سیستم عاملفناوریمدیریت سرورمقالات وب

نصب و پیکربندی VMware vSphere AutoDeploy

vSphere AutoDeploy یک قابلیت بسیار عالی است که اگر دانش مورد برای نصب و اجرای آن را نداشته باشید نمی توانید از آن استفاده کنید و با مشکل مواجه خواهید شد. اگر شما اطلاعات و دانش کافی در این زمینه نداشته باشید نصب و ارتقای این قابلیت به نظر پیچیده خواهد رسید. سرور بدون دیسک های داخلی ممکن است ارزان تر باشد. به همین خاطر AutoDeploy(نصب خودکار) به صورت خودکار سرور را با استفاده از PXE boot راه می اندازد و می کند. برای اینکه از اجرای موفق آن اطمینان حاصل کنید باید یک کلاستر مدیریتی به همراه Vcenter  ، AD، DNS  و DHCP داشته باشید و از نصب خودکار، تنها برای توسعه هاست در کلاسترهای  جداگانه استفاده کنید. اگر چنین نباشد حتما با شکست مواجه خواهید شد.

از طریق حافظه بارگذاری می شود بنابراین هیچ دیسک محلی در سرور وجود ندارد. منابع هاست به کمک vMware vSphere به  pool مورد نظر افزوده می شود.  نصب خودکار یا همان autodeploy می تواند Image مورد نیاز برای بوت شدن هاست را فراهم آورد  اما باید به خاطر داشته باشید که پروفایل هاست، سرور را پیکربندی خواهد کرد. در شکل زیر تصویری از VMWare را مشاهده می کنید که نشان دهنده معماری  نصب خودکار است:

autodeploy-graphics

نصب خودکار به گونه ای طراحی شده است که با پروفایل هاست vSphere به خوبی کار می کند و همچنین قادر است با  vSphere ESXi image builder نیز کار  کند.  این ابزار  ایجاد image های ارشی را فراهم می کند. فرآیند کلی باید شبیه  مورد زیر باشد:

Image builder > پروفایل هاست > نصب خودکار

نصب خودکار یک فرایند ساده نیست اما در این مقاله تلاش می کنیم همه موارد را به صورت مرحله به مرحله بیان کنیم. در ابتدا سعی می کنیم کار خود را با پیش نیازها و پیکربندی های اولیه آغاز کنیم زیرا اگر پیش نیازهای مربوطه را نداشته باشید قادر به اجرای درست و صحیح آن نخواهید بود. خوب به موارد زیر دقت کنید:

  • DHCP Server : شما باید گزینه های ۶۶ و ۶۷ را فعال کنید. بنابراین هوشیار باشید که هر DHCP server اجازه انجام اینکار را به شما نمی دهد.
  • TFTP Server : همانطور که می دانید TFTP Server های  رایگان مختلفی در بازار وجود دارد . شما می توانید یکی از این موارد را به دلخواه انتخاب کنید.
  • PowerCLI و vSphere LAB ready: فرض می کنیم که شما تمامی دستورات مورد نیاز را بلد هستید و می توانید با آن کار کنید.

خوب حالا باید ببینیم چگونه می توانیم فرآیند نصب خودکار (Autodeploy) را آغاز کنیم.  اول از هر کاری باید کامپوننت نصب خودکار را نصب کنید که بخشی از بسته نصب VMware vCenter Server است. شما به سرور ۲۰۰۸ یا بالاتر نیاز خواهید داشت.  من از ویندوز vCenter server برای این مقاله استفاده می کنم. بنابراین کامپوننت نصب خودکار می تواند با سایر موارد موجود، توسعه یابد.  شما می توانید از VCSA نیز استفاده کنید و نصب خودکار را بر روی یک ویندوز ۲۰۰۸ جداگانه نصب نمایید. فرایند نصب ، پیچیدگی خاصی ندارد و سوالات  زیادی پرسیده نمی شود. کافیست گزینه next را فشار دهید و به مراحل بعدی بروید. بعد از  اجرای تمامی این مراحل باید یک آیکون جدید و زیبا در کلاینت Vsphere خود داشته باشید.

همانطور که قبلا نیز گفتم من از سرور مبتنی بر ویندوز استفاده می کنم به همین خاطر TFTP server را در آن نصب کردم. نصب  کننده یک پیش فرض ایجاد می کند که بعدا می توانید آن را تغییر دهید. شما می توانید گزینه های موجود را با رفتن به  منوی Fil>configure  پیکر بندی کنید.  مطمئن شوید که سرویس مورد نظر را نیز  فعال می کنید. توجه داشته باشید که شما می توانید به قسمت  سرویس های ویندوز بروید تا اطمینان حاصل کنید سرویس TFTP به صورت خودکار  در طول بوت  اجرا می شود.

tftp

خوب TFTP Server خود را پیکربندی کردیم.  تقریبا موضوع خاصی باقی نمانده است و شما می توانید به کار خود ادامه دهید.

حالا نوبت تنظیم گزینه های DHCP Server می رسد. در این قسمت تنها دو گزینه وجود دارد که باید پیکربندی شود. زمانی که بر روی آیکون نصب خودکار (Autodeploy) در کلیک می کنید، به این صفحه می رسید که در آن  نام های عجیب غریبی برای فایل ها را مشاهده خواهید کرد. اما باید به خاطر داشته باشید که  برای تنظیم و راه اندازی سرور خود دقیقا به این اسامی عجیب غریب نیاز خواهیم داشت. پس آن را یادداشت کنید. مرحله بعدی کلیک و دانلود فایل زیپ TFTP boot به دایرکتوری c:tftp  است که قبلا بر روی TFTP Server خود ایجاد کرده اید. فایل را از حالت زیپ در بیاورید .

autodeploy-1

option-67

بعد از اینکه تمامی این مراحل را انجام دادید، می توانید  نام فایل را  به عنوان گزینه ۶۷ در DHCP Server خود کپی کنید.  خوب من سرور DHCP خود را بر روی دامین کنترلر( Domain controller) قرار داده ام. گزینه دوم vCenter server است که من افزونه Autodeploy را در آن نصب کرده ام:

autodeploy2-590x193

 بهتر است دستورات زیر را به خاطر داشته باشید:

New-DeployRule

Add-DeployRule

اگر PowerCLI را بر روی سیستم خود نصب کرده باشید می توانید با تایپ دستورات زیر نمونه هایی را مشاهده کنید:

Get-help New DeployRule -examples

یا:

Get-help New DeployRule -detailed

این دستورات در نگاه اول کمی پیچیده به نظر می رسداما نگران نباشید.  با کمی تلاش می توانید این فرایند را به خوبی انجام دهید.

1/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن