سیستم عاملفناوریمدیریت سرور

عربستان سعودی از کلان داده برای افزایش نوآوری کسب وکارها استفاده می کند

کلان داده(Big data) واژه ای برای مجموعه ای از داده هاست که بسیار بزرگ و پیچیده هستند و فرایندهای پردازش سنتی نمی توانند از عهده این موارد بر آیند. کلان داده یا بزرگ‌ داده‌ها مسیر حرکت کسب و کار و فرآیند چرخش کار در سازمان ‌ها را مشخص می ‌کنند. فناوری کلان داده(Big data) کلیدی در  متنوع ساختن اقتصاد عربستان سعودی بازی خواهد کرد و می تواند این کشور را از صنعت نفت و درآمدهای مرتبط با آن جدا سازد. عربستان سعودی تلاش می کند اقتصاد خود را از صنعت نفت و درآمد حاصل از آن دور سازد. به همین خاطر ی محلی نیز به سمت تجزیه و تحلیل کلان داده  روی آورده اند. در چشم انداز توسعه ای که در آگوست منتشر شده است، عربستان تلاش می کند درآمد غیر نفتی ۴۳٫۵ بیلیون دلاری خود را تا سال ۲۰۳۰ به شش بر یعنی ۲۶۷ بیلیون دلار برساند.  اینکار از طریق سرمایه گذاری بر روی کسب وکارهای جدید و فعالیت های ی انجام خواهد شد.

کسب وکارها چگونه می توانند در مبارزه موجود و با استفاده از اپلیکیشن های موبایلی، داده های HR ، های تجزیه و تحلیلی و فناوری ابری ه شوند؟

امروزه فناوری های موبایلی بیشتر از قبل مورد توجه افراد قرار می گیرد. این تغییر در تاریخ اقتصادی عربستان سعودی باعث شده است سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات نیز تغییر پیدا کند.  بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده در IDC ، هزینه تکنولوژی در این کشور در سال ۲۰۱۶ به ۳۵ بیلیون دلار رسیده است زیرا سازمان ها و شرکت ها تلاش می کنند هزینه های خود را بهینه سازی کنند و  بهره وری فرایندهای تجاری خود را بهبود ببخشند.  بازار تجزیه و تحلیل کلان داده در عربستان از ۹۲۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۱٫۸۵ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید. همانند سایر کشورهای جهان، بازار کلان داده در این کشور نیز بر اساس کسب وکارها به بینش عمیق تجاری، اتخاذ تصمیمات بهتر و به دست آوردن عملکرد موثرتر در حال رشد و توسعه است. هگارتی مسئول بخش اروپا، خاورمیانه و آفریقا در شرکت Dell EMC) EMC شرکت ذخیره سازی داده های کامپیوتری است که در زمینه اطلاعات، آنالیز دیتا، ذخیره و مجازی‌سازی داده‌ ها، مدیریت اطلاعات و رایانش ابری فعالیت می‌ نماید) در  مورد تمایل عربستان به استفاده از کلان داده چنین می گوید: Dell EMC در طرح ۲۰۳۰ این کشور حضور فعالی دارد و به کسب وکارها و دولت کمک می کند به اهداف تجاری خود دست یابند. طرح و برنامه عربستان سعدی بر روی این موضوع تمرکز دارد که فناوری موجود چگونه می تواند در شرکت های کوچک تا متوسط به کار رود. هگارتی معتقد است تجزیه و تحلیل کلان داده به یک بخش جدایی ناپذیر از برنامه ملی این کشور تبدیل خواهد شد. Dell EMC شریکی برای پروژه های کلان داده در این کشور خواهد بود.  او در ادامه چنین توضیح می دهد:  اما چشم انداز ملی باید بتواند شرکت های متخصص و بهتری را در نواحی متعدد ایجاد کند. با وجود قیمت های پایین نفت در دنیای امروزی، کشورها باید به فکر یک روش استراتژیک و ابداعی باشند.

تمرکز بر روی کلان داده:

هگارتی  به شرکت ها و مجتمع های بزرگ به عنوان مناطق بالقوه برای تمرکز کلان داده اشاره می کند. او در این باره می گوید: تجزیه و تحلیل می تواند به فرایندهای تولید کمک کند و داده های مختلفی را از نواحی متعدد جمع آوری نماید. این موضوع به افراد کمک می کند فرایندهای end-to-end را به خوبی درک کنند.

شرکت های عربستانی به طور فزاینده ای بر روی استفاده از کلان داده تمرکز می کنند تا بتوانند مجموعه جدیدی از مشتریان را شناسایی کنند یا بینشی در مورد رفتار مشتریان به دست آورند. در این شرایط شرکت ها می توانند بر روی توسعه محصولات و خدمات جدید تمرکز داشته باشند. هگارتی در این باره چنین توضیح می دهد: درنهایت، اگر شرکت ها نتوانند به درستی از کلان داده استفاده کنند، رقبای آنها  چرخه تولید را به دست خواهند اورد. زمانی که تنها بر روی استراتژی خود تمرکز می کنید، تغییرات بزرگی که در کسب وکار رخ می دهد را از دست خواهید داد. در این شرایط رقبای موجود در صنعت از شما پیشی می گیرند و گوی رقابت را از شما می دزدند. به همین خاطر است که شرکت های عربستانی تلاش می کنند استراتژی کسب وکار خود را با روش های نوین مجهز نمایند.

بیشتر متخصصان بر این باورند که استراتژی کلان داده با توسعه یافتن کسب وکارها و جهانی شدن آن‌ها، توسعه پیدا خواهد کرد.سیراج مدیر عامل یکی از شرکت های فناوری اطلاعات در این باره چنین توضیح می دهد: سیستم قدیمی و سیستم جدید ERP دارای رابط های متعدد با سیستم شرکاست. شرکای ما دوست دارند داده ها و اطلاعات مورد نیاز خود را  از سرتاسر جهان جمع آوری کنند و تجزیه و تحلیلی بر روی کلان داده ها داشته باشند. این موضوع باعث مجهز شدن شرکت ها می شود.

جوناس زلبا؛ تحلیلگر صنعت، در این باره می گوید: حدود ۹۰ درصد از مدیران شرکت ها در ناحیه GCC دوست دارند از راه حل کلان داده در سازمان های خود استفاده کنند و در سه سال آینده بر روی آن سرمایه گذاری نمایند. این موضوع به خاطر رشد فرصت های موجود در تمامی بخش هاست.

اما علی رغم رشد سریع تجزیه و تحلیل کلان داده در عربستان، هنوز هم موارد متعددی وجود دارد که باید مد قرار گیرد.  مگا کومار، مدیر و تحقیقات در IDC MEA چنین توضیح می دهد: کیفیت و اعتبار داده های به دست آمده یک مسئله و نگرانی بزرگ است. اگر این مسئله به درستی تعریف و مدیریت نشود، کیفیت و اعتبار داده ها می تواند تاثیر منفی بر روی نتایج حاصل از پروژه های کلان داده داشته باشد. سازمان ها باید این موضوع را قبل از آغاز کار ارزیابی کنند.

تقاضای موجود برای دانش:

مسئله بزرگی که در این مورد وجود دارد تقاضای موجود برای دانش کلان داده در خاور میانه است.  کومر در این باره چنین می گوید: شرکت ها برای اینکه بتوانند راه خود را هموارتر سازند باید آگاهی و هوشیاری بیشتری در مورد فناوری های کلان داده  به دست اورند. کشورها باید بتوانند شغل های خاصی را پرورش دهند. به عنوان مثال وجود دانشمندان و تحلیلگران  داده‌ای که بتوانند درک صحیحی از موقعیت داشته باشند و تصمیمات مهمی بر پایه تجزیه و تحلیل کلان داده اتخاذ کنند نیاز خواهد بود. نبود مهارت ها هنوز هم یک مسئله بازدارنده برای تعامل در پروژه هاست.  سازمان ها باید به دنبال به دست آوردن حمایت از طرف شرکای خود باشند و بتوانند کارمندان فعلی خود را با مهارت های جدیدی  مجهز کنند. در این شرایط، می توان از پروژه های موجود حمایت کرد. زلبا پیش بینی می کند که در سال های آتی، شرکت های عربی موقعیت ها و شغل های بیشتری را به سازمان های خود اضافه خواهند کرد تا بتوانند مسئولیت تعامل با استراتژی کلان داده را به عهده گیرند.  او در این باره می گوید: ما در حال حاضر شاهد عناوین جدیدی همچون مدیر ارشد اطلاعات، مدیر ارشد داده ها، مدیر ارشد استراتژی ها و سایر عناوین هستیم. کسب وکارها مدیریت خود را همتراز خواهند کرد تا بتوانند فرایندهای موجود در تجزیه و تحلیل را ساده تر کنند و فرآیند تصمیم گیری را تسهیل نمایند. صاحبان قدرت نیز نقش مهمی در حمایت از توسعه کلان داده بازی می کنند. زلبا معتقد است  ورود کلان داده به سیستم های موجود باعث می شود سازمان های آی تی توجه خود را به حکومت داده ها معطوف نمایند. او در این باره می گوید: سازمان ها باید بتوانند صحت داده های ورودی را تشخیص دهند و قادر باشند  از داده ها و اطلاعات به دست آمده محافظت نمایند. سیاست هایی که توسط حاکمان دولتی تنظیم می شود می تواند از بخش های خصوصی و دولتی حمایت کند.

منبع

Rate this post
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن