ می دانند.  در هر دو مورد، واضح است که اپن استک جایگاه خود را در رایانش ابری پیدا کرده است اما برای اینکه بتواند رضایت کاربران را جلب کند راه طولانی در پیش روی خود دارد. اگر شرکت OpenStack Foundation بتواند مشکلات موجود را هدف قرار دهد، به زودی شاهد انتخاب اپن استک به عنوان پلتفرمی در ابرهای خصوصی و عمومی خواهیم بود.

منبع

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن